Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Ekstralys - hva og - montering

NYTT TEMA
TomPadang
TomPadangInnlegg: 15671
01.02.19 18:17

Min bil kunne ha bruk for en sånn LED-lysbar - langlys.
I mine gamle biler jeg jeg montert ekstralys selv.  men det er en del år siden.  Og de var ikke full av sårbar elektronikk.  Moderne biler er jo veldig "følsomme" for endringer.  Det er ikke bare å koble opp noe - og kjøre.  Vil anta at det må programmeres og styres.

Så derfor - trenger jeg noen råd - først og fremst om det er landsdekkende kjeder som lever og monterer ekstralys. 
Dernest skulle jeg gjerne hatt råd om LED-bar - hvor stor/kraftig man bør kjøpe for å få ok forbedring av langlyset.

Regner med at det er folk her som er gode på vurderinger o.a. ang dette.

På forhånd takk for tips.

LOB
LOBInnlegg: 343
01.02.19 21:39

Enten ordentlig  kvalitet og  litt dyrere, f.eks denne;

Lazer

Eller en vanlig Led-bar og da kan du like så gjerne kjøpe direkte fra Kina (istedenfor via fordyrende mellomledd).

Har hatt denne i 6 år. Lyser lang og mye (kkjørermye småveier til hytta). 12* 10 W ledpærer og lyset går gjennom en linse/projektor.

En Led-bar på 150w får kun styrestrømmen via kontakten til ordinært langlys, strømforsyningen går via et  rele og direkte fra batteriet. Det skal ikke påvike  canbus- overvåkingen. Det er ikke vanskelig å koble. En annen ting er hvordan du skal feste den i bilen...

TomPadang
01.02.19 22:09

Linken gikk bare hit til VGD.  Vanlig LED-bar holder lenge.

(Innlegget ble redigert 01.02.19 22:12)

LOB
01.02.19 22:15

https://s.click.aliexpress.com/e/mWX8xNI

NOK 1,069.14 | 20inch Cree 120W Led Light Bar Car 12V Led Work Light For Spot Combo Beam ATV Truck 4x4 Led Bar Light Offroad Seckill 180W/240W

(Innlegget ble redigert 01.02.19 22:17)

hillebillys
hillebillysInnlegg: 9734
01.02.19 23:35
TomPadang: Det er ikke bare å koble opp noe - og kjøre.  Vil anta at det må programmeres og styres.

Hvorfor det?

Ledning fra batteri, til rele, til lys. jord til gods.

Fin så strøm som slås på når fjernlys slås på, kobl rele styringen til det. (Har du halogen fjernlys så er det enkelt å finne)

Event som ser mange gjør nå, ledbar på egen bryter.. Kjør så med fjernlys på konstant, om noen skulle blinke, slå på alle 4 leddbarene..

Bill_Babba
Bill_BabbaInnlegg: 5457
04.02.19 13:39

Har bilen din halogen lys orginalt, så henter du styrestrøm fra den.

Noen biler har modul i lampehus, så da må du helt til pæren for å hente styrestrøm.

Event koble deg inn på canbus, og bruke en modul for dette. Tviler på du får tak i en slik.

Har bilen led lys originalt, så må du finne canbus styringen helst inne i bilen (enklere) der har mange biler egen styring til fjernlys som går til modul framme. Her kan en finne utgang for 12V fjernlys, som du kan bruke som styrestrøm til ledbar.

sl500
sl500Innlegg: 11506
05.02.19 22:07
hillebillys: Hvorfor det?

Fordi verden ikke er som før ref svaret til Bill_Babba

xantiasx
xantiasxInnlegg: 2286
06.02.19 08:54

Husk at LED-baren skal ha E-merking for å være lovlig å bruke på bilen. Personlig syns jeg ikke fjernlyset skal være for sterkt, jeg blir lett blendet av skilter og veimerking med refleks når sterkt lys treffer de. Har liggende ett sett med Hella Rally 3000, som jeg brukte før, men vanskelig å feste de på moderne biler, og jeg har de siste åra hatt biler med bra fjernlys originalt.

LOB
06.02.19 09:16

Hvor sterkt fjernlys som trengs avhenger av hvor man vanligvis kjører. Jeg kjører 3 timer til hytta gjennom Hedmark på mindre veier uten trafikk og mye elg. Blending fra veiskilter er et lite problem sammenlignet med den ekstra sikkerhet god sikt innebærer. Enten må man skaffe e-merket fjernlys eller feste det slik at det er enkelt å fjerne ved EU-kontroll. E-merking har ikke mye med sikkerhet å gjøre på langlys.

At nærlys ikke skal blende er en helt annen sak, apropos det så blender de fleste moderne biler med prosjektorlamper Virker som de typegodkjenner alt hva tillverkerne lager nå for tiden. Trafikfarlig blending er ikke så farlig hvis man møter en slik ny bil på en vei som er helt flat, imidlertid er de færreste veier i Norge helt flate. Når lyset fra slike prosjektorlamper treffer deg noen grad over/under horisontalen så er det som å møte en bil med fjernlys. Kjipt å blende tilbake med 140w HID og 230 W LED da føreren man møter ikke kan få gjort så mye med det. Det finnes dog dem som tror att fjernlysautomatikken alltid fungerer uten å blende møtende trafikk. Slike førere gjør jeg oppmerksom på at de burde styre fjernlyset manuelt.... 

fcuk
fcukInnlegg: 15602
06.02.19 10:08
hillebillys: Event som ser mange gjør nå, ledbar på egen bryter.. Kjør så med fjernlys på konstant, om noen skulle blinke, slå på alle 4 leddbarene..

Ok?

xantiasx
06.02.19 14:08
LOB: Hvor sterkt fjernlys som trengs avhenger av hvor man vanligvis kjører. Jeg kjører 3 timer til hytta gjennom Hedmark på mindre veier uten trafikk og mye elg. Blending fra veiskilter er et lite problem sammenlignet med den ekstra sikkerhet god sikt innebærer.

Kan være enig, men når jeg kjører stort sett i nærområdet, som må kalles relativt tettbygd og me mye trafikk, har det lite for seg. Selvfølgelig kan jeg ønske meg bedre lys når jeg kjører på hytta om kvelden, men det kommer an på hvor bra fjernlysa er på bilen. 

Før bodde jeg på landet, da var ekstra bra lys klart viktigere. Nå bor jeg i en by, og de fleste veier jeg kjører er opplyst.

TomPadang
06.02.19 20:44

Jeg bor i Nordland, og lys er en nødvendighet i dette lange, mørke fylket.
Jeg skal ikke ha noe superlys - bare øke fjernlyset noe siden 2 halogen ikke gir godt nok lys.  En LED-bar virker å være det jeg trenger.
Det er uaktuelt å bestille fra utlandet.  Jeg vil ha godkjent utstyr.

SUV
SUVInnlegg: 4449
06.02.19 20:50
xantiasx: Personlig syns jeg ikke fjernlyset skal være for sterkt, jeg blir lett blendet av skilter og veimerking med refleks når sterkt lys treffer de.

En annen ting er at hvis man har veldig kraftig langlys så ser man veldig dårlig når man dimmer ned til nærlys fordi øynene har vent seg til mye lys og pupillene har trukket seg sammen.

Det blir akkurat som man ser dårligere i et halvmørkt rom om man kommer fra sterkt sollys ute enn om man har vært i et halvmørkt rom noen minutter.

På sjøen så lar man ofte vær å bruke lys for å ikke ødelegge nattesynet, men jeg ruker et arbeidslys når jeg skal legge til eller når jeg kjører i trange kanaler der det ikke slipper til nevneverdig med lys om kvelden/natta og jeg trenger oversikt over hvordan det ser ut få meter fra båten.

LOB
06.02.19 20:55

Det finnes masse utstyr fra utlandet som er e-merket og godkjent i EU (dvs også i Norge). Btw Norge har nesten ikke tillverkningsindustri lenger, alt kommer fra utlandet. 

Ekstralys.no feks. Men kjøp da noe kvalitet fra UK/USA etc. Å kjøpe en kinatilverket led-rampe via et norsk mellomledd er bare meningsløst. 

LOB
06.02.19 20:59

SUV; det du skriver høres da rimelig ut men i praksis så fungerer det ikke slik. Det er sekundært lys som treffer øynene dine, ikke direkte lys. Jeg har aldri merket dette fennomet og jeg har veldig kraftig fjernlys og middelmådig nærlys. 

Ribba
RibbaInnlegg: 35286
06.02.19 21:50
LOB: Jeg har aldri merket dette fennomet og jeg har veldig kraftig fjernlys og middelmådig nærlys.

At du ikke merker det, det gjør ikke at du blir påvirket av det.

For hadde du ikke blitt påvirket av det, så kanskje du hadde oppdaget at du hadde gode nærlys og ikke middelmådige :-)

LOB
06.02.19 22:41

Njæ ... Jeg merker ikke at jeg får bedre mørkesyn selv etter en halvtime med kun nærlys (da øyet burde ha tilpasset seg. Jeg tror ikk man bruker mørkesyn på den måten når man ser ut på en veibane som er opplyst med nærlys, diverse lys inne i bilen etc. Hvis man blir blendet av møtende trafikk merker man dog av fenomenet å miste litt av synet noen sekunder. Uten å være ekspert så tror jeg det henger sammen med direkte respektive indirekte lys mot øynene.

Uansett så blir min bilkjøring, som enten er i byen -E6 - eller skogsveier (dvs enten kun nærlys i lange perioder eller fjernlys i lange perioder, kjører noen ganger i to timer til hytta uten å møte noen andre biler) tryggere med så bra fjernlys som mulig.

(Innlegget ble redigert 06.02.19 22:42)

sl500
07.02.19 21:36
TomPadang: Jeg skal ikke ha noe superlys - bare øke fjernlyset noe siden 2 halogen ikke gir godt nok lys.

Våger meg forsiktig utpå med å foreslå å sette inn bra LED pærer som erstatning for halogen pærene.
Har du dedikerte pærer til fjærnlys så burde det være null problem.

For noen år siden prøvde jeg meg på å sette inn xenon som erstatning for H4 pærene på bilen men det ble ikke en solskinshistorie.
Har omtalt det i en tidligere tråd her men kortversjonen er at det lyste alle veier også høy opp i trærne.
Det så ut som det kom ut flere lysspyd av lyktene og motgående trafikk reagerte tildels kraftig.

På den samme bilen satt jeg inn LED H4 pærer nå i romhjulen og det lyser utrolig bra.
Borte er strølys og lysbildet er strøkent på veggen.
Har riktig nok møtt på en stk som har brukt lyshornet men er usikker på hva som egentlig var problemet.
Har slått meg til ro med at han muligvis var en som har lagt alle med uorginalt ulovlig lys for hat da lysfargen er 6000k, så det er lett å spotte om man har de preferansene.
Har prøvd å møte min egen bil i mørket og den er ikke noe være å møte enn mange nye biler.
Har dog stilt de ned ett knepp på lyshøyde reguleringen under testen med å ha best mulig lys med minst mulig sjananse for andre.

(Innlegget ble redigert 07.02.19 21:52)

sl500
07.02.19 22:05

Kan legge ut link til pærene.
De var ikke spesielt billige (ca 1400) men det var heller ikke så viktig.
Fikk de anbefalt av en som driver verksted og har hytte på vestlandet.
Han har prøvd ut flere pærer og disse leverte bra på lysstyrke og ga strøkene lysbilder i lysjusteringsapperatet hans.
I tilegg har de 3 års garanti.

Bra LED pærer

(Innlegget ble redigert 07.02.19 22:08)

LOB
07.02.19 22:19

1400 kr... Kinaprodukter kjøper man like så godt fra Kina til 10% av den prisen. Lampene blir ikke mer lovlige eller bedre hvis man kjøper dem via et skandinavisk mellomledd, kun sykt mye dyrere. 

TomPadang
07.02.19 22:33
sl500: Kan legge ut link til pærene.
De var ikke spesielt billige (ca 1400) men det var heller ikke så viktig.
Fikk de anbefalt av en som driver verksted og har hytte på vestlandet.
Han har prøvd ut flere pærer og disse leverte bra på lysstyrke og ga strøkene lysbilder i lysjusteringsapperatet hans.
I tilegg har de 3 års garanti. Bra LED pærer

Takk for tips!  Men er det tillatt å bytte LED-pærer i det som er dedikerte halogen-lamper?
Og hvordan er det med å plassere den klumpen av en pære innenfor beskyttelsesgummien på lampen?  Den har jo egen vifte, forstår jeg.  Og hvordan blir den sirkulasjonen med de plassert innenfor gummien?
Hva med kobling - kan man bare stikke sokkel inn, slik som på halogen?

xantiasx
08.02.19 11:08

Har du prøvd å bruke Osram Nightbreaker-pærer?

De lover vel opp til 200% bedre lys (finns i flere versjoner), og har fått god kritikk. 

(Innlegget ble redigert 08.02.19 11:09)

piezo
piezoInnlegg: 5282
08.02.19 16:49
xantiasx: Har du prøvd å bruke Osram Nightbreaker-pærer?

Jeg merket ikke så stor forskjell når jeg byttet ut standard-pærene i Cactusen med Nightbreaker-pærer denne gangen. På både MiToen og Passaten var det merkbar forskjell fra standardpærene. 

Er det mulig at enkelte produsenter bruker sterkere skyts enn standardpærer fra fabrikken? Cactusen har jo veldig anstendige lys i utgangspunktet, det skal sies.

sl500
08.02.19 20:15
LOB: 1400 kr... Kinaprodukter kjøper man like så godt fra Kina til 10% av den prisen. Lampene blir ikke mer lovlige eller bedre hvis man kjøper dem via et skandinavisk mellomledd, kun sykt mye dyrere.

Det du skriver er rett men problemet er å finne de produktene som holder mål i vrimelen av de som ikke gjør det.
I dette tilfelle var det å finne en pære som gir bra lysbilde langt viktigere en prisen.
Dette kombinert med 3 års garanti er for meg en no breiner isteden for å få i hus pærer med ræva lysbilde og eller som går i stykker i løpet av kort tid.
Dog har jeg ikke importert pærene selv i fra dette svenske firmaet men kjøpt de lokalt over disk så da er det lett å hente en ny pære hvis noe skulle skje+prisen var den samme

(Innlegget ble redigert 08.02.19 20:17)

hillebillys
08.02.19 20:44
sl500: Fordi verden ikke er som før ref svaret til Bill_Babba

Syns faktisk det var mer relevant før ;)  På eldre biler med stearinlys.

(Innlegget ble redigert 08.02.19 20:45)

hillebillys
08.02.19 20:46
fcuk: Ok?

Syns du det er ok?

sl500
08.02.19 20:46
TomPadang: Takk for tips! Men er det tillatt å bytte LED-pærer i det som er dedikerte halogen-lamper?
Og hvordan er det med å plassere den klumpen av en pære innenfor beskyttelsesgummien på lampen? Den har jo egen vifte, forstår jeg. Og hvordan blir den sirkulasjonen med de plassert innenfor gummien?
Hva med kobling - kan man bare stikke sokkel inn, slik som på halogen?

Nei jeg tror ikke det er lovlig da LED pære erstatninger ikke er E merkede.
Tror ingen bryr seg heller finner ut av det annet en på PKK hvis du har de bare på fjærnlyset.

Utfordringen er som du skriver at pæra bygger mere på baksiden pga viften.
I mitt tilfelle så fikk jeg ikke på lokkene på lyktene som er laget i hard plast.
Dette har jeg nå løst ved å kjøpe nye lokk på bilforhandleren og skåret hull i de gamle slik at viften stikker i gjennom.
Så fant jeg to små plastikk bokser som jeg limte på med limpistol på utsiden.
I ditt tilfelle så har de som selger LED pærer også gummismokker på mål.
Finnes to typer der den ene er beregnet på å lage hull slik at viften stikker i mellom mens den andre er større slik at det er plass til viften og sikrer nok luft.

Ja, festes på samme måte som halogen pærene.

(Innlegget ble redigert 08.02.19 20:48)

TomPadang
08.02.19 21:00
xantiasx: Har du prøvd å bruke Osram Nightbreaker-pærer? De lover vel opp til 200% bedre lys (finns i flere versjoner), og har fått god kritikk.

Joda, har prøvd de.  Ikke så voldsom forskjell.  Det er forresten 150% bedre, de jeg kjøpte.  HB3/H11

200% er i Xenon.

Ribba
RibbaInnlegg: 35286
08.02.19 21:18
LOB: Jeg merker ikke at jeg får bedre mørkesyn selv etter en halvtime med kun nærlys (da øyet burde ha tilpasset seg.

Jeg merker det derimot veldig godt og har alltid gjort det. De første minuttene fra man kommer ut fra et område med mye lys, så føles det alltid som man har dårlige lys på bilen.

Men etterhvert, så ser man bare bedre og bedre. Og etterhvert føles lysene veldig bra. 

Ellers er jeg ikke uenig i at gode fjernlys er å foretrekke, men det går på bekostning av hvor effekt nærlysene blir. Når man har muligheten til å kjøre lengre strekninger uten å måtte dimme ned, så blir jo uansett dette problemet marginalt.

Nå blir det jo derimot mer og mer vanlig med gode og dynamiske fjernlys, blant annet med laser, der du kan kjører med de tente hele tiden og kun deler av lyset blender ned. Da blir plutselig effekten av ekstralys mindre effektive.

Ellers, kudos for at du skriver "mørkesyn" og ikke "nattesyn". Det siste irritere meg grønt :-)

(Innlegget ble redigert 08.02.19 21:18)

sl500
08.02.19 21:22
TomPadang: Joda, har prøvd de. Ikke så voldsom forskjell. Det er forresten 150% bedre, de jeg kjøpte. HB3/H11

Jeg hadde forrige generasjon med 110% bedre lys før jeg satte i LED pærene.
De var endel bedre men etter å ha satt i LED pærer er det en voldsom forskjell.

Jeg ser Xenon pærene på den andre bilen begynner å få det med gulere lys og flere farger på toppen av lysbildet på veggen.
Skal uten tvil sette inn Osram NightBreaker Lazer Genrasjon 2 med opptil 200% bedre lys.
Ser ingen grunn til å ikke sette i de beste pærene som er å få kjøpt.
Tipper det blir en stor forskjell det også da de orginale pærene nå har tapt seg mye at man ser det på fargen av lyset.

(Innlegget ble redigert 08.02.19 21:28)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg