Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

snørydding

NYTT TEMA
vebbe75
vebbe75Innlegg: 876
10.01.19 01:09

lure på  en ting.. 

det  fjernes snø fra private eiendommer/gårdsveier. å det legges svære snøhuger på   ofentlig vei.    hva om en bil kjøre inn i en slik snø haug. 

hvem må betale for skaden på bilen,,,bil eieren eller gårdseieren der snøen kommer fra

jonasv
jonasvInnlegg: 380
10.01.19 01:39
vebbe75: ,,bil eieren eller gårdseieren der snøen kommer fra

Selvfølgelig skal føreren av bilen betale dette....

Om ikke du kan bevise akkurat denne snø haugen kommer fra en bestemt person som kaster den helt uforutsett på midt i veien rett før du kjørte og at du......er en i.d.i.o.t. 

Klarer du å bevise dette slipper du ansvar.. 

Når du kjører en bil skal du ha en mulighet for å stoppe for hindringer, det vil si farten skal tilpasses omstendighetene.

(Innlegget ble redigert 10.01.19 01:40)

vebbe75
vebbe75Innlegg: 876
10.01.19 06:47

takkk for svar... da vet æ   hvor jeg kan hive snøen... 

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 13896
10.01.19 09:24
jonasv: Om ikke du kan bevise akkurat denne snø haugen kommer fra en bestemt person

Det er i hvert fall ganske enkelt å vite hvor den kommer fra.

Svært mange villaeiere plasserer nesten all snøen midt i veien når de måker oppkjørselen sin. Og selvsagt foran sitt eget hus og ikke foran naboens. 

Forfun
ForfunInnlegg: 5545
10.01.19 09:36
Iseran2770: Svært mange villaeiere plasserer nesten all snøen midt i veien når de måker oppkjørselen sin.

Veldig behagelig å overlate den type problemstillinger til den lokale bonden. Snør det svipper en traktor innom. Stort sett legger han snøen på plenen ved siden av veien. Nok plass til at han ikke trenger å være kreativ.

Høy utnyttelse av tomt skaper noen problemer.

Someone
SomeoneInnlegg: 24939
10.01.19 10:44
Iseran2770: Svært mange villaeiere plasserer nesten all snøen midt i veien når de måker oppkjørselen sin. Og selvsagt foran sitt eget hus og ikke foran naboens.

Men hva når kommunen måker veien og deler av snøhaugen havner i oppkjørselen min innenfor eiendomsgrensen min? ;)

trew
trewInnlegg: 685
10.01.19 12:43
Iseran2770: Svært mange villaeiere plasserer nesten all snøen midt i veien når de måker oppkjørselen sin. Og selvsagt foran sitt eget hus og ikke foran naboens.

Også ringer samme villaeieren til kommunen eller brøyteentreprenør  og klager over at de får så mye snø brøytet inn i sin private vei....

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 13896
10.01.19 14:05
Someone: Men hva når kommunen måker veien og deler av snøhaugen havner i oppkjørselen min innenfor eiendomsgrensen min? ;)

Det skjer jo hver gang det blir brøytet. Noen ulemper skal villaeierne ha også.

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 36831
10.01.19 18:53

Det aner meg at en SUV 4WD ikke sliter særlig med brøytekanter.

Meg derimot, med RWD har opplevd litt for stressende morgener når brøytemannskapet har skyvd tunge snøhauger opptil bilen på alle kanter,,samtidig som man har en timeplan å følge/rekke.

Someone
SomeoneInnlegg: 24939
10.01.19 21:31
rosmebraad: Meg derimot, med RWD har opplevd litt for stressende morgener når brøytemannskapet har skyvd tunge snøhauger opptil bilen på alle kanter,,samtidig som man har en timeplan å følge/rekke.

Mens andre har garasje, til og med dobbelt, og innen jeg når kommunens brøytekant har jeg nok fart. Selv om jeg heller ikke kjører til jobben, så det er sjeldent noe problem uansett

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 36831
10.01.19 22:23

Og ACC-dingsen/firkanten er faktisk oppvarmet, då det gjør ikke noe å få snø på den!

Jan
JanInnlegg: 5786
10.01.19 22:35
rosmebraad: Og ACC-dingsen/firkanten er faktisk oppvarmet, då det gjør ikke noe å få snø på den!

Jeg ser ikke for meg at det er spesielt smart å kjøre med ACC innkoblet på snøføre.

For øvrig leste jeg en artig sak om en selvkjørende Tesla, som kjørte i hjel en russisk robot utenfor en elektronikkmesse i dag.

HarleyEarl
HarleyEarlInnlegg: 1489
13.01.19 11:38
rosmebraad: Meg derimot, med RWD har opplevd litt for stressende morgener når brøytemannskapet har skyvd tunge snøhauger opptil bilen på alle kanter,,samtidig som man har en timeplan å følge/rekke.

Du burde jo hatt en gammel Cherokee eller Grand Cherokee.

hillebillys
hillebillysInnlegg: 9705
13.01.19 12:58

Det er ikke lov å legge fra seg snø på offentlig vei.
Men det er faktisk lov å brøyte snø over offentlig vei, men da ikke legge igjen klumper.

Men forstår ikke helt dette, mange gjør det ja. 
Men for meg er det helt naturlig å måke inn fra den offentlige veien... Måke ut fra min vei og til offentlig vei virker underlig. Og vil jo oftest skape en hump ved overgangen.

Måker jeg snø etter brøytebilen har tatt den offentlige veien, så kan jeg skrape inn fra nivået det er brøytet til på¨veien, og får en jevnere overgang.

Men lengre inn på min vei så brøyter jeg ofte nedover, er jo ikke fult så tungt.

(Innlegget ble redigert 13.01.19 13:06)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester