Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Dyrere drivstoff - igjen.

NYTT TEMA
Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 4295
09.10.18 22:34

Jeg kjører også masse bil for moro. Hvorfor ikke. Må jo kose seg litt.

hillebillys
hillebillysInnlegg: 9619
10.10.18 20:43
Someone: ikke minst lønnen

Bortsett fra att det faktisk ikke er alle i Norge som tjener 650 000 +++ i året, og ikke alle av dem igjen får justert lønn hvert år..

hillebillys
hillebillysInnlegg: 9619
10.10.18 20:45
TomPadang: Jaha?  Et av verdens dyreste, mente du vel.

Vis en antar att alle i Norge tjener over 650 000  ++++ i året, så er drivstoffe i Norge billig i forhold til lønn.

De som da faktisk ikke tjener dette, og det er de samme som  oftest hopes over når det gjelder lønnsjusteringer.

Disse folkene telles ikke og har ikke noen betydning.

MacanT
MacanTInnlegg: 11149
10.10.18 22:03
TomPadang: Og hvor mange av oss brenner bensin unødig?

All min brenning av bensin er i grunn unødig ettersom jeg også har en elbil.

Men så var det dette med livskvalitet og flotte kjøreopplevelser da :)

MacanT
10.10.18 22:11
TomPadang: Ja, det er vel Venstre som har fått sitt bein å gnage på.  Avgiftene i Statsbusjettet påplusses ytterligere.
Jeg håper Venstre setter beinfliser i tannkjøttet... For min del betyr dette ikke noe, men det er synd på de med liten inntekt som er avhengige av bil.  Økte avgifter betyr også dyrere varer og tjenester for oss alle.

For folk i Stavangerområdet blir dette som et musepiss i havet i forhold til den nye bompengegalskapen som startet i forrige uke.

TomPadang
TomPadangInnlegg: 15286
11.10.18 10:38

Men unødig mener jeg ikke koseturer.  Jeg drar også på lange og kortere turer uten at jeg 'må'.

Elbil skal jeg ikke ha.  Punktum.  De er snyltere på oss andre.  Dessuten kan man ikke dra noe etter en elbil.  De har ikke kroker bak, heller.  Om de har, så er den til pynt.

Hva angår Stavangerområdet, får de nå det samme som alle de andre større byene - en bomring rundt.  Surt, men slik er det blitt.

Hollabaloo
HollabalooInnlegg: 10149
11.10.18 11:25
TomPadang: Dessuten kan man ikke dra noe etter en elbil.  De har ikke kroker bak, heller.  Om de har, så er den til pynt.

Model X: 2200 kg

e-tron: 1800 kg

Mulig det ikke er tungt nok for deg, men "til pynt" er det ikke.

Da Toyota Auris hybrid stv. kom i 2013 hadde den maks hengervekt på 350 kg. DET er "til pynt". 

MacanT
11.10.18 11:53
TomPadang: Hva angår Stavangerområdet, får de nå det samme som alle de andre større byene - en bomring rundt.

Bomring rundt Stavanger har vi hatt siden 2001 så det er intet nytt. Det som er nytt er at det ble plutselig to til fire ganger så store månedlige utgifter for bilistene.

Et par øre dyrere drivstoffavgift, eller hele jævla drivstoffavgiften for den saks skyld er i grunn bare peanuts.

(Innlegget ble redigert 11.10.18 11:56)

MacanT
11.10.18 11:55
TomPadang: Elbil skal jeg ikke ha.  Punktum.

Flott, da blir det en mindre som stiller seg i køen for å kjøpe elbil :)

Hollabaloo
11.10.18 12:11
MacanT: Bomring rundt Stavanger har vi hatt siden 2001 så det er intet nytt. Det som er nytt er at det ble plutselig to til fire ganger så store månedlige utgifter for bilistene.

Får dere ikke en veldig bra infrastruktur igjen for pengene? Det skrytes jo såvidt jeg kan se av bedre forhold for både syklister, kollektivreisende og privatbilister når nord-jæren-prosjektet er ferdig. 

Forfun
ForfunInnlegg: 5438
11.10.18 12:12
Hollabaloo: Model X: 2200 kg e-tron: 1800 kg Mulig det ikke er tungt nok for deg, men "til pynt" er det ikke. Da Toyota Auris hybrid stv. kom i 2013 hadde den maks hengervekt på 350 kg. DET er "til pynt".

Etter at jeg begynte med stisykling ser jeg at jeg faktisk er villig til å betale for ett hengerfeste med 350kg maksvekt. Når sykkelen veier 23 kg er det greit å slippe å ha den på taket.

Regner med minst 10 turer til i år med tilhenger, så biler under 1500 kg hengervekt er ikke aktuelle uansett. Men som en andre eller tredje bil kunne jeg hatt bil med "pynte" hengerfeste.

Mitt motto er jo mer penger på bensin jeg bruker, jo mer kvalitetstid har jeg. Prøver å unngå å bruke bilen til "nyttekjøring". Det er bare kjedelig. Samme motto gjelder på fiske/dykke båten, V6 påhenger er tørst.

Someone
SomeoneInnlegg: 24802
11.10.18 12:32
Hollabaloo: Det er bare å ta en titt på de alternative budsjettene til AP, SP og SV når de kommer i november, så får man en indikasjon på hva som ville skjedd med drivstoffavgiften og de andre bilrelaterte avgiftene.  Jeg tipper AP øker engangsavgiften på fossile biler men holder drivstoffavgiftene i ro. SP foreslår det samme som regjeringen. SV øker ALT fossilrelatert.

Det er alltid lett å lage alternative budsjetter, hvor man kan foreslå ting man vet man ikke trenger gjennomføre

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 4295
11.10.18 13:06

Jeg hadde nok heller betalt 25 kr pr liter bensin enn 78 kr pr bompassering. Da betaler man i det minste avgift for direkte utslipp/forbruk. Problemet er at de ville innført dette i tillegg til bompenger om de fikk sjansen... og både fly og båter slipper langt billigere unna...

Vi er nok «dømt» til å kjøre elbil her i Norge før eller senere om man skal være litt økonomisk. Det er jo den retningen regjeringen og samfunnet vil at vi skal ta. At det er mikroskopisk i forhold til verden forøvrig er en ting, men Norge er Norge.

Elbil er ikke så iole som hverdagsbil, skal jeg ærlig innrømme. Men det bør ikke være slik at man faser ut herlige bensinmotorer, da bensinmotor er utrolig genialt på morofaktor og opplevelse og egentlig ikke spesielt forurrensende.

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 36482
11.10.18 14:45

Du Kompressor du får ta en telefon til Qatar og si fra at vi redder klimaet her i Norge med elbiler på taxfree, så kan de bare drive på med alskens fly og bensinbiler der nede.

Hollabaloo
11.10.18 17:14
Someone: Det er alltid lett å lage alternative budsjetter, hvor man kan foreslå ting man vet man ikke trenger gjennomføre

Absolutt, det var derfor jeg skrev "indikasjon". 

MrEirik2
MrEirik2Innlegg: 17486
11.10.18 18:57
rosmebraad: Du Kompressor du får ta en telefon til Qatar og si fra at vi redder klimaet her i Norge med elbiler på taxfree, så kan de bare drive på med alskens fly og bensinbiler der nede.

Kanskje Qatar skal ringe Norge og be oss om å gå tilbake til diesel igjen. Siden det ikke har noe å si.

Jeg tenker nå jeg skal slutte å kildesortere. Det har jo ikke noe å si.

I tillegg skal jeg begynne å kaste panteflaskene rett i søpla, det har jo ikke noe å si det heller.

Kanskje jeg skal begynne å kaste plastikk i havet, det har jo i hvert fall ikke noe å si. Havet er jo kjempestort, og det er bare meg.

rosmebraad
11.10.18 20:11

Ja vi må.redde jorden så barna får ødelegge den selv........ jeg har sett barn plassere tomme plastbegre på.gressplen..........   og instruert dem i at sånt tar vi med på skolen og legger i restavfall eller plastinnsamling, klima eller ikke!

jonasv
jonasvInnlegg: 247
11.10.18 20:21
Kompressor-V8: Jeg hadde nok heller betalt 25 kr pr liter bensin enn 78 kr pr bompassering.

pjatt pjatt pjatt...

Hadde bensinprisen vært på det nivået hadde du nok sittet på trikken. fra A til Å

jonasv
11.10.18 20:24
TomPadang: De er snyltere på oss andre.  Dessuten kan man ikke dra noe etter en elbil.  De har ikke kroker bak, heller.  Om de har, så er den til pynt.

Antar du betaler ekstra skatt med glede.... og aldri kjøper ting fra taxfree og er ærligheten selv.  Finnerlønn tar du heller aldri mot.

Det finnes faktisk elbiler med hengerfeste bak, og som kan brukes til ganske mye.

trew
trewInnlegg: 651
11.10.18 20:36
MrEirik2: Jeg tenker nå jeg skal slutte å kildesortere. Det har jo ikke noe å si. I tillegg skal jeg begynne å kaste panteflaskene rett i søpla, det har jo ikke noe å si det heller.

Det kan du trygt gjøer. Som mye annet innen miljøtiltak i Norge er det ren symbolpolitikk:

forsker-kildesortering-hjelper-ikke-miljoet

rosmebraad
11.10.18 20:39

Jeg står jo pertentlig med papir- og plastdunkene og prøver å kutte litt på tomgangsminuttene med varmkjørt Euro6-diesel...... mens 'reiselivet' ivrer sterkt etter å få inn cruiseskipene med deres respektive skorsteiner. Selv en 'dieselgate VW' har mindre eksos enn ett slikt skib skulle jeg mene.

Og for all del: Om det er miljøriktig å kjøre tung elbil og handle godt og spise pølser, så passer det meg utmerket!

Litt OT: Har du lyst (og undersøkt om) hva som er mulighetene for å 'hacke' din bil til høyere batterikapasitet? Eller er systemkontrollen på det så god at det kun er Elons ord OTA som gjelder?

jonasv
11.10.18 20:51
trew: Som mye annet innen miljøtiltak i Norge er det ren symbolpolitikk:

Enda mer tøv og pølsevev ,klasisk vgdBil.. Det er miljøpolitikk i endring og som stadig flere blir oppmerksom på.

Barn i dag vokser opp med en helt annen innstilling og holdning til miljø og hvordan man skal ta vare på verden i fremtiden og nåtiden. 

10 åringer i dag får langt mer kunnskap om bærekraftig bruk... enn det du og dine jevnaldrende fikk med teskje gjennom oppveksten. 

Fastgrodde og skeptiske gubber kaller dette for symbolpolitikk. 90% av Vgd/bil

MrEirik2
11.10.18 20:53
rosmebraad: Litt OT: Har du lyst (og undersøkt om) hva som er mulighetene for å 'hacke' din bil til høyere batterikapasitet? Eller er systemkontrollen på det så god at det kun er Elons ord OTA som gjelder?

Gjelder stort sett bare S 60 så vidt jeg vet. Og noen rare som har gått gamle 85kWh på 70 modellene.

Min 75 har 100% utnyttet sine 72kWh. Samme som enn X 100 har 100% utnyttet 102kWh

Jan
JanInnlegg: 5523
11.10.18 21:11
jonasv: 10 åringer i dag får langt mer kunnskap om bærekraftig bruk... enn det du og dine jevnaldrende fikk med teskje gjennom oppveksten.  Fastgrodde og skeptiske gubber kaller dette for symbolpolitikk. 90% av Vgd/bil

Du må slutte å trekke slutninger og analysere oss på sviktende grunnlag, gang etter gang.

Borettslaget jeg er styreleder for, har på mitt initiativ, nylig innviet et nytt anlegg for kildesortering til en kostnad på 1,2 millioner. Vi er ca 160 beboere.

Allerede for 5-6 år siden, før noen i det hele tatt hadde elbil, fikk vi oppført 4 ladestasjoner for slike. De stod ubrukt i 3 år før førstemann kjøpte elbil.

I dag er det 6 biler som deler på disse, og vi holder på å innhente tilbud på flere ladepunkt.

rosmebraad
11.10.18 21:17

Hvilken verden lever den progressive, unge, fremadstormende Teslamannen jonas i?

Du har vel hørt om ting som 'fattige barn i Norge' som ikke har råd til å dra på ferie: Hva med å bli hjemme, spasere til små aktiviteter i nærområdet og leve klimasmart?

Nå skal jeg informere om hvordan enkelte segmenter av dagens barn  lever: En røys av aktiviteter på fritiden innen sport og kultur. Dit kjøres man ofte av foreldre og andre. I ferier er det populært med flyreise til Dubai, USA, Kanariøyene og andre steder. På gavebordene ønskes, og kommer, diverse klær, leker fra Asia med mere. Dagens barn ønsker selvsagt å leve en oljemarinert livsstil såfremst foreldrene kan og vil betale for det! 

Miljøvennlige barn er de/oss fra 70- og 80-tallet som ble hjemme, dyrket grønnsaker, arvet, sydde om og brukte klær til filler i garagen når de ikke var brukande som plagg mere. Bærplukk med mere i nærområdet, gange til skole etc. DA snakket man miljøvennlig livsstil på barn, ikke dagens forbrukersamfunn med 'klima' som buzzword.

Som du sier jonas: De fleste på herværende forum ER eldre enn deg. Og det synes, ofte og tydelig!

MrEirik2
11.10.18 21:18
Jan: Borettslaget jeg er styreleder for, har på mitt initiativ, nylig innviet et nytt anlegg for kildesortering til en kostnad på 1,2 millioner. Vi er ca 160 beboere.

Men å sette opp et ladeanlegg for fremtidens biler, det har dere ikke klart :)

Jan
JanInnlegg: 5523
11.10.18 21:25
MrEirik2: Men å sette opp et ladeanlegg for fremtidens biler, det har dere ikke klart :)

Nå må du lære deg å lese. Vi har 4 ladestasjoner med 16 amp kurs på hver.

Elbilparken består av Leafer og Souler, så de er vel forsynt:)

jonasv
11.10.18 21:28
Jan: Allerede for 5-6 år siden, før noen i det hele tatt hadde elbil, fikk vi oppført 4 ladestasjoner for slike

Woow...  dere var i forkant.  

Sann pioner.

MrEirik2
11.10.18 21:28
Jan: Nå må du lære deg å lese. Vi har 4 ladestasjoner med 16 amp kurs på hver.
Elbilparken består av Leafer og Souler, så de er vel forsynt:)

16amp er det jeg spiser til frokost. Trenger en 32amp for en voksen mann.

Og jeg var ferdig med dele essensielle ting som kjøkken, bad, stue etter studenttiden. Nå vil jeg ha mitt eget.

Heldigvis så bor jeg ikke i elbil-kollektivet ditt :)

jonasv
11.10.18 21:32
TomPadang: De er snyltere på oss andre

Søppel setning. 

Bukken med havresekken... Passer på alle andre men tar gjerne en for seg selv så fort ingen ser. 

Jeg vet nøyaktig hva slags type du er. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Andre tjenester