Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Vannlekkasje i ekstravarmeren, hva betyr det?

NYTT TEMA
Chloe
ChloeInnlegg: 1
04.01.19 15:19

Det har vært iskaldt i Toyotaen i et par uker, så jeg kjørte innom verksted og da sa de at det var vannlekkasje i ekstravarmeren. Så fylte de på sånn rosa frostvæske og da ble bilen varm igjen. Da jeg spurte om det hastet å gjøre noe med dette, fikk jeg ikke noe ordentlig svar! Bare at man ikke skulle kjøre uten vann på motoren. Skjønte ingenting jeg!! Kan noen forklare? 

Jeg har litt dårlig råd akkurat nå. Haster det å få gjort noe med det?

hillebillys
hillebillysInnlegg: 9705
04.01.19 21:35

Kjølevannet til motoren lekker ut.
Det er tydeligvis samme vann som kjøler motoren som varmer opp ekstravarmerenn.

Det du kan gjøre er å sjekke før hver tur hvor mye væske det er på beholderen. Den gjennomsiktige tanken under panseret med rosa væske i. 

Den tanken har som regel ett maks og minimums merking. 
Den bør/må ikke gå under minimum.

Åpne denne kun på kald motor, (Skrulokk på toppen av beholderen) Er motoren varm kan/er det være det trykk på den.

Du kan fint selv fylle på dette, bare du vet hvor beholderen er.

Kjøp rosa frostvæske, og etterfyll ved behov 
Feks Mekonomen har konsentrat Den blander du med vann først.  Tenker 65-70% vann holder om du ikke bor ett veldig kaldt sted.

(Innlegget ble redigert 04.01.19 21:36)

perchri
perchriInnlegg: 8659
04.01.19 22:20
Chloe: Det har vært iskaldt i Toyotaen i et par uker, så jeg kjørte innom verksted og da sa de at det var vannlekkasje i ekstravarmeren.

dette var et nytt utrykk...ekstravarmeren??. En bil har et register for hovedkjølinga av motorvæsken, og et noe mindre register som alltid er blitt kallt varmeregister. Disse henger sammen, slik at kjølevannet/frostvesken sirkulerer via termostatten, begge registrene. Reguleringa i dag, foregår kun ved å endre intaks luftstrømmen til varmeregisteret. Det kan sette seg luftbobbler i systemet også. Dersom du har en lekasje kan du leve en tid med dette dersom du tar av lokket på ekspansjonstanken. Det skal være et overtrykk i systemet normalt, og dette vil bare gjøre at det strømmer mer vann/frostvæske ut. Frostvæske har en betydelig større gjennomslipps evne en vann når det gjelder lekasje.Er lekasjen liten kan det benyttes en kjemi på flaske, som faktisk kan tette lekasjen for ever. Før i verden brukte vi en neve ku/hestemøkk på radiatoren..........men det er 60 år siden.

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 36831
04.01.19 22:31

Hm, man har da typisk A. Radiator B. Varmeapparatets register og C. Tilleggsvarmer, ofte av merke Webasto på dieselbiler i Norge.

Hvilkenn av disse er det snakk om?

Jan
JanInnlegg: 5786
04.01.19 22:52
rosmebraad: Hvilkenn av disse er det snakk om?

Jeg tipper det er snakk om det som på folkemunne kalles Webastoen, eller tilleggsvarmeren, som er påkrevd på dieselbiler.

Uten en slik vil man ved minusgrader aldri oppnå normal driftstemperatur på motoren. Det vet jeg, da denne tok kveld i Touranen i fjor vinter. Da kunne jeg kjøre en hel dag uten at motoren og bilen ble varm.

Denne varmeren har en krets, der motorens kjølevæske sirkulerer, ved hjelp av en innebygget pumpe. Derfor er det for det første fullt mulig at det oppstår lekkasje i denne, og at kjølevæske forsvinner. For det andre, er denne varmeren helt nødvendig på dieselbiler, for at man ikke skal fryse om vinteren.

Noen biler har bare en varmer som trer i funksjon automatisk ved behov, mens andre har utvidede funksjoner som parkeringsvarmer.

jonasv
jonasvInnlegg: 380
05.01.19 01:11
Chloe: Da jeg spurte om det hastet å gjøre noe med dette, fikk jeg ikke noe ordentlig svar! Bare at man ikke skulle kjøre uten vann på motoren. Skjønte ingenting jeg!! Kan noen forklare?  Jeg har litt dårlig råd akkurat nå.

Du får jobbe litt overtid... Rart at de ikke har forklart deg tilstrekkelig.. Sannsynligvis har de det uten at du fortsatt ikke har skjønt det. De vil sannsynligvis ikke kaste bort mer tid. 

Ingen jobber gratis her i verden dessverre. Selv om du har dårlig råd.

(Innlegget ble redigert 05.01.19 01:13)

hillebillys
05.01.19 13:29
perchri: dette var et nytt utrykk...ekstravarmeren??

Ikke nytt i det hele tatt.
Min gamle bil, 93 modell Caravelle hadde en ekstravarmer bak med eget varmeregister, som fikk kjølevann fra motoren. Etter hovedvarmeregisteret, men før radiatoren.  

Men her er det nok snakk om eberspracher'n 

(Innlegget ble redigert 05.01.19 13:30)

hillebillys
05.01.19 13:32
jonasv: Du får jobbe litt overtid... Rart at de ikke har forklart deg tilstrekkelig.. Sannsynligvis har de det uten at du fortsatt ikke har skjønt det. De vil sannsynligvis ikke kaste bort mer tid.  Ingen jobber gratis her i verden dessverre. Selv om du har dårlig råd.

Meget godt svar på hva det spørres om.

Tenker alt løser seg ut fra ditt svar....   

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester