Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Tesla gjør tysk bilkjempe til skamme i USA

NYTT TEMA
Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 4419
12.10.18 08:14

Nå er jo Tesla en amerikansk bil da. Og Mercedes er en ganske dyr statusbil i USA. Så dette var jo litt på tide. Det ville først vært en skam dersom Tesla solgte flere biler enn Mercedes i Tyskland.

Når det er sagt er Mercedesˋ elbil nr 3, som kommer i 2020 en elektrisk S-klasse: EQS. Om den har bra nok batteri og ladehastighet kan den bli en utfordrer også for Model S, rett og slett fordi S-klasse bilene er så vanvittig bra biler. 

Jaguar kommer med ny XJ nå i 2019, den blir også helelektrisk. Håper Jaguar får orden på rekkevidde oppmot oppgitt til den kommer.

(Innlegget ble redigert 12.10.18 08:24)

InternalExile
InternalExileInnlegg: 18288
12.10.18 08:32
Kompressor-V8: Så dette var jo litt på tide.

Men det spørs hvor lenge det varer.

Incentivene for å kjøpe elbil er nå halvert i USA, fra $15.000 til $7.500, fra nyttår blir den halvert igjen til $3.750 første halvår, så halvert igjen siste halvår 2019 til $1.875 før den forsvinner helt.

Tesla har også, tydelig vis, ikke ordrereserver nok til å dekke opp produksjonen ut året og har derfor gått ut og garantert at alle som bestiller bil før 15. oktober vil få den levert i 2018.

Kilde: electrek.co

blist
blistInnlegg: 1593
12.10.18 14:54

Bilsalg USA tredje kvartal 2018 :

Car maker   Third-quarter Sales
Lexus   78,622
BMW   71,679
Mercedes-Benz   66,542
Tesla*   64,727
Audi   59,447
Acura   41,830
Cadillac   37,291
INFINITI   33,079
Volvo   26,307
Lincoln   25,011
Land Rover   20,354
Porsche   13,205
Jaguar   6,389
Genesis   1,647

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 36650
12.10.18 16:45

Vi får nok sikre oss et VW- og et Toyotaemblem å sitte og klamre seg til mens vi snuser inn kjemikaliene fra Kodak Ektachromen vi har til fremkalling.

For her i verden kommer Tesla til å bli stoooort!!!

En liten kanne bensin å snuse på anbefales også, herlig lukt!

MrEirik2
MrEirik2Innlegg: 17726
12.10.18 16:58
InternalExile: Tesla har også, tydelig vis, ikke ordrereserver nok til å dekke opp produksjonen ut året og har derfor gått ut og garantert at alle som bestiller bil før 15. oktober vil få den levert i 2018.

Ehh jada, for det er ingen i resten av verden som venter på Model 3?

Min teori er at de prøver å fylle inn så mange de kan i USA nå, nettopp pga den relativt teite skattefradrags ordningen

InternalExile
12.10.18 17:12
MrEirik2: Min teori er at de prøver å fylle inn så mange de kan i USA nå, nettopp pga den relativt teite skattefradrags ordningen

Jeg var inne på samme tanke, men hvorfor? Hva tjener de på det? Om ordrebøkene er fulle over alt, så spiller det jo ingen rolle hvor de får de levert. Et utspill som dette tyder bare på at de ikke har fulle ordrebøker i USA.

Sjansen for å miste reservasjon i resten av verden ved en utsettelse er vel ikke mindre enn i USA? Skal de utsette leveransene til resten av verden nå, som det kommer mange konkurrenter? Muligens de spekulerer i det, men da er det ett sjansespill.

(Innlegget ble redigert 12.10.18 17:13)

MrEirik2
12.10.18 17:15
InternalExile: Jeg var inne på samme tanke, men hvorfor? Hva tjener de på det? Om ordrebøkene er fulle over alt, så spiller det jo ingen rolle hvor de får de levert. Et utspill som dette tyder bare på at de ikke har fulle ordrebøker i USA.

Det spiller noen rolle for amerikanere, for det er vel tidsbegrenset den skatteordningen. Altså den starter å fase ut ved 200 000 biler, men de kan lage så mange biler de bare pokker klarer før utfasingen er over. 

Nå er det vel uansett ikke mange måneder igjen før Model 3 dukker opp i Norge. Jeg gjetter at vi kan se den hos Tesla senest i Januar 19, og med første levering innen april er over.

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 4419
12.10.18 17:29

De lager vel biler så fort de klarer og da er det vel så vidt de henger limt sammen (med ipaden som styrer alt)... ;-)

(Innlegget ble redigert 12.10.18 17:30)

InternalExile
12.10.18 17:30
MrEirik2: Det spiller noen rolle for amerikanere, for det er vel tidsbegrenset den skatteordningen. Altså den starter å fase ut ved 200 000 biler, men de kan lage så mange biler de bare pokker klarer før utfasingen er over.

Jeg sliter fortsatt med logikken her. De må ha tatt en vurdering som sier at de mister flere ordrer i USA ved reduksjonen av incentiver i USA, enn ved å forsinke levering til resten av verden. For de kommer ikke utenom en av de tingene.

Og det som er ulogisk er at, har de nok bestillinger i USA til å holde full produksjon, så er det jo ingen grunn til å komme med dette tilbudet. Er det? 

MrEirik2
12.10.18 17:35
InternalExile: Jeg sliter fortsatt med logikken her. De må ha tatt en vurdering som sier at de mister flere ordrer i USA ved reduksjonen av incentiver i USA, enn ved å forsinke levering til resten av verden. For de kommer ikke utenom en av de tingene.

Handler det ikke om å være litt greie med folk da? Veldig mye penger å spare for folk.

Og for oss andre i Europa, så er det jo fint at USA får omtrent alle betamodellene, så barnesykene er færre når de kommer til oss :)

InternalExile
12.10.18 17:41
MrEirik2: Handler det ikke om å være litt greie med folk da? Veldig mye penger å spare for folk. Og for oss andre i Europa, så er det jo fint at USA får omtrent alle betamodellene, så barnesykene er færre når de kommer til oss :)

Snill? Hadde de hatt fulle ordrebøker så har de vel intet behov for å være snill? Dette er bare et tegn på at ordrebøkene i USA ikke er nok til å dekke produksjonen, og det er et alvorlig varseltegn.

En kommentar om betamodeller, så blir det at her har du valget mellom du onder med Tesla. Har du ikke siste modell som er i Beta, så får du heller ikke de siste funksjonen. Sikter da til siste software som du må ha nyeste AP-versjon for å få nytte av. Så uansett om du velger å vente på en utprøvet Tesal, så kommer du aldri å mål ;-)

(Innlegget ble redigert 12.10.18 17:42)

MrEirik2
12.10.18 17:46
InternalExile: Snill? Hadde de hatt fulle ordrebøker så har de vel intet behov for å være snill? Dette er bare et tegn på at ordrebøkene i USA ikke er nok til å dekke produksjonen, og det er et alvorlig varseltegn.

Jeg forstår ikke hva du snakker om her. 

Ordrebøkene er ikke fulle? Nei, de har ikke begynt å selge 35k modellen som helt sikkert har flest bestillinger. 

De melker kua for alt det den er verdt, strategisk riktig det. Hvorfor lansere 35k modellen når de kan selge 50 og 60k modeller.

MrEirik2
12.10.18 17:47
InternalExile: En kommentar om betamodeller, så blir det at her har du valget mellom du onder med Tesla. Har du ikke siste modell som er i Beta, så får du heller ikke de siste funksjonen. Sikter da til siste software som du må ha nyeste AP-versjon for å få nytte av. Så uansett om du velger å vente på en utprøvet Tesal, så kommer du aldri å mål ;-)

(Innlegget ble redigert 12.10.18 17:50)

InternalExile
12.10.18 17:52
MrEirik2: Nei, nå er du bare troll igjen. Beklager, men god dag mann økseskaft.

Men kjære vene, jeg slengte da på en smilie så du skulle skjønne jeg var litt sarkastisk, som du gjorde ;-)

InternalExile
12.10.18 17:54
MrEirik2: Ordrebøkene er ikke fulle?

Hvordan i all verden kan du da forklare hvorfor de trenger nye ordrer for å fylle opp ordrebøkene til USA med produksjonskapasiteten de har for dette året?

MrEirik2
12.10.18 17:55
InternalExile: Hvordan i all verden kan du da forklare hvorfor de trenger nye ordrer for å fylle opp ordrebøkene til USA med produksjonskapasiteten de har for dette året?

Det er vel noen økonomer som har funnet ut at de kan fortsette å selge 50k Model 3 i et kvartal til med produksjonen de har da.

Jeg er mer usikker på andre veien, at når de åpner opp for resten av verden, da vil det ikke være nok Model 3 i hele tatt til å dekke etterspørselen. 

InternalExile
12.10.18 18:01
MrEirik2: Det er vel noen økonomer som har funnet ut at de kan fortsette å selge 50k Model 3 i et kvartal til med produksjonen de har da.

Økonomer av ditt kaliber antar jeg da :-)

Men nå tror ikke jeg dette dreier seg om Model 3. Ser du på linken så kan det fremstå som at det kun er snakk om Model S 75D, 100D og P100D. *) Der er tydeligvis markedet mettet i USA.

* Har ikke sjekket om det gjelder alle modeller.

(Innlegget ble redigert 12.10.18 18:04)

MrEirik2
12.10.18 18:04
InternalExile: Ser du på linken så kan det fremstå som at det kun er snakk om Model S 75D, 100D og P100D. Der er tydeligvis markedet mettet i USA.

Neh, den har hatt kort leveringstid i i hvert fall ett år. Kort leveringstid i Norge og.

Du kan vente 1-2 år på en Jaguar, eller du kan få en Model X før jul.

InternalExile
12.10.18 18:34
MrEirik2: Neh, den har hatt kort leveringstid i i hvert fall ett år.

Nettopp, det er vel derfor de har kommet med dette tilbudet.

Produksjonen av Model S er større enn etterspørselen.

Hvordan skal man tolke det? Det er vel ikke Model S de produserer mest av.

(Innlegget ble redigert 12.10.18 18:36)

sl500
sl500Innlegg: 11285
14.10.18 13:23

Det er ikke mere enn to år siden jeg var i Florida i sammen med en stolt Tesla eier.
Vi spottet kun 1 stk Tesla på 14 dager.
Og nei vi lå ikke på stranden hele dagen men var på farten til den en eller andre så det manglet ikke på bilkjøring men Tesla biler på veien

rosmebraad
14.10.18 17:02

Og hvor mange Mercedes så dere? 

Florida er jo på motsatt side av landet fra Musker'n, men hans suverenitet brer nok fort om seg!

Kapteinhivoghoi
KapteinhivoghoiInnlegg: 1113
14.10.18 19:07
rosmebraad: Florida er jo på motsatt side av landet fra Musker'n, men hans suverenitet brer nok fort om seg!

Jeg har en litt uggen følelse av at Musker'n er i samme gate som Jehovas Vitner.  De er jo også utbredt - om enn i små doser i en verdens målestokk. Nå virker det som at guppen nyfrelste begynner å tynnes ut for Tesla, og da venter et mye mere krevende arbeid med å frelse resten av klodens befolkning. Tesla har jo mange kunder som yter frivillig hjelp i ymse sammenhenger. tror muligens der trenges noen disipler ut i den store verden, og predike herligheten en oppnår med Tesla. Der er mye upløyd mark i markeder som Sverige, Finnland, Danmark, Russland, Tyskland,Frankrike, Italia. Nei stopp en halv nå. Det er jo enklere å liste opp markeder hvor EL har tatt av, enn motsatt.

rosmebraad
14.10.18 19:11

Taxfreefesten i Norge? (Det var ett land.....)

Kapteinhivoghoi
KapteinhivoghoiInnlegg: 1113
14.10.18 19:29
rosmebraad: Taxfreefesten i Norge?

8 milliard tapte skattekroner beregnet for 2018, minst like mye neste år.. Man kunne jo klart å lappet litt asfalt for de kronene.

(Innlegget ble redigert 14.10.18 19:30)

Fernandovonarb
FernandovonarbInnlegg: 2565
14.10.18 19:41
blist: Bilsalg USA tredje kvartal 2018 : Car maker   Third-quarter Sales
Lexus   78,622
BMW   71,679
Mercedes-Benz   66,542
Tesla*   64,727
Audi   59,447
Acura   41,830
Cadillac   37,291
INFINITI   33,079
Volvo   26,307
Lincoln   25,011
Land Rover   20,354
Porsche   13,205
Jaguar   6,389
Genesis   1,647

Hvor er USAs egne bilmerker? Ser du bort fra Tesla, Cadillac og Lincoln så er de helt fraværende på listen. Trodde bla. Ford var brukbart store over dammen, så her har det skjedd ting.

Forøvrig er jeg så politisk ukorrekt at jeg er imponert over salgstallene til Tesla. En så fersk produsent er helt i toppsiktet når det gjelder salg i et så stort marked, skal egentlig ikke gå an. Trender starter veldig ofte først i USA, så dette er nok noe som blir diskutert i andre produsenters styrerom. Nå gjelder det å henge med. 

jonasv
jonasvInnlegg: 293
14.10.18 19:53
Fernandovonarb: Forøvrig er jeg så politisk ukorrekt at jeg er imponert over salgstallene til Tesla. En så fersk produsent er helt i toppsiktet når det gjelder salg i et så stort marked, skal egentlig ikke gå an.

fra zero... til å konkurrere i toppsjiktet med de store ulvene i bilbransjen er en oppnåelse i seg selv.

jonasv
jonasvInnlegg: 293
14.10.18 19:56
Kapteinhivoghoi: milliard tapte skattekroner beregnet for 2018, minst like mye neste år.

Egentlig helt sykt, vi (el bil eiere) vil se tilbake om 20 år: for en fantastisk tidsperiode dette var med vanvittige subsidier. 

MrEirik2
14.10.18 21:09
Kapteinhivoghoi: 8 milliard tapte skattekroner beregnet for 2018, minst like mye neste år.. Man kunne jo klart å lappet litt asfalt for de kronene.

Det regnestykket der skal jeg garantert klare å motbevise om du kommer med parameterne til det.

MrEirik2
14.10.18 21:10
InternalExile: Hvordan skal man tolke det?

Har du hørt om å overanalysere?

Tesla minner kundene på at de må bestille før 15 oktober for å få full tax return fordel. 

Så enkelt kan det gjøres.

Salget til Tesla stiger, også på Model S og X. 

Vet ikke hva du driver med, men jeg lukter FUD lang vei nå

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester