Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Ussel elite-kommentator håner fartsglade bilister

NYTT TEMA
Hollabaloo
HollabalooInnlegg: 10271
30.01.19 12:47

Hva er viktigst, personlig frihet til å kjøre fort uten å få bot, eller å minimere død, skade og sorg i trafikken? Vi som er bilinteresserte vet svaret: Det er selvsagt viktigere å få kjøre raskere enn fartsgrensen på ulykkesbelastede strekninger enn å redde menneskeliv. Dette er også kristelig folkeparti, venstre, høyre og fremskrittspartiet enige om. Men nå har en elite-kommentator blandet seg inn. Huff og huff!

(Innlegget ble redigert 30.01.19 12:49)

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 13969
30.01.19 13:41

Det Andreas Slettholm ønsker er at vi skal overvåkes på hver eneste meter vi kjører og bøtelegges hver eneste gang vi ligger 5 km/t over fartsgrensen.

Ikke kom og fortell meg at alle fotobokser settes opp der det er ekstra farlig å ligge over fartsgrensen. De settes ofte opp på rette strekninger der det innebærer null fare å ligger over.

xantiasx
xantiasxInnlegg: 2286
30.01.19 14:10
Iseran2770: De settes ofte opp på rette strekninger der det innebærer null fare å ligger over

All slik hastighetsmåling, også med radar, må foregå på rette strekker. Blir man målt i en sving, kan målingen bli feil. Kjenner flere som har blitt frikjent fordi politiet ikke har fulgt sine egne regler, og isteden målt i/ved  sving.

hillebillys
hillebillysInnlegg: 9734
30.01.19 18:43

Denne diskusjonen er snart foreldet.
Det er jo ikke så lenge før bomstasjoner blir erstattet med gps i bilene som måler kjørte km og gir avgift etter det.

gps måler også hastighet, så en får jo da automatisk bøter når gps melder hastighet over fartsgrensen.

Hollabaloo
HollabalooInnlegg: 10271
30.01.19 18:54
Iseran2770: Ikke kom og fortell meg at alle fotobokser settes opp der det er ekstra farlig å ligge over fartsgrensen. De settes ofte opp på rette strekninger der det innebærer null fare å ligger over.

Ifølge en rapport fra TOI:

I 2002 måtte de følgende kriteriene være oppfylt for å installere punkt-ATK (Ragnøy, 2002):

  Antall personskadeulykker (PSU) per million kjøretøykilometer er høyere enn gjennomsnittet i løpet av fire år

  Antall ulykker per km per år var minst 0,5 i løpet av fire år

  Gjennomsnittsfarten er over fartsgrensen.

I dag er kriteriene:

  At gjennomsnittsfarten er over fartsgrensen

  At skadekostnadene er mer enn 30% høyere enn det som er normalt for lignende

strekninger i Norge.

Dersom kun ett av kriteriene er oppfylt kan ATK også installeres hvis dette kriteriet er oppfylt ”med god margin” og hvis den forventede reduksjonen av skadekostnadene er høyere enn kostnadene til etablering, drift og vedlikehold av ATK.

 

 

Jeg har ikke undersøkt hva kriteriene er for streknings-ATK (gjennomsnittsmåling)

"Folk flest" er neppe så bekymret for at de blir tatt bilde av i streknings-ATK, det er det at man blir "tvunget" til å holde fartsgrensen som irriterer. Og at man blir tvunget til å passe ekstra godt på og bremse ned ved punkt-ATK.

(Innlegget ble redigert 30.01.19 18:56)

Forfun
ForfunInnlegg: 5576
30.01.19 19:05
Hollabaloo: Hva er viktigst, personlig frihet til å kjøre fort uten å få bot, eller å minimere død,

Hvis miljøfanatikerne skal ha noen respekt for å forstå helheten i bildet så er det selvfølgelig viktigst å kunne kjøre så raskt en vil. Ingenting er bedre for miljøet enn færre mennesker. Men all historikk tyder på at alle politikere er opptatt av symbolhandlinger, ikke praktiske forskjeller, dermed ingen sammenheng mellom mål og politikk.

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 13969
30.01.19 21:33
Hollabaloo: Jeg har ikke undersøkt hva kriteriene er for streknings-ATK (gjennomsnittsmåling)

Der gjelder i hvert fall ingen av kriteriene du lister opp.

Det ble åpnet ny strekning på E6 fra Sjoa og nesten fram til Ringebu. Der ble det satt opp hele tre gjennomsnittsmålinger før det hadde kjørt en eneste bil på den nye strekningen.

Den dagen staten skal tvinge meg til å lusekjøre på hver eneste veistrekning i dette landet blir det ikke mye morsomt å kjøre bil.

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 13969
30.01.19 21:39
Hollabaloo: det er det at man blir "tvunget" til å holde fartsgrensen som irriterer. Og at man blir tvunget til å passe ekstra godt på og bremse ned ved punkt-ATK.

Vanlige fotobokser er sjelden et stort problem. Det holder å bremse opp 50 meter før boksen (før de hvite stripene i veibanen) og gi gass igjen umiddelbart.

Gjennomsnittsmålinger er et mareritt. De er enkelte steder, som i Hallingdal, enormt lange. Mil etter mil.

trew
trewInnlegg: 693
30.01.19 23:59
Iseran2770: Ikke kom og fortell meg at alle fotobokser settes opp der det er ekstra farlig å ligge over fartsgrensen. De settes ofte opp på rette strekninger der det innebærer null fare å ligger over.

Et prakteksemplar er gjennomsnittsmåling på E6 mellom Otta og Dombås. Ligger på et ødes 80km/t strekk før bebyggelse på Dovre. (nei ikke Dovrefjell, men kommunegrensen på E6...)  Rett etter det er slutt på snittmåling begynner bebyggelsen....

(Innlegget ble redigert 31.01.19 00:01)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg