Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Pickup som 3-seters varebil

NYTT TEMA
Brum-Ole
Brum-OleInnlegg: 2398
04.01.19 16:58

Er det ikke tillat med et sete bak et annet for varebiler? Er det grunnen?

vet at Endel amerikanere har tre ved siden av hverandre

Burkar
BurkarInnlegg: 8624
04.01.19 18:07

Varebil klasse 2 (altså grønne skilter og reduserte avgifter) kan kun ha én seterad.

Brum-Ole
04.01.19 18:49

Idiotisk! Men jeg hadde en gang en 3-seter Rodius, der stod setet i midten ganske langt bak de andre...

SUV
SUVInnlegg: 4435
05.01.19 05:30
Brum-Ole: Er det ikke tillat med et sete bak et annet for varebiler? Er det grunnen?
vet at Endel amerikanere har tre ved siden av hverandre

Er nok kun en seterad på varebiler. At du har hatt et sete som er langt bak kan jo enten bety at det formelt sett er et forsete som bare står litt langt bak eller at noen har tøyd grensene litt vel langt og at det kasnkje ikke oppfylte kravene selv om altså setet fysisk står der, akkurat som en del flytter på skilleveggen sånn at bilen blir mer praktisk, men har et mindre varerom enn reglene tilsier (og noen blir jo tatt).

Men det er vel ikke bare amerikanske biler som har tre seter foran. Mange typiske kassebiler har jo tre seter foran og mange av dem finnes også som pickup. Transporter, Boxer osv er eksempler på dette.

Men siden du nevner amerikanere så tenker du muligens ikke på pickup av typen kassebilfront med plan bak, men mer på biler med panser foran og gjerne 4WD, altså mer tilsvarende Chevrolet Silverado og lignende? Kan jo hende Toyota Tundra finnes i den kategorien med 3 seter foran. Og Honda Ridgeline kan vel kanskje også leveres med 3 seter foran?

grds
grdsInnlegg: 3175
05.01.19 16:52
SUV: mer tilsvarende Chevrolet Silverado og lignende? Kan jo hende Toyota Tundra finnes i den kategorien med 3 seter foran. Og Honda Ridgeline kan vel kanskje også leveres med 3 seter foran?

Mange personbiler hadde dette, Ford Crown Victoria, Taurus, Chevrolet Caprice mm.

SUV
05.01.19 18:19
grds: Mange personbiler hadde dette, Ford Crown Victoria, Taurus, Chevrolet Caprice mm.

Siden trådstarter hadde laget en overskrift som tyder sterkt på at det var pickup han var ute etter så har jeg bare ramset opp pick-up med tre seter foran, ikke personbiler med 3 seter foran.

Brum-Ole
05.01.19 19:22

Jeg synes det er dumt at man ikke kan benytte en av bakseteplassene i f.eks Hilux, Ranger el.l...

SUV
06.01.19 01:10
Brum-Ole: Jeg synes det er dumt at man ikke kan benytte en av bakseteplassene i f.eks Hilux, Ranger el.l...

Man kan jo det, men da må man betale de idiotisk høye norske bilavgiftene for å få lov til det. Eller man må vente til bilen er minst 10 år gammel.

Det som er ille er at man i Norge har så høye bilavgifter at man må ha diverse rare regler for å redde næringslivet, for det var vel det som var hensikten med varebilreglene, at bedrifter skulle kunne ha en varebil uten å bli flådd. Og resultatet ble at veldig mange privatpersoner har biler der baksetene er fjernet for å kunne dra nytte av dette. Og mange biler blir ikke brukt til familiebiler mens de er nye og moderne pog blant det beste innen kollisjonssikkerhet. Det er først når de blir 10 år gamle at det kan settes inn bakseter og brukes som familiebil (hvis man ikke har veldig god råd da). Leste en gang at det var kun noen få som hadde registrert ny Landcruiser med bakseter, en av de få var visst Kjell Inge Røkke.

Angåedne amerikanske pick-up med bakseter så har jeg faktisk kjørt det, en Ford F-150 Lariat 2001-mod var det vel. Det var vel siste året det var mulig å få registrert lastebiler som dobbelkabiner (et smutthull for dem som ville ha stor bil med kraftig motor og bakseter uten å flås).

Legg merke til at du ikke ser nye lastebiler lenger (med unntak av brannbiler) som har bakseter. Før kunne linjemontører og andre arbeidslag på for eksempel 4 personer bruke en lastebil med kran og få jobben gjort, mens nå trenger de i tillegg en varebil så de to siste kan få kommet seg ut til området der de skal jobbe.

Jeg har forresten kjørt Scania også med baksete, men det var kjøreskolebiler som hadde det for at flere elever skulle være med og lære noe underveis i tillegg til den tiden man kjørte selv.

Jeg har også kjørt lastebil med ca 22 passasjerer, men da hadde jeg kun 1 eller to passasjerer foran og inntil 20 passasjerer bak på lasteplanet. Vi hadde dispensasjon for å få lov til dette, for dette var noen få år etter at det egentlig ble forbudt å frakte folk på lasteplanet.

(Innlegget ble redigert 06.01.19 01:11)

Jan
JanInnlegg: 5786
06.01.19 01:24
Brum-Ole: Jeg synes det er dumt at man ikke kan benytte en av bakseteplassene i f.eks Hilux, Ranger el.l...

Det er det ingen som nekter deg. Det er bare å betale personbilavgift for doningen, så kan du fylle opp hele dobbeltkabinen med folk.

Brum-Ole
06.01.19 02:21

Jeg skjønner selvsagt at man kan personbilregistrere de, men nå var jo det aldri tema...

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester