Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Bytte Diesel mot EL nå, eller vente og håpe?

NYTT TEMA
mortenbn
mortenbnInnlegg: 1
05.01.19 19:23

Problemstillingen er som følger:

Jeg sitter med en Mercedes stasjonsvogn 2014 mod diesel. Den begynner allerede å bli tungsolgt og er i tillegg belånt. Med min bruk, lån, bom og utgifter regner jeg 6550 kr/mnd.

Jeg kan fullfinansiere en Tesla S85d 2015, eller noe nyere modell uten 4x4, for en tilsvarende sum.

Spørsmålet: Vil det være tryggere å sitte med 500'000 i lån på en elbil, eller sitte med en dieselbil som jeg skal slite med å selge om et par år? Dette forutsetter at jeg selger Teslaen før den er 8 år og garantien på drivlinjen forsvinner.

Andre perspektiv mottas med takk!

hillebillys
hillebillysInnlegg: 9705
06.01.19 00:23

Mulig jeg er rar.

Men jeg tenker mer på hva jeg trenger, hva jeg vil ha 

En hva jeg kan selge bilen min for...

Det kan selvsagt ha noe med at jeg har bilen lengre en folk flest i mitt eie, dermed er det bare restverdi som gammel bil igjen når den selges (Typisk 20 000)

Bilen jeg har nå er "bare" 8 år gammel for meg. Tenker å bytte dem i år, om ting blir ok i jobben min.

Men bytte av redsel for verditap, nei aldri tenkt på. Men som sagt, jeg har bilen så lenge att slikt har liten betydning.

Jeg ville forresten ikke kjøpt en like gammel eller nesten like gammel bil som jeg har nå.  Alltid vesentlig nyere bil

(Innlegget ble redigert 06.01.19 00:23)

jonasv
jonasvInnlegg: 380
06.01.19 00:38
mortenbn: eller sitte med en dieselbil som jeg skal slite med å selge om et par år?

Selv om jeg er en stor fan av elbiler og har hatt elbil før så tror jeg skrekken for å bli kvitt en dieselbil er altfor altfor høy. 

En stor andel av befolkningen er helt avhengig av diesel biler som kan kjøre på lange strekninger uten å tenke på lading. 

Så du kan trygt kjøre dieselbil i mange mange år og uten å frykte at elbil kjøret vil påvirke salget. 

Grunnen til det er at de ekstremt gode insentiver vil snart ta slutt og mange vil fortsatt tolke diesel biler realistisk attraktivt.  

Allerede nå har jeg hørt flere elbileiere som klager om at det snart kommer bompenger på el-bilene og de begynner allerede å tvile på om de har gjort et riktig valg. 

Bomring politikken er en kortsiktig stimulering som ikke vil holde på lang sikt.

M-T
M-TInnlegg: 5157
06.01.19 15:21

Fremtiden er umulig å spå, men ettersom det mest sannsynlig innføres moms på elbiler om ikke alt for mange år kan verditapet på elbiler bli ganske pent. Og personlig liker jeg elektrisk drivlinje mye mye bedre enn diesel.

(Innlegget ble redigert 06.01.19 15:22)

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 4564
06.01.19 15:57

Mitt råd er å kjøpe en bil der man ikke trenger å tenke på kostnad eller verditap. Tilpass bilkjøp til økonomien. Dersom du er ekstra bilinteressert er det verdt ekstra kroner. Dersom det ikke er bilinteresse av betydning ville jeg bare valgt bil ut fra behov.

Bil er en kostnad uansett, elbil som dieselbil osv... kjøp det du vil ha hvor du ikke er redd for verditap etc og kos deg med bilen.

Om du synes du har såpass dyr bil af du mener du bør selge så selg så snart du kan.

Jan
JanInnlegg: 5786
06.01.19 22:56
mortenbn: Jeg sitter med en Mercedes stasjonsvogn 2014 mod diesel. Den begynner allerede å bli tungsolgt og er i tillegg belånt. Med min bruk, lån, bom og utgifter regner jeg 6550 kr/mnd.

Hvis jeg satt med en såpass ny E-klasse uten garanti, ville jeg bekymret meg for helt andre ting enn verditapet. Nemlig innebygde utgiftsbomber i form av reparasjoner.

Luftfjæring, registerkjede, dynamo og dyser er noe av det som nesten garantert vil kreve en månedslønn eller to i slengen etter hvert.

Jeg har en del taxikollegaer som har beholdt slike biler etter at garantien har utløpt. Det har vært dyrt.

jonasv
06.01.19 23:00
Jan: Jeg har en del taxikollegaer som har beholdt slike biler etter at garantien har utløpt. Det har vært dyrt.

Hvorfor skremmer du han slikt... 

Han kan jo bare tegne maskinskade forsikring Kasko pluss osv så dekker de nesten alt som garantien dekker. 

Det dekker jo alt av fremdrift, motor, girkasse ++...også dynamo osv... 

ericc
ericcInnlegg: 9
06.01.19 23:02

"speak up now, or for ever hold your breath"   Enten bør du selge nå, eller vente i mange år til bilen uansett ikke er verdt stort. Mercedesen er jo truss alt en veldig god og driftsikker bil. Dersom du tenker å selge om bare et par år uansett ville jeg definnetivt solgt nå med en gang. Hadde jeg vært deg derimot ville jeg valgt å ha den til den ikke er noe mer, da jeg er stor tilhenger av Dieselbiler. 

jonasv
06.01.19 23:04
Jan: eg har en del taxikollegaer som har beholdt slike biler

Så kjører jo taxi sjåfører som apekatter over brosteiner og fartsdumper i stressende fart, mye brå småkjøring... Så det kan du ikke sammenligne med en privatkjørt MB e klasse. 

henlie
henlieInnlegg: 186
07.01.19 08:04
Jan: Jeg har en del taxikollegaer som har beholdt slike biler etter at garantien har utløpt. Det har vært dyrt.

Disse tidligere taxi-bilene har vel også gjerne gått ganske langt? Bl.a. W212 sies å være svært driftssikker, men på sikt vil det mest sannsynlig være noe elektronikk som må fikses, samt evt. luftfjæring om det er det på bilen.

henlie
henlieInnlegg: 186
07.01.19 08:11

Jeg hadde vært litt mer bekymret om jeg hadde en mindre bil med diesel som var relativt ny. Selv solgte jeg min 2016 C-klasse diesel høsten 2017 uten noe problem og til prisen jeg ønsket. Bilen gikk til Mo i Rana, elbil passer ikke nødvendigvis for hele Norge, selv om det er mye snakk om det rundt de større byene.

Hvor lenge har du forsøkt å selge bilen? Det kan ta tid å selge med mange biler på markedet, kanskje spesielt om bilen ikke lenger har garanti, men fortsatt er en relativt dyr bil.

Brukte 3 måneder på å selge en 6 år gammel A6 (100' km) i 2012, lenge før dieselhysteriet og VW-skandalen. Neste bil jeg solgte var en 2 år gammel VW CC (diesel) som burde vært langt mer tungsolgt, den brukte jeg 3 uker på å selge.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester