Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Bilsalget verden rundt i 2018

NYTT TEMA
Calcetin
CalcetinInnlegg: 38
31.01.19 20:33

Det norske bilmarkedet vet jo "alle" hvordan ser ut, jeg valgte derfor å se litt på hvordan bilsalget til noen andre land så ut i 2018.

 

Starter her med Finland:

Det ble totalt solgt 118.941 personbiler i Finland samt 1.559 campingbiler, 15.515 varebiler, 3.897 lastebiler og 475 busser.

De bilmerkene som solge mer enn 1.000 biler i Finland i 2018 var:

Toyota( 15.038), Volkswagen( 13.273), Skoda( 11.697), Volvo( 9.200), Ford( 8.733), Nissan( 7.272), Opel( 6.275), Kia( 6.270), Mercedes-Benz( 5.974), Audi( 4.917), BMW( 4.464), Hyundai( 4.032), Renault( 3.182), Peugeot( 3.025), Seat( 2.629), Dacia( 1.937), Mazda( 1.770), Honda( 1.749), Citroen( 1.730), Suzuki( 1.381), Subaru( 1.235) og Mitsubishi( 1.075).

Jaguar solgte forøvrig 226 biler i Finland, mens Porsche solgte 300 biler og Tesla solgte 172 biler.

 

Mest populære modeller er Nissan Qashqai( 5.540), Skoda Octavia( 5.000), Toyota Yaris( 4.157), VW Golf( 3.990), Toyota Auris( 3.926) og Ford Fiesta( 3.040).

De samme fem bilmodellene solgte også over 3.000eksemplarer  i 2017, da tallene så slik ut:

Nissan Qashqai( 5.059), Skoda Octavia( 5.694), Toyota Yaris( 3.545), Volkswagen Golf( 3.991) og Toyota Auris( 2.650). Ford Fiesta hadde 2.043 solgte eksemplarer i 2017 i Finland.

Calcetin
CalcetinInnlegg: 38
31.01.19 20:41

Danmark:

Solgte 218.559 nye biler i 2018.

Av de delvis sjeldne kan nevnes 1 Mclaren, 3 Lamborghini, 2 Aston Martin, 5 Ferrari, 13 Maserati, 115 Porsche og 497 Jaguar.

Av disse 5 Ferrari er det verdt å nevne at hele tre av disse var av typen 812 Superfast!

Så til de som danskene faktisk kjøpte i 18;

Volkswagen( 32.001), Peugeot( 20.621), Toyota( 16.159), Citroen( 13.951), Ford( 13.285), Skoda( 12.934), Renault( 12.392), Mercedes( 11.496), Opel( 10.697), Nissan( 10.128), Suzuki( 9.377), Audi( 8.076), Hyundai( 7.976), Kia( 7.743) og BMW( 7.567).

Av Bilmodeller er dPeugeot 208( 8.799), Nissan Qashqai( 7.741), VW Golf( 6.210), VW Polo( 5.460), Citroen C3( 5.162), Toyota Yaris( 5.015), VW Up( 4.957), Renault Clio( 4.432) og VW Passat( 4.415) som er de mest solgre modellene.

 

Av Nissan Leaf ble det 637 solgte i 2018 mot 20 solgte i 2017!

Renault Zoe 421 solgte i 2018 mot 386 i 2017.

For Tesla ble det solgt 48 Model X og 47 Model S.

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 13969
31.01.19 22:06
Calcetin: Danmark:

Bilmarkedet i Danmark har endret seg en del. Nå er VW Up! den eneste knøttebilen topp 9. For et par år siden var trillingene Toyota Aygo, Peugeot 107/108 og Citroën C1 alle helt i toppen av salgsstatistikken.

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 13969
31.01.19 22:20

Bilsalget i Tyskland har jeg god oversikt over, men siden jeg av og til legger ut oversikt over bestselgerne i hver bilklasse der skal jeg nøye meg med de eksotiske.

Aston Martin DB11 - 175
Aston Martin V8 - 98
Aston Martin øvrige - 34
Bentley Bentayga - 263
Bentley Continental - 540
Bentley øvrige - 18
Ferrari California - 49
Ferrari Portofino - 145
Ferrari 488 - 486
Ferrari øvrige - 318

Lamborghini Aventador - 467
Lamborghini øvrige - 1
Rolls Royce Culinan - 14
Rolls Royce Dawn - 33
Rolls Royce Phantom - 57
Rolls Royce øvrige - 43

Jeg kan bare beklage at Kraftfahrt Bundesamt slår sammen en del og kaller det for sonstige. 

(Innlegget ble redigert 31.01.19 22:30)

Jan
JanInnlegg: 5855
31.01.19 22:21
Iseran2770: Bilmarkedet i Danmark har endret seg en del. Nå er VW Up! den eneste knøttebilen topp 9. For et par år siden var trillingene Toyota Aygo, Peugeot 107/108 og Citroën C1 alle helt i toppen av salgsstatistikken.

Det merket man godt, når man kjørte på danske motorveier. Selv om slike farkoster ikke er egnet for hastigheter over 90-100 km/t, nådde man dem stadig vekk igjen i venstrefeltet.

Spesielt den gangen jeg kjørte BMW 5 serie leiebil i Danmark, synes jeg å ane en politisk motivert motvilje hos førere av slike biler, til å trekke til høyre.

Jeg skjønner heller ikke at noen tør å kjøre slike doninger, dersom de har tenkt å frakte medmennesker i baksetet. Det kan ikke være mer enn knapt 20cm deformasjonssone bak i disse bilene.

Jan
JanInnlegg: 5855
31.01.19 22:28

Jeg konstaterer at bilsalget i Finnland, er en god del lavere enn i Norge, til tross for litt flere innbyggere. Noe annet er at salget av elbiler, og Tesla spesielt, er ubetydelig.

Med slike tall, vil det gå noen tiår, før den europeiske bilparken er elektrifisert.

Calcetin
CalcetinInnlegg: 38
31.01.19 23:22

SVEITS:

I 2018 er det tredje året på rad at bilsalget går ned i Sveits.

Av de 299.716 bilene  solgt var det 147.038 registret med firehjulstrekk, 90.055 med diesel, 14.476 bensinhybrid, 867 dieselhybrid, 5.109 elbiler, 803 CNG drevne biler og 29 hydrogenbiler.

Bilmerkene med mer enn 10.000 solgte i Sveits i 2018 var Volkswagen( 32.949), Mercedes( 25.661), BMW( 24.289), Skoda( 19.160), Audi( 18.378), Ford( 15.185), Renault( 12.729), Opel( 11.933) og Seat( 11.468).

Forøvrig ligger Peugeot( 9.712), Toyota(9.508) og Fiat( 9.170) å vaker under 10.000 grensen.

Porsche solgte 3.565 i Sveits, Jaguar 1.958, Tesla 1.463, Lexus 734, Maserati 600, Ferrari 373, Bentley 221, Aston Martin 165, Lamborghini 143 Mclaren 100, Rolls-Royce 44, Caterham 23 Lada solgte faktisk 10 nybiler her.

Ellers er det gledelig å se at det ble registrert hele 146 av den nye Alpine i Sveits.

Det rakk å bli registrert 1 Tesla Model 3 i Sveits i 2018, mens det kom hele 5 Mclaren Senna, 6 Rolls Royce Cullinan, 6 Ford GT, 7 Bugatti Chiron. 10 laFerrari, 48 Lamborghini Urus, 63 Jaguar I-pace.

Tesla-salget ellers i Sveits i 2018 bød på 837 Model S og 625 Model X.

I 2017 kunne Sveits by på 1.131 Tesla Model S og 893 Model X.

Calcetin
CalcetinInnlegg: 38
31.01.19 23:36

Så til de som er glad i elbiler, nemlig Nederland, så får vi se hvordan ståa egentlig er her.

 

NEDERLAND:

Nybilsalget for 2018 endte på 443.812 biler, der dette er de største merkene( over 10.000 solgte):

Volkswagen( 50.190), Renault( 38.447), Opel( 36.419), Peugeot( 31.688), Kia( 26.340), Ford( 24.780), Toyota( 23.449), BMW( 20.672), Skoda( 18.751), Volvo( 16.268), Mercedes( 15.623), Nissan( 15.532), Hyundai( 15.396), Citroen( 13.953), Audi( 13.914) og Suzuku( 10.526).

Tesla solgte 8.604 biler i 2018 mens Jaguar solgte 4.626 biler.

I Nederland er det verdt å nevne at Porsche solgte 1.488 biler, Alfa Romeo 1.372,  Maserati 64, Alpine 52, Ferrari 50, Bentley 46, Infiniti 38, Aston Martin 31, Lamborghini 19, Rolls-Royce 14, Morgan 8 og Lotus 2.

Så til elbilene i landet:

I 2018 ble det solgt 28.024 elbiler i Nederland, eller 5,4% av hele bilparken hvilket er blant de høyeste markedsandeler i verden- om vi da selvfølgelig ser bort fra steinrøysa her hjemme.

De mest solgte modellene av elbiler i Nederland var: Tesla Model S( 5.633), Jaguar I-Pace( 3.495), Nissan Leaf( 3.369), Tesla Model X( 2.966), VW E-golf( 2.242), BMW i3( 1.602), Hyundai ioniq( 1.500), Renault Zoe( 1.017), Opel Ampera E( 860) og Hyundai Kona EV( 551).

Per 31.12.18 var det ca 49.000 elbiler i Nederland, altså færre elbiler enn det er Nissan Leaf i Norge.

Forøvrig er det verdt å merke seg at salget av særlig dyrere elbiler i Nederland er ventet å bli lavere i 2019 på grunn av to ting:

1: Det kommer en rekke bilmodeller i de litt mer moderate bilklassene, der det er snakk om summer på mellom 30-40.000 Euro.

2: Fra og med 1. januar 2018 fjerner Nederland skattefordeler på elbiler som koster over 50.000 Euro.

I 2017 ble det for sammenligningens skyld solgt 7.694 elbiler i Nederland.

SUV
SUVInnlegg: 4449
31.01.19 23:41
Jan: Jeg skjønner heller ikke at noen tør å kjøre slike doninger, dersom de har tenkt å frakte medmennesker i baksetet. Det kan ikke være mer enn knapt 20cm deformasjonssone bak i disse bilene.

Korteste bil med baksete som jeg har kjørt må vel være Toyota IQ (lånebil et døgn, uten baksetepassasjerer). Selv om bakruta er omtrent bakerste punkt på bilen så kunne jeg sitte i førersetet og trykke inn bremsa og samtidig legge håndflata (ikke bare fingertuppene) mot bakruta, da er kupeen bestående av to seterekker pluss bagasjerom ganske kort.

Jeg svingte innom butikken og handlet en pakke med 8 doruller. Dorullpakka kunne jeg ikke legge ned på bagasjeromsgulvet, den måtte stå på høykant fordi bagasjeromsgulvet er så kort.

Calcetin
CalcetinInnlegg: 38
31.01.19 23:51

Så til våre naboer i øst nemlig Sverige.

Nybilsalget i 2018 endte på 353.729 biler hvilket er det tredje høyeste bilsalget noensinne.

Bare 2017 og 2016 slo 2018 på bilsalgfronten!

I Sverige var dette nybilsalget av enkeltmodeller for 2018.

Volvo S/V90 24.346, VW Golf 17.095,  Volvo S/V60 16.412,  VW Passat 13.650, Volvo XC60 13.293, VW Tiguan 9.821, Volvo V40N 7.151, Nissan Qashqai 6.344, Volvo XC40 6.175 og Fiat Ducato 5.938.

Av Volvo S90/V90 var det hele 18.508 som ble registrert med diesel.

Tilsammen ble det solgt 69.943 biler med Volvomerke i grillen- Alt er som det skal være i Sverige altså.

For å komme til elbiler må vi ned på 49. plass på mest solgte modeller der vi finner Nissan Lead med sine 1.831 biler- men dette er jo en kraftig økning fra2017 da det ble solgt 981.

Også Renault Zoe klarte å selge over 1.000 elbiler i Sverige i 2018

For Tesla sin del ble det solgt 883 Model S og 351 Model X, mens det ble solgt 78 Jaguar I-pace, 228 Kia Soul, 580 BMW i3 og 519 Hyundai ioniq.

E-Golf ble det solgt 606 eksemplarer av.

Ser man på drivstoff-fordelingen i Sverige er denne følgende per 2018

Bensin: 46,9%

Diesel: 37,9%

El: 2%

Gass: 0,9%

SUV
SUVInnlegg: 4449
31.01.19 23:54
Calcetin: og Mitsubishi( 1.075).
Jaguar solgte forøvrig 226 biler i Finland, mens Porsche solgte 300 biler og Tesla solgte 172 biler.

Mest populære modeller er Nissan Qashqai( 5.540), Skoda Octavia( 5.000), Toyota Yaris( 4.157), VW Golf( 3.990), Toyota Auris( 3.926) og Ford Fiesta( 3.040).

Litt rart å se at det i Finland selges nesten 3 ganger så mange Ford Fiesta som det selges Mitsubishi av alle slag til sammen.

Men avgifter og behov er vel litt ulike og da blir det ulik bilpark i ulike land selv om vel Finland og Norge ikke er så veldig ulike land.

Fo 2,5 år siden snakket jeg med noen finner, de hadde Passat V6 bensin og var overrasket over at de fleste Passater i Norge hadde små dieselmotorer. Men norske avgifter på bil og drivstoff er jo slik at det blir det folk tvinges til å velge. En V6 bensin på en bil med baksete ville jo gitt et enormt avgiftskrav i Norge (men uten baksete er det ikke alltid avgiftsforskjellen på V6 bensin og en mindre dieselmotor har vært så stor).

SUV
SUVInnlegg: 4449
31.01.19 23:59
Calcetin: Ser man på drivstoff-fordelingen i Sverige er denne følgende per 2018
Bensin: 46,9%
Diesel: 37,9%
El: 2%
Gass: 0,9%

Og hva slags drivstoff kan det være på de siste 12,3 prosentene av det svenske bilsalget?

Er det hybrider eller regnes disse inn i kategoriene bensin/diesel?

Calcetin
CalcetinInnlegg: 38
01.02.19 00:12
SUV: 12,3 prosentene av det svenske bilsalget?

 

Bra observert!

Her kommer disse også.

Elhybrid: 5,8%

Ladbar Hybrid: 6,2%

Etanol: 0,3%

 

Calcetin
CalcetinInnlegg: 38
01.02.19 13:31

Litt ymse her i dag, vi starter med det desidert største bilmarkedet i verden nemlig Kina.

 

 

KINA:

I 2018 falt bilsalget for første gang siden 1990, men er fortsatt på såpass akseptable 28.080.600 biler.

Av disse var det 11.527.800 sedan og kombicoupe, SUV utgjorde 9.994.700, MPV 1.734.600 og mikrovan 452.600.

Kina er også det desidert største enkeltmarked for elbiler i verden, men også her er mye av grunnen kraftige subsidier som er i ferd med å fases ut i 2019.

 

Kinesiske bilprodusenter solgte 9.979.900 biler i Kina i 2018, dette gir en markedsandel på 42,1%, men dette er faktisk ned med 848.000 biler fra 2017, og da en markedsandel på 43,9%.

Tyske bilprodusenter har nå en 21,4% markedsandel og 5.080.500 biler( 19,6% markedsandel i 2017).

Japanske bilprodusenter solgte 4.446.300 og hadde 18,7% markedsandel( 17% i 2017).

Sør Koreanske bilprodusenter solgte 3,1% flere biler og endte på 1.180.500.

 

De som derimot taper i det kinesiske bilmarkedet er Franske produsenter som har 32,6% nedgang til 307.000 biler og amerikanske bilprodusenter med en nedgang på 18,5%. De solgte i 2018 2.477.900 biler og har en markedsandel på 10,4% mot 12,3% markedsandel i 2017.

Enkeltmodeller i Kina er det Volkswagen Lavida som tar førsteplassen( første gang den er på 1 plass- men var nest mest solgt i Kina i 2017, 2015, 2014, 2013, 2011 og 2010).

Dette er også første gang siden Ford Focus vant i 2012 at en sedan er toppselger i Kina.

I 2017 var det forøvrig 16 bilmodeller som solgte i mer enn 250.000 eksemplarer : Wuling Hongguang( 532.394), VW Lavida( 517.255), Haval H6( 505.944), Buick Excelle( 421.296), Nissan Sylphy( 404.726), Baojun 510( 258.877), VW Tiguan( 340.032), GAC Trumc GS4( 337.330), Toyota Corolla( 336.763), VW Sagitar( 327.062), VW Jetta( 317.637), VW Santana( 287.334), Geely Boyue( 286.163), Ford Escort( 285.029), Baojun 730( 275.227) og Geely Emgrand EC7( 259.418).

 

Mange kjente å kjøre merker der altså..

 

I 2017 var det 8 bilmerker i Kina som solgte mer enn 1 million biler:

VW( 3.139.120), Honda( 1.417.802), Geely( 1.234.927), Buick( 1.223.517), Toyota( 1.138.063), Nissan(1.118.091), Changan( 1.060.536) og Baojun( 1.021.307).

Mercedes er forøvrig på 18. plass av bilmerker i 2017 og det første bilmerket med under 500.000 solgte biler( 445.687).

Calcetin
CalcetinInnlegg: 38
01.02.19 13:44

Så over til ett land jeg har gledet meg til å presentere, nemlig Hellas:

Solgte 103.431 biler i 2018, hvilket er sjette år på rad med vekst i nybilsalget. Men;Det er langt igjen til toppåret 2007 som bød på nesten 280.000 nybiler.

Ser vi på enkeltmerker er det følgende topp fem liste:

Toyota( 11.756), Volkswagen( 9.023), Peugeot( 8.371), Nissan( 7.894) og Fiat( 7.092).

Det ble forøvrig solgt 2 Tesla i Hellas i 2018- samme antall som bilmerket Mazda.

I andre enden av skalen er det Toyota Yaris som topper med 5.512 etterfulgt av Fiat Panda med 3.457 og Volkswagen Polo med 3.419.

Siden det er av interesse hvordan markedet for elbiler, og ett bestemt bilmerke spesielt har jeg også gått litt tilbake i tid for å sett på hvordan Tesla-salget i Hellas har vært de foregående år.

I 2017 ble det solgt 1 Tesla

I 2016 ble det solgt 3 Tesla

I 2015 ingen Tesla.

 

CapoConsigliere
CapoConsigliereInnlegg: 14900
01.02.19 13:47
Calcetin: I 2017 ble det solgt 1 Tesla I 2016 ble det solgt 3 Tesla I 2015 ingen Tesla.

Hva kan det komme av?

Kan det være at de ikke får med vinterdekk på kjøpet.

 

Calcetin
CalcetinInnlegg: 38
01.02.19 22:02

Russland overrasket i 2018 med ett salg på rett i overkant av 1,8 millioner biler, noe som er drøyt 200.000 flere enn i 2017.

Lada selger godt her med over 360.000 biler, men også Kia( ca 227.000 og Hyundai ( i underkant av 180.000) er store merker på bilsalget her.

Ellers registrerer jeg at elbilsalgeg klarte hele 144 elbiler i 2018!

Vinneren ble selvfølgelig som i Norge Nissan Leaf med svimlende 76 solgte, mens Tesla solgte 53 biler og Jaguar klarte å få levert 8 i-pace helt på slutten av året.

Calcetin
CalcetinInnlegg: 38
01.02.19 22:20

Så under-There der vi har New Zealand og Australia som har valgt en litt forskjellig taktikk rundt dette med bilsalget...

 

Vi starter med Australia, ett land som jo nå nylig ble delvis stekt...

I 18 ble det totalt solgt 1.153.111 biler, noe som er 36.005 færre  enn i 2017.

Også i Australia har man kastet seg på SUV-bølgen der det i 2008 var under 20% av bilsalget som var SUV, mens det nå i 2018 nærmer seg 45%.

 

Toyota er det mest solgte bilmerket i Australia, hvilket de har vært omtrent siden Big Bang.

Derimot så har Ford for første gang på 30 år solgt flere biler i Australia enn selveste Holden!

Dette har jo sin helt naturlige forklaring der stikkordet er nedleggelse av fabrikk og at man ikke er helt fornøyd med å ikke lenger kunne kalle Holden for Australsk.

For Holden sin del så kan det ganske enkelt oppsummeres med salgstallet for Commodore fra 2017 på nesten 24.000, mens man i 2018 solgte like over 9000.

Topp fem bilmodeller i Australia ble  Toyota Hilux( nærmere 52k, Ford Ranger( 42k), Toyota Corolla( 35k), Mazda 3( 31k) og Hyundai i30( 28k).

 

I Australia så anslår man at det totalt er litt over 6.000 elbiler i landet, der blant annet Australske statistikkbyrå og Tesla har kranglet litt om hvor mange Tesla som faktisk har blitt solgt.

Elbiler i Australia har ingen særfordeler og koster rundt 10.000 Australske dollar mer i innkjøp enn en vanlig bil, samt at de rimeligste koster godt over 60.000 AUD- noe som nærmer seg en medianlønn i Australia.

Calcetin
CalcetinInnlegg: 38
01.02.19 22:22
SUV: så mange Ford Fiesta som det selges Mitsubishi av alle slag til sammen.

Ford Fiesta er ingen bil å kimse av...

Calcetin
CalcetinInnlegg: 38
01.02.19 22:43

New Zealand:

Landet der en gruppe mennesker jobber for å få til verdens første øy der kun elbiler skal ha adgang.

Dette er forsåvidt en øy der det finnes rundt 7000 biler i dag og under 100 av disse er elbiler.

Ikke overraskende har iniativtakerne selv elbiler...

2018 bød på ett totalt nybilsalg på rett over 109.000 biler( 161.519 om man tar med pickup, lastebil, buss osv).

Også i New Zealand er det Toyota som er suverent største med over 21.000 solgte der Mazda kommer med sine 10.170 og Holden på tredje med 8.394.

 Så over til plug-in og elbilstatistikk da New Zealand er ett land som faktisk fører dette og har gjort dette siden 2012.

Antall hybridbiler solgt i New Zealand har holdt seg stabilt på mellom 1000-2000 biler årlig fra 2012-2017, før 2018 kom da man første gang brøt den magidke 2.000 bilers grensen.

Det er i første rekke Toyota Corolla og Toyota Camry som bidrar med rundt 880 biler tilsammen, men også Kia Niro er med på moroa med over 400 biler.

Av elbiler med mer enn 100 salg i 2018 er det Fod Focus(211), Hyundai Ioniq( 106), Volkswagen e-golf(108), Tesla Model S(108) og Tesla Model X(108) som skiller seg ut.

Someone
SomeoneInnlegg: 24984
02.02.19 18:09
Iseran2770: Bilmarkedet i Danmark har endret seg en del. Nå er VW Up! den eneste knøttebilen topp 9. For et par år siden var trillingene Toyota Aygo, Peugeot 107/108 og Citroën C1 alle helt i toppen av salgsstatistikken.

Har det vært noen avgiftsendringer her?

Someone
SomeoneInnlegg: 24984
02.02.19 18:15
Calcetin: men også Kia( ca 227.000 og Hyundai ( i underkant av 180.000) er store merker på bilsalget her.

Har de noe lokal produksjon i Russland?

Jan
JanInnlegg: 5855
03.02.19 00:00
Someone: Har de noe lokal produksjon i Russland?

Ja, de har en fabrikk i St Petersburg fant jeg ut etter et kjapt søk.

KingsRoad
KingsRoadInnlegg: 5604
03.02.19 08:43

Venter i «spenning» på USA. Hadde vært interessant å sett en sammenligning av antall solgte i3 opp mot norsk salg. Med eller uten R.E. 

Calcetin
CalcetinInnlegg: 38
04.02.19 13:46
Calcetin: Ford Fiesta er ingen bil å kimse av...

UK:

Solgte hele 5.631 Abarth i 2018!

Alfa Romeo hadde 4.161 solgte biler i 2018.

Alpine solgte 142 eksemplarer i 2018.

Aston Martin solgte 1.455 stykker  i 2018.

Bentley hadde 1.542 solgte.

Av Jaguar ble det solgt 37.019 biler i 2018.

Lotus ble solgt i 247 eksemplarer i 2018.

Porsche slo til med 12.437 salg i 2018.

 

Ser man på enkeltemodeller på topp 10 listen så er det ganske tydelig at småbiler i UK er veldig populært:

Ford Fiesta( 95.892), VW Golf( 64.829), Vauxhall Corsa( 52.915), Nissan Qasqhai( 50.546), Ford Focus( 50.492), VW Polo( 45.149), Mini( 44.904), Mercedes A Klasse( 43.527), Ford Kuga( 40.398) og Kia Sportage( 35.567).

Ford Fiesta tar dermed førsteplass på modellsalget i UK.

Nesten 500.000 av blene solgt i Uk i 2018 var forøvrig grå, hvilket vil si at dette var den mest populær fargen etterfulgt av svart og hvit. 

Mer enn 1,4 millioner biler hadde en av disse tre fargene.

Som en kuriositet ble det på det syvende mest solge fargen solgt litt over 26.000 biler, og dette var fargen oransje.

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 13969
04.02.19 21:58
Calcetin: Alpine solgte 142 eksemplarer i 2018.

I Tyskland ble det solgt 214. Det er omtrent uavgjort basert på folketall. 

grds
grdsInnlegg: 4215
04.02.19 22:01
Calcetin: småbiler i UK er veldig populært:

Tror det handler om forsikring

SUV
SUVInnlegg: 4449
05.02.19 01:01
Calcetin: I Australia så anslår man at det totalt er litt over 6.000 elbiler i landet, der blant annet Australske statistikkbyrå og Tesla har kranglet litt om hvor mange Tesla som faktisk har blitt solgt.
Elbiler i Australia har ingen særfordeler og koster rundt 10.000 Australske dollar mer i innkjøp enn en vanlig bil, samt at de rimeligste koster godt over 60.000 AUD- noe som nærmer seg en medianlønn i Australia.

Jeg har sett på Outback Truckers fra Australia på Discovery og der er det mange som bor ute i bushen og får strømmen sin fra dieselaggregater, så da blir det neppe særlig god drivstofføkonomi med elbil og når heller ikke noe annet er bedre med elbil enn med vanlig bil så sier det seg jo selv at det blir få elbiler, hvertfall på slike steder.

Men det var vel faktisk en episode med en Leaf, den skulle til et sted langt unna og ble da naturligvis ikke kjørt på egne hjul, men fraktet på en henger etter en dieseldrevet lastebil. Den ble såvidt jeg husker sauset inn med olje fra en havarert dieselmotor.

Australia har vel storbyer som Sidney også, men hvordan strømmen produseres der vet jeg ikke. Men salgsstatistikker fra ulike land viser hvertfall klart og tydelig at elbiler er ikke noe folk velger fordi de ønsker seg elbil, men fordi myndighetene lager helt merkelige regler som favoriserer elbiler og det er fordelene folk er ute etter, men så later de som om de er miljøbevisste og derfor  velger elbil og fortjener fordelene for sitt miljøengasjement. Men se på bilparken ellers til disse elbilfolkene (inkludert bilene de hadde før de kjøpte elbil), det er som regel ikke spesielt mye miljøvennlige biler der, så miljøet bryr de seg nok sjelden særlig om.

Burkar
BurkarInnlegg: 8645
05.02.19 12:41
SUV: Australia har vel storbyer som Sidney også, men hvordan strømmen produseres der vet jeg ikke.

Australiere flest bor i storby. Av en befolkning på ca 25 mill, bor 17 mill i de 5 største byene.

Hva gjelder energiproduksjon er kull dominant, for det har de store reserver av. Kull utgjør 38%, så kommer gass med 29%. Av fornybar energi er vannkraft støsrt, med ca 12% av totalen. Det er også en del økning i vindkraft, som til nå ligger op ca 7%.

Jan
JanInnlegg: 5855
05.02.19 21:12

Med slik energiproduksjon, er ikke overgang til elbil veien å gå hvis en tenker på utslipp og klima.

Det samme gjelder mange europeiske land, som f.eks Polen. Der er andelen fornybar energi enda lavere.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg