Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Vinterdekktid igjen

NYTT TEMA
Iseran2770

Iseran2770
21.10.20 13:10
Someone: Når og hvor var det? Kjørte motsatt vei, med avreise Asker 08:20, men så ikke noen kontroller i motsatt retning, frem til jeg svingte av Fv40 ved Veggli

Gjerningstidspunkt: 16.10.2020 klokken 11.11
Gjerningssted: Flesberg

Det var feil av meg å skrive lørdag, det var selvsagt fredag. Jeg overnattet i Arendal og kom tilbake til Oslo på lørdag.

Da jeg kjørte videre sydover sto det også 2 betjenter i grøftekanten for å ta de som kjørte nordover. Jeg mener at kontrollen var nord for Lampeland.

(Innlegget ble redigert 21.10.20 13:15)

return_of_drakkar

return_of_drakkar
23.10.20 12:34
kalleee: Syns piggdekk bråker altfor mye, har brukt piggfrie de siste årene.

Det blir jo en totalvurdering hva man velger.
Nå på nybil har jeg Nokian Hakka 9 og de støyer svært lite.
På den forrige hadde jeg Yokohama ett eller annet pigg og de bråkte mye, i alle fall det første året.

Kan måtte kjøre noe noen steder det kan være bra behov for pigg noen ganger, så da er det det greieste.
Aldri prøvd piggfrie dog.

piezo

piezo
23.10.20 15:02

Jeg hadde Hakka 9 på C5-en og synes ikke støyen var så voldsom. I Astraen er det derimot helt jævlig og i Cactusen er også støyen i overkant. Imidlertid sitter de som støpt under de fleste forhold og det veier jo tyngst.

return_of_drakkar

return_of_drakkar
24.10.20 07:21
piezo: I Astraen er det derimot helt jævlig

Jeg har en ny Corsa og det er lite bråk her.
Men underlaget spiller nok også inn noe.

Kompressor-V8

Kompressor-V8
24.10.20 07:47

EQC kom levert denne uken på vinterhjul. Piggfrie Nokian hakka R3 suv. Har samme bare i R2 til Mercedesen, men det har ikke vært noe poeng å skifte til vinterhjul enda. Begge har originale Mercedes-felger til vinterhjulene, 20 på EQC og 19 AMG felg på S coupe. Dekkene til S coupe ser lite brukte ut, men er originale fra 2015, så vurderer om jeg setter på nye dekk.

(Innlegget ble redigert 24.10.20 07:48)

Iseran2770

Iseran2770
24.10.20 10:45
Kompressor-V8: Dekkene til S coupe ser lite brukte ut, men er originale fra 2015, så vurderer om jeg setter på nye dekk.

Forrige eier(e) har sikkert det til felles med meg at han(de) kjører lite om vinteren (det er vel ikke usannsynlig at han/hun/de hadde flere biler).

Etter 2 vintre med RS3 har vinterhjulene tilbakelagt 4500 km.

hillebillys

hillebillys
24.10.20 11:28

Hva folk som kjører 30-40k i året mener om dems vurdering er best siden dem "kjører så mye" bryr jeg meg fint lite om. 

Min kjøring er det jo uansett som teller mest for min kjøring og valg.
Og min kjøring innebærer også bremsing og enkelte unnamanøvreringer. 

Så erfaringen til folk som kjører lite vedrører ikke meg stort, men dem må selvsagt følge sine egne erfaringer og velge etter eget behov.

Jeg skiftet til vinterhjul før ferien september/oktober siden jeg skulle over fjella. Og sklei meg rundt på Nokias vinterdekk. Men stopper som om det er sommerføre, Fremkommeligheten også. 

Det er selvsagt ikke dårlige dekk, men ingen høydare når det gjelder sideveis stabilitet. Der med min kjørestil er Conti bedre. Men conti er litt mer spinettet, men fult på høyde med Nokia når det gjelder bremsing (Conti 6)

Det er også mindre forskjeller på andre dekk en mange ser ut til å tru.

Når det gjelder tester, så ser jeg ofte en bias til enkelte merker hos forskjellige tester. (alle form for tester).

På mandag skal jeg skifte vinterdekk. Kan ikke kjøre på disse Nokia dekka lengre.

Kompressor-V8

Kompressor-V8
25.10.20 08:05
Iseran2770: Forrige eier(e) har sikkert det til felles med meg at han(de) kjører lite om vinteren (det er vel ikke usannsynlig at han/hun/de hadde flere biler).

Det har kun vært en eier i 70 årene før meg som har tjent seg rik på 80-90-tallet på å selge hverdagsbiler og den er kjøpt ny i Norge, så det er sannsynlig at det var en av minst 5-6 biler. 
Den er likevel kjørt 45000km på 5 år så den må ha vært en favoritt å kjøre. Det kan jeg skjønne da jeg har kjørt 6000km allerede siden jeg kjøpte den helt i starten av juli. Det er helt klart den by far beste bilen jeg har eid. Og det er lenge siden jeg har opplevd at en bil oppleves bedre og bedre og mer og mer rett underveis i bileierforholdet. Jeg sitter og måper nesten hver eneste tur og sier wow til meg selv. Det skjedde ikke i 991 4s, panamera gts eller 750xi. Meget gode biler de også, men de passet ikke mine preferanser med såpass innertier (For ikke å si 11 av 10) som MB’n. Men i S 500 coupe og denne spec’en er det rett og slett helt wow, etter min smak. Den har dermed fått carspa-polering og interiørbehandling (var litt misfarging på skinnet som man bare så om du var superkresen) alt gjort for å ha den 100% strøken. 
Jeg satte på nye sommerdekk ved kjøp og vurderer like greit nye vinterdekk, men vil prøve de eksisterende på først og vurdere om de er gode nok denne vinteren først.

(Innlegget ble redigert 25.10.20 08:16)

rosmebraad

rosmebraad
25.10.20 10:25

Burde være en strålende bil, Kompressor. Hvordan oppleves plassen? Ingen 'for liten'-følelse?

Hvilken fjøring er det? Airmatic? 

Kompressor-V8

Kompressor-V8
25.10.20 11:17

Dette er primært konebilen/hennes bil. For oss (spesielt madammen) var Audi etron egentlig litt for stor, og EQC er en størrelse ned (X3, GLC, Q5 størrelse) og oppleves mye mer hendig. Innvendig plass er mindre en Etron (som i praksis er på størrelse med en A6 allroad), men mer enn stor nok for oss, selv hvis vi nå skulle få ønske om barn etterhvert. Denne bilen skal fungere som en mye kulere «egolf med 4wd» meget kvikk aksellerasjon, 4wd og dobbel rekkevidde. I tillegg er det en elegant stillegående bil med doble sideruter og høy komfort. God kvalitet med stilige detaljer. Mye bil for pengene (koster med våre rabatter omtrent 200.000kr mondre enn en tilsvarende utstyrt etron 55 og madammen ville ha Mercedes) rett og slett og en perfekt bruksbil for madammen og for oss er det perfekt å ha en elbil ved siden av et par bensinbiler.

Fjæringen er ikke airmatic, men luftfjæring med nivåregulering på bakaksel og stålfjærer foran. Fungerer meget godt.

(Innlegget ble redigert 25.10.20 11:22)

Someone

Someone
26.10.20 09:59

Planen om å få på vinterdekk i helgen, ble det lite av. Så da blir det ennå minst en uke med sommerdekk

nometalhorse

nometalhorse
31.10.20 20:48

Tall fra forsikringsbransjen viser at rundt hver tiende bil som er involvert i en ulykke på vinteren, kjører på sommerdekk. Det er et skremmende høyt tall, og viser at mange overhodet ikke forstår alvoret her.

rosmebraad

rosmebraad
31.10.20 21:32
Kompressor-V8: koster med våre rabatter

Hva er deres rabatter? Foreningsmedlemskap? Kvantumsrabatt? Kjenner selgere?

Generelt er vel selgere lite lystne på å gi rabatter på biler det er venteliste på. 

Someone

Someone
01.11.20 07:31

Da kom vinterdekkene på i går, så mangler bare få justert dekktrykket. Dog savner jeg alt sommerdekkene allerede, da den ser langt bedre ut med VWs Liverpool felger enn deres Corvara

Batistuta

Batistuta
05.11.20 19:05

Noen som har erfaring med Yokohama IG60?

Hva synes dere eventuelt?

Har Conti VikingContact 6 i dag, men har blitt anbefalt Yokohama av dekkforhandleren så vurderer å prøve dem. 

nometalhorse

nometalhorse
05.11.20 19:14
Batistuta: Noen som har erfaring med Yokohama IG60? Hva synes dere eventuelt? Har Conti VikingContact 6 i dag, men har blitt anbefalt Yokohama av dekkforhandleren så vurderer å prøve dem.

Aner ingenting om IG60, men du kan lese hva Motor skriver om begge dekkene. 

IG60
VikingContact 6 

Ut fra dette, og hvis det ikke er store forskjeller i pris så hadde jeg droppet IG60.
Nå er det vel VikingContact 7 som er etterkommer av 6.

Jan

Jan
05.11.20 19:16
Batistuta: Har Conti VikingContact 6 i dag, men har blitt anbefalt Yokohama av dekkforhandleren så vurderer å prøve dem.

Du kan jo sjekke her hva Motor mener om dem. Dekkbransjen er slik at de ofte pusher det de har høyest fortjeneste på.
https://old.motor.no/tester/vinterdekk/2019/yokohama-iceguard-ig60/

Edit: Ser at nometalhorse kom meg i forkjøpet.

(Innlegget ble redigert 05.11.20 19:17)

SUV

SUV
05.11.20 23:58
Batistuta: Noen som har erfaring med Yokohama IG60? Hva synes dere eventuelt? Har Conti VikingContact 6 i dag, men har blitt anbefalt Yokohama av dekkforhandleren så vurderer å prøve dem.

Som andre allerede har nevnt så anbefaler dekkforhandlere sine egne merker, ofte uten at det trenger å være noe bra dekk.

Min første bil hadde noen elendige Barum vinterdekk. Disse var blitt anbefalt av (bil)merkeforhandler da forrige eier kjøpte nye dekk der. For å si et enkelt så hadde jeg bedre veigrep på snøføre med 1mm mønsterdybde på sommerdekk på sykkel enn jeg hadde med disse nesten nye vinterdekkene til bil. Dekkforhandleren hadde også løyet og sagt at det var umulig å få tak i piggdekk (som kjøper ønsket) til den felgstørrelsen han hadde og med høy nok lastindeks.

Etter jeg kjøpte bilen så fant jeg lett Nokian dekk med lovlig lastindeks til de samme felgene. Bilforhandleren kunne imidlertid ikke skaffe fra sine gode merker, så da valgte de å heller late som om det ikke fantes andre merker som oppfylte kravet og anbefalte disse dårlige dekkene.

Senere smalt det pga dårlig veigrep om vinteren med disse dekkene (før jeg kjøpte bilen). Den smellen kostet ca 7 ganger så mye som jeg betalte for 4 nye Nokian piggdekk.

Før jeg kjøpte Nokian piggdekk så var jeg innom flere dekkforhandlere for å sjekke pris på dekk. Konklusjonen var at det var veldig liten prisforskjell på de gode merkene og de dårlig man aldri har hørt om, så da er det opplagt at jeg vil ha de gode.

Et sted ble jeg anbefalt Marangoni, som jeg aldri før hadde hørt om. Men jeg spurte dekkselgeren om ikke det var akkurat samme dekkmønsteret som Yakahama brukte for 10 år siden, og joda, det stemte sa han, for Marangoni hadde kjøpt de gamle formene fra Yokahama.

En dekkforhanlder hadde i høst plakater med "Kjøp kvalitetsdekk fra Kendal". Har de kvalitetsdekk? De kom hvertfall ikke særlig godt ut på noen vinterdekktester jeg klarte å finne.

Bill_Babba

Bill_Babba
07.11.20 23:38
SUV: En dekkforhanlder hadde i høst plakater med "Kjøp kvalitetsdekk fra Kendal". Har de kvalitetsdekk? De kom hvertfall ikke særlig godt ut på noen vinterdekktester jeg klarte å finne.

Kendal? Det er vel gjenbruks dekk?? Trur Indonesia, med kina fabrikk.

Kvalitetsdekk og vinter så mener du vel Kenda Wintergen eller Icetec, ikke helt beregnet til vanlige personbiler, men helst SUV mener da jeg. Du med din bil kunne vel brukt dem, om du bodde her i Bergen.

Dekkene finnes til dimensjoner som går på flere personbiler også. Men tja, ville heller valgt Westlake da. Men også Kenda er kina produserte dekk, beregnet for Nord-Amerika /Canada/Alaska.

Kenda har også en mer offroad serie, som dem er ganske så bedre kjent rundt om med. Der er dem nok nærmere kvalitets dekk vil jeg si. (klever A/T2 - A/T - R/T - M/T Med tilleggene S/T - H/P - H/T2 - A/P ) Meget gode dekk til ulike bruk for større SUV og Pickup 4X4 til mange ulike formål som dere ser jeg lista opp. Med andre ord USA perfekte dekk utvalg.

Bill_Babba

Bill_Babba
07.11.20 23:42

Etter massivt press fra jobb og venner, så har jeg lagt om til vinterhjul på Touranen. Så nå kjører jeg rundt med dekk beregnet for -30 grader godt snødrev og generelt ekstrem vinter alla Røros, her i Regn våte Bergen med sine + 9 grader. Og folk mener jeg kjører tryggere en med Bridgestone Turanza T005 sommerdekk!!! (Vinterdekka er Bridgestone Blizzak WS80)

return_of_drakkar

return_of_drakkar
08.11.20 12:50
Jan: Dekkbransjen er slik at de ofte pusher det de har høyest fortjeneste på.

Det gjør vel stort sett alle kremmere.

Nå tar jegde dekk bilforhandleren anbefaler.
Men før brukte jeg DekkTeam, og der var det ikke noe problem med å ialle fall ha rimeligere dekk enn de dyreste.

I skikkelige gamle dager var det Gislaved fordi bensinstasjonen der jeg da bodde førte dette og intet annet...De var bra de.

rosmebraad

rosmebraad
08.11.20 14:07

Minner om tråden der ESSO dekk var oppe. 

sl500

sl500
10.11.20 22:41
Jan: Dekkbransjen er slik at de ofte pusher det de har høyest fortjeneste på.

Min opplevelse er at de vil ha salget.
Når noen ringer rundt så ringer de til flere tenker duden som tar telefonen.
Derfor om man ikke gir uttrykk for å ha preferanser til premium dekk ender man ofte med å få pris på ett billigere dekk.
Selvfølgelig med forsikringer om at dekkene er helt prima og akkurat det du trenger.

For egen del er mitt favoritt merke Goodyear da de dekkene har de egenskapene jeg vektlegger høyest.
Jevnt over har dekkene til Goodyear vært de beste på tørt og vått underlag samt de mest støysvake i årevis
Når de også er gode på vinterføre så har jeg best mulig dekk sett utifra mitt bruk

Jan

Jan
10.11.20 23:18
sl500: Min opplevelse er at de vil ha salget.
Når noen ringer rundt så ringer de til flere tenker duden som tar telefonen.
Derfor om man ikke gir uttrykk for å ha preferanser til premium dekk ender man ofte med å få pris på ett billigere dekk.

Når jeg skal ha nye dekk, pleier jeg ikke å ringe rundt, men oppsøker min faste forhandler. 
Selv om jeg stoler på ham, sitter jeg igjen med inntrykket av at han prøver å selge sitt merke fremfor det jeg egentlig hadde tenkt å kjøpe.
Sist jeg kjøpte nye dekk, var i sommer, da jeg trengte nye sommerdekk. Jeg hadde bestemt meg for Michelin Pilotsport 4, som han kan skaffe, men han klarte å overbevise meg om at Falken et eller annet var dekkene som var rett for meg. Veldig fornøyd med disse.

henlie

henlie
11.11.20 07:45
Jan: Sist jeg kjøpte nye dekk, var i sommer, da jeg trengte nye sommerdekk. Jeg hadde bestemt meg for Michelin Pilotsport 4, som han kan skaffe, men han klarte å overbevise meg om at Falken et eller annet var dekkene som var rett for meg. Veldig fornøyd med disse.

Det er nok ikke uvanlig. Hos meg var det derimot motsatt, forhandleren prøvde ikke å pushe "sine" dekk, men hørte på hva jeg var ute etter, som var et sportslig dekk, men med lavere støy. Da sa han at Michelin sine sportsdekk er veldig bra, men de er ikke de beste på støy. Etter hvert hadde jeg lest meg opp på norske og utenlandske tester og fått tips i Merce-klubben om en type Falken-dekk som var bra. Forhandleren skaffet disse selv om det ikke var et av merkene de normalt solgte. Eneste erfaringen jeg hadde med Falken-dekk var da de var et billig (og svært støyete) alternativ for ganske nøyaktig 20 år siden. Men må si jeg er svært fornøyd. De er for øvrig ikke billigdekk lenger, men ligger på samme prisnivå som Dunlop-dekkene bilen ble levert med. Rent kjøremessig er nok de Michelin-dekkene i en egen liga, men Falken-dekkene er på høyde med de beste andre premiumdekkene.

passat06

passat06
11.11.20 09:58
Jan: Når jeg skal ha nye dekk, pleier jeg ikke å ringe rundt, men oppsøker min faste forhandler. 
Selv om jeg stoler på ham, sitter jeg igjen med inntrykket av at han prøver å selge sitt merke fremfor det jeg egentlig hadde tenkt å kjøpe

Bytter visst bil for ofte - eventuelt kjører for lite. Kan ikke huske sist jeg kjøpte nye dekk...

(Innlegget ble redigert 11.11.20 09:59)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg