Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

VG Bilguiden

NYTT TEMA
InternalExile
InternalExileInnlegg: 18593
24.01.19 17:51

Bilguiden er en helt ny tjeneste som hjelper deg å finne den beste nybilen for ditt budsjett.

https://www.vg.no/sammenlign/bil/

Noen som har prøvd den?

Jeg fikk følgende forslag med følgende krav:

Kr. 300.000,- - 500.000,-

Bensin

Automat

Mellomstor

Firhjulstrekk

 

Det ble:

Subaru Impreza (114hk)

2 stk? Toyota C-HR (116hk)

og MB A-klasse (190hk)

 

Man burde ha mulighet for å velge minimum hk synes jeg.

 

Jan
JanInnlegg: 6203
24.01.19 18:24
InternalExile: Noen som har prøvd den?

Jeg prøvde den nettopp for moro skyld. La inn fra 340-460.000, ellers likt som deg, bortsett fra  firhjulstrekk.

Fikk 11 treff. De hadde spenn fra MB CLA til 2 serie Grand tourer.

Har mest verdi som leketøy. De av oss som er over snittet interessert holder oss oppdatert på annet vis.

Burkar
BurkarInnlegg: 8712
24.01.19 19:00

Med flere søkemuligheter kunne dette bli en fin tjeneste. For eksempel hestekrefter og bagasjeromsvolum.

InternalExile
InternalExileInnlegg: 18593
24.01.19 19:14
Jan: Jeg prøvde den nettopp for moro skyld. La inn fra 340-460.000, ellers likt som deg, bortsett fra  firhjulstrekk. Fikk 11 treff. De hadde spenn fra MB CLA til 2 serie Grand tourer.

Hmmmm, da fikk jeg 26 treff.

26 treff på mellomstore bensinbiler med automatgir fra 340 000 til 460 000 kr

InternalExile
InternalExileInnlegg: 18593
24.01.19 19:15
Burkar: Med flere søkemuligheter kunne dette bli en fin tjeneste. For eksempel hestekrefter og bagasjeromsvolum.

Minimum hestekrefter anser jeg som et krav for en valgomat som dette.

Jan
JanInnlegg: 6203
24.01.19 19:19
InternalExile: 26 treff på mellomstore bensinbiler med automatgir fra 340 000 til 460 000 kr

Jeg la inn kriterier som fjernlysassistent og adaptiv cruise. Krysset vel av for alt unntatt firhjulsdrift.

Jan
JanInnlegg: 6203
24.01.19 19:31

Jeg var visst litt sløv. Oppdaget at det var mulig å trykke på en tast med flere valg. Det hjalp en del for å snevre inn utvalget.

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 14097
24.01.19 21:23

Jeg kjørte beløpsgrensene mer i mitt område (jeg har ikke kjøpt bil til under 800.000 siden 2003) og satte derfor intervallet til 600-900k.

Fikk opp 4 valg
Mercedes CLA 250 4matic 608.000 (ynkelige 211 hk)
BMW M240i 655.500
BMW M140i 705.500
Mercedes CLA45 AMG (381 hk) 815.000

Hvordan de klarte å få M140i til å koste 50.000 mer enn M240i lurer jeg veldig på. CLA45 har gått ut av produksjon. Den kommer vel tilbake en stund etter at nye A45 kommer.   

 

InternalExile
InternalExileInnlegg: 18593
24.01.19 21:29
Iseran2770: Hvordan de klarte å få M140i til å koste 50.000 mer enn M240i lurer jeg veldig på. CLA45 har gått ut av produksjon. Den kommer vel tilbake en stund etter at nye A45 kommer.

Tror dette er "work in progess" eller beta om du vil.

Prøve å "fremprovosere" en Italiensk bil, men ingen kommer frem :-)

EDIT: Stelvio kom frem under klassen Stor bil.

(Innlegget ble redigert 24.01.19 21:33)

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 14097
24.01.19 21:41
Iseran2770: CLA45 har gått ut av produksjon.

Ser at den fortsatt kan bestilles (i gammelt karosseri).

Allegerita
AllegeritaInnlegg: 17118
24.01.19 23:31

Enhver SUV-aktige bil regnes tydeligvis som "stor"... Selv Mazda CX3 og sånne. Ikke rart det selges mye SUV hvis man innbiller seg at denslags er storbil. 

Ribba
RibbaInnlegg: 35560
25.01.19 06:23

Endte opp med Mustang, 370Z, M2 Competition, M4 og F-Type.

Forfun
ForfunInnlegg: 5727
25.01.19 09:14

Forstår nå hvorfor jeg strever med å bestemme meg. Selv ikke VG klarer å finne noen biler til meg. La inn bensin, automat, over 700 000 kr, mellomstor bil. Er vel hengerfeste som dreper alle de morsomme bilene.

grds
grdsInnlegg: 6902
25.01.19 12:11

Merkelig at man ikke kan velge karosseritype men må bruke de vagt definerte liten, stor osv

grds
grdsInnlegg: 6902
28.01.19 07:49

Jeg blir trist av å se hvor langt SUV-hysteriet har kommet. Fins omtrent ikke normale biler lengre. Det er vel profittmarginen på disse doningene som gjør det så lukrativt

hillebillys
hillebillysInnlegg: 9853
28.01.19 14:55

Ser ut som dme har fikset på den.

 

sist gang jeg brukte den så "skreddersydde" jeg den til ioniq for å se, men ikke f om ioniq kom opp.

Nå trykka jeg bare elektrisk, og ioniq kom opp.

Men ser prisen ikke er helt riktig trolig for dem har satt pris i Drammen..   Og det er ikke så mange valg egentlig.

Slike bilvelgere er vel mest for folk som har nada niks interesse for bil. og ikke klarer å velge noenting selv..

La jeg inn pris så er leaf og ioniq som forslag.
Og det stemmer  vel egentlig ganske bra.  Men Niossan er jo uaktuelt for meg, erfaring fra firmabil...


Men jeg har ikke helt bestemt meg enda da... El eller bensin... det kan ikke dne der hjelpe meg med ;)

Burkar
BurkarInnlegg: 8712
28.01.19 14:56
grds: Jeg blir trist av å se hvor langt SUV-hysteriet har kommet. Fins omtrent ikke normale biler lengre

Nja. Det har vel sjelden vært flere bilmodeller å velge i enn det det er nå? Det er mye SUV og crossover, men mye å velge i andre klasser også. Hva savner du?

grds
grdsInnlegg: 6902
28.01.19 16:56
Burkar: Nja. Det har vel sjelden vært flere bilmodeller å velge i enn det det er nå? Det er mye SUV og crossover, men mye å velge i andre klasser også. Hva savner du?

Jeg kjøper bruktbil, så jeg er litt prisgitt hva som fins på bruktmarkedet. Jeg savner 90-tallsbilene

SUV
SUVInnlegg: 4557
29.01.19 19:05
grds: Jeg blir trist av å se hvor langt SUV-hysteriet har kommet. Fins omtrent ikke normale biler lengre. Det er vel profittmarginen på disse doningene som gjør det så lukrativt

Joda, det finnes mange normale biler på markedet. Eneste forskjellen fra før er at det nå er SUV som er normale biler.

Jeg har hatt både stasjonsvogn og SUV og SUV er helt klart å foretrekke med unntak av når man skal parkere i lav garasje med skiboks på taket, noe som uansett ikke forekommer så veldig ofte da jeg ikke har skiboks.

SUV er mye bedre enn lave biler på mange måter. Fremkommelighet, komfort og oversikt synes jeg er de viktigste.

Økt bakkeklaring gjør at man tar seg bedre frem på mange steder, for eksempel der det er dyp snø.

Lang fjæringsvei gir bedre komfort over humper og hull, som det jo finnes mange av i Norge der det omtrent bare er på fartshumpene man opplever nylagt asfalt. Hører mange sutrer over fartshumper der det er umulig å kjøre i fartsgrensa uten å ødelegge bilen, men hvertfall en av dem det ble klaget over hadde jeg jo kjørt over i fartsgrensa mange ganger da jeg leste dette.

Lang fjæringsvei gir også en bedre vektfordeling mellom hjulene på same aksel på ujevnt underlag, noe som gir mer vekt på det hjulet som har minst  vekt (og lettest vil spinne) og mindre vet på det hjulet som har mest vet og dermed vil bli en utfordring å få over kanter og stubber osv.

At bilen er høy og man sitter høyt gir god oversikt over for eksempel brøytekanter sammenlignet med om man setter seg ned på bakken i en lav bil og glaner rett inn i brøytekanten og funderer over om det  kommer biler på den veien man skal utpå. 

Og på veier med uoversiktlige bakketopper er det jo en fordel både å komme høyt opp så man ser og å være høy så man blir sett av eventuelle møtende gærninger som kjører forbi uten å ha oversikt over dumpa foran seg.

Også er det jo lettere å sette seg inn og ut av en bil enn nedi en og krabbe opp av den etterpå. Særlig nyttig om man blir gammel og skrøpelig.

Firehjulstrekken er også nyttig, men det kan man jo få på lave biler også (og det kan mangle på SUV-er).

En ting jeg synes er synd er at bakkeklaringen på biler stadig minker og at stadig mer av bilene er svak plastikk istedenfor stål som tålte litt (for eksempel støtfangere). En vanlig personbil på 70-tallet hadde grei bakkeklaring, mens nå er personbiler ekstremt lave og selv SUV-er nå har ofte mindre bakkeklaring enn eldre personbiler. Om 20 år kan man kanskje velte en brusboks på flat asfalt med støtfangeren til en Jeep Wrangler :-(

Someone
SomeoneInnlegg: 25200
29.01.19 21:15

Problemet til SUVer er at de normalt har relativt sett dårligere bagasjeplass enn en stasjonsvogn i tilsvarende størrelse

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 14097
29.01.19 22:43
SUV: Fremkommelighet, komfort og oversikt synes jeg er de viktigste.

SUV har absolutt ikke bedre komfort enn "tilsvarende" sedaner eller stasjonsvogner. Bilprodusentene må kompensere for at en SUV har mye høyere tyngdepunkt og det går ut over både komfort og kjøreegenskaper.

grds
grdsInnlegg: 6902
29.01.19 23:55
Iseran2770: SUV har absolutt ikke bedre komfort enn "tilsvarende" sedaner eller stasjonsvogner. Bilprodusentene må kompensere for at en SUV har mye høyere tyngdepunkt og det går ut over både komfort og kjøreegenskaper.

Nettopp. Og alt dette må man i tillegg betale ekstra for.

grds
grdsInnlegg: 6902
29.01.19 23:56
Someone: Problemet til SUVer er at de normalt har relativt sett dårligere bagasjeplass enn en stasjonsvogn i tilsvarende størrelse

Mye volum forsvinner i "design" og "offroad-aktige" effekter.

nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 16702
07.06.19 16:38
Iseran2770: Den kommer vel tilbake en stund etter at nye A45 kommer.

AMG har i alle fall laget verdens sterkeste 4-sylinder nå.

Its new "M 139" motor is a 2.0-liter four-cylinder engine that produces 416 horsepower and 369 pound-feet of torque, or effectively 208 horsepower per liter of displacement. 

Blir vel 421HK og 500Nm slik vi vil ha det.

 

(Innlegget ble redigert 07.06.19 16:45)

persydsaeter
persydsaeterInnlegg: 52
07.06.19 19:51

Det er noe av det dummeste jeg har sett ,(foreløpig!) er  de sponset av noen fabrikkanter? Det er jo et hav av andre alternativer som er like bra eller bedre!

grds
grdsInnlegg: 6902
07.06.19 21:38
persydsaeter: Det er noe av det dummeste jeg har sett ,(foreløpig!) er de sponset av noen fabrikkanter? Det er jo et hav av andre alternativer som er like bra eller bedre!

Det meste av norsk biljournalistikk virker å være preget av det.

Ribba
RibbaInnlegg: 35560
08.06.19 07:03
nometalhorse: AMG har i alle fall laget verdens sterkeste 4-sylinder nå.

Mitsubishi sin FQ440 hadde vel 440 hk tilbake i 2014. Riktignok er dette en spesialmodell for ett begrenset marked, men fortsatt mer enn 421 hk.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg