Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Rekkevidde/range

NYTT TEMA
Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 4296
10.10.18 20:40

MrEirik2 skrev:

«Joda, jeg tok også reel/oppfattet rekkevidde.

Ellers bør jeg bytte til 342km»

Forte deg å bytte. Det er jo ganske faretruende nære superbillige Renault Zoe.

(Innlegget ble redigert 10.10.18 20:41)

Ribba
RibbaInnlegg: 35113
10.10.18 20:49
hillebillys: Jeg vet faktisk ikke teoretisk rekkevidde på min bil.

Du har jo internet rett framfor deg. Ta å google litt, så finner du det iløpet av et par minutter.

Jan
JanInnlegg: 5523
10.10.18 21:00

Sportsvanen min er oppgitt til 0,54 l/mil i vognkortet. Tanken er 52 l.

Det gir nesten 1000 km rekkevidde, noe som stemmer bra med forbruket på langkjøring i norske hastigheter.

piezo
piezoInnlegg: 5261
10.10.18 21:37
Kompressor-V8: De beste bensinbilene er ikke så voldsomt langt bak. Enkelte bilmodeller leveres med større tank som ekstrautstyr.

Men jeg tror bensinbilene kommer til å havne lenger bak under reelle forhold. C5-en kjøres med blyfot og beveger seg "aldri" over 0,52 uansett hvor grisete jeg kjører. 

Ribba
10.10.18 21:50
piezo: Men jeg tror bensinbilene kommer til å havne lenger bak under reelle forhold.

Tja, variasjonen er nok vesentlig større, men på Opel'n min er ikke vanskelig å komme ned på oppgitt forbruk. Mazda 3'ern jeg hadde tidligere var det heller ikke vanskelig å komme ned mot oppgitt forbruk. Klarte til og med å kjøre den marginalt lavere enn det som var oppgitt (vel, ACC'en greide det).

Focusen derimot, så er det tilnærmet umulig å komme seg mot oppgitt forbruk.

Jan
JanInnlegg: 5523
10.10.18 22:00
piezo: Men jeg tror bensinbilene kommer til å havne lenger bak under reelle forhold. C5-en kjøres med blyfot og beveger seg "aldri" over 0,52 uansett hvor grisete jeg kjører.

Utvilsomt. Ved høye hastigheter på utenlandske motorveier, er dieselbiler overlegne i rekkevidde. Forbruket er minst 20 % lavere enn for tilsvarende bensinbiler.

piezo
10.10.18 22:06
Ribba: Focusen derimot, så er det tilnærmet umulig å komme seg mot oppgitt forbruk.

Uten at de kan sammenlignes kraftmessig så er MiToen med 0.9-liters motor den desidert "verste" drankeren jeg har eid. Oppgitt til 0,38, tror aldri jeg hadde den under 0,63. Den var forsåvidt et godt eksempel på downsizing gone wrong, spesielt merkbart i motorveishastigheter. Da brukte den like mye bensin som sylindervolumet.

HarleyEarl
HarleyEarlInnlegg: 1417
10.10.18 22:25
Jan: Utvilsomt. Ved høye hastigheter på utenlandske motorveier, er dieselbiler overlegne i rekkevidde. Forbruket er minst 20 % lavere enn for tilsvarende bensinbiler.

Jeepen min bruker faktisk mindre enn oppgitt på langkjøring. Dette er nok fordi langkjøring i USA stort sett foregår i høyere hastighet enn her. Holder jeg meg under 100 km/t bruker den faktisk i underkant av literen, men ligger jeg i 120 km/t bruker den 1,07 l/mil osv. Syns ikke dette er ille med tanke på at den gamle 4 literen må jobbe ganske hardt og at bilen har omtrent like mye luftmotstand som ei låvedør. Småkjøring derimot, der bruker den like mye som en tilsvarende bil med 5,2 V8.

Tallene jeg oppga er hentet fra www.fuelconomy.gov . Disse er korrigert for de nye farstgrensene etter 55 mph som opprinnelig var fartsgrensen føderalt da disse bilene var nye.

(Innlegget ble redigert 10.10.18 22:27)

Allegerita
AllegeritaInnlegg: 17081
10.10.18 22:28

Jøss, at en MiTo TA bruker 0,9 på mila på motorvei er grådig. Omtrent samme som mitt drog bruker, med 2,6 V6 som skal dra 4Matic, tradisjonell automatkasse og over 1,6 tonn. E320 skal være mer nøysom i matfatet enn min, selv med bortimot 50 hk mer og et greit steg opp i volum. 

På landevei kan jeg nærme meg 0,8 på mila, på motorvei tipper jeg kanskje 0,9. Det er ved bykjøring det virkelig går med 95-oktan, da kan det gå med 1,3 glatt. 

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 36482
10.10.18 22:29

Og når en Golf bruker 0,48 på norsk motorvei da må jo MiTo ha en elendig effektivitet når den bruker mer enn dobbelt så mye pr. tonnkilometer.

Forfun
ForfunInnlegg: 5439
10.10.18 22:35

JEg har klart å kjøre bilen min under normert forbruk, 0,6 over 40 mil. Håper jeg slipper å gjøre dette igjen. Var vanvittig frustrerende. På returen brukte jeg litt over 0,7, og sparte en time. 

InternalExile
InternalExileInnlegg: 18243
10.10.18 22:55
piezo: Den var forsåvidt et godt eksempel på downsizing gone wrong

Kan virke slik ja. MiToen (1.4l 105hk) vi hadde brukte aldri over 0,7 uansett hvor hardt den ble kjørt. Snittet lå vel å 0,52.

(Innlegget ble redigert 10.10.18 22:57)

Kompressor-V8
11.10.18 08:16

HarleyEarl skrev:

«Jeepen min bruker faktisk mindre enn oppgitt på langkjøring. Dette er nok fordi langkjøring i USA stort sett foregår i høyere hastighet enn her. Holder jeg meg under 100 km/t bruker den faktisk i underkant av literen, men ligger jeg i 120 km/t bruker den 1,07 l/mil osv. Syns ikke dette er ille med tanke på at den gamle 4 literen må jobbe ganske hardt og at bilen har omtrent like mye luftmotstand som ei låvedør. Småkjøring derimot, der bruker den like mye som en tilsvarende bil med 5,2 V8»

Jeg bryr meg vanligvis ikke over bensinforbruket. Men på to biler jeg har eid av alle merket jeg meg det for første gang godt likevel. Og det var i BMW 750xi og Jeep Grand Cherokee 5,2 :-). Jeepen var jo bare en «kosebil» så det var ikke så farlig, mens 750xi var hverdagsbilen min. Begge to elsket bensin og det grenset til misbruk.

Jeepen gikk aldri under 1,6-1,7, selv på pen langkjøring i 100-110, og den brukte veldig gjerne langt over 2 liter på bykjøring. Mener å huske jeg målte den til 2,7 liter en vinteruke jeg brukte den nesten hele uken med 4wd i snøkaos. 87 liters tsnken ble tom på kort tid hehe. Likte riktignok å ta kickdown i den. V8 høres jo hyggelig ut så det er lett å la seg friste. Samme med 750xi. Den var så stillegående at for å høre v8 måtte man gi på litt. Og v8 biturbo med 408hk i en godt utstyrt 7-serie veier fort 2,3 tonn. Den slukte bensin. Jaguaren kjentes ut som en økonomibil ked sine 1,2-1,4 liter pr mil på bykjøring. Jaguaren er oppgitt til 1,86 på bykjøring, men det er sjelden computeren viser så høyt tall, er ofte på 1,25-1,6 liter pr mil. 750xi har faktisk lavere oppgitte tall og det er mulig egg under gasspedalen gir slike tall, men virkeligheten er en helt annen med litt tung gassfot i alle fall... Jaguaren tåler tung gassfot fint uten spesiell økning i forbruk.

Panamera GTS sin 4,8 liter V8 skulle også ha sitt, da i 98 bensin, men selv den var langt fra så ille som BMW 750 og Jeep 5,2 :-). Med så grom v8 motor som GTS har så er det utrolig vanskelig å kjøre økonomisk... Men nå synes jeg at så flotte motorer skal få ta for seg litt - de er tross alt langt koseligere å kjøre rundt i enn en dieselbil og det meste annet. Flinke arbeidere skal ha bedre lønn... lønnen her på de gode bilene er at de krever litt ekstra bensin. Utrolig glad for at slike biler finnes og at jeg har fått gleden av å eie og kjøre slike biler slik de skal kjøres.

(Innlegget ble redigert 11.10.18 08:26)

piezo
11.10.18 22:19
Allegerita: Jøss, at en MiTo TA bruker 0,9 på mila på motorvei er grådig.

To små sylindre som jobber overtid med en glødende turbo for å drive 1200 kg fremover på motorveien i 130 km/t krever sitt. 

Når jeg finner en svingete vei så savner jeg den fortsatt, selv om den løy litt på forbruket. Dessuten var motorlyden noe av det kuleste jeg noen gang har hørt i en bil. 

Allegerita
AllegeritaInnlegg: 17081
12.10.18 09:15
piezo: Dessuten var motorlyden noe av det kuleste jeg noen gang har hørt i en bil.

Hver sylinder på den er forsåvidt større enn mine. 0,433 liter på hver av mine 6, mot 0,437 liter på hver av dine 2 :)

FredPerry
FredPerryInnlegg: 30729
12.10.18 12:45
Kompressor-V8: Forte deg å bytte. Det er jo ganske faretruende nære superbillige Renault Zoe.

Renault har en slags kalkulator på hjemmesida si hvor man kan beregne rekkevidden etter snitthastighet, temperatur, dekkstørrelse og hvilket utstyr man har i bruk. Nå blir ikke dette "min" bil, men skal komme tilbake med oppdaterte tall om når bilen kommer i hus.

hillebillys
hillebillysInnlegg: 9619
12.10.18 19:28
Ribba: Du har jo internet rett framfor deg. Ta å google litt, så finner du det iløpet av et par minutter.

Søker jeg Polo Gt 2009 får jeg opp 0.32 pr mil

Og Internett har alltid rett?

Kapteinhivoghoi
KapteinhivoghoiInnlegg: 1042
12.10.18 21:01
Iseran2770: Dersom jeg skal klare forbruket som er oppgitt for blandet kjøring må blandingen bestå av 1% bykjøring og 99% langkjøring.

Om jeg skal klare det samme med min bil, må den fraktes på henger et stykke. Den skal teoretisk klare 0,2 l / mila over den offisielle test distansen.  Det vil jo tilsi en rekkevidde for Q7'en på godt over 3000 km om man bare bruker samme malen for heile tanken - noe som er utopia. En sommerdag testet jeg over 91 km distanse og maks fart var 80 km/t, startet med fullt batteri. 49 km foregikk ved el, + 2,6 L ( kombinert diesel + ad blue ) ( den injiserer ad blue selv fra egen 20 l tank ) Den strekken gav da 0,29 L per mil over 91 km.  Over 420 km Bergen til Aalesund ( Mai mnd og fin temp ) brukte jeg 0,65 L / mila  ( + fullt batteri og regenerering ).  Har kjørt opp til Hardangervidda og retur med vogna på 0,9, og Italia turen med vogna ( inkludert Autobahn og Brennerpasset tut retur gikk ved 1,10 l/mila. Mine 1230 km er derfor basert på realisme / ikke fabrikk tall.  Er uansett strålende tilfreds med forbruket jeg opplever fra denne bilen.

HOOONDA
HOOONDAInnlegg: 255
12.10.18 21:17

Kjørte Edge ned på 0,49 PR mil på en 25mils runde, med 64 liters tank gir det teoretisk kjørelengde på Ca 1300km. 

Benz-In
Benz-InInnlegg: 313
12.10.18 23:36
Allegerita: bruker 0,9 på mila på motorvei er grådig. Omtrent samme som mitt drog bruker, med 2,6 V6 som skal dra 4Matic, tradisjonell automatkasse og over 1,6 tonn. E320 skal være mer nøysom i matfatet enn min, selv med bortimot 50 hk mer og et greit steg opp i volum.

Kan glede/trøste deg med at min E320 4M trenger bensin i tilsvarende mengder. Siger ned mot 1l på korte langturer, typ 20-30km. Mine turer i det daglige ligger på 2-3km og da må den ha 1,3-1,4.

Ribba
13.10.18 04:16
hillebillys: Og Internett har alltid rett?

Det er der skjønn kommer inn i bildet. 

fcuk
fcukInnlegg: 15505
13.10.18 08:35

Elbilene på vgd viser i alle fall en betryggende trend: Kun én gnager, og ~60% av bilene har bakhjulsdrift.

Kompressor og undertegnede ser ut til å være alene om å bare ha biler med bakjulsdrift.

HarleyEarl
13.10.18 09:49
Kompressor-V8: HarleyEarl skrev: «Jeepen min bruker faktisk mindre enn oppgitt på langkjøring. Dette er nok fordi langkjøring i USA stort sett foregår i høyere hastighet enn her. Holder jeg meg under 100 km/t bruker den faktisk i underkant av literen, men ligger jeg i 120 km/t bruker den 1,07 l/mil osv. Syns ikke dette er ille med tanke på at den gamle 4 literen må jobbe ganske hardt og at bilen har omtrent like mye luftmotstand som ei låvedør. Småkjøring derimot, der bruker den like mye som en tilsvarende bil med 5,2 V8» Jeg bryr meg vanligvis ikke over bensinforbruket. Men på to biler jeg har eid av alle merket jeg meg det for første gang godt likevel. Og det var i BMW 750xi og Jeep Grand Cherokee 5,2 :-). Jeepen var jo bare en «kosebil» så det var ikke så farlig, mens 750xi var hverdagsbilen min. Begge to elsket bensin og det grenset til misbruk. Jeepen gikk aldri under 1,6-1,7, selv på pen langkjøring i 100-110, og den brukte veldig gjerne langt over 2 liter på bykjøring. Mener å huske jeg målte den til 2,7 liter en vinteruke jeg brukte den nesten hele uken med 4wd i snøkaos. 87 liters tsnken ble tom på kort tid hehe. Likte riktignok å ta kickdown i den. V8 høres jo hyggelig ut så det er lett å la seg friste. Samme med 750xi. Den var så stillegående at for å høre v8 måtte man gi på litt. Og v8 biturbo med 408hk i en godt utstyrt 7-serie veier fort 2,3 tonn. Den slukte bensin. Jaguaren kjentes ut som en økonomibil ked sine 1,2-1,4 liter pr mil på bykjøring. Jaguaren er oppgitt til 1,86 på bykjøring, men det er sjelden computeren viser så høyt tall, er ofte på 1,25-1,6 liter pr mil. 750xi har faktisk lavere oppgitte tall og det er mulig egg under gasspedalen gir slike tall, men virkeligheten er en helt annen med litt tung gassfot i alle fall... Jaguaren tåler tung gassfot fint uten spesiell økning i forbruk. Panamera GTS sin 4,8 liter V8 skulle også ha sitt, da i 98 bensin, men selv den var langt fra så ille som BMW 750 og Jeep 5,2 :-). Med så grom v8 motor som GTS har så er det utrolig vanskelig å kjøre økonomisk... Men nå synes jeg at så flotte motorer skal få ta for seg litt - de er tross alt langt koseligere å kjøre rundt i enn en dieselbil og det meste annet. Flinke arbeidere skal ha bedre lønn... lønnen her på de gode bilene er at de krever litt ekstra bensin. Utrolig glad for at slike biler finnes og at jeg har fått gleden av å eie og kjøre slike biler slik de skal kjøres.

Veldig enig med deg i at det er bra slike biler finnes enda. Men da jeg kjørte Grand Cherokee 5.2 så brukte den ca 2-2.2 l/mil på den type småkjøring jeg har nå. 4.0 bruker 1.8 -2.0 l/mil på omtrent samme type kjøring. Har hatt Tahoe 5.3 bensin før, den lå rundt 2 l/mil på småkjøring og 1.1 på langkjøring faktisk. Fikk aldri GCen under 1.2 l/mil på langkjøring, stort sett rundt 1.3 l/mil.

Ellers fylte jeg opp bensin på en Buick jeg lagrer vinterstid, 9 mil og 21 liter nå sist. Bare småkjøring og ikke akkurat økonomisk småkjøring heller. Fornøyd med det.

Den desidert rimeligste V8er jeg har kjørt er faktisk et FoMoCo-produkt. T-birden klarte seg med 0,8 l/mil på langkjøring, 1,5 l/mil på småkjøring, men her var jo ikke akkurat effekten av 5 literen all verden.

HarleyEarl
13.10.18 09:51
fcuk: Elbilene på vgd viser i alle fall en betryggende trend: Kun én gnager, og ~60% av bilene har bakhjulsdrift. Kompressor og undertegnede ser ut til å være alene om å bare ha biler med bakjulsdrift.

Jeg har vel stort sett alltid hatt bakhjulsdrift. Unntaket er Cadillacen og Jeepen da, der en kan velge mellom en del ulike fremdrifter.

hillebillys
hillebillysInnlegg: 9619
13.10.18 11:16
Ribba: Det er der skjønn kommer inn i bildet.

Selvsagt. Fabrikk tall på motoren fra "det store " utlandet  ;)
Sier 0.83 - 0.63 - 0.53   Forstod det som by - blandet - landevei 

Snittet jeg normalt kjører er vel 640 km på en tank jeg fyller vel da i snitt 38 liter noe som hodet mitt innbiller meg til 0.59

Så da kjører jeg vel faktisk ca innenfor fabrikktall om den fra store utland var mer korrekt en det jeg fant på 2 minutter norsk søk. 

Kompressor-V8
13.10.18 13:03

fcuk skrev:

«Kompressor og undertegnede ser ut til å være alene om å bare ha biler med bakjulsdrift.»

Liker RWD godt, men kommer nok til å savne 4wd første delen av vinteren før Etron blir levert. Den kommer vel tidligst i januar eller senest i februar/mars, så får vi se om savnet blir så stort at jeg slår til på en ny Jeep som jeg kan selge lett videre igjen. Solgte Jeepen i mars og den var en av få biler jeg faktisk tjente litt på.

Forhjulsdrift skal jeg nok aldri ha igjen. Mini Cooper S’n var vel min siste FWD og den var jo faktisk skikkelig kul. Det er faktisk hele 10 år siden jeg solgte den nå i november. Tiden går.

Så du har 2 stk i3 for tiden, fcuk?

(Innlegget ble redigert 13.10.18 13:05)

HarleyEarl
13.10.18 22:57
Kompressor-V8: Den kommer vel tidligst i januar eller senest i februar/mars, så får vi se om savnet blir så stort at jeg slår til på en ny Jeep som jeg kan selge lett videre igjen. Solgte Jeepen i mars og den var en av få biler jeg faktisk tjente litt på.

Det finnes noen ganske råe GCer med HEMI-motor av nyere type. De går jo godt også. Ellers kunne jeg tenke meg en 5,9 fra 1998. Det har jeg ikke kjørt enda. Velger du WJ (1999-2005) og Quadradrive, får du et fantastisk 4WD-system med mekaniske sperrer (vari-lock) og en helt uovertruffen fremkommelighet. Kan gjerne kombineres med 4,7 HO og 265 hk. Dog er 4,7 literen en motor som er mer var for mishandling og dårlig vedlikehold som gjerne skjer når bilene blir gamle. Der er de gamle støpejernsåtterne mer tilgivelige, de tåler det meste.

fcuk
fcukInnlegg: 15505
13.10.18 23:04
Kompressor-V8: Så du har 2 stk i3 for tiden, fcuk?

Ja, merkelig nok. Det er en midlertidig ordning.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester