Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Sjokk-raseri!!!!!!! Veiprising og VGD bil

NYTT TEMA
Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 4567
07.01.19 23:32

Er nok en del mere enn datatilsynets tillatelse som skal på plass før noe sånt innføres. Da er det i så fall bare å selge hverdagsbilene og heller ta uber i hverdagen og kjøre bensin V8 på koseturer. :-)

Windsor
WindsorInnlegg: 6818
07.01.19 23:37

Synes veiprising virker helt greit. Personvernsbiten er jeg ikke bekymret for i det hele tatt og bomstasjoner er ofte vanskelig å plassere slik at det blir rettferdig. 

Største fare jeg ser er at dette gjør det enklere for politikerne å skru opp det totale avgiftstrykket på bilistene.

Jan
JanInnlegg: 5794
07.01.19 23:41

Jeg kan ikke si at jeg klarer å mobilisere verken sjokk eller raseri over dette. For oss som bor i de store byene med bomringer, blir det kanskje et mer rettferdig system.

På den annen side vil et slikt system medføre at staten ser hver eneste bevegelse vi gjør. Det gjør de sannsynligvis allerede, siden de fleste av oss går rundt med smarttelefoner i lomma hele tiden. Om ikke staten vet hvor vi er til en hver tid, vet i hvert fall google & co det.

Vi diskuterte dette i drosjebua for en tid siden. Mange av gutta var ikke klar over dette. Jeg bad om å få låne mobilene deres, og overraskelsen var stor da jeg kunne påvise hvor de hadde vært for måneder og år siden.

SUV
SUVInnlegg: 4435
08.01.19 00:57
Hollabaloo: Om få år kan bompenger være erstattet av veiprising - der man betaler avgift pr. kilometer kjørt, og med ulik "takst" avhengig av hvor du kjører. Hvordan ser forumistene på dette? Er staten slemme og teite som vi erstatte bompenger med veiprising, eller er veiprising veien å gå?

Om det er positivt eller negativt kommer an på hvordan det totale kostnadsnivået blir og hvor rettferdig det blir.

Sannsynligvis så vil et slikt  system koste mye mer i drift enn dagens bommer og dermed er det en dårlig ide. Men hvis fremtiden blir at man skal ha bomstasjoner for hver 100 meter så kan det jo godt hende det blir lavere driftsutgifter med et GPS-system enn med bomstasjoner for hver 100 meter.

Og sannsynligvis så vil det bli mange GPS-jammere om prisen man skal betale avhenger av GPS-signaler. Og det  vil også si at vi vil få problemer i de tilfellene der vi faktisk har nytte av GPS, som for eksempel når vi skal navigere oss frem til ei adresse. Nødetatene vil også få slike problemer om vi plutselig skulle trenge ambulanse, så da kommer den noe senere, etter at  ambulansesjåføren har sjekket papirkartet og slått opp i den alfabetiske lista over gatenavn for å finne riktig sidetall og ruteanvisning.

SUV
08.01.19 01:58
Jan: På den annen side vil et slikt system medføre at staten ser hver eneste bevegelse vi gjør. Det gjør de sannsynligvis allerede, siden de fleste av oss går rundt med smarttelefoner i lomma hele tiden. Om ikke staten vet hvor vi er til en hver tid, vet i hvert fall google & co det.
Vi diskuterte dette i drosjebua for en tid siden. Mange av gutta var ikke klar over dette. Jeg bad om å få låne mobilene deres, og overraskelsen var stor da jeg kunne påvise hvor de hadde vært for måneder og år siden.

Posisjonsangivelsen til Google er tidvis nøyaktig og til andre tider så bommer den litt. Jeg kikket på en dag i fjor og kunne da se hvilke adresser jeg hadde vært innom og til og med hvilken dagligvarebutikk jeg hadde vært innom i et kjøpesenter. Men så har jeg gått 12km på ski samme dag og der har jeg mine tvil, for jeg kan ikke huske jeg hadde med meg skiene mine denne dagen i august.

Jeg tror nok også at jeg har vært litt mer enn 17 ganger innom den lokale dagligvarebutikken, selv om man bare regner med tiden fra jeg byttet telefon (har ikke hatt denne telefonen hele året).

Det virker som om Google stort sett bare registrerer de stedene man stopper en tid, ikke nøyaktig rute når man er underveis. Hvis det var tilgang til dette sentralt så skulle man tro det kunne være nyttig ved oppklaring av en del kriminalsaker i områder der mange ferdes men få stopper.

milfern
milfernInnlegg: 68490
08.01.19 02:03

Men betaler allerede en avgift pr kilometer kjørt. Det kalles for drivstoff.

SUV
08.01.19 02:50
milfern: Men betaler allerede en avgift pr kilometer kjørt. Det kalles for drivstoff.

Det er sikkert veibruksavgiften du tenker på, den som er en del av bensinavgiften (og sikkert dieselavgiften).

Vel det stemmer til en viss grad, men sist jeg sjekket så betalte ikke elbilene denne veibruksavgiften siden de ikke bruker bensin eller diesel, mens jeg betaler store summer i veibruksavgift for å bruke den båten min som har bensinmotor, men som likevel sliter mye mindre på veiene enn en Tesla.

Hvis båten min sliter på veien så er det noe alvorlig galt.

perchri
perchriInnlegg: 8661
08.01.19 08:52
Hollabaloo: Om få år kan bompenger være erstattet av veiprising - der man betaler avgift pr. kilometer kjørt, og med ulik "takst" avhengig av hvor du kjører. Hvordan ser forumistene på dette? Er staten slemme og teite som vi erstatte bompenger med veiprising, eller er veiprising veien å gå?

Ingen av delene. Politikeren kan slutte med å gi bort olje og skattepengene, så hadde vi mer en nok til allt vi må beskattes ekstra for. hadde vi vært "franskmenn" hadde det vært borgerkrig for lengst.

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 4567
08.01.19 08:54

Stor jubel på Stortinget over veiprising i alle partier umntatt FRP.

Det er vanskelig å gjenskape de «gode inntektene» staten hadde på bilavgifter de siste 30 årene før de avgiftsfrie elbilene «tok av».

Det er ikke særlig forutsigbart for alle forbrukere som skal kjøpe bil om det blir mange brå vendinger i avgiftspolitikken.

Jeg tror veiprising kan være fornuftig så lenge man har ulike satser i byene og på landet. Og man bør også skille avgiftene slik at det er fordel med de bilene som slipper ut minst.

Et helt nytt bilavgiftssystem skal jo på banen i 2019, så det kan fort bli spennende.

(Innlegget ble redigert 08.01.19 08:57)

perchri
perchriInnlegg: 8661
08.01.19 08:58
SUV: Om det er positivt eller negativt kommer an på hvordan det totale kostnadsnivået blir og hvor rettferdig det blir.

Det vil aldri bli rettferdig.  De som drukner i penger bryr seg lite om avgifter og pengebøter...derimot alle vi andre, kjenner det svir. Rettferdig? Pussig at vi finner oss i det? Synd jeg er så gammel blitt....

Herinacius
HerinaciusInnlegg: 3532
08.01.19 13:00

Så må det lages en eller annen GPSdings som kan settes i alle biler, inkl veteranbiler?

Windsor
WindsorInnlegg: 6818
08.01.19 13:08

@perchri: Du kan ikke sammenligne veiprising opp mot slik du ville organisert drømmesamfunnet ditt. Du må se det opp mot dagens ordning og så se om veiprising er skritt i riktig retning eller ikke.

@Herinacius: Regner med at det blir en unntaksordning for veteranbiler.

hillebillys
hillebillysInnlegg: 9705
08.01.19 20:54
milfern: Men betaler allerede en avgift pr kilometer kjørt. Det kalles for drivstoff

Slik jeg forstod artikkelen så skal dette erstattes.
Samme med årsavgiften (eler hva faan dem kaller det nå) og bomringer..

Det vil si da att bensin kun har moms, bomringer borte og ingen påslag på forsikringen for årsavgift.

Dette vil vel resultere i att det er billig å la bilen stå.
I dag er jo ikke det tilfellet..

Virker kurant slik tanken er beskrevet her.
Men kjenner jeg Norge rett, så vil dette bare bli en avgift i tillegg til de vi allerede har

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 13900
08.01.19 21:05
hillebillys: Det vil si da att bensin kun har moms,

Akkurat det tror jeg null på :-)

Da ville bensin og diesel blir mye billigere i Norge enn i noe annet europeisk land. Selv Tyskland har bensin og dieselpriser som er nesten på norsk nivå, men de har ingen andre bilavgifter.

milfern
milfernInnlegg: 68490
09.01.19 01:50

Hvordan vil dette kunne fungere på utenlandsregistrerte kjøretøy?

Fjøsbonden
FjøsbondenInnlegg: 13086
09.01.19 01:54
milfern: Hvordan vil dette kunne fungere på utenlandsregistrerte kjøretøy?

Som for asylsøkere flest.

SUV
10.01.19 02:40
Herinacius: Så må det lages en eller annen GPSdings som kan settes i alle biler, inkl veteranbiler?

Å lage noe som kan settes inn i alle biler er nok ikke det vanskeligste, man lager en GPS-enhet som drives av bilens 12V.

Derimot å lage noe som ikke kan tas ut av bilen, det er litt  vanskeligere å få til. For skal det betales pr km man har med seg en dings i bilen så er det vel ikke helt unaturlig at den til tider blir liggende igjen hjemme, eller kanskje ved et "uhell" går litt i stykker.

hillebillys
hillebillysInnlegg: 9705
10.01.19 06:27
Iseran2770: Akkurat det tror jeg null på :-)

Det som er meninga i følge artikkelen.
Erstatte alle andre avgifter etter kjøp av bil.

Men hva som faktisk skjer, det er selvsagt att det komme ri tillegg til de vi har fra før. Kanskje med unntak av dem som tjener 1,5 mill og mer.

Iseran2770
10.01.19 09:18
hillebillys: Det som er meninga i følge artikkelen.Erstatte alle andre avgifter etter kjøp av bil.

Jeg er overbevist om at INGEN har ment at bensin deretter skal koste 7 kroner per liter i Norge. Det ville faktisk vært litt dumt når den koster mellom 12 og 15 kroner i alle andre europeiske land. 

MacanT
MacanTInnlegg: 11460
10.01.19 13:07
SUV: Og sannsynligvis så vil det bli mange GPS-jammere om prisen man skal betale avhenger av GPS-signaler. Og det  vil også si at vi vil få problemer i de tilfellene der vi faktisk har nytte av GPS, som for eksempel når vi skal navigere oss frem til ei adresse. Nødetatene vil også få slike problemer om vi plutselig skulle trenge ambulanse, så da kommer den noe senere, etter at  ambulansesjåføren har sjekket papirkartet og slått opp i den alfabetiske lista over gatenavn for å finne riktig sidetall og ruteanvisning.

Da må du vel samtidig finne på en måte å skru tilbake kilometerstanden slik at den harmonerer med det GPS systemet har logget. For du tror vel ikke myndighetene kommer å la dette skure og gå uten noen som helst form for kontroller?

Hva gjelder nødetatene så kommer de vel neppe å jamme GPS opplegget i sine biler, så de vil nok fremdeles finne frem uten å bruke papirkart.

(Innlegget ble redigert 10.01.19 13:11)

Jan
10.01.19 14:53
MacanT: Hva gjelder nødetatene så kommer de vel neppe å jamme GPS opplegget i sine biler, så de vil nok fremdeles finne frem uten å bruke papirkart.

Det er bare noen uker siden luftambulansehelikopteret i Bergen mistet signalet under utrykning.

Da viste det seg å være en GPS-jammer i en bil som forstyrret signalet. Den var kraftig nok til å nå flere km.

MacanT
MacanTInnlegg: 11460
10.01.19 17:11
Jan: Da viste det seg å være en GPS-jammer i en bil som forstyrret signalet. Den var kraftig nok til å nå flere km.

No shit, var ikke klar over at signalet kunne være så sterkt. Da blir det vel gjerne førerkort inndragelse, megabot og noen år på vann og brød hvis man blir tatt med slikt utstyr i bilen :)

Så kan man jo lure på hvorfor noen allerede kjører rundt med jammer i bilen, kanskje SUV som er ute å tester?

(Innlegget ble redigert 10.01.19 17:13)

trew
trewInnlegg: 685
10.01.19 17:36
MacanT: Så kan man jo lure på hvorfor noen allerede kjører rundt med jammer i bilen, kanskje SUV som er ute å tester?

Det er vel stort sett yrkessjåfører i biler som har flåtestyring som er lei av å bli overvåket av arbeidsgiver når de tar en(++)  kaffepause(r) på bensinstasjonene.

Jan
10.01.19 17:40
MacanT: Så kan man jo lure på hvorfor noen allerede kjører rundt med jammer i bilen, kanskje SUV som er ute å tester?

Det ble i hvert fall stor ståhei. Nasjonal kommunikasjonsmyndighet peilet seg inn på jammeren, og den ble inndratt.

Min gjetning er den stod i en eller annen arbeidsbil med GPS.tracking. Kanskje fyren ikke likte at sjefen skulle følge med på hans bevegelser.

Herinacius
10.01.19 20:07
MacanT: Da må du vel samtidig finne på en måte å skru tilbake kilometerstanden slik at den harmonerer med det GPS systemet har logget

Enkelt nok i min bil. Mekanisk telleverk :))))))))))))))))))))

Har seff også 2 stk instrumenter :D

Herinacius
10.01.19 20:10
MacanT: No shit, var ikke klar over at signalet kunne være så sterkt

EM stråling fra alle disse (både lovlige og ikke) dingsene er ikke gunstig heller, og kan bli ganske konsentrert i en bil.

Bill_Babba
Bill_BabbaInnlegg: 5422
10.01.19 21:27

Jeg kan overhode ikke se noen som hest grunn, for at han som kjører fra Årnes og til Jessheim på jobb skal måtte betale bompenger eller vei-prising pr km.

Ikke blir dette systemet mer rettferdig heller, snarere tvert om.

Der det i dag er dyrt å kjøre, så økes prisene for kjøre uansett. Den som kjører fra Ski, og til Grønnland vil måtte betale mer en hva dem gjør i dag med dette systemet. (avgifter går ikke ned ved endring, dem økes) Men i tillegg må alle som beveger bilen sin betale.

Også dem som kjører steder hvor det ikke er behov for trafikk begrensing, eller nedbetaling av prosjekt.

Også dem som kjører på en vei, som belastes av 100 biler pr dag, vil måtte betale litt.

Og alt går i en diger pott, og fordeles til evnet prosjekter som finansieres av bompengene.

Da vil han som kun kjører Årnes - Jessheim være med på motorveien Gardermoen - Minnesund. Selv om han ikke kjører der.

Og på sikt, så vil politikere se at 1 km er 1 km uansett hvor, og alle steder blir like dyre.

Dette er dyrt system som må finansieres. Og vil i realiteten bli det samme som å bake det inn i drivstoff prisen. Men får da med seg elbiler også, uten å legge avgiften på strøm.

Uansett, alle vil ende opp med å betale det samme i bompenger. de fleste byer får som gjennomsnitt pr måned.

Med andre ord, en gjennomsnitt belist kjører 15 000 km pr år havner på 1000,- pr måned eller mer med dette systemet.

Uansett om han kjører Ski - Grønnland, eller Årnes - Jessheim.

Eller SUV der han bor og kjører får tilslutt samme avgift som jeg her i Bergen (om vi begge kjører like mye pr år)

LAVPROFIL
LAVPROFILInnlegg: 5491
11.01.19 10:21
Bill_Babba: Dette er dyrt system som må finansieres. Og vil i realiteten bli det samme som å bake det inn i drivstoff prisen. Men får da med seg elbiler også, uten å legge avgiften på strøm.

En mye enklere måte å gjøre dette på kunne være at forsikringsselskapene oppga din årlig kjørelengde til staten.

Ser for meg at med GPS-overvåkning i alle biler er neste trekk å overvåke hastigheten med automatiske bot i posten.

(Innlegget ble redigert 11.01.19 10:22)

Iseran2770
11.01.19 11:56
LAVPROFIL: En mye enklere måte å gjøre dette på kunne være at forsikringsselskapene oppga din årlig kjørelengde til staten.

Da faller jo all logikk bort. Prisen skal variere med hvor du kjører, når du kjører og hvilken bil du har.

60% av min kjøring er i utlandet, skal jeg da betale veipris til Norge også for den kjøringen? 

Jeg vil ikke ha veiprising og argumentet du har at en gps i bilen kan være første skritt for å tvinge oss til å overholde fartsgrensene til punkt og prikke, er skremmende.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester