Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Velg bil - Hybrid SUV

NYTT TEMA
Larsabal
LarsabalInnlegg: 11023
10.01.19 20:17

jeg er "støttekontakt" for en kompis som skal kjøpe seg Hybrid-SUV. Han har en ny i3s og trenger en familiebil i tillegg. Bilen er tenkt at skal eies til "den dør". Han har 1 barn og det kan nok dukke opp ett til med tiden. Stor plass er viktig siden han kjører en del båt-stæsj. 

I dag testet vi XC90 T8 og i morgen står en RR Sport for tur. Er det andre åpenbare kandidater han burde se på? Audis hybridkonsept utgår siden det er diesel som er den fossile fremdriften. MB liker han ikke innvendig (for mye bling) og Cayenne har han hørt er like mye på reparasjon som Tesla X, så den er han skeptisk til.

Vi fikk oss en god latter da Volvoen skulle parkeres i dag. Den skulle rygges inn over en issvull og kjøreprogrammer sto i Eco (eller hva det heter det som prioriterer elmotoren mest). Den ble jaggu stående på flatmark med hjulspinn på bakhjulene. Etter et par forsøk skjønte bilen lunta og startet motoren og hjalp til med forhjulene. Ikke optimalt for grov kjøring, mao. Men ingen dealbreaker for kompisen siden han ytterst sjelden kjører slik at det vil bli et problem. Ut over det var den en solid og god opplevelse på testturen.

Jan
JanInnlegg: 5807
10.01.19 20:31

Bare vent til SUV oppdager denne tråden.

Da kommer det en lang avhandling om Outlanders fortreffelighet.

VGstig
VGstigInnlegg: 1164
10.01.19 20:51

Jeg har ikke noe tips til kompisen din, men kjenner meg igjen i at han er opptatt av detaljer. Tror ikke jeg har kjøpt en eneste bil før jeg har brukt minst tusen timer til å lese om den. Jeg var gira på hybrid i en periode og leste alt om dem. Denne uken fikk jeg tilfeldigvis en A3 e-tron som leiebil mens e-Golfen er på verksted. Allerede etter få dager savner jeg viktig teknologi som vi har på våre egne biler, som for eksempel ryggekamera og cruisekontroll.

Men det jeg ikke har tenkt over tidligere er løsningene på lading og tanking på hybridene. Det er jo meningen å plugge inn lading hver gang man parkerer bilen hjemme - og eventuelt på jobb - for å få best mulig utbytte av hybridløsningen. På A3 e-tron er jeg allerede stressa over at alle kablene ligger i bagasjerommet mens ladeinngangen er fremme i grillen. Skal jeg kjøpe en hybrid så kommer dette til å være en av tingene jeg ser på. I tillegg til alt annet.

Outlander - som Jan nevner - har jeg hatt på låne en helg. En romslig SUV som har mange gode løsninger, men jeg noterte meg to-tre ting som jeg ikke var begeistret for. For det første syns jeg det var mye unødig bråk fra motoren. Høyt turtall og liten effekt. Som nevnt flere andre steder her på VGD er det utrolig mye plinging. Til og med i 80-soner plinget det, uten at jeg fant ut hva det gjaldt. Det tredje er at det er mye blank plast i dashbordet. Dette førte til at det blinket konstant i gatelys og andre lyskilder når jeg var ute og kjørte på kvelden.

(Innlegget ble redigert 10.01.19 21:00)

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 13915
10.01.19 20:58
Larsabal: Er det andre åpenbare kandidater han burde se på?

Siden Q7, GLE og Cayenne er "parkert" finnes det ikke flere ladbare SUV'er i denne klassen.

Jan
10.01.19 21:01
VGstig: På A3 e-tron er jeg allerede stressa over at alle kablene ligger i bagasjerommet mens ladeinngangen er fremme i grillen. Skal jeg kjøpe en hybrid så kommer dette til å være en av tingene jeg ser på. I tillegg til alt annet.

De burde ha samme løsning som vi allerede har på støvsugeren. Ledning på opprullbar trommel.

Jan
10.01.19 21:06
Larsabal: jeg er "støttekontakt" for en kompis som skal kjøpe seg Hybrid-SUV. Han har en ny i3s og trenger en familiebil i tillegg. Bilen er tenkt at skal eies til "den dør"

Siden kompisen din har tenkt å eie bilen til den dør, burde han kanskje heller vurdere en bil med bare forbrenningsmotor.

Jeg ser for meg at det blir dyrere å eie en bil med såpass mye mer teknologi i 15-20 år. Evt. at den dør mye tidligere enn en ren diesel-/bensinbil.

nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 16362
10.01.19 21:06
Iseran2770: Siden Q7, GLE og Cayenne er "parkert" finnes det ikke flere ladbare SUV'er i denne klassen.

Er ikke BMW X5 xDrive40e Plug-in-hybrid mer eller mindre i samme klasse?

Forfun
ForfunInnlegg: 5547
10.01.19 21:13
Larsabal: Audis hybridkonsept utgår siden det er diesel som er den fossile fremdriften.

Jeg ville mye heller spist kameler mothårs og valgt Audi diesel fremfor Volvoen. Hater diesel, men kunne ikke valgt Volvo. Er hybrid essensielt hadde jeg valgt mercedes, og foilert blinget.

Ser at det er dyrere, men ville valgt en ren bensinbil fra Audi/BMW hvis RR ikke er aktuell.

Med familie ville jeg faktisk valgt E klasse stasjonsvogn bensin hybrid.  Sikkert for mye bling der og, men overbevist om at det er beste valget.

Edit: kunne ikke valgt Volvo fordi jeg ikke liker kjøreegenskapene. Den mangler det lille sportslige uten å tape komfort som Audi/BMW/Mercedes har. Skal jeg ned ett hakk hadde jeg valgt VW.

(Innlegget ble redigert 10.01.19 21:17)

Forfun
10.01.19 21:15
nometalhorse: Er ikke BMW X5 xDrive40e Plug-in-hybrid mer eller mindre i samme klasse?

Tenkte på den samme, men fant den ikke på bmw.no

nometalhorse
10.01.19 21:33
Forfun: Tenkte på den samme, men fant den ikke på bmw.no

Den ligger der, men er utgått/utgående modell.
Den nye heter xDrive45e iPerformance, og har 6 sylindre.
Den kommer vel senere i 2019 en gang.

(Innlegget ble redigert 10.01.19 21:33)

Forfun
10.01.19 21:40
Jan: De burde ha samme løsning som vi allerede har på støvsugeren. Ledning på opprullbar trommel.

Det kan du absolutt ikke ha på ladeledning. Lader du uten å rulle kabelen helt ut vil den smelte. Her er det høy belastning over lang tid, da fungerer ikke trommel. Den må rulles helt ut hvis det ikke er kort tid eller lav belastning.

Jan
10.01.19 22:14
Forfun: Det kan du absolutt ikke ha på ladeledning. Lader du uten å rulle kabelen helt ut vil den smelte. Her er det høy belastning over lang tid, da fungerer ikke trommel. Den må rulles helt ut hvis det ikke er kort tid eller lav belastning.

Jeg vet at den må være helt utrullet for å unngå varmgang. Det er enkel fysikk. Det samme gjelder utrullbare skjøteledninger.

Likevel burde det vært mulig å bygge inn dette i ladbare biler.

Trådløs lading er fremtiden, da slipper man hele problemet.

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 4569
10.01.19 22:53

Har en kjenning med Cayenne hybrid 2017 mod og den har faktisk hatt ekstreme mengder verkstedsbesøk. Den ble så ille at den måtte byttes (til Range Rover) selv om eieren liker(likte?) Porsche godt. Nye Cayenne kjører veldig bra riktignok så den er en av mine favoritter. Hybridlinjen passer helt greit i en SUV, men jeg hadde faktisk valgt vanlig bensinmotor.

Hadde nok gått for en Range Rover (evt sport) eller kanskje en GLE. Nye X5 har jeg ikke fått ståpels av.

Liker ikke tunge hybrider, hadde nok gått for ren bensin eller evt diesel om jeg skulle ha den «livet ut». 

(Innlegget ble redigert 10.01.19 22:55)

Larsabal
10.01.19 23:55

Takk for alle innspill. Fyren er opptatt av lokal forurensning og er en av få kjøpere av slike biler som faktisk planlegger at den skal gå på strøm alene ved kjøring i Oslo-området, så langt det lar seg gjøre. Hybrid er mao et krav.

når det gjelder ny X5. Er det ny modell i sin helhet eller er det kun ny drivlinje på eksisterende karosseri?

Mitsubishien snakket vi faktisk om, som et urformuftig alternativ hvis man ikke skulle tenke på pris. Siden jeg hadde den tvilsomme gleden å kjøre en par år gammel slik for en mnds tid siden kunne jeg avfeie ideen umiddelbart. Den ga meg den kjipeste kjøreopplevelsen jeg har hatt på mange, mange år.

M-T
M-TInnlegg: 5158
11.01.19 00:04

Hvorfor ikke ren elektrisk bil isteden for et kompromiss? Om han ikke liker Tesla virker Audi e-Tron som en strålende bil 

Larsabal
11.01.19 00:38

Han vil ha friheten med enkel, rask og gammeldags tilførsel av energi. Bilen er planlagt for turer til både Nord-Norge og sydover på kontinentet.

henlie
henlieInnlegg: 194
11.01.19 08:09
Larsabal: Takk for alle innspill. Fyren er opptatt av lokal forurensning og er en av få kjøpere av slike biler som faktisk planlegger at den skal gå på strøm alene ved kjøring i Oslo-området, så langt det lar seg gjøre. Hybrid er mao et krav. når det gjelder ny X5. Er det ny modell i sin helhet eller er det kun ny drivlinje på eksisterende karosseri? Mitsubishien snakket vi faktisk om, som et urformuftig alternativ hvis man ikke skulle tenke på pris. Siden jeg hadde den tvilsomme gleden å kjøre en par år gammel slik for en mnds tid siden kunne jeg avfeie ideen umiddelbart. Den ga meg den kjipeste kjøreopplevelsen jeg har hatt på mange, mange år.

Som Iseran 2770 nevner så er det ikke flere i denne klassen. Jeg mener definitivt dieselhybrid er mest riktig i en bil i denne størrelsen. Nye dieselmotorer har blitt bra på NOX, i tillegg har de veldig lavt CO2-utslipp sammenlignet med bensin. Når nye MB GLE går 10 mil elektrisk etter WLTP-standarden, hadde valget vært enkelt. Da vil det jo kun være på lengre turer at dieselmotoren er i bruk.

Men er ikke diesel aktuelt, så er det ikke... Da ville jeg ventet på nye X5 med 7,5 mil rekkevidde: https://www.dinside.no/motor/endelig-en-ladbar-hybrid-som-virker/70181176

PS: Det positive med begge disse er at det nå er 6-sylindret motor.

(Innlegget ble redigert 11.01.19 08:10)

Iseran2770
11.01.19 08:23
Forfun: Jeg ville mye heller spist kameler mothårs og valgt Audi diesel fremfor Volvoen. Hater diesel, men kunne ikke valgt Volvo.

Der er jeg også. I hvert fall ikke en Volvo hybrid med råtten 4wd løsning.  

nometalhorse
11.01.19 08:42
Larsabal: når det gjelder ny X5. Er det ny modell i sin helhet eller er det kun ny drivlinje på eksisterende karosseri?

Den er fjerde generasjon(G05), og er helt ny. BMW kan sikkert fortelle når 45e kan leveres. Den har etter hva jeg har sett fått meget gode omtaler. Og det er selvsagt stor forskjell på en hybrid med diesel, 4-sylindre vs en med bensin og 6-sylindre i en stor bil.

passat06
passat06Innlegg: 1322
11.01.19 09:00
Forfun: Edit: kunne ikke valgt Volvo fordi jeg ikke liker kjøreegenskapene. Den mangler det lille sportslige uten å tape komfort som Audi/BMW/Mercedes har. Skal jeg ned ett hakk hadde jeg valgt VW.

Kjøreegenskapene er nok (som forventet) ikke paradegrenen til noen av disse bilene. Fra test AUDI Q7 E-TRON, BMW X5 40E, MERCEDES-BENZ GLE 500E OG VOLVO XC90 T8:

"Den stramme fjæringen gir ingen store pluss for kjørefølelsen i denne biltypen. Volvo XC90 er ikke like silkeaktig som de to mest komfortable, men klarer i stedet å formidle en slags følelse av oversikt og lettkjørthet fra førerplass. Den minst uhåndterlige av de fire, om man klarer å lage et kompliment av det."

Kompressor-V8
11.01.19 09:02

X5 er helt ny bil, nytt karosseri og ny drivlinje, Larsabal. Sekser med elmotor og en rekkevidde oppgitt til 7-8 mil.

SUV er eneste bilklasse jeg kunne akseptert dieselmotor (må være sekser eller åtter riktignok). Litt fordi de er så tunge at dreiemoment teller mer, men også fordi de er så tunge at forbruksforskjellen blir tydeligere. Men bensin er likevel riktig og klart grommest om man som meg gir bengen i forbruk.

Skal man ofte på langtur (så langt som til Nord-Norge) kan jo diesel-hybrid være fornuftig til hans bruk.

En elbil vil være litt mer slitsom på langturer over 50 mil. Spesielt på Autobahn-turer.

(Innlegget ble redigert 11.01.19 09:08)

passat06
passat06Innlegg: 1322
11.01.19 09:06
Larsabal: Vi fikk oss en god latter da Volvoen skulle parkeres i dag. Den skulle rygges inn over en issvull og kjøreprogrammer sto i Eco (eller hva det heter det som prioriterer elmotoren mest). Den ble jaggu stående på flatmark med hjulspinn på bakhjulene.

Jepp, denne oppførselen ber en aktivt om ved å velge "Pure" som det heter. Da kjører den elektrisk og dermed drift på bakhjulene så langt det er mulig (og litt til).

(Innlegget ble redigert 11.01.19 09:06)

Iseran2770
11.01.19 09:14
nometalhorse: Og det er selvsagt stor forskjell på en hybrid med diesel, 4-sylindre vs en med bensin og 6-sylindre i en stor bil.

Q7 har ikke 4 sylindre. En dieselmotor blir langt mer "levelig" med 6 sylindre enn med 4. Men selvsagt er en 6-sylindret bensinmotor grommere (og tørstere). 

Kompressor-V8
11.01.19 09:31

For å forsøke å oppsummere hybridene:

Audi Q7 har dieselsekser + elmotor med begrenset rekkevidde

BMW X5 har bensinsekser + elmotor med 7,5 mil (gamle hadde bensinfirer)

MB GLE har sekser (diesel eller bensin?) + elmotor med 10 mil

Porsche Cayenne har bensinsekser + elmotor med ok rekkevidde

Range Rover og Range Rover sport har bensinfirer (!) og elmotor

Volvo XC-90 har bensinforer og elmotor. 

(Innlegget ble redigert 11.01.19 09:32)

henlie
henlieInnlegg: 194
11.01.19 09:48
Kompressor-V8: Audi Q7 har dieselsekser + elmotor med begrenset rekkevidde BMW X5 har bensinsekser + elmotor med 7,5 mil (gamle hadde bensinfirer) MB GLE har sekser (diesel eller bensin?) + elmotor med 10 mil Porsche Cayenne har bensinsekser + elmotor med ok rekkevidde

Må bare pirke litt :)

Q7 har "begrenset rekkevidde", mens Cayenne har "ok rekkevidde"? Q7 har 56 km el. rekkevidde etter NEDC mens Cayenne har 44 km etter NEDC. 

Jeg mente nye GLE hybrid kom med diesel, men det er vel ikke kjent ennå. 

Kompressor-V8
11.01.19 09:57

Hehe ser den ble rart fremstilt ja. Takk for pirking med oppklaring. :-)

Personlig synes jeg alle hybridene har «begrenset» elektrisk rekkevidde. Selv om 10 mil begynner å hjelpe. Har prøvekjørt nye Cayenne hybrid og den ble faktisk tom for strøm i løpet av den timen vi prøvekjørte bilen. Den var omtrent full da vi begynte.

Det jeg har hørt om Mercedes hybrid er at de skal tilbys både som bensin og diesel. Om det er noen som får diesel og noen som får bensin eller om alle modeller får begge deler vet vi ikke enda. Forrige GLE hybrid hadde i alle fall bensinsekser.

(Innlegget ble redigert 11.01.19 10:02)

Larsabal
11.01.19 10:14
Kompressor-V8: X5 er helt ny bil, nytt karosseri og ny drivlinje, Larsabal. Sekser med elmotor og en rekkevidde oppgitt til 7-8 mil.

Han skal kontakte BMW i dag og høre om forventet leveringstid hvis man bestiller/reserverer nå. Men uansett skal vi forsøke å få oss en tur i RR Sporten i dag, så får vi se. Han er ganske gira på den i utgangspunktet.

Diesel er uaktuelt, uavhengig av drivstoffkostnader, sylindre og slike faktorer.

Forfun
11.01.19 10:18
Kompressor-V8: Personlig synes jeg alle hybridene har «begrenset» elektrisk rekkevidde

Begrenset rekkevidde kan være nok. Hvis bilen bare ble brukt til og fra jobb hadde nok Q7 klart seg en måned uten lading. Men elsykkel gjør jobben like bra. Det er ikke alle som kjører langt til daglig. I praksis har jeg bare noen få turer i måneden jeg kjører lenger enn 4 mil per dag.

Kompressor-V8
11.01.19 10:22

Sant det, forfun. 

Blir nok Range Rover dette. :-)

Utrolig stilig bil da. Nå med facelift med de nye LED lyktene. Eneste minus er heftig verditap, på sikt trolig en del kostnader når garantien går ut, og at den bare har 4 sylindre.

(Innlegget ble redigert 11.01.19 10:22)

nometalhorse
11.01.19 10:48
Larsabal: Han skal kontakte BMW i dag og høre om forventet leveringstid hvis man bestiller/reserverer nå. Men uansett skal vi forsøke å få oss en tur i RR Sporten i dag, så får vi se. Han er ganske gira på den i utgangspunktet.

Mener å ha lest mars for 45e i Europa, og rekkevidden på strøm er oppgitt til 8 mil. Synes en helt ny modell er mye mer attraktiv enn en som faktisk ble lansert helt tilbake i 2013 som Land Rover Range Rover Sport ble. Hjelper ikke så mye med fjesløft.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester