Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

For guds skyld, IKKE kjøp elbil!!!!

NYTT TEMA
Hollabaloo
HollabalooInnlegg: 10322
hillebillys
hillebillysInnlegg: 9804
03.02.19 00:19

Tror faktisk ikke det er mange som gir bort sin fossil bil og kjøper el bil.
De fleste selger vel sin gamle bil. 

Men att en bør ha lade mulighet hjemme, eller umiddelbar nærhet i brl trenger en vel ikke hjelp til å forstå?

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 4760
03.02.19 07:54

Det er nok ganske slitsomt å ha elbil som eneste bil uten lading hjemme. Spesielt om man bruker bilen daglig.

Man må ha: lading hjemme. Man bør også ha: bensinbil ved siden av.

Min bilfilosofi har alltid vært å uansett ha flere biler å velge i fremfor en altfor dyr bil med for stort verditap. Så da kan like greit en eller to av de være en elbil så lenge vi kjører masse gjennom bomring i kollektivfelt og parkerer litt rundt omkring i oslo sentrum.

Hadde det ikke vært for slike ekstreme elfordeler så man nesten føler seg som en idiot som ikke benytter seg av de, så hadde jeg fortsatt kjørt V8 bensin til hverdags. I alle fall bensinbil. Bytter gjerne tilbake om elbiler sine fordeler blir færre og blir jevnet ut med bensinbiler igjen :-)

hillebillys
03.02.19 11:07
Kompressor-V8: Bytter gjerne tilbake om elbiler sine fordeler blir færre og blir jevnet ut med bensinbiler igjen

Problemet da er jo att det vil tilsi att strømmen koster 14 kr kwh....
Det gir problemer flere steder en selve elbilen....

For selv med full pris i bomstasjoner, parkering og ferger.
Så koster det jo i dag ca 1 kr kwh (Hjemme)

Skulle det matche bensinbil så må den jo opp i 14 kr kwh...  
Men er kanskje ikke så usannsynlig med våre politikere, att avgiftene fortsetter å øke på strøm.

Men om det går så høyt, så vil nok mange slite ja. Meg inkludert

M-T
M-TInnlegg: 5183
03.02.19 13:15

"Alltid moro å lese om de som konstaterer at å kjøre Finnmarksvidda på tvers tre ganger i uken med tre barneseter, tre svære kjøtere, 10 meter campingvogn på slep og bagasje for en måneds roadtrip eller at å kjøre Oslo-Roma nonstop uten noe annet enn max 5 minutters tissepause ikke funker med noen av elbilene på markedet i dag, og derfor er elbil ubrukelig i dagliglivet"

Veldig enig i dette. Selv om elbil ikke passer for alle passer det for veldig mange av oss. Gjennomsnittsbilisten i Norge kjører rundt 3 mil dagen. 

(Innlegget ble redigert 03.02.19 13:18)

Someone
SomeoneInnlegg: 25071
03.02.19 21:38

Men mange har jo etterhvert enten boks eller muligheter for å installere. 

VGstig
VGstigInnlegg: 1194
03.02.19 22:30
M-T: rundt 3 mil dagen

Morsomt skråblikk fra DinSide, men det er selvfølgelig et snev av sannhet i morsomhetene. Den som kjøper elbil ha lademulighet på jobben eller hjemme. Elbilene er ypperlige pendlerbiler ettersom man vet hvor langt det er til jobben. Og tilbake.

Heldigvis dekker jeg mesteparten av ladebehovet med lading på jobben, men jeg har brukt hurtiglader noen få ganger. Da har prisene variert fra 4 til 8 kroner pr kilowatt. Med forbruk på 1,5 kilowatt pr mil så blir det dyrere enn å kjøre fossilbil.

Hollabaloo
HollabalooInnlegg: 10322
03.02.19 23:02
VGstig: Heldigvis dekker jeg mesteparten av ladebehovet med lading på jobben, men jeg har brukt hurtiglader noen få ganger. Da har prisene variert fra 4 til 8 kroner pr kilowatt. Med forbruk på 1,5 kilowatt pr mil så blir det dyrere enn å kjøre fossilbil.

I tillegg til høy pris, så virker det også som om disse hurtigladerne går i stykker av og til. Hos Tesla er det så mange ladere så der er konsekvensen mindre dersom en av de er i ustand, men på en av de "uavhengige" stasjonene så er det kanskje begrenset til 1 AC type 2, 1 chademo og 1 CCS. Det må være kjempegøy å ankomme en ladestasjon med lav SOC bare for å finne ut at man må kjøre videre til en annen ladestasjon fordi a) ladekø eller b) defekt ladestasjon. 

Jan
JanInnlegg: 6040
03.02.19 23:10
hillebillys: Men att en bør ha lade mulighet hjemme, eller umiddelbar nærhet i brl trenger en vel ikke hjelp til å forstå?

Jeg har lademulighet i borettslaget mitt, til tross for dette, frister det ikke med elbil foreløbig.

Jeg bryr meg lite om den økonomiske siden av saken, da min bilkjøring består av fritidskjøring, og jeg er villig til å betale det det koster. Jeg synes bare at styret med lading og rekkevidde blir for plundrete.

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 14040
04.02.19 09:08
M-T: Gjennomsnittsbilisten i Norge kjører rundt 3 mil dagen.

Det er ikke bare gjennomsnittet som betyr noe. I tillegg har man kanskje 4 turer i året der elbil vil fungere mye dårligere enn en bensin- eller dieselbil.

Bill_Babba
Bill_BabbaInnlegg: 5477
04.02.19 13:31
Iseran2770: Det er ikke bare gjennomsnittet som betyr noe. I tillegg har man kanskje 4 turer i året der elbil vil fungere mye dårligere enn en bensin- eller dieselbil.

Jeg trur ikke langturen er problemet.

På langturen har en relativt god tid. En tar gjerne å koser seg nå og da langs turen med pause og god mat. Da kan en jo lade samtidig.

De er den daglige stresset som er problemet. 

jeg kan ikke lade hjemme, det er for dyrt å få igang lading til garasjene, siden BKK krever masse oppdateringer av diverse opplegg. Holder vist ikke med ny lokal nettsentral engang. i følge styret.

men selv ved dette er det galskap opplegg. Fordi jeg (vi) må betale for det hele, og gjør vi det, så kan nabo grenda (120  boliger og ca 10 bedrifter) oppgradere hos seg uten å betale noe for BKK oppgraderingen, det må vi gjøre. Siden vi "vipper av pinnen"

Dermed blir resten av området gratispassasjerer. Og jeg vil da ikke koste så mye penger, og andre skal bare kunne benytte seg av det uten å være med å betale.

Dermed de 20 lade-plassene vi har, som selvsagt allerede er leid ut, og har 20 år ventetid.... Tja glemme sak.

Lade 20 min ær 2 - 3 dag er glemme sak. jeg ergre meg over 5 min fylle tid pr 14 dag med dieselbilen.

Artikkelen er riktig den. Elbil målet er glemme sak.

Så langt da elbil mafian motarbeider muligheter for dem som kommer i slike situasjoner som hos oss. 

Iseran2770
04.02.19 21:44
Bill_Babba: Jeg trur ikke langturen er problemet.

Dersom langturen går sydover til land der det nesten ikke finnes ladestasjoner er problemet veldig relevant. Det finnes noen for Tesla som er et av bilmerkene jeg aldri kommer til å bruke penger på. For andre elbiler er det nesten helt mørkt.

Bill_Babba
Bill_BabbaInnlegg: 5477
05.02.19 13:46
Iseran2770: Dersom langturen går sydover til land der det nesten ikke finnes ladestasjoner er problemet veldig relevant. Det finnes noen for Tesla som er et av bilmerkene jeg aldri kommer til å bruke penger på. For andre elbiler er det nesten helt mørkt.

Skal en på død og liv kjøre til land som ikke har strøm, så kan en selvsagt bruke en hest til det formålet. Eller leie den der nede.

Men de land som jeg anser som kjøre avstand fra der jeg bor, så er ikke ferie kjøring og lading noe problem.

Jeg ser et mye større problem i det daglige stresset, hvor en må lade vær andre - tredje dag. og da bruke 3 min eller lenger, i steden for 5 min pr 14 dag.

nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 16562
08.02.19 22:15

I samme gate - Icy Temperatures Cut Electric Vehicle Range Nearly in Half. Det er link i artikkelen til selve undersøkelsen.

Uten bruk av HVAC(heating, ventilation and air conditioning)

On average, an outside temperature of 20°F(-6,6Cels), resulted in a 12 percent decrease in driving range while an  outside temperature of 95°F, resulted in a 4 percent decrease.

Ved bruk av HAVAC.

On average, an outside temperature of 20°F, resulted in a 41 percent decrease in driving range while an  outside temperature of 95°F, resulted in a 17 percent decrease.

AAA tested five cars: the a 2018 Nissan Leaf, a 2018 BMW i3s, a 2018 Chevy Bolt, a 2017 Tesla Model S 75D, and a 2017 Volkswagen e-Golf. The average loss of range on all the cars was 41 percent in very cold conditions, primarily due to the heating system using up so much power.

De kaller altså snaue -7 grader for "very cold conditions"
Kanskje ikke så rart at batteribiler i stor grad er et fenomen her i Norge hvor de støttes så til de grader.

Amatør_1
Amatør_1Innlegg: 9335
10.02.19 15:08
nometalhorse: De kaller altså snaue -7 grader for "very cold conditions"
Kanskje ikke så rart at batteribiler i stor grad er et fenomen her i Norge hvor de støttes så til de grader.

Interessant innlegg.

Den siste setningen skjønte jeg ikke helt. Mener du å si at våre kalde temperaturer fører til at batteribiler må støttes ekstra mye? I såfall er det et eksempel på at ideologier trumfer realiteter.

hillebillys
10.02.19 15:25
Jan: Jeg har lademulighet i borettslaget mitt, til tross for dette, frister det ikke med elbil foreløbig.

For meg kokte det inn til att med elbil "så må jeg hjem" 
Og med de vinterproblemene jeg har opp til huset er det interessant. Men kjettinger funker jo på elbil også.

Jeg konkluderte med att langturer var minste problemet, det var daglig kjøring til og fra jobb, samt butikker og andre ting i tillegg til jobb hver dag. Ikke umulig, men det sammen med bakken hjemme, og maks 20 amp lade mulighet hjemme (Og ikke økonomi til million bil)

Så endte jeg opp med ny fossil bil.   Kanskje noen andre en billbabba kan prøve og gjette ?   Ikke mange som kjenner meg nok her til det kanskje. Gått totalt vekk fra hva som er "normalt" for meg..  Men fortsatt bensin

(Innlegget ble redigert 10.02.19 15:29)

trondhjem
trondhjemInnlegg: 9485
18.02.19 16:11
hillebillys: Men att en bør ha lade mulighet hjemme, eller umiddelbar nærhet i brl trenger en vel ikke hjelp til å forstå?

Lademuligheten til de som bor i leiligheter og blokker uten mulighet for egen ladestasjon er helt klart et hinder for at alle skal kunne kjøre elbil. Jeg ville betenket meg på å kjøpe elbil dersom jeg ikke har mulighet til å lade hjemme.  

Dette må løses på et eller annet vis dersom stortingets politiske målsetning om forbud mot nybilsalg av annet enn nullutslippsbiler fra 2025 skal realiseres.

Jeg har sett flere forslag til hvordan dette kan løses, som spenner fra induksjonssoner i veibanen slik at bilene kan trekke strøm til fremdrift og lading når de kjører, til at når bilene blir selvkjørende tar seg en tur på natta til en lader og fyller seg opp for å stå klar hos bileieren neste morgen, til mer ordinære løsninger som å bruke Enova til å få fart i utbygging av ladestasjoner i borettslag, bygårder etc.

Jeg er trygg på at dette problemet vil finne en anvedelig løsning. Det spørs bare hvor fort det går.

Iseran2770
18.02.19 16:33
trondhjem: Dette må løses på et eller annet vis dersom stortingets politiske målsetning om forbud mot nybilsalg av annet enn nullutslippsbiler fra 2025 skal realiseres.

Å forby salg av alt annet enn nullutslippsbiler er uansett helt forferdelig. Dersom norske politikere virkelig gjør dette er vi på vei inn i maktarroganse av verste sort. Jeg trodde at det bare var en kommunist på Stortinget (Moxnes). Kommunister liker å herse med folk og frata dem det meste av friheter. 

I hele resten av Europa vil bensin- og dieselbiler utgjøre over 50% av nybilsalget i 2015.  

(Innlegget ble redigert 18.02.19 16:33)

Iseran2770
18.02.19 18:43
Iseran2770: 2015

2025

hillebillys
18.02.19 19:53
trondhjem: Jeg er trygg på at dette problemet vil finne en anvedelig løsning. Det spørs bare hvor fort det går.

Induksjon-lading i veibanen, eller flere steder er nok en løsning som bør gjøres. Da kan en teoretisk ha mindre batterier, nesten ned på ladbar hybrid nivået.  Og da kunne lade på 90% av kjøringen, mens en da bruker batteri på stikkveier ol.

Det vil nok komme en løsning og vil gå denne veien. Men trur ikke tidene det opereres med vil holde.

Ribba
RibbaInnlegg: 35430
18.02.19 20:41
hillebillys: Induksjon-lading i veibanen, eller flere steder er nok en løsning som bør gjøres. Da kan en teoretisk ha mindre batterier, nesten ned på ladbar hybrid nivået.

Ja, i teorien. I praksis, nei om vi ser vekk fra rene bybiler. 

For investeringene av slik infrastruktur vil jo være helt latterlig høy at det i praksis kun kan være hensiktsmessig i enkelte områder, gjerne i større byer. Alternativt, og kanskje mer hensiktsmessig, er at man benytter seg av slik ladning på parkeringsplasser.

Uansett, begge disse løsningene gir veldig lav fleksibilitet alene, så man har fortsatt behov et stort behov for biler som kan kjøre langt.

Men at induksjonsladning har en framtid, det trur jeg. Det er en veldig kjekk løsning. Jeg trur bare ikke at det vil erstattet behovet for lang kjørelengde, men at det settes i system i tillegg til tradisjonelle løsninger (ladestasjoner og høy batterikapasitet) for å slik sett tilby mer fleksibilitet. For induksjonsladning i tillegg til at man har dagens løsninger, vil jo øke fleksibiliteten.

trondhjem
19.02.19 09:51
Iseran2770: Å forby salg av alt annet enn nullutslippsbiler er uansett helt forferdelig.

Det kan man selvsagt mene, men du gjør nok klokt i å venne deg til tanken. Stort sett alle jeg har sett av uttalelser fra bifabrikantene og analytikere av bilmarkedene er krystallklare på at fremtidens personbil er elektrisk. Forbrenningsmotoren er på vei ut, selv om 98 % av nybilsalget på jorda fortsatt har forbrenningsmotor.  

Og Norge er slett ikke eneste land som har en bilpolitikk hvor ICE-biler planlegges stengt ute en gang i fremtiden. Om det er mulig å få til en slik målsetning så tidlig som innen 2025 gjenstår å se, men jeg er ikke i tvil om at den som sverger til at en bil skal ha eksosrør og motoren skal si brum etterhvert må bli flink til å mekke for å holde gammelkjerra på veien.

Elektrifiseringen har kommet for langt til at den lar seg stanse. http://www.ev-volumes.com/country/total-world-plug-in-vehicle-volumes/

hillebillys
19.02.19 19:24
Ribba: Men at induksjonsladning har en framtid, det trur jeg. Det er en veldig kjekk løsning. Jeg trur bare ikke at det vil erstattet behovet for lang kjørelengde, men at det settes i system i tillegg til tradisjonelle løsninger (ladestasjoner og høy batterikapasitet) for å slik sett tilby mer fleksibilitet. For induksjonsladning i tillegg til at man har dagens løsninger, vil jo øke fleksibiliteten.

"alle veier med induksjon-lading" er vel ikke mulig nei, event 400 års plan...

Men implementere med induksjon-lading på parkeringsplasser ved kjøpesentre, bensinstasjoner, kafeteriaer osv Det kan nok komme tidligere og øke fleksibiliteten. Her kan en jo også i teorien ikke skille på hvem som kan stå på plassen. Bare att en el bil kan trykke "ja" på lade i bilen. Betale kan fint gjøres via registrering i systemet i bilen.

Men blir nok bråk om andre steller seg på den plassen.
Ikke så lenge siden jeg så en Tesla eier klikket vilt og slå i panseret på en Golf GTE som stod å ladet på en lade-plass... (Vet ike helt hvorfor Tesla eieren ikke tok en av de supre Tesla laderne dem skryter så fælt av)

Uansett ... tidsspekteret dem opereres med må nok endres på.. Men det er vel slik med alt politikere, stat og kommune gjør....

VGstig
VGstigInnlegg: 1194
19.02.19 20:12
hillebillys: en Tesla eier klikket vilt og slå i panseret på en Golf GTE

Bra det ikke var omvendt, ettersom Tesla-panseret er ganske skjørt. Men hvorfor klikket Teslafyren? Fordi Golfen var hybrid og ikke var avhengig av lading? Da må vi ikke glemme at de som kjører hybrider har kjøpt bilene nettopp for å utnytte fordelen med rimelig drivstoff. En hybrideier lader med like stor selvfølgelighet som elbileiere.

InternalExile
InternalExileInnlegg: 18549
19.02.19 20:47
VGstig: Men hvorfor klikket Teslafyren? Fordi Golfen var hybrid og ikke var avhengig av lading? Da må vi ikke glemme at de som kjører hybrider har kjøpt bilene nettopp for å utnytte fordelen med rimelig drivstoff. En hybrideier lader med like stor selvfølgelighet som elbileiere.

Han burde heller skryte av fyren med Golfen for å ønske kjøre elektrisk og ikke på bensin.

(Innlegget ble redigert 19.02.19 21:00)

Iseran2770
20.02.19 09:05
trondhjem: Om det er mulig å få til en slik målsetning så tidlig som innen 2025 gjenstår å se

Det er ren idioti og et overgrep om Norge skal gjennomføre dette i 2025 når alle andre i Europa fritt kan kjøpe biler med bensinmotor. Hva som skal skje i 2035 er en annen sak.

Et slikt forbud kun innført i Norge vil resultere i massive klager til ESA. Norge kan ikke oppføre seg som et diktatur. 

trondhjem
20.02.19 09:49
Iseran2770: Et slikt forbud kun innført i Norge vil resultere i massive klager til ESA. Norge kan ikke oppføre seg som et diktatur.

Norge er ikke et diktatur. Det er Stortinget og dets folkevalgte representanter som har vedatt denne målsetningen.

Det er valg om to år. Du får engasjere deg i et politisk parti som er imot denne politikken og gå til valg på å stanse det du oppfatter som idioti. Vinner du nok velgere vil du få makt til å stanse dette. Hvis ikke, vil fossilbilforbudet være folkets vilje.

Jeg er redd du ikke vil få hjelp hos ESA. EØS-avtalen tillater land å diskriminere produkter i markedet når det er helsemessige og/eller miljømessige begrunnelser for dette. ESA har derfor godkjent Norges elbilpolitikk enda den innebærer betydelig statsstøtte til nullutslippsbiler som fossilbileiere kan se langt etter.

hillebillys
20.02.19 19:36
VGstig: Men hvorfor klikket Teslafyren? Fordi Golfen var hybrid og ikke var avhengig av lading?

Så vidt jeg fikk med meg, ja det var det att hybridbiler ikke hadde lov til / eller burde ikke ha lov til å lade...

Så forresten en annen hendelse, Hvor en Kia Soul eier klikka i vinkel når ett par i en Ioniq kom. Og det viste seg att dem hadde ladet 88% (Noe som på ioniq går fortere en fleste spiser en ok middag).  Det var noe om att det (Etter hans oppfattelse) er forbudt og lade mer en 80% på ladestasjoner av den typen.

Jan
JanInnlegg: 6040
20.02.19 20:26
hillebillys: Så vidt jeg fikk med meg, ja det var det att hybridbiler ikke hadde lov til / eller burde ikke ha lov til å lade...

Slik blir det når det er knapphet på et gode. Da kommer det verste frem i folk.

passat06
passat06Innlegg: 1331
20.02.19 23:32

Leste på elbilforum at det er positivt at det er kø på Tesla-ladestasjonene. Det betyr at salget er godt, noe som gjør Tesla til et solid selskap. 

Antar at det samme ikke gjelder kø på ladestasjonene som «vanlige» elbilister har liv til å bruke. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg