Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

audi q3 bruktbil

NYTT TEMA
ericc
ericcInnlegg: 9
08.01.19 21:06

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=1307258

Vurder å kjøpe en audi Q3 brukt da disse begynner å bli veldig snille på pris, og er svært driftstoffgjerrige. Men lurer på om dette er en bil jeg må regne med å bruke mye penger på verkstedet med, eller om dette er en driftsikker bil?

nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 16353
08.01.19 21:12
ericc: finnkode=1307258

Finnkoden skal bestå av 8 eller 9 sifre - prøv igjen.

Jan
JanInnlegg: 5794
08.01.19 21:19
ericc: Men lurer på om dette er en bil jeg må regne med å bruke mye penger på verkstedet med, eller om dette er en driftsikker bil?

Bilen bør være helt kurant. Den er satt sammen av velprøvde komponenter fra VAG.

Hvis selvfølgeligheter som servicehistorikk er på plass, er det ikke noe å engste seg for.

VGstig
VGstigInnlegg: 1164
08.01.19 21:50

Jeg tror det må være denne. Etter min mening får man mye bil for pengene.

SUV
SUVInnlegg: 4435
10.01.19 02:22
ericc: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=1307258
Vurder å kjøpe en audi Q3 brukt da disse begynner å bli veldig snille på pris, og er svært driftstoffgjerrige. Men lurer på om dette er en bil jeg må regne med å bruke mye penger på verkstedet med, eller om dette er en driftsikker bil?

Hvis man følger linken til forrige som kommenterte og så klikker på kjøretøyinfoen fra Vegvesenet så står det at den bilen bruker 0,05 liter diesel / 10 km, altså 0,05 l/mil. Høres jo imponerende ut det, men tror du det er sant? Tipper man skal være fornøyd om man klarer seg med 10 ganger så høyt forbruk som dette.

OM dette er en driftssikker bil? Du kan jo spørre selger hvorfor bilen har vært avregistrert i flere måneder nå og hvorfor den bare har kjørt ca 3000 km siste 1,5 år. Kan jo hende det finnes god grunner til det.

For øvrig synes jeg det er litt rart at folk kjøper forhjulsdrevne biler når d finnes med firehjulstrekk. Men prisen er vel litt rimeligere når det mangler drift på halvparten av hjula. Var du forresten klar over at det er en forhjulsdrevet bil?

xantiasx
xantiasxInnlegg: 2272
10.01.19 10:29
SUV: For øvrig synes jeg det er litt rart at folk kjøper forhjulsdrevne biler når d finnes med firehjulstrekk.

Det er ett prisspørsmål og ett spørsmål om behov, når 2wd koster endel mindre, og som oftest dekker det samme behovet minst 99% av tiden. 4wd bruker også mer drivstoff, og er noe tyngre.

(Innlegget ble redigert 10.01.19 10:32)

aeroX
aeroXInnlegg: 821
12.01.19 20:16

Foreldrene mine bytter ut en ganske identisk Q3 med den i linken til våren, til fordel for nye XC40. 

Den har oppført seg eksemplarisk siden 2012 da den var ny, og har ikke hatt noen uventede problemer utover normal service. Min onkel og tante bestilte seg samme Q3 bare med 2.0tfsi, og fikk motorhavari etter et halvt år. Jeg har studert nok statistikk til å ikke trekke noen konklusjoner ut av det, men fellesnevneren er at alle har vært veldig fornøyde med Q3ene sine.

HarleyEarl
HarleyEarlInnlegg: 1489
13.01.19 11:24

Nå vet jeg ikke om denne 2.0 TDi er en pumpedysemotor, men om det er hadde jeg nok stått over. Halvgamle VAG-biler er generelt ikke noe å satse på.

Jan
13.01.19 11:51
HarleyEarl: Nå vet jeg ikke om denne 2.0 TDi er en pumpedysemotor

Hvis det er 2012 modellen, har den Common Rail.

passat06
passat06Innlegg: 1320
13.01.19 14:19

Pumpedyse var utfaset før Q3 ble lansert. Q3 er i likhet med Q5 kjent for å være trygge kjøp med lite feil. 

HarleyEarl
13.01.19 21:19
passat06: Pumpedyse var utfaset før Q3 ble lansert. Q3 er i likhet med Q5 kjent for å være trygge kjøp med lite feil.

Nåja, jeg har nesten til gode å se et VAG-produkt med lite feil. Feil dukker opp på de fleste biler, men enkelt av VAG-produktene er så dårlige, rent teknisk, at det nesten er sjokkerende. Jada, de har noen unntak som bekrefter regelen. Jeg har en venn som driver et middels stort verksted, så jeg har sett mye rart. Jeg har også en del VAG i familien, rundt 100.000-150.000 km begynner det å skje saker og ting, alt i fra AC-kompressorer til tanklokkmekanismer som streikr, eller enda verre, alt i fra svinghjul til kamaksler, alt i fra turboer til innsug i plast osv...

Jan
13.01.19 21:41
HarleyEarl: Nåja, jeg har nesten til gode å se et VAG-produkt med lite feil.

Så vidt jeg forstår, har du ikke eid en bil fra VAG. Golfen min er bare snaut to år, og kjørt 22.000 km uten en eneste feil.

Jeg har også kjørt et par Touraner som taxi, de siste 6 årene. Den første gikk 600.000, og den jeg kjører nå, nærmer seg 400.000.

Det som har vært av feil på dem, er saker som ryker på alle moderne dieselbiler, som EGR ventil, tilleggsvarmer og partikkelfilter. Det er ikke noe som er typisk for VAG.

De tyske publikasjonene, Autobild og AMS, kjører en haug med biler gjennom 100.000 km tester, og i noen tilfeller enda lenger. Autobild har laget en liste over de mest pålitelige bilene, her er det flere biler fra VAG på topp 10.

Jeg har også inntrykk av at du har et mer langsiktig perspektiv på bilhold enn det som er vanlig. Dersom man kjøper en ny bil i dag, uavhengig av merke, risikerer man svært lite, når det gjelder reparasjoner, hvis man bytter bilen før den er 5 år.

M-T
M-TInnlegg: 5158
13.01.19 21:45
ericc: Vurder å kjøpe en audi Q3 brukt da disse begynner å bli veldig snille på pris, og er svært driftstoffgjerrige. Men lurer på om dette er en bil jeg må regne med å bruke mye penger på verkstedet med, eller om dette er en driftsikker bil?

Fin bil. Men jeg tror ikke brukt Audi SUV er det beste valget om kriteriene dine er drivstofforbruk og driftssikkerhet. 

Jan
14.01.19 00:01
M-T: Fin bil. Men jeg tror ikke brukt Audi SUV er det beste valget om kriteriene dine er drivstofforbruk og driftssikkerhet.

Det med driftssikkerhet, kan sikkert diskuteres opp og ned og vel så det i det uendelige.

Når det gjelder drivstofforbruk, tror jeg du skal lete lenge for å finne noen som bruker mindre drivstoff enn disse i samme bilklasse. I så fall, ber jeg om at du kommer med eksempler på biler som er mer drivstoffgjerrige enn VAGs dieselbiler.

Jeg har kjørt de fleste europeiske bilmerker med rundt 2 liters diesel, og det eneste som er i nærheten av VAG når det gjelder lavt forbruk, er BMW.

(Innlegget ble redigert 14.01.19 00:07)

xantiasx
xantiasxInnlegg: 2272
14.01.19 07:47
Jan: Det med driftssikkerhet, kan sikkert diskuteres opp og ned og vel så det i det uendelige.

VAG selger mange biler, og har litt varierende kvalitet. Men hvor stor prosentandelen er med dårlig kvalitet, er jeg usikker på. Det blir fort mange biler, selv om prosenten er liten. Det som er synd, er at flere av feilene som går igjen, gjelder enkelte motorer og (mest tørrclutsj) DSG-girkasser, og det er dyrt å reparere. VAG veit ofte å ta seg betalt for deler, selv om det er en svakhet ved de.

passat06
passat06Innlegg: 1320
14.01.19 13:22
M-T: Fin bil. Men jeg tror ikke brukt Audi SUV er det beste valget om kriteriene dine er drivstofforbruk og driftssikkerhet.

Fire år med Audi Q5 gjør at jeg mer eller mindre kan garantere lavt drivstofforbruk på en Q3.

Q5en var trolig den mest driftssikre bilen jeg noen gang har eid, og Google sier at også Q3 er driftssikker. 

Men uheldig kan en selvsagt være uansett.

HarleyEarl
14.01.19 23:29
Jan: Så vidt jeg forstår, har du ikke eid en bil fra VAG. Golfen min er bare snaut to år, og kjørt 22.000 km uten en eneste feil. Jeg har også kjørt et par Touraner som taxi, de siste 6 årene. Den første gikk 600.000, og den jeg kjører nå, nærmer seg 400.000. Det som har vært av feil på dem, er saker som ryker på alle moderne dieselbiler, som EGR ventil, tilleggsvarmer og partikkelfilter. Det er ikke noe som er typisk for VAG. De tyske publikasjonene, Autobild og AMS, kjører en haug med biler gjennom 100.000 km tester, og i noen tilfeller enda lenger. Autobild har laget en liste over de mest pålitelige bilene, her er det flere biler fra VAG på topp 10. Jeg har også inntrykk av at du har et mer langsiktig perspektiv på bilhold enn det som er vanlig. Dersom man kjøper en ny bil i dag, uavhengig av merke, risikerer man svært lite, når det gjelder reparasjoner, hvis man bytter bilen før den er 5 år.

De fleste biler kan gå langt, men min erfaring, uten at jeg har eid en VAG-bil på mange mange år, er at når de blir sånn 7-8 år, og km.standen nærmer seg 200.000 km, da kan omtrent alt skje. Alt i fra feil på sentrallås til automatkasser som takker for seg. Alt i fra kamaksler som er utslitt til EGR-ventiler som har grodd igjen og med seg tar de gjerne hele innsuget. Det kan være toppakninger som ryker, termostathus i plast som sprekker, osv.

Ja, jeg har et langsiktig forhold til bil, men innen de første 5 år er det sjelden det skjer noe med noen biler, og det skulle vel egentlig bare mangle?

Jan
15.01.19 00:22
HarleyEarl: De fleste biler kan gå langt, men min erfaring, uten at jeg har eid en VAG-bil på mange mange år, er at når de blir sånn 7-8 år, og km.standen nærmer seg 200.000 km, da kan omtrent alt skje. Alt i fra feil på sentrallås til automatkasser som takker for seg. Alt i fra kamaksler som er utslitt til EGR-ventiler som har grodd igjen og med seg tar de gjerne hele innsuget. Det kan være toppakninger som ryker, termostathus i plast som sprekker, osv.

Det gjelder vel ikke bare biler fra VAG, men i like stor grad biler fra Opel, Ford, PSA, Volvo og resten av røkla.

Når km-standen på en gjennomsnittsbil nærmer seg 200.000, er den 10- 15 år, og da kan det meste gå til helvete.

Min forrige bil, en Honda, passerte EU kontrollen uten anmerkninger da den var 10 år. 2 år og 15.000 km senere hadde det kostet en liten formue å få den godkjent. Dette til tross for at jeg i mellomtiden hadde brukt nesten 20.000 på reparasjoner.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Andre tjenester