Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hvordan finansiere neste bil?

NYTT TEMA
aeroX
aeroXInnlegg: 821
31.12.18 11:56

Det blir neppe noe bilbytte i 2019 for min del, da vi overtar nybygd leilighet til sommeren, og jeg vil gjerne se hvor dårlig råd vi har etter det. Men i 2020 regner jeg med at det blir et bytte. Og det er lettere sagt enn gjort, fordi jeg funderer mye på kjøp eller leasing. I utgangspunktet kunne jeg tenkt meg en pent brukt dieselsuv ala X3/X5, men siden jeg bor i Oslo fremstår det rett og slett for utrygt å bruke mange hundre tusen på en dieselsuv man skal EIE i flere år fremover. For de som lurer har jeg en 435ix coupe i dag.

Så jeg har begynt å tenke litt (en del) på leasing. Sånn jeg ser det, er det egentlig kun hybrid-biler man kan lease, da fossilbiler med stor motor blir for dyrt i måneden med leasing. Et eksempel er (utgående) X5 hybrid som man fikk for litt over 5 i måneden, mens en X3 30d av nyeste versjon koster ca. 8 i måneden. For ikke å snakke om en 440 Gran Coupe. Man skal enten være vanvittig motstander av hybrid, og/eller ha såpass mye penger at påslaget for en diesel/bensin ikke merkes. Jeg er dessverre ikke der.

Hvis det faktisk også blir tilnærmet idiotisk og/eller forbudt å kjøpe ny fossibil etter 2025, tenker jeg at jeg nå har kort tid på meg å få gleden av å bestille en splitter ny leasingbil i løpet av de to leasingperiodene som er igjen frem mot 2025. 

Jeg har tidligere ikke hatt all verdens boliglån, så det har vært enkelt og greit å låne litt til bil på leiligheten, mens nå får vi såpass med røde tall i banken at jeg må tenke meg om 3 ganger for å evt. kjøpe en nyere 4-serie når den etter hvert kommer. I tillegg må jeg også hensynta et kvinnemenneske i denne vurderingen, og hun er veldig oppsatt på at leasing er smart, uten at hun egentlig vet helt hva det betyr (Blindern-jente).

Jeg er 32 år med samboer, og det er vel rimelig å budsjettere med at neste bil bør ha plass til en barnevogn i tilfelle, men 4-serie finnes jo heldigvis som Gran Coupe også. Men vi bruker egentlig bilen mest til hytta på fjellet, og samboern har veldig lyst på suv, og jeg kan for så vidt også tenke meg det snart.

Hva hadde dere gjort? Leasing av hybridsuv, kjøp av pent brukt dieselsuv, eller gamblet på sinnsyk lønnsvekst og lave renter i uoverskuelig fremtid, lånt opp på ny leilighet og kjøpt nye 440 Gran Coupe når den kommer? 

(Innlegget ble redigert 31.12.18 11:57)

Burkar
BurkarInnlegg: 8626
31.12.18 12:18

Jeg har gått over til 2x leasing på hjemmebane, så jeg hadde naturlig nok gått for leasing av hybrid-SUV. 

Det jeg liker med å lease er først og fremst forutsigbarheten, men også det å ikke binde opp kapital. En bonus er at bilbyttene er såpass ofte som tre år, noe jeg sikkert ikke hadde fått gjennomslag for om bilene hadde vært eid.

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 4567
31.12.18 12:30

I din situasjon ville jeg enten leaset, beholdt 435xi til jeg måtte bytte den ut (familieforøkelse eller elbil etc) eller kjøpt en elbil senere. Tipper 435xi har falt såpass mye mer enn man håper på nå at det like greit er å beholde den litt til. En kollega solgte akkurat sin 2 år gamle X5 hybrid (nykjøpt for ca 1 mill, svart M-sport og riktig utstyrt) med lav km for bare 640.000. Synes det var et ganske kraftig verditap på en slik bil.

Hybrid er egentlig bare noe tullete kvasigreier i mine øyne, og hvis du likevel skal lease er det jo ett fett hvordan bilen er å selge videre. Da hadde jeg ikke giddet å drasse på ekstra batterivekt. 

Jeg for min del har blitt litt slik: enten ren bensinbil eller ren elbil.

Solgte meg ned fra dyre biler i år og i fjor og har bare gamle grombiler nå og billige elbiler for å prøve å «hoppe over» noe av de ekstreme verditapene når hele Norge nå skal over på elektriske biler. Etterspørselen etter bensinbiler (og spesielt dieselbiler) vil trolig være overdrevet lav i flere år fremover. Det er til og med snart risikabelt for firmaer å lease ut. Derfor spår jeg at leasing av bensin- og dieselbiler skal opp i pris.

Men selv i3’n min har falt ganske mye i pris nå, spennende å se hva jeg får for den. Til gjengjeld er den omtrent gratis i bruk foruten verditap.

Det har aldri vært mer håpløst å kjøpe bil på en antakelig forutsigbar fornuftig måte, en bil som man i tillegg liker. Men jeg regner med ca samme verditap på en e-tron som på en hvilken som helst annen bil i samme prisklasse. Utviklingen går så fort nå og folk vil ha (og har råd til å velge) det nyeste. 

Da synker bruktbilprisene fortere og det er kanskje ikke så dumt å lease. Men leasing er litt som å binde renten. Man betaler ofte litt mer for ekstra trygghet.

(Innlegget ble redigert 31.12.18 12:36)

legalize_it
legalize_itInnlegg: 13829
31.12.18 14:25

Jeg kjøpte tidligere i år en ny morsom dieselbil da jeg ikke hadde råd til en morsom el-bil eller det å ha to biler. Ei heller er jeg pdd avhengig av noe særlig plass. Neste gang tipper jeg det blir en mer fornuftig elbil, og heller en gammel moro-bil å ha på sommeren.

Når det gjelder leasing blir det jo litt gambling. Finansieringsselskapene skal jo ha penger (påslag i forhold til å kjøpe) for den risikoen de tar mtp verditap, men man kan jo også vinne på gambling..

(Innlegget ble redigert 31.12.18 14:27)

Ribba
RibbaInnlegg: 35246
31.12.18 14:30
legalize_it: morsom dieselbil

Jeg bruker vanligvis ikke å korrigere feilskrivning, men i henhold til norsk (og alle andre språk) rettskrivning, så kan ikke ordet morsom og dieselbil være i samme setning i denne konteksten.

:-) 

(Innlegget ble redigert 31.12.18 14:30)

legalize_it
31.12.18 14:53
Ribba: Jeg bruker vanligvis ikke å korrigere feilskrivning, men i henhold til norsk (og alle andre språk) rettskrivning, så kan ikke ordet morsom og dieselbil være i samme setning i denne konteksten.

Hehe, nær 50/50 i vektdistribusjon, bakhjulstrekk og 450 Newton er morsomt nok i mine øyne. Spesielt når det var snakk om et halvfornuftig kjøp (Jeg burde egentlig ha brukt penga på noe heeelt annet). Men kan jo hende det blir en remap etterhvert. 

Traktorlyd på tomgang er litt kjipt, men når man drar på litt glemmer man det :-)

Savner ikke gamlebilen som fort slukte 1,5 liter på mila når jeg står ved pumpa for å si det sånn.

(Innlegget ble redigert 31.12.18 14:56)

aeroX
31.12.18 15:26
Kompressor-V8: I din situasjon ville jeg enten leaset, beholdt 435xi til jeg måtte bytte den ut (familieforøkelse eller elbil etc) eller kjøpt en elbil senere. Tipper 435xi har falt såpass mye mer enn man håper på nå at det like greit er å beholde den litt til. En kollega solgte akkurat sin 2 år gamle X5 hybrid (nykjøpt for ca 1 mill, svart M-sport og riktig utstyrt) med lav km for bare 640.000. Synes det var et ganske kraftig verditap på en slik bil. Hybrid er egentlig bare noe tullete kvasigreier i mine øyne, og hvis du likevel skal lease er det jo ett fett hvordan bilen er å selge videre. Da hadde jeg ikke giddet å drasse på ekstra batterivekt.

Jeg har en langsiktig plan om å kjøpe en morsom, eldre bil som bil nr. 2, når jeg evt. får kjøpte en ekstra garasjeplass eller vi flytter til enebolig med dobbeltgarasje. Jeg tror dette blir nødvendig, da det blir vanskelig å kun skulle leve med en bil i fremtiden som ikke lager lyd. Jeg får jo fremdeles nok i innbytte for 435en til å kunne plassere disse pengene til fantasiavkastning i et pyramidelignende svindelopplegg. Jeg kjøpte den jo ikke ny, så det verste verditapet var heldigvis allerede tatt.

Er enig i at hybrid ikke er det beste, samtidig som "neste generasjon" hybrider med 60 km rekkevidde og mer er nok til å unnagjøre all bykjøring på ren strøm. Når nye X5 30d tilbys for 14 000 i måneden som leasing, kan jeg fint leve med noen ekstra batterier for halve månedsprisen. I tillegg har jo nye X5 faktisk tilnærmet samme motor som jeg har i dag, det trekker opp.

aeroX
31.12.18 15:27
legalize_it: Jeg kjøpte tidligere i år en ny morsom dieselbil da jeg ikke hadde råd til en morsom el-bil eller det å ha to biler. Ei heller er jeg pdd avhengig av noe særlig plass. Neste gang tipper jeg det blir en mer fornuftig elbil, og heller en gammel moro-bil å ha på sommeren.

Da blir oppfølgingsspørsmålet om du bor midt i Oslo? 

aeroX
31.12.18 15:30
Ribba: Jeg bruker vanligvis ikke å korrigere feilskrivning, men i henhold til norsk (og alle andre språk) rettskrivning, så kan ikke ordet morsom og dieselbil være i samme setning i denne konteksten.

Haha :-D

Kompressor-V8
31.12.18 15:32

Hva med å rett og slett kjøpe/lease en e-tron?

(Innlegget ble redigert 31.12.18 15:32)

legalize_it
31.12.18 15:38
aeroX: Da blir oppfølgingsspørsmålet om du bor midt i Oslo?

Nei, hadde jeg bodd midt i Oslo ville jeg vurdert å gått for alternativ 2 (Litt avhengig av bruksmønster). Her jeg bor lønner det seg helt klart med elbil, selv om bomtakstene ikke er like høye som i Oslo enda. Uansett ser man jo utviklingen, som blir mer ala Oslo i alle byer av en viss størrelse.

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 36834
31.12.18 15:41

Jeg har alskens nykker og nevroser også når.det kommer til biltyper......  i din situasjon ville jeg leaset 'dyrest mulig' bil innenfor det du klarer/syns er greit å betale.

Jeg kunne aldri leaset da jeg trolig ville ombestemt med 2-3 ganger i løpet av bindingstiden samt trolig hatt 'flaks' med å bli godt fakturert for riper etc.

Ellers ser jeg fornuften i å ta bil på boliglån. 'Folk jeg kjenner' har gjerne boliglån som kan utvides.

Til slutt er jeg en mulig kandidat for VW elbiler på Ionity eller evt. Tesla så snart markedet er normalisert: Ventetid på bil og verksted utover det som er vanlig på vanlige biler idag er ikke noe for meg.

Lykke til og godt nyttår!

aeroX
31.12.18 15:47
Kompressor-V8: Hva med å rett og slett kjøpe/lease en e-tron?

Nå har det seg sånn at jeg jobber i en av konkurrentene til Møller, slik at jeg får relativt gode priser på BMW og Volvo, i alle fall frem til all ansatt-rabatt over kr. 9000 skal beskattes fra helvete fra og med i morgen, er det vel. Men jeg vil ikke ha en elbil før jeg må. Jeg tenker også en hybrid kan være en mild overgang til elbilverdenen.

aeroX
31.12.18 15:50
legalize_it: Nei, hadde jeg bodd midt i Oslo ville jeg vurdert å gått for alternativ 2 (Litt avhengig av bruksmønster). Her jeg bor lønner det seg helt klart med elbil, selv om bomtakstene ikke er like høye som i Oslo enda. Uansett ser man jo utviklingen, som blir mer ala Oslo i alle byer av en viss størrelse.

Ja, jeg kan nok også se for meg ditt alternativ to på sikt, en elbil til hytta, og en gammel fossilbil med 2 seter og grom lyd til nytelse. Bompengene i Oslo plager meg egentlig ikke da vi ikke bruker bil til daglig, det er heller forbudet mot diesel på kalde dager som er problemet. Jeg vil ikke ha en bil jeg potensielt blir nektet å kjøre med visse dager.

aeroX
31.12.18 15:56
rosmebraad: Jeg kunne aldri leaset da jeg trolig ville ombestemt med 2-3 ganger i løpet av bindingstiden samt trolig hatt 'flaks' med å bli godt fakturert for riper etc. Ellers ser jeg fornuften i å ta bil på boliglån. 'Folk jeg kjenner' har gjerne boliglån som kan utvides.

Historisk sett har jeg også byttet nærmere årlig enn hvert 3. år. Men jeg liker å tro det har vært jakten på den perfekte bil. Med mindre 435 fant jeg det nærmest perfekte for meg, så den kan jeg gjerne ha en stund. Men det var som ung playboy, nå ser jeg Dagsrevyen hver dag og spiser grøt på lørdager, og må ta hensyn til en kvinne. Så da tror jeg bilbyttene må skje litt mindre hyppig.

Kompressor-V8
31.12.18 15:59

aeroX skrev:

«en elbil til hytta, og en gammel fossilbil med 2 seter og grom lyd til nytelse.»

Litt slik har jeg tenkt også. Man kan ha mye gromt ved siden av så lenge man har en bra hverdagsbil som fungerer med garanti og som like greit kan være elbil.

Må innrømme at jeg ikke savner hverken cabriolet eller V8 så ofte når man ligger på cruise control i 120km/t jevn fart på 4 felts motorvei nesten helt hjemmefra gjennom masse tuneller på vei nesten helt frem til hytta på sørlandet. Har bare blitt tuneller og bomstasjoner uansett. Kun en litt morsom vei etter å ha kjørt av fra E18, ellers bare kjedelig motorvei. Da kan like greit bilen være superkomfortabel og stillegående og gjerne elektrisk for å i tillegg kjøre «gratis» nedover. Evt. Bare ta båten sjøveien slik jeg har begynt med :-)

Når jeg tar åpen bil eller sportslig manuell 911 prøver jeg å finne svingete landeveier som omveier for å nyte turen med fin bil.

Forskjellen til din situasjon er at jeg i tillegg bruker bilen masse i jobbsammenheng ofte gjennom bommen og en del gateparkering til møter. Mye enklere med elbil slik sett. I din situasjon ville jeg kanskje valgt en bensinbil. Diesel er jo innenfor forbuds-helvetet og det er uansett trist å gå fra en lekker bensin-rekkesekser til en dieselbil.

Nye Z4 med sekser må jo være perfekt for deg når den blir f eks lett brukt om et par år da? ;-)

(Innlegget ble redigert 31.12.18 16:04)

SUV
SUVInnlegg: 4435
01.01.19 04:51
aeroX: Hva hadde dere gjort? Leasing av hybridsuv, kjøp av pent brukt dieselsuv, eller gamblet på sinnsyk lønnsvekst og lave renter i uoverskuelig fremtid, lånt opp på ny leilighet og kjøpt nye 440 Gran Coupe når den kommer?

Nybygget leilighet i Oslo høres ikke helt billig ut og det kan el lett bety en litt presset økonomi en stund med lån og store renteutgifter. Da kunne det vel vært lurt å ha et litt rimelig bilhold noen år inntil du har fått redusert lånet til et kurant nivå.

Ny og dyr bil er jo fint det, men har du egentlig råd til det  og har du tenkt på hva du alternativt kan få for pengene hvis du venter litt med  skeie ut slik at du kan bruke pengene på selve bilen og ikke på å betale renter på gammel moro?

Du vurderer leasing at dieselsuv til 8000 kr/mnd, som betyr 96.000 kr/år for bil uten å engang eie bilen.

På ca 4,5 år har da du og jeg (som kjøpte splitter ny SUV) brukt like mye på bil. Forskjellen er bare at mens du bare har leid en bil som du må levere fra deg så sitter jeg igjen med en 4,5 år gammel bil som tross alt kan brukes i enda mange år til og har en grei restverdi som jeg eier.

Jeg vet ikke helt hva som er inkludert i leasing, kanskje noen servicer og annet småtteri. Men til gjengjeld så sitter et leasingselskap og bestemmer ha bulker og riper du har fått skal koste. For bulker og riper og andre merker må man regne med det blir noen av iløpet av noen år, særlig i Oslo. Du kan jo selvfølgelig utbedre på egen regning, men det er ikke alt som er lønnsomt å utbedre, mens leasingselskapet kan kreve at du gjør det eller betaler det de mener skaden er verdt og slikt kan bli dyrt.

Jeg fikk en skade på min bil. Litt kjedelig, men ikke så veldig irriterende, og vil sikkert trekke ned verdien litt ved et salg, men ikke mange tusen kroner. Men så viser det seg altså at delen koster over 4000 kr. Hadde det vært en leasingbil så kunne jeg risikert at jeg må betale leasingselskapet 4000 kr for skaden eller kjøpe en ny del til 4000 kr, sånt kan bli dyrt for en skade som etter min mening ikke er verdt 4000 kr. For den summen så kan man heller kjøre rundt med en del som er nesten perfekt, men har en synlig skade. Skaden ble forårsaket av en som rygget på bilen min og vi ble enige om (etter å ha funnet ut at  det er helt absurde priser på slike deler) at han betaler med en litt under en fjerdedel av hva delen koster og så lar jeg skaden være slik og så er vi ferdige med den saken. Med leasingbil så ville den løsningen vært helt håpløs og jeg kunne ha gått på et tap på 3000 kr ved å velge denne løsningen.

Ved salg av bilen så kan jeg selvfølgelig risikere å møte en kjøper som sier at det der er en 4000 kroners skade. Men siden jeg ikke er nødt til å selge til akkurat den kjøperen så kan jeg heller gjøre en handel med en annen kjøper som sier at det der er en 1000 kroners skade, eller kanskje en som sier at det der er ikke noe å bry seg om på en så gammel bil (som det sikkert vil være når den skal selges).

Man mister ett og slett muligheten til å ta avgjørelser om egen bil når det  ikke er egen bil, men leasingselskapets bil.

En annen ting er jo ekstrautstyr som man får lyst på etter hvert. På egen bil så kan man kjøpe det og få igjen noe av verdien ved videresalg. Mens å montere ekstrautstyr i leasingbil får man vel neppe noe igjen for og man kan jo kanskje til og med måtte betale for å demontere det i verste fall.

Når det gjelder finansiering av bil så har jeg aldri tatt opp lån til kjøp av bil. Jeg har bare kjøpt biler for penger jeg har på konto.

Ved å ikke skeie ut altfor mye i ung alder når det må lånes til høy rente (renta er lav nå, men kan fort stige) så har jeg klart å få enebolig og en forholdsvis ny bil som begge er nedbetalt. Nå er jeg riktignok litt eldre enn deg, men ikke mer enn at de pengene jeg har spart opp på konto ville vært nok til å lease den dyre dieselsuven du vurderer i de årene det er til du er like gammel som jeg er nå.

Neon velger å skeie ut i ung alder og betale renter for det i mange år etterpå, mens andre velger å vente litt og få full valuta for pengene og bruke alt på noe flott istedenfor å bruke det på renter.

Har ikke du økonomiutdannelse forresten?

SUV
SUVInnlegg: 4435
01.01.19 05:15
Kompressor-V8: Hybrid er egentlig bare noe tullete kvasigreier i mine øyne, og hvis du likevel skal lease er det jo ett fett hvordan bilen er å selge videre. Da hadde jeg ikke giddet å drasse på ekstra batterivekt.
Jeg for min del har blitt litt slik: enten ren bensinbil eller ren elbil.

I mine øyne er ikke hybrid noen tullete kvasigreie, men en grei løsning som gir god drivstofføkonomi uten at man drar med seg elbilens begrensinger siden den bare er elbil når man vil og ikke hele tiden.

For meg så ville elbil bydd på mange begrensninger i form av rekkevidde og dermed lange ladestopp. Og skulle jeg hatt en elbil som kan trekke henger av akseptabel størrelse så ville det blitt en dyr Model X som ville gitt et veldig dyrt bilhold og en bil som ville passet dårligere til mitt behov enn bilen jeg har nå. Da hadde jeg heller valgt en vanlig bensinbil med et bensinforbruk på det dobbelt av hva min bil bruker.

For hva er det egentlig som er så ille (eller kvasi) ved å har en 2 tonn tung SUV som går på 0,35 l/mil i snitt siden bilen var ny når dette gjennomsnittet inkluderer massevis av kjøring i kulde og mye tilhengertrekking (flere tusen km med båthenger og båt bare i sommer).

Det som er minuset med hybrid fremfor elbil er jo at man ikke får disse kunstige fordelene som krever EL/EK/EV på skiltet. Men jeg håper det snart er slutt på denne forskjellsbehandlingen. Men blir det ikke slutt på det så skal man riktignok ikke se helt bort fra at jeg også skaffer meg en elbil. Null miljøgevinst i å produsere en ekstra bil og mange ekstra dekk osv for å spare noen få liter bensin (det er den delen av kjøringa som har lavt forbruk som elbilen vil ta over, ikke de tunge langturene med høyt forbruk). Jeg har ikke lyst på elbil og grunnen til anskaffelse vil kun være pga at man da kan passere bommer uten å bli flådd. Men om det lønner seg eller ikke, det vet jeg ikke enda. Det er kun hvis innsparte bompenger er minst like mye som det en splitter ny elbil koster at det er noe mulighet for at et elbilkjøp kan være noe i nærheten av vellykket. Skal an rykke ned til en dårligere bil enn den man ellers kjører (for eksempel kjøpe en Berlingo/Partner elbil) så bør man i det minste få godt betalt for det. Skal man ha elbil til over ca 200.000 kr så klarer man neppe å spare inn denne summen i bompenger og da er elbilen bare bortkastede penger.

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 13901
01.01.19 11:26
Kompressor-V8: Derfor spår jeg at leasing av bensin- og dieselbiler skal opp i pris.

Det må jo leasingselskapene allerede ha tatt enorm høyde for.

At det koster 14.000 i måneden å lease en X5 3,0d og rett over 5.000 for en X5 hybrid er jo nesten latterlig.

For noen få år siden var det veldig billig å lease dieselbil da leasingselskapene var overbevist om at alle ville ha dieselbil i fremtiden. Selv i land der folk ikke kjøper elbiler taper diesel mot bensin salgsmessig. 

HarleyEarl
HarleyEarlInnlegg: 1489
01.01.19 13:31
legalize_it: Savner ikke gamlebilen som fort slukte 1,5 liter på mila når jeg står ved pumpa for å si det sånn.

Vi er alle forskjellige, jeg blir jo glad dersom bilen ikke har brukt mer enn 1,5 l/mil :)

Ribba
RibbaInnlegg: 35246
01.01.19 22:19
HarleyEarl: jeg blir jo glad dersom bilen ikke har brukt mer enn 1,5 l/mil :)

Glad? Trudde faktisk du ble bekymret om den bare brukte 1.5 på mila. Ser nesten for meg at du står bekymret ved bensinstasjonen, etter å ha fylt tanken på bilen, der du stryker den over panseret mens du spør "føler du deg ikke bra "lille" venn?

:-)

Someone
SomeoneInnlegg: 24943
02.01.19 13:20
SUV: På ca 4,5 år har da du og jeg (som kjøpte splitter ny SUV) brukt like mye på bil. Forskjellen er bare at mens du bare har leid en bil som du må levere fra deg så sitter jeg igjen med en 4,5 år gammel bil som tross alt kan brukes i enda mange år til og har en grei restverdi som jeg eier.

Dette er feil. For det første så leaser man en bil i 3 eller 4 år, og man betaler ikke hele bilens verdi på de årene.

Jeg leaset jo selv en bil som jeg kjøpte ut etter tre år, men i mitt tilfelle vil jeg betalt omtrent det samme i de tre årene om jeg hadde kjøpt eller leaset. Det ble ingen vesentlige forskjeller i totalkostnaden

Men det er bilmodeller som er mer kurrant/gunstig å lease enn andre, og spesielt endel hybridmodeller kommer godt ut

aeroX
02.01.19 21:13
Kompressor-V8: Nye Z4 med sekser må jo være perfekt for deg når den blir f eks lett brukt om et par år da? ;-)

Absolutt, den fikk jo knallgod kritikk i siste Finansavisen Motor, så den ser ikke dum ut. Samtid, skal man ha en litt kul bil nr 2, blir en BMW et litt kjedelig valg? Trygt og godt og alt funker, men noe sterilt kjedelig. Jeg ser for meg en Boxster, F-type eller lignende er hakket mer "kult". Er jo redd for å havne i BMW-fella, som tidligere Saab-eier og nå på min 3. BMW

aeroX
02.01.19 21:17
SUV: Nybygget leilighet i Oslo høres ikke helt billig ut og det kan el lett bety en litt presset økonomi en stund med lån og store renteutgifter. Da kunne det vel vært lurt å ha et litt rimelig bilhold noen år inntil du har fått redusert lånet til et kurant nivå. Ny og dyr bil er jo fint det, men har du egentlig råd til det  og har du tenkt på hva du alternativt kan få for pengene hvis du venter litt med  skeie ut slik at du kan bruke pengene på selve bilen og ikke på å betale renter på gammel moro? Du vurderer leasing at dieselsuv til 8000 kr/mnd, som betyr 96.000 kr/år for bil uten å engang eie bilen.

Det mest fornuftige hadde selvfølgelig vært en Skoda Octavia RS eller lignende. Men jeg begynner å bli litt stressa mtp om alt jeg kan få tak i som nytt etter 2025 skal gå på strøm. Egentlig burde jeg kjøpe en godt brukt Porsche Cayenne Turbo, men det blir lett harry.

Dieselsuven til 8000 i mnd var da med 100k i innskudd, da blir det i alle fall dyrt!

aeroX
02.01.19 21:21
Iseran2770: At det koster 14.000 i måneden å lease en X5 3,0d og rett over 5.000 for en X5 hybrid er jo nesten latterlig.

Dette er da med innskudd på 150k og latterlige 10 000 km i året. Det utgjør en totalkostnad på 3 år på 660k som er et verdifall på over 50% på 3 år. Hvis jeg kan få en pent brukt X5 diesel om 3 år til under halv pris, kunne jeg nesten levd med at det var diesel...

mf_6
mf_6Innlegg: 3777
03.01.19 04:59
legalize_it: Når det gjelder leasing blir det jo litt gambling. Finansieringsselskapene skal jo ha penger (påslag i forhold til å kjøpe) for den risikoen de tar mtp verditap, men man kan jo også vinne på gambling..

Jeg vil påstå at tradisjonelt banklån kan være vel så mye gambling i disse dager. Jovisst skal leasingselskapene ta seg betalt for risikoen. Men det er jo nettopp risikoen som gjør at leasing kan være tryggere.

Både bensin og diesel er velprøvde teknologier og de helt store revlusjonene  tror jeg ikke vi vil få her. Hybrid, el og gass kan det skje mye rart de nærmeste åra. Men et like stort usikkerhetsmoment er hva politikerne vil finne på av avgifter og restriksjoner. 

Selv om de aller fleste bilene som selges nye i dag vil fungere utmerket i 3-4 år fremover, kan politikerne gjøre bilene usalgbare. Innen 3 år vil vi ha både lokalvalg og stortingsvalg og mye kan skje med bilpolitikken.  

Skulle jeg kjøpt ny bil i dag, ville jeg leaset den og latt leasingselskapet tatt risikoen. Da er det bare å levere bilen fra seg når den tid kommer. 

passat06
passat06Innlegg: 1320
03.01.19 09:57

Leasingselskapene tar høyde for verdifallet - og beregner seg naturlig nok en fortjeneste. Dermed blir sannsynligheten for å tjene på leasing veldig veldig liten - med mindre en av en eller annet grunn vet noe om markedet som disse selskapene ikke vet.

Ser vel egentlig kun to grunner for evt å lease likevel, for det første er det veldig behagelig bare å levere bilen tilbake etter tre år, og den andre mulige grunnen er å unngå å binde egenkapital. Jeg har vurdert leasing, men aldri prøvd det.

passat06
passat06Innlegg: 1320
03.01.19 09:58
mf_6: Jeg vil påstå at tradisjonelt banklån kan være vel så mye gambling i disse dager. Jovisst skal leasingselskapene ta seg betalt for risikoen. Men det er jo nettopp risikoen som gjør at leasing kan være tryggere.

Leasing kan sammenlignes med et fastrentelån. Du betaler et påslag for å slippe risikoen, og sannsynligvis taper du på det (ellers ville ikke leasingselskapene overlevd). 

Forfun
ForfunInnlegg: 5547
03.01.19 10:12
passat06: Leasing kan sammenlignes med et fastrentelån. Du betaler et påslag for å slippe risikoen, og sannsynligvis taper du på det (ellers ville ikke leasingselskapene overlevd).

En har noe moms grums i tillegg, det er eneste grunn til at det overhodet er privat bruk av leasing. Leasingselskapet får fradrag for momsen når de kjøper bilen. De legger på moms på alle sine tjenester, men restverdien på bilen selger de uten moms. Dermed taper staten moms på privatleasing. Denne fordelen gjør at leasingselslapene får dekt inn risikopremien uten at det går ut over kundene.

Someone
SomeoneInnlegg: 24943
03.01.19 10:21
aeroX: Men jeg begynner å bli litt stressa mtp om alt jeg kan få tak i som nytt etter 2025 skal gå på strøm.

Jeg tror ikke det blir virkeligheten. Politikerne kan ikke vedta seg bort fra den......

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester