Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

NY BIL.EL/hybrid..

NYTT TEMA
ynnory
ynnoryInnlegg: 48459
19.10.18 01:36

Beste kjøp av ny EL-bil/hybrid.   Har noen år gammel bensinbil som jeg kanskje vil få 150 000 for. Ønsker meg en hybrid/EL. Best fornuftige kjøp til rundt 300 000? Hva med å kjøpe en ny Nissan Leaf kontra en litt rimeligere EL/hybrid til rundt halve prisen? BMW'en er bra, den. Kanskje på tide å bli litt mer miljøtenkende og moderne..

fcuk
fcukInnlegg: 15768
19.10.18 07:48

Hva er behovet med tanke på rekkevidde i det daglige? Trenger du 5 seter, eller holder det med 4? Trenger du god bagasjeplass når baksetene benyttes?

Gitt at forutsetningenen er tilstede, så tenker jeg at det mest fornuftige, og samtidig det beste alternativet for rundt 300K er en lett brukt BMW i3 Fully Charged 94Ah. Med den får du nesten i pose og sekk. Rekkvidde på 18-20 mil året rundt (lengre på sommeren). Disse går for ~300 000,- nå om dagen.

Bilen har appstyring, klassens desidert beste kjøreegenskaper. Den ruster ikke og har hele 200 000km kjørelenge på garantien (5år).

Service trenger du bare ta annenhvert år, uansett kjørelengde,. Asiatiske elbiler må ha service hvert år eller mellom 15000-30000km. Jeg hadde én service i løpet av 75000km på vår forrige i3. Den kostet 3600,-

i3 er også helt i toppskjiktet med tanke på ladehastiget ved hurtiglading, Nissan Leaf, særlig den nye, er på bunn.

Eneste alternativet utenom i3 er Hyundai Ioniq, denne har tilsvarende rekkevidde og er veldig romslig. Men denne mangler appstyring som kan være nyttig å ha med elbil, særlig på vinteren. Nissan Leaf har ikke like god rekkevidde som disse to, til tross for 30% større batterikapasitet.

Anbefaler ikke å gå for hybrid med mindre du bor langt unna nåværende og kommende bomringer.

fcuk
19.10.18 07:52

Merk: Jeg har utelatt Volkswagen e-Golf fra min vurdering da denne ikke har aktiv temperaturstyring av batteripakken. Det betyr ikke nødvendigvis at den er et dårlig alternativ. Den har god plass, og veldig godt utstyrsnivå, men kan lide av lav ladehastighet (hurtiglading) når det er kaldt. Appstyring har den også, så det er jo det.

(Innlegget ble redigert 19.10.18 07:52)

henlie
henlieInnlegg: 448
19.10.18 07:53

Nå viser det seg i tester at Leaf har litt høyt forbruk, slik at det ikke hjelper så mye med den store batteripakken sammenlignet med f.eks. en Golf med oppgitt 30 mil rekkevidde. Ellers har Hyundai Ionic kommet godt ut ift. forbruk/rekkevidde, plass og egenskaper ellers. 

Test Ionic: https://www.motor.no/tester/biltester/hyundai-ioniq/

i3 er nok den morsomste å kjøre, men er mindre. Synes ikke den er pen, men litt "kul" ift. mye annet.

Akkurat i denne klassen er det kanskje ikke like viktig med lengst mulig rekkevidde, da de fleste ikke bruker disse på langturer uansett. Her må du nesten se hva dine behov er, prøvekjøre litt forskjellige biler. Med mye småkjøring kan f.eks. en Golf GTE hybrid også være smart, disse får du jo forholdsvis rimelig om du ser på en lett brukt.

M-T
M-TInnlegg: 5213
19.10.18 15:29
ynnory: Best fornuftige kjøp til rundt 300 000? Hva med å kjøpe en ny Nissan Leaf kontra en litt rimeligere EL/hybrid til rundt halve prisen? BMW'en er bra, den. Kanskje på tide å bli litt mer miljøtenkende og moderne..

Ville valgt elbil over hybrid, da får du med alle fordelene. Rekkevidden i dag er heller ikke noe problem, og det er hurtigladere "overalt". Enig i at i3 og Ioniq er strålende kjøp. 

Vi har en halvgammel E-Golf, kan lett anbefale den også. 

(Innlegget ble redigert 19.10.18 15:30)

ynnory
16.10.19 16:21

Skal prøvekjøre nye Nissan Leaf om få dager. Noe dyr. Men eventuelt første gang jeg kjøper flunkende ny bil.

Frister.. Får ikke mye for gammelbilen. Kun 6 år og helstrøken. Men kjøpers marked på bruktbilmarkedet. Bensin og dieselbiler er ikke veldig pop hos det store flertallet.

Finnes selvsagt massevis av 1-3 år gamle el-biler til en langt hyggeligere pris. 

Det "verste" er at denne Leafen leveres i min favorittfarge, burgunder-rød med detaljer i sort og sølv.. Hm....

KingsRoad
KingsRoadInnlegg: 5747
16.10.19 17:54
M-T: Rekkevidden i dag er heller ikke noe problem, og det er hurtigladere "overalt".

Har 530 km. i påstått rekkevidde (WLTP), og mener det blir litt tynt.

Skal som kjent helst ligge mellom 20 % og 80 % lading (drar den typisk opp til 90 % ved langturer).

Tørr ikke tenkte på hvor nitrist det hadde vært med halvparten å gå på, da snakker vi ren bybil, og man burde vurdere elsykkel i stedet, hvis man først ønsker å fremstå som miljøvennlig.

KingsRoad
KingsRoadInnlegg: 5747
16.10.19 17:59
ynnory: Frister.. Får ikke mye for gammelbilen. Kun 6 år og helstrøken. Men kjøpers marked på bruktbilmarkedet. Bensin og dieselbiler er ikke veldig pop hos det store flertallet.
Finnes selvsagt massevis av 1-3 år gamle el-biler til en langt hyggeligere pris.

Du kan notere deg at det er kjøpers marked også hva gjelder halvkurante elbiler med relativt kort rekkevidde, og man kan til og med få seg en flunkende ny lagerbil til redusert pris; https://www.dinside.no/motor/105000--billigere-over-natta/71698668

Så hvis burgunder Leaf er din foretrukne partner så burde det gå helt greit å få tak i en til en god pris.

ynnory
16.10.19 20:11

Utmerket nettsted. Takker for tips. Sjekker utover kvelden. Greit å kunne unne seg annet enn havregrøt og knekkebrød etter et bilkjøp.

SUV
SUVInnlegg: 4981
17.10.19 00:30
ynnory: Beste kjøp av ny EL-bil/hybrid. Har noen år gammel bensinbil som jeg kanskje vil få 150 000 for. Ønsker meg en hybrid/EL. Best fornuftige kjøp til rundt 300 000? Hva med å kjøpe en ny Nissan Leaf kontra en litt rimeligere EL/hybrid til rundt halve prisen? BMW'en er bra, den. Kanskje på tide å bli litt mer miljøtenkende og moderne..

Du skriver også at du har en 6 år gammel bil som er strøken. Da måtte det el vært bedre å beholde den enn å selge den og betale mye i mellomlegg for å overta andres bruktbil. Du vet hva du har, men ikke hva du får om du bytter bil. Så hvis det ikke er noe feil med den bilen du har, enten teknisk eller feil bil i forhold til ditt bruksmønster så virker det rart å bytte.

Man kan nok ha et ønske om å redusere drivstofforbruket for å spare penger, men husk på at hvis det betyr du må bruke mye ekstra på bil så kan det godt hende det tar hele gevinsten og vel så det slik at det bare blir dyrere.

Men hvis du nå skulle bytte bil til ladehybrid eller elbil så ville det nok vørt best med ladehybrid tror jeg. tnk over hvilke begrensinger i frihet du får med elbil, mens ladehybriden bare kjrøer videre på bensin når du skal langt og går på billig strøm når du skal kort. Og du trenger ikek planlegge ruta di og ladinga, bare kjøre avgårde og hvis det passer og er enkelt så lader du og hvis det er riient så dropper du det. Og går sikringa iløpet av natta så betyr det ikke at dagens turer må utgå fordi du må lade.

Selv har jeg Outlander PHEV. En 2-tonns bil som har et gjennomsnittsforbruk på 0,36 l/mil til tross for at det blir noen tusen km med henger i året. Det betyr at jeg bruker ca 50 øre/km i bensinutgifter.

Hvordan kjøremønster du har har mye å si for hva slags bil du bør ha. Men husk på a

trew
trewInnlegg: 737
17.10.19 00:36
ynnory: Kanskje på tide å bli litt mer miljøtenkend

Er du opptatt av globalt miljø, bør du kjøre den bilen du har så lenge som mulig...

ynnory
17.10.19 04:11

Mye grei og saklig info. Får meg til å tenke. Har altså en 6-7 år gammel BMW 116, bensin. Ikke vinterkjørt i saltlake. Stått inne hele tiden. Kun brukt på langturer uten saltede veier. Ingen slumsete bykjøring. Totalt strøken. Gått vel 70 000. Ikke dyr eller røyk.

Har trolig blitt påvirket av hybrider og EL-bilers store salgsfremganger de siste år.

Bilen jeg nå kjører vil gå i flere år til før støre påkjostninger naturligvis vil komme.

Er noe med at "gresset er grønnere på den andre siden."

Kjøper ikke eldre hybrid\EL-bil enn et par år. Helt ny eller 1-2 år.

Ønsker jo så gjerne å anskaffe min aller første helt nye bil.

Jeg kan, under sterk tvil, strekke meg til en bil til ca 400 000. Men greit om den koster langt mindre.

Nissan har både Leaf og Q......i. Med angst for skrive-Leifer... Biler etter min smak og hjerte.

Volvo har et sagnomsust navn og ytterst hyggelig rennome. Men ny Volvo.. Svindyrt. Hadde jeg ikke trengt å tenke helhetlig økonomi ville jeg trolig endt opp med en Volvo. I XC-rekken.

Nei. Q....i kan man i dag kjøpe ny for 410 000. Ifølge egne selgere vil man da spare kr 60 275,-. Hm....

En ny leaf koster ca 300 000 og oppover.

Har noen erfaringer med å kjøpe demo-bil? Stort prisavslag? Eller er bilen allerede noe slitt og ikke verdt å kjøpe..

Så langt områr jeg meg. Men har sånn lyst på noe helt nytt eller max 1-2 år gammel EL eller hybrid. Helst flunkende ny EL-bil. Det er følelsen akkurat i øyeblikket.

Fint at flere kommer med råd, tips innspill og deler av egne erfaringer!

(Innlegget ble redigert 17.10.19 04:13)

Someone
SomeoneInnlegg: 25959
19.10.19 09:57
ynnory: Kun brukt på langturer

Er det en bil som skal stort sett brukes til langturer har jo ikke hybrid eller elbil så mye for seg. 

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 5452
19.10.19 10:03

Min mor er i sa,,e situasjon. Hun har 116i 2012 kjøpt ny i 2012. Gått ca 60.000km. Kun brukt til og fra hytta og litt til butikken. Og brodern har lånt den litt til og fra jobb.

I slike tilfeller er det bare tull å bytte til elbil. Bensinbil går 3-4 ganger lenger og er vel så komfortabelt. Skal man kjøre 20 mil ked en e-golf på motorvei i 130km/t må man lade etter 13-15 mil. Og det tar minst 40 minutter å lade tilbake til 100%.

perchri
perchriInnlegg: 10192
19.10.19 19:29
ynnory: Beste kjøp av ny EL-bil/hybrid.   Har noen år gammel bensinbil som jeg kanskje vil få 150 000 for. Ønsker meg en hybrid/EL. Best fornuftige kjøp til rundt 300 000? Hva med å kjøpe en ny Nissan Leaf kontra en litt rimeligere EL/hybrid til rundt halve prisen? BMW'en er bra, den. Kanskje på tide å bli litt mer miljøtenkende og moderne..

Hva skal man med en hybrid? de pleier for tiden ikke å gå så langt på batteridrift, så må en bruke motoren, og den bruker noe mer en om den kun var motordrift?  Tenk igjennom hva du gjør i allefall. Den dagen hybriden kan kjøre 200-300km begynner det å ligne noe og motoren er en ren generatormotor, man altså kjører hele tiden på strøm. Men som i dag hva skal en med strømkjøring 30-50km så motor med fart over 40km?????  Merutgift samt betydelig større servicekostnader og feilmuligheter. Jeg begriper ikke. Tiden er ikke moden.

Jan
JanInnlegg: 6637
19.10.19 22:27
perchri: Men som i dag hva skal en med strømkjøring 30-50km så motor med fart over 40km?????  Merutgift samt betydelig større servicekostnader og feilmuligheter. Jeg begriper ikke. Tiden er ikke moden.

De tyske hybridbilene klarer adskillig høyere hastigheter enn det på strøm. De ligger i hvert fall over lovlig hastighet i Norge.
Ellers er jeg enig i dine betraktninger om hybridbiler. Jeg ser rett og slett ikke poenget med å drasse rundt på komplisert teknologi og ekstra vekt for å spare noen dråper. 

Nå vil sikkert noen innvende at de kan kjøre på strøm i det daglige, og kun bruker bensin på langtur. Etter mitt syn blir det utlignet av dobbelt så hyppige servicer, i hvert fall for VWs del.

ynnory
24.10.19 13:10
Someone: Er det en bil som skal stort sett brukes til langturer har jo ikke hybrid eller elbil så mye for seg.

Skal ikke kjempelangt. Kanskje max 30-40 mil på en dag. Lite eller ingen kjøring i eller nær Oslo. Kun for å komme meg ut av byen da jeg bor nær sentrum.

Hadde en høyst privat loddtrekning for få dager siden. 6 kandidater. Og det tilfeldige loddet falt på Toyota Corolla. Selvfølgelig var Nissans modeller Q.......i og leaf med . Og tre til. Bl a en Honda Civic. Nydelig bakstuss! Som en sexy lady med solide hofter og flotte runde former.

Bilens framtoning, design og farge kan ha noe å si. I alle fall så lenge, jeg for aller første gang i livet, vurderer en helt ny doning. Eller en demo-kjørt bil utpå vinteren eller tidlig vår.

BMWen var så nær ny som mulig. Går som en Rolex, bensin. Strøken. 13 mod, gått 70 000. Stått i fellesgarasje og overhodet ikke saltlakekjørt. Litt spent på hva jeg kan få for denne..

(Innlegget ble redigert 24.10.19 13:19)

fcuk
24.10.19 14:13
Jan: Ellers er jeg enig i dine betraktninger om hybridbiler. Jeg ser rett og slett ikke poenget med å drasse rundt på komplisert teknologi og ekstra vekt for å spare noen dråper.

Ellers er jeg enig i dine betraktninger om hybridbiler. Jeg ser rett og slett ikke poenget med å drasse rundt på udatert teknologi og ekstra vekt for å spare noen kW.

Hunkpapa
HunkpapaInnlegg: 3111
27.10.19 00:18

Kjøpte den nye M. Outlanderen i sommer. Ikke for dyr bil, selv med en del tilleggsutstyr.. God firehjulsdrift, som kan reguleres etter føreforhold. Oppladbar hybrid i kombinasjon med regenerering av strøm ved nedbremsing. Kjører veldig mye bykjøring fra oktober til april. Rekkevidde ca 4,5 mil på el motor. Har aldri vært mer fornøyd med en bil. Har fylt tanken 3 ganger siden juli. God plass, 360 kamera osv..

SUV
27.10.19 13:02
perchri: Hva skal man med en hybrid? de pleier for tiden ikke å gå så langt på batteridrift, så må en bruke motoren, og den bruker noe mer en om den kun var motordrift? Tenk igjennom hva du gjør i allefall. Den dagen hybriden kan kjøre 200-300km begynner det å ligne noe og motoren er en ren generatormotor, man altså kjører hele tiden på strøm. Men som i dag hva skal en med strømkjøring 30-50km så motor med fart over 40km????? Merutgift samt betydelig større servicekostnader og feilmuligheter. Jeg begriper ikke. Tiden er ikke moden.

Jeg har lest veldig mange ganger at ladehybrider bruker mye drivstoff på langkjøring. Felles for dem som skriver det er at de ser ut til å ikke ha egne erfaringer med dette, men bare har diktet det opp eller lest det så mange ganger fra folk som har diktet det opp at de tror på det og videreformidler det. Legg også merke til at svært få (Jan er etterhhvert et unntak der med sønnens GTE) nevner hva slags ladehybrid de mener har høyt forbruk, noe som også tyder på at de ikke har  noen erfaring, men bare slenger ut en påstand.

Selv har jeg kjørt godt over 120.000 km med min Outlander  PHEV og konklusjonen er at den bruker lite på korte turer, som det er flest av, mens den på langturer bruker sånn omtrent det samme som en vanlig benisnbil, altså ikke noe ekstra forbruk på det verste, men mye lavere forbruk på mesteparten og dermed totalt sett et veldig lavt forbruk. Hvis du har noen andre tips (foruten ladehybrider) til 2 tonns SUV med nybilpris på maks en halv million der man i praksis kan klare seg med 0,36 l/mil bensin så si gjerne ifra, for da tror jeg det er mange som er interessert i denne.

Min bil klarer fint et snitt på 0,36 l/mil, men det er altså en ladehybrid. Jeg ville nemlig ha en bil med grei økonomi, både når det gjelder innkjøp og drift, men jeg ville ha friheten til å ta langturer uten å måtte tilbringe masse  tid ved ladere, så derfor utgikk elbil (flere grunner til at elbil utgikk, men dette var en av dem).

Og tilbake til dette du skriver om høyt forbruk på langkjøirng. Dagen før du skrev dette innlegget så tok jeg en kjøretur på over 300 km. Jeg startet turen med fullt batteri og da jeg etter over 300 km parkerte så viste kjørecomputeren et forbruk på 0,61 l/mil på turen, og det ser ut til at det som kommer opp på kjørecomputeren stemmer bra med hva jeg fyller.

Bare sånn til sammenligning så er fabrikktallene på forbruk for samme bilmodell med bensinmotor 0,65 l/mil, altså litt mer enn det jeg brukte når jeg med piggdekk pløyde meg gjennom regnvær og vann med en bil som var ganske godt fylt opp med bagasje av ulike slag (vaskemaskin, ved, og mye annet). Jeg tror nok at når fabrikkene kjører forbrukstest så gjør de det under mye gunstigere forhold enn den langturen jeg hadde, men likevel så klarer de altså ikke like lavt forbruk på langkjøirng som det ladehybriden klarte. Husk på at også langturer inneholder lange utforbakker der man bremser bort energien i en vanlig bensinbil, mens man lader opp batteriet i en ladehybrid.

Husk på at hensikten med ladehybrid er ikke å få all kjøringa på batteri, men at mesteparten skal på batteri og at man har bensinmotoren for å klare de lengre turene uten problemer. Da oppnår man en god drivstofføkonomi uten et kjempedigert batteri slik man må ha om man skal takle det meste av turer man skal på.

Du nevner også at (bensin)motoren starter når man kommer opp i 40, hvor har du det ifra? Min bil har ifølge papirene en toppfart på 160 km/t eller der omkring på bare strøm. Jeg har aldri testet det , for det er ikke så høye fartsgrenser der jeg har kjørt med den. Men den klarer hvertfall fint 110 km/t på bare strøm. Og jeg har kjørt i 80 i motbakke i -20 grader C på kun strøm (mange påstår jo at bensinmotoren alltid går i ladehybrider om det er kaldere enn 10+ plussgrader eller å ha lest falske rykter om det mange ganger, mulig det stemmer for noen merker, men ikke for min bil hvertfall).

Du nevner høye serviceutgifter, men det gjelder vel alle biler, uansett drivlinje.

Du skriver det er større feilmuligheter. Men hvorfor mener du det? Husk på at med to ulike fremdriftssystemer som bare står for halvparten av jobben hver så slites diisse halvparten så fort og sannsynligheten for feil bli altså mindre. Det blir litt som om du skal kjøre 300.000 km med bil så vil sjansen for feil være mindre om du fordeler kjøringa på to nye biler (150.000 km på hver) enn om du tar alt på en ny bil. Og skulle det nå oppstå en feil så er det også større mulighet for å kunne kjøre videre til tross for feilen. Hvis for eksempel bensinpumpa svikter så vil du med bensinbilen ikke komme avgårde, men hvis bensinpumpa mi svikter så kan jeg kjøre ca 30 km på strøm, og så lade opp igjen og kjøre 30 nye km osv. Og skulle en elmotor svikte så kan jeg kjøre videre med tohjulstrekk fordi den andre elmotoren kan drive bilen (og få hjelp av bensinmotoren når jeg kommer opp i 65 km/t).

Ladehybrid er på en måte en blanding av elbil og bensinbil. Jeg tar med meg mage av fordelene med elbil: lave drivstoffostnader, forvarming av bilen samme den står innendørs eller uten tilgang til stikkontakt osv. Men jeg tar ikke med meg den store ulempenn med elbil, nemlig rekkevidde begrensingen, for da kan jeg jo heller kjøre bilen min som en bensinbil. Dessverre så får jeg ikke nytte av de kunstige fordelene som man bare får om man har nummerskilt som begynner på E. For politikerne har bestemt at det  er bare hvis jeg er villig til å øke de totale utslippene ved å lage en ekstra bil at jeg får disse fordelene, så jeg får se hva det blir til etter hvert. Mulig jeg etter hvert kjøper en ekstra bil så to biler kan ruste istedenfor en hvis det er det som skal til for å slippe unna bompenger og slikt. Miljømessig så har det jo liten hensikt å produsere en ekstra bil for å kjøre elektrisk på den kjøringen som allerede i dag stort sett foregår elektrisk.

Jan
JanInnlegg: 6637
27.10.19 20:57
fcuk: Ellers er jeg enig i dine betraktninger om hybridbiler. Jeg ser rett og slett ikke poenget med å drasse rundt på udatert teknologi og ekstra vekt for å spare noen kW.

Jeg tar poenget ditt, men grunnen til at folk kjøper hybrid i stedet for ren elbil er som oftest å slippe å forholde seg til rekkevidde og lading underveis på langtur.

M-T
M-TInnlegg: 5213
27.10.19 21:36
ynnory: Hadde en høyst privat loddtrekning for få dager siden. 6 kandidater. Og det tilfeldige loddet falt på Toyota Corolla. Selvfølgelig var Nissans modeller Q.......i og leaf med . Og tre til. Bl a en Honda Civic. Nydelig bakstuss! Som en sexy lady med solide hofter og flotte runde former.

Med din bruk ser jeg ikke helt hvordan en hybdridbil passer inn. Så lenge du ikke småkjører vil du måtte bruke bensinmotoren uansett, og blir nok besparelsen i forhold til dagens bil liten. 

Er målet å ha billig bilhold, bør man gå helelektrisk.

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 37783
27.10.19 22:14

Skriver man like lange innlegg som SUV trenger man tid ved ladestasjoner også!

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 37783
27.10.19 22:31

For meg så virker det som om enkelte ynder å problematisere. Jeg har ihvertfall brukt alt fra bensingolf til Model 3 til ulike Mercedeser på mine turer.

Dog er jeg ikke befordrer av verken tunggodt eller tilhengere, ei har jeg kjørt Finnmarksvidda.

SUV
28.10.19 01:43
M-T: Med din bruk ser jeg ikke helt hvordan en hybdridbil passer inn. Så lenge du ikke småkjører vil du måtte bruke bensinmotoren uansett, og blir nok besparelsen i forhold til dagens bil liten. Er målet å ha billig bilhold, bør man gå helelektrisk.

Også langturer starter med at man kjører på strøm. Så for eksempel forrige helg kjørte jeg en strekning på over 300 km på kun 0,61 l/mil, hvor jeg startet med fullt batteri og stoppet med tomt batteri. Og turen inneholdt mange utforbakker der det ble regenerert slik at jeg fikk den energien tilbake istedenfor å sende den bort som varme fra bremsene. Og en bensinmotor vil ha god eller dårlig drivstofføkonomi avhengig av hvordan forholdet mellom turtall og belastning er. Men ofte går dette ikke helt opp fordi man skal holde en viss fart i en viss stigning og da må man ta ut en bestemt effekt, som ikke nødvendigvis passer så godt med hva som er god drivstofføkonomi. Men med ladehybrid så kan motoren gå på riktig belastning ved at man lader opp litt for å få mer belastning eller hjelper til litt med elmotoren hvis belastningen er større enn optimalt.

Siden du uttaler deg så mye om hvordan ladehybrider er så kunne du kanskje skrive hvilken av dem du har erfaring med og hvor mye du har kjørt med en slik og hvilket forbruk du fikk da? Eller har du bare slengt ut noen påstander uten å ha noe fakta?

Du nevner at hvis man sal ha billig bilhold så bør man velge helelektrisk. Det er nok for så vidt riktig hvis man kun skal se på økonomi. Men hvis man ønsker at innkjøpet på flere hundre tusen skal dekke transportbehovet også så er nok ikke alltid helelektrisk så veldig passende for alle, særlig når man skal kjøre langt, slik trådstarter hvertfall gjorde med nåværende bil:

"Har altså en 6-7 år gammel BMW 116, bensin. Ikke vinterkjørt i saltlake. Stått inne hele tiden. Kun brukt på langturer uten saltede veier. Ingen slumsete bykjøring. Totalt strøken. Gått vel 70 000. Ikke dyr eller røyk."

Når han har en bil som er velholdt og kan vare lenge, men uten at han får full pott for dette ved salg så er det mest økonomiske å rett og slett beholde denne bilen en stund til. Da kan han spare opp litt mer og heller få seg en helt ny og stor bil istedenfor å nå bytte ut bilen og velge mellom en liten elbil (Leaf) eller overta bruktbiler etter andre som ikke ville ha bilene sine lenger.

Velger man elbil så vil man lett bli stående lenge ved laderer hvis man skal langt.

Og angående turen forrige helg så ville elbil vært litt trasig antar jeg. For da jeg våknet så hadde strømmen gått og ble borte i mange timer og kort tid etter at strømmen kom tilbake så skulle jeg et sted der jeg parkerte et stykke unna nærmeste stikkontakt (kunne vel muligens ha mast meg til å parkere et annet sted, men det blir jo en del styr som jeg slipper når jeg har bensintank). Så der ble det nesten et døgn hvor bilen ikke kunne lades, og hvor den gikk ytterligere 100 km, så det var et døgn som ville tæret kraftig på strømmen om det hadde vært en elbil. Og skulle man ladet en elbil opp med 16A sikringer så ville det gitt ca 16 km/t, som betyr at man trenger ca 20 timer på å erstatte de drøyt 300 km den har tilbakelagt i første etappe. Det ville vel gått sånn omtrent akkurat, om det ikke hadde vært for at man går i minus den dagen man ikke får ladet noe særlig og likevel skal kjøre 100 km. Så da måtte det nok blitt en tur innom en såkalt hurtiglader underveis og brukt en del tid og penger på en slik, noe som også betyr at man må reise hjem tidligere, som igjen gir mindre lading der man har tilgang til egen strøm til en fornuftigere pris (når det ikke er strøømbrudd vel å merke).

Skulle jeg hatt billig bilhold i forma av en elbil så måtte jeg nok ha brukt enorme summer på leiebil, elelr hatt en ekstra bil til å dekke transportbehovett mitt, og da ville det ikke blitt så økonomisk likevel. Kun ekstrem særbehandling kan gjøre det lønnsomt for  meg å investere i elbil. Dessverre så kan det bli ganske dyrt å kjøre på strøm uten EV på skiltet snart, så derfor skal man ikke sel helt bort fra at det etter hvert blir en elbil også her, en liten plageånd som står iveien når jeg skal frese bort snøen, og har dårligere komfort og fremkommelighet og plass og kollisjonssikkerhet enn bilen som jeg uansett trenger og som da vil stå ubrukt mens jeg durer rundt i en liten drittbil. Det frister ikke akkurat, men kan bli nødvendig.

SUV
28.10.19 01:45
rosmebraad: Skriver man like lange innlegg som SUV trenger man tid ved ladestasjoner også!

Bedre med tid hjemme ved et ordentlig tastatur enn å sitte med en mobil med knøttsmå taster mens man venter utålmodig på at laderen skal gjøre jobben sin så man kan komme seg dit man skal. Å tilbringe tiden sinn ved ladestasjoner må da vel være gørr kjedelig sammenlignet med å tilbringe tiden der man er på vei til (eller der man dro tidligere fra for å rekke å lade).

SUV
28.10.19 01:48
rosmebraad: For meg så virker det som om enkelte ynder å problematisere. Jeg har ihvertfall brukt alt fra bensingolf til Model 3 til ulike Mercedeser på mine turer. Dog er jeg ikke befordrer av verken tunggodt eller tilhengere, ei har jeg kjørt Finnmarksvidda.

Jeg snakket med en bekjent for noen få dager siden. Jeg så de hadde kommet dit i en SUV istedenfor elbilen sin, og det viste seg at det var fordi han skulle ha med tung henger og derfor hadde lånt bil på jobben siden Soul-en ikke kunne trekke henger i det hele tatt.

SUV
28.10.19 01:49
Jan: men grunnen til at folk kjøper hybrid i stedet for ren elbil er som oftest å slippe å forholde seg til rekkevidde og lading underveis på langtur.

Helt riktig.

SUV
28.10.19 01:50
SUV: Helt riktig.

Trådens korteste innlegg.

SUV
28.10.19 02:13
fcuk: Ellers er jeg enig i dine betraktninger om hybridbiler. Jeg ser rett og slett ikke poenget med å drasse rundt på udatert teknologi og ekstra vekt for å spare noen kW.

Her kommer et lite tips til deg som er fotograf og elbil-fan.

Rusta selger (til og med tirsdag) bokstaver som dekker ordene HAPPY HALLOWEEN for litt under 50-lappen i 34 cm høyde. Hvis du deretter kaster bokstavene: ALO (eller gir dem bort hvis du kjenner noen som heter OLA).

Så kan du med resten av bokstavene skrive: HAPPY WHEN EL

Disse bokstavene kan du legge på panseret på elbilen og knipse biler av det. Disse bilden må du legge ut på VGD siden det var her du fikk ideen fra meg.

Eller du som er så opptatt av at man betaler lite ved bruk av elbil kan skrive: LOW PAY EL

Og hvis vi andre har slike bokstaver så kan vi vel heller skrive: EL HA HA EL.

Mens debattanten Sir Owen på VGD sikkert skriver HAPPY OWEN.

Så er det  sikkert andre som kan finne på noen morsomme ting man kan skrive med et sett bokstaver som egentlig er ment for HAPPY HALLOWEEN.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg