Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Garanti og kjøpslov

NYTT TEMA
return_of_drakkar
return_of_drakkarInnlegg: 19581
03.01.19 16:10

Ser at et firma Car Protect sier at vi kun har 2 års garanti, men da 5 år med kjøpslov (5 totalt). De skiller ganske så klart mellom disse 2 tingene og at "kjøpsloven" er kanskje litt problematisk med tanke på reklamasjon.

Ok, så ser jeg at et firma nå f.eks selger en bruktbil med 44 måneders garanti.
Then what?
Reklamerer man med for eksempel 44 mnd (eller 36 etc), så er dette etter mitt syn den den samme garantien som om bilen er 1 måned gammel.

Hva mener bilekspertisen her inne?

Jan
JanInnlegg: 5807
03.01.19 16:34

Alle norske importører tilbyr 5 års garanti, noen til og med 7. Maks kjørelengde varierer fra 100.000 til 200.000.

Kjøpsloven gir 5 års reklamasjonsrett.

Biler som er bruktimportert, eller importert utenfor de offisielle kanalene, har stort sett bare 2 års garanti fra bilen var ny, da Norge er det eneste landet i Europa der 5 års garanti er vanlig. Det er vel til kjøpere av slike, firmaer som Car Protect henvender seg.

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 36842
03.01.19 16:47

Det er nok mer "spennende" med 5 års reklamasjonstid på mobiltelefoner om folk orker å prøve på å praktisere sånt, tenk bare på debattene rundt fukt og batteriydelse. 

return_of_drakkar
03.01.19 18:25
Jan: Alle norske importører tilbyr 5 års garanti, noen til og med 7. Maks kjørelengde varierer fra 100.000 til 200.000.

Takker.

Ribba
RibbaInnlegg: 35253
03.01.19 19:11
return_of_drakkar: Ser at et firma Car Protect sier at vi kun har 2 års garanti, men da 5 år med kjøpslov (5 totalt). De skiller ganske så klart mellom disse 2 tingene og at "kjøpsloven" er kanskje litt problematisk med tanke på reklamasjon.

Ja, det er forskjell på garanti og reklamasjonstrett.

Alle profesjonelle selgere som selger til private forbrukerer må forholde seg til Forbrukerkjøpsloven, og Forbrukerkjøpsloven er ufravikelig.

En garanti er derimot noe som en selger, importør eller produsent tilbyr i tillegg til de lovpålagte kravene de har i følge Forbrukerkjøpsloven. Med andre ord, med garanti, så må de tilby bedre vilkår for forbrukeren.

Så det er ingenting galt at et firma tilbyr 2 års garanti, men de er pålagt til å informere om at selv om de bare har to års garanti, så har du fortsatt 5 års reklamasjonsrett, så framt levetiden på produktet er forventet å ha 5 års levetid. Det kan også være 2 år om det er på produkter med kort forventet levetid. Så med 2 års garanti, så har du to år der vilkårene på produktet skal være bedre enn vilkårene i Forbrukerkjøpsloven gir deg.

(Innlegget ble redigert 03.01.19 19:13)

SUV
SUVInnlegg: 4436
04.01.19 00:39
rosmebraad: Det er nok mer "spennende" med 5 års reklamasjonstid på mobiltelefoner om folk orker å prøve på å praktisere sånt, tenk bare på debattene rundt fukt og batteriydelse.

Det er litt komisk hvordan batterikapasitet på mobiler og lignende oppgis, til noen tusen milliampeeretimer (for eksempel 2000 mAh). Hadde jo vært mer naturlig å oppgi hvor mange ampeeretimer det var istedenfor å fortelle hvor mange tusen tusendedeler det er.

Angående fuktskader på mobil så har jeg vel kun opplevd det en gang. Var på båtferie på Sørlandet og hørte det så plopp da jeg gikk i land. Fortet meg å få mobilen opp fra bunnen og demonterte den så mye jeg kunne uten å ødelegge noe, tørket med papirlommetørkler og blåste med munnen for å få bort fukt før delene ble lagt til tørk i sola på dashbordet (eller kanskje det heter noe annet i båt?). Det gikk faktisk ganske bra, brukte mobilen etterpå og den var helt fin, tror den hvertfall varte noen mnd etter dette.

Handsfree-en til samme telefonen tålte ikke det den ble utsatt for. Jeg kom i skade for å miste den på asfalten og kjøre over den med piggdekk, det tålte visst ikke handsfree-en.

Noe senere fikk jeg min første jobbmobil, den var vanntett og ekstra støtsikker og av samme merke som jeg har sett på tv at Lothepus sin telefon er (alle som fikk ny telefon da fikk slik fordi de tåler mer, helt uavhengig av hva som skjedde med min private telefon litt tidligere). Men med jobb-telefonen fikk jeg aldri bruk for de egenskapene, jeg behandler jo egentlig telefoner bra, men små uhell kan jo skje alle.

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 36842
04.01.19 16:38

Hva med tastaturer? Påregnes ekstra bruk som unormal slitasje?

SUV
SUVInnlegg: 4436
06.01.19 03:42
rosmebraad: Hva med tastaturer? Påregnes ekstra bruk som unormal slitasje?

Det vet jeg ikke da jeg aldri har hatt garantisaker der pga slitasje, kun pga produksjonsfeil. Men jeg har aldri blitt spurt om hvor mye tastaturet har vært brukt, og det har vel aldri vært så veldig mye slitasje på tastaturer som har vært inne til reparasjon. Nå skriver jeg på et veldig slitt tastatur, men det fungerer utmerket om man ser bort fra at man må vite hvor 9 usynlige bokstaver er for å skrive på det. Men resten av dataen skranter ganske mye, det er derfor jeg har kjøpt ny (som fungerer enda dårligere).

Kanskje Goblin vet mer om dette med tastaturslitasje, han er jo en mye større tastatursliter enn meg.

return_of_drakkar
21.01.19 18:51
Jan: Det er vel til kjøpere av slike, firmaer som Car Protect henvender seg.

Det kan synes som det ja.
Forøvrig har de ikke svart på spørsmål som jeg sendte dem.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester