Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Motorolje/ Holdbarhetsdato??

NYTT TEMA
yota
yotaInnlegg: 134
13.01.19 11:47

Fikk kjøpt 4 liter motorolje på Finn, for en rimelig penge. (Havoline) Er vel Hydro Texaco. 

På pappesken som flaskene stod i, står det 2006. Så det først nå når jeg hadde tenkt å bytte olje. Var tiltenkt en eldre Rav 4. Er dette bare å kassere?? Ser OK ut, og Kjennes ikke noe annerledes ut en ny olje.

Jobs
JobsInnlegg: 10993
13.01.19 12:01
yota: På pappesken som flaskene stod i, står det 2006. Så det først nå når jeg hadde tenkt å bytte olje. Var tiltenkt en eldre Rav 4. Er dette bare å kassere?? Ser OK ut, og Kjennes ikke noe annerledes ut en ny olje.

Det kommer vel an på hvordan olja har blitt oppbevart ? Har det stått i et uisolert uthus hadde jeg ikke brukt olja.Men er det oppbevart slik at ikke det har kommet inn kondes er det bare og fylle på,husk bare og rist og snu om et par ganger,for ofte blir tilsetningene liggende på bunn om det blir lagret lenge.

nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 16348
13.01.19 12:03
yota: På pappesken som flaskene stod i, står det 2006.

ExxonMobil recommends a five-year maximum shelf life for engine oils.

Så din olje er langt eldre enn dette, men om det er noe stort problem å bruke på en eldre bil tviler jeg på.

jonasv
jonasvInnlegg: 380
14.01.19 00:45
yota: står det 2006. Så det først nå når jeg hadde tenkt å bytte olje. Var tiltenkt en eldre Rav 4. Er dette bare å kassere?? Ser OK ut, og Kjennes ikke noe annerledes ut en ny olje.

Herregud hvor mye har du tenkt å spare her da?? 

Selvfølgelig er den oljen utgått for lenge siden... 12 år gammel... 

Et par liter olje koster ikke så veldig mye. 

LOB
LOBInnlegg: 327
14.01.19 12:15

Selve råoljen er noen miljoner år gammel. At additativene skulle bli dårligere etter 12 år er vel neppe en selvfølge. 

Kjøpte forresten 5 liter 5w40 API SN/CF till 179 SEK på Lidl i fjor. Samme oljeklasse Koster 200 kr literen hvis man foretrekker å bruke pengene sine på å sponse Formel-1 og lignende (Castrol). En API SN olje er alltid bedre enn en  "SM" selv om det står Castrol på flaska.  

Forfun
ForfunInnlegg: 5545
14.01.19 16:20
jonasv: Selvfølgelig er den oljen utgått for lenge siden... 12 år gammel...

Har du noen kjemi bakgrunn for svaret ditt?

Selv hadde jeg ikke brukt den på en longlife bil, men hvis en skifter hver 15 000  km, og bilen er gammel kunne jeg brukt denne.

xantiasx
xantiasxInnlegg: 2271
14.01.19 18:33

Burte gå bra på en gammel Toyota. Men hadde nok ikke kjørt så langt på den som normalt.

Jan
JanInnlegg: 5786
14.01.19 21:10

I følge det jeg har klart å finne på nettet, er 5 år øvre grense for lagring av motorolje. Det forutsetter at den lagres mørkt, tørt og kjølig.

En av leverandørene fremhever også at det ikke hjelper å riste dunken, dersom den har skilt seg.

Uansett koster ikke 4 liter frisk olje til en gammel Toyota mer enn noen hundrelapper, så mitt råd er å levere dunken til resirkulering.

Hollabaloo
HollabalooInnlegg: 10220
14.01.19 21:51
Jan: Uansett koster ikke 4 liter frisk olje til en gammel Toyota mer enn noen hundrelapper, så mitt råd er å levere dunken til resirkulering.

Enig. Bedre å kjøpe noe "ferskt" enn å ta sjansen med gammel olje med tanke på hvor billig olje med akseptabel kvalitet er.

jonasv
jonasvInnlegg: 380
14.01.19 23:02
Forfun: hvis en skifter hver 15 000  km, og bilen er gammel kunne jeg brukt denne

Så bra,  da kan du gi han garanti da siden du er så selvsikker. Garanti på at du tar ansvaret hvis den gamle oljen på noe vis skader motoren eller påvirker andre komponenter negativt.

(Innlegget ble redigert 14.01.19 23:02)

yota
yotaInnlegg: 134
14.01.19 23:09

Blir vel til at jeg kvitter meg m det.Betalte 250 kr for 4 liter. Er vel ev under halv pris av hva man må betale feks på BilXtra. 

Jan
JanInnlegg: 5786
14.01.19 23:26
yota: Blir vel til at jeg kvitter meg m det.Betalte 250 kr for 4 liter. Er vel ev under halv pris av hva man må betale feks på BilXtra.

Sikkert lurt, bare sørg for å bli kvitt det på en forsvarlig måte.

Man får kjøpt helt ok motorolje for rundt en hundrelapp pr. liter.

Som en annen debattant skrev, dersom man ikke har lyst til å sponse Formel 1, eller annen motorsport, finnes det mange bra kvalitetsprodukter for en rimelig penge.

Apropos sponsing, for meg har det ofte motsatt effekt av det sponsoren ønsker å oppnå. Dersom en bedrift bruker en liten formue på reklame på idrettsutøvere, tenker jeg at her får jeg mindre valuta for pengene mine. 

Hollabaloo
HollabalooInnlegg: 10220
14.01.19 23:31
yota: Blir vel til at jeg kvitter meg m det.

Olja skal leveres inn som farlig avfall på gjenbruksstasjon. Vet ikke hvordan det er i andre byer men i Oslo er det gratis. 

HarleyEarl
HarleyEarlInnlegg: 1489
14.01.19 23:38

12 år er jo relativt lang tid, men om forseglingen ikke er åpnet så hadde jeg nok tømt litt på 4 literen i Jeepen om den så ok ut når den rant ut av flaska. Den får stort sett rester fra de andre bilene jeg har uansett.

Er du dog bekymret kan du jo bruke den til noe annet? Smøring av hengsler o.l., skruer og muttere. Kjøre den i i hulrom og kanaler, bare varm den først, men vært obs på at den kan dryppe litt noen dager.

HarleyEarl
HarleyEarlInnlegg: 1489
14.01.19 23:41
LOB: Selve råoljen er noen miljoner år gammel. At additativene skulle bli dårligere etter 12 år er vel neppe en selvfølge. Kjøpte forresten 5 liter 5w40 API SN/CF till 179 SEK på Lidl i fjor. Samme oljeklasse Koster 200 kr literen hvis man foretrekker å bruke pengene sine på å sponse Formel-1 og lignende (Castrol). En API SN olje er alltid bedre enn en "SM" selv om det står Castrol på flaska.

Dette er jo helt riktig, nesten. Før var det sånn at dess lenger ut i alfabetet, dess bedre olje. Men etter SN kom, og muligens før, har de gått ned på additiver som f.eks. fosfor og sink. Alle biler trenger ikke dette, men har du flattappet kamaksel, så er det en fordel med nok sink og fosfor i olja.

Ellers er det spesifikasjonene som er avgjørende når det gjelder olje. Castrol sin SN eller VAG 505 , svarer til akkurat de samme kravene som Biltema sin SN eller VAG 505, eller hvilke spesifikasjon det måtte være.

_roffe_
_roffe_Innlegg: 6777
15.01.19 01:49

https://bilxtra.no/olje-kjemi/olje/helsyntetisk-olje/castrol-motorolje-magnatec-5w-40

https://bilxtra.no/olje-kjemi/olje/helsyntetisk-olje/castrol-motorolje-magnatec-5w-40

4l 399,-

(Innlegget ble redigert 15.01.19 01:49)

perchri
perchriInnlegg: 8659
16.01.19 20:26
yota: Fikk kjøpt 4 liter motorolje på Finn, for en rimelig penge. (Havoline) Er vel Hydro Texaco.  På pappesken som flaskene stod i, står det 2006. Så det først nå når jeg hadde tenkt å bytte olje. Var tiltenkt en eldre Rav 4. Er dette bare å kassere?? Ser OK ut, og Kjennes ikke noe annerledes ut en ny olje.

Har olekanna tutsikringen uåpnet, kan du kjøre i vei. Som allt annet, skal du kjøre race og belaste bilen ekstremt, bør en av sikkerhetsgrunner bruke "fersk "olje. Normalkjøring går det greit. Jeg har kjørt så mange biler inkl ammerikanske firhjulstrekker, diesel, bensin etc etc på olje som har vært 30 år gammel (5-30) Sogar oljekanner som det ikke har vært forseglet. Har hatt siden 1962, 39 biler av mange slag. Aldri en motorhavari, men har hatt oppe mange V8 og vanlige motorer for trimming etc. Olje for normal familie kjøring uten for store motorbelasninger og turtall går allt som du får på markedet i dag. Husk. oljeselskapene lever av å selge olje,mye olje. Lurer på når Mythebursters vil ta en slik sak? Teste for slitasje etc?

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester