Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

For guds skyld, IKKE kjøp elbil!!!!

NYTT TEMA
Hollabaloo
HollabalooInnlegg: 10271
hillebillys
hillebillysInnlegg: 9734
03.02.19 00:19

Tror faktisk ikke det er mange som gir bort sin fossil bil og kjøper el bil.
De fleste selger vel sin gamle bil. 

Men att en bør ha lade mulighet hjemme, eller umiddelbar nærhet i brl trenger en vel ikke hjelp til å forstå?

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 4612
03.02.19 07:54

Det er nok ganske slitsomt å ha elbil som eneste bil uten lading hjemme. Spesielt om man bruker bilen daglig.

Man må ha: lading hjemme. Man bør også ha: bensinbil ved siden av.

Min bilfilosofi har alltid vært å uansett ha flere biler å velge i fremfor en altfor dyr bil med for stort verditap. Så da kan like greit en eller to av de være en elbil så lenge vi kjører masse gjennom bomring i kollektivfelt og parkerer litt rundt omkring i oslo sentrum.

Hadde det ikke vært for slike ekstreme elfordeler så man nesten føler seg som en idiot som ikke benytter seg av de, så hadde jeg fortsatt kjørt V8 bensin til hverdags. I alle fall bensinbil. Bytter gjerne tilbake om elbiler sine fordeler blir færre og blir jevnet ut med bensinbiler igjen :-)

hillebillys
hillebillysInnlegg: 9734
03.02.19 11:07
Kompressor-V8: Bytter gjerne tilbake om elbiler sine fordeler blir færre og blir jevnet ut med bensinbiler igjen

Problemet da er jo att det vil tilsi att strømmen koster 14 kr kwh....
Det gir problemer flere steder en selve elbilen....


For selv med full pris i bomstasjoner, parkering og ferger.
Så koster det jo i dag ca 1 kr kwh (Hjemme)

Skulle det matche bensinbil så må den jo opp i 14 kr kwh...  
Men er kanskje ikke så usannsynlig med våre politikere, att avgiftene fortsetter å øke på strøm.

Men om det går så høyt, så vil nok mange slite ja. Meg inkludert

M-T
M-TInnlegg: 5171
03.02.19 13:15

"Alltid moro å lese om de som konstaterer at å kjøre Finnmarksvidda på tvers tre ganger i uken med tre barneseter, tre svære kjøtere, 10 meter campingvogn på slep og bagasje for en måneds roadtrip eller at å kjøre Oslo-Roma nonstop uten noe annet enn max 5 minutters tissepause ikke funker med noen av elbilene på markedet i dag, og derfor er elbil ubrukelig i dagliglivet"

Veldig enig i dette. Selv om elbil ikke passer for alle passer det for veldig mange av oss. Gjennomsnittsbilisten i Norge kjører rundt 3 mil dagen. 

(Innlegget ble redigert 03.02.19 13:18)

Someone
SomeoneInnlegg: 24984
03.02.19 21:38

Men mange har jo etterhvert enten boks eller muligheter for å installere. 

VGstig
VGstigInnlegg: 1174
03.02.19 22:30
M-T: rundt 3 mil dagen

Morsomt skråblikk fra DinSide, men det er selvfølgelig et snev av sannhet i morsomhetene. Den som kjøper elbil ha lademulighet på jobben eller hjemme. Elbilene er ypperlige pendlerbiler ettersom man vet hvor langt det er til jobben. Og tilbake.

Heldigvis dekker jeg mesteparten av ladebehovet med lading på jobben, men jeg har brukt hurtiglader noen få ganger. Da har prisene variert fra 4 til 8 kroner pr kilowatt. Med forbruk på 1,5 kilowatt pr mil så blir det dyrere enn å kjøre fossilbil.

Hollabaloo
HollabalooInnlegg: 10271
03.02.19 23:02
VGstig: Heldigvis dekker jeg mesteparten av ladebehovet med lading på jobben, men jeg har brukt hurtiglader noen få ganger. Da har prisene variert fra 4 til 8 kroner pr kilowatt. Med forbruk på 1,5 kilowatt pr mil så blir det dyrere enn å kjøre fossilbil.

I tillegg til høy pris, så virker det også som om disse hurtigladerne går i stykker av og til. Hos Tesla er det så mange ladere så der er konsekvensen mindre dersom en av de er i ustand, men på en av de "uavhengige" stasjonene så er det kanskje begrenset til 1 AC type 2, 1 chademo og 1 CCS. Det må være kjempegøy å ankomme en ladestasjon med lav SOC bare for å finne ut at man må kjøre videre til en annen ladestasjon fordi a) ladekø eller b) defekt ladestasjon. 

 

Jan
JanInnlegg: 5855
03.02.19 23:10
hillebillys: Men att en bør ha lade mulighet hjemme, eller umiddelbar nærhet i brl trenger en vel ikke hjelp til å forstå?

Jeg har lademulighet i borettslaget mitt, til tross for dette, frister det ikke med elbil foreløbig.

Jeg bryr meg lite om den økonomiske siden av saken, da min bilkjøring består av fritidskjøring, og jeg er villig til å betale det det koster. Jeg synes bare at styret med lading og rekkevidde blir for plundrete.

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 13969
04.02.19 09:08
M-T: Gjennomsnittsbilisten i Norge kjører rundt 3 mil dagen.

Det er ikke bare gjennomsnittet som betyr noe. I tillegg har man kanskje 4 turer i året der elbil vil fungere mye dårligere enn en bensin- eller dieselbil.

Bill_Babba
Bill_BabbaInnlegg: 5457
04.02.19 13:31
Iseran2770: Det er ikke bare gjennomsnittet som betyr noe. I tillegg har man kanskje 4 turer i året der elbil vil fungere mye dårligere enn en bensin- eller dieselbil.

Jeg trur ikke langturen er problemet.

På langturen har en relativt god tid. En tar gjerne å koser seg nå og da langs turen med pause og god mat. Da kan en jo lade samtidig.

 

De er den daglige stresset som er problemet. 

jeg kan ikke lade hjemme, det er for dyrt å få igang lading til garasjene, siden BKK krever masse oppdateringer av diverse opplegg. Holder vist ikke med ny lokal nettsentral engang. i følge styret.

men selv ved dette er det galskap opplegg. Fordi jeg (vi) må betale for det hele, og gjør vi det, så kan nabo grenda (120  boliger og ca 10 bedrifter) oppgradere hos seg uten å betale noe for BKK oppgraderingen, det må vi gjøre. Siden vi "vipper av pinnen"

Dermed blir resten av området gratispassasjerer. Og jeg vil da ikke koste så mye penger, og andre skal bare kunne benytte seg av det uten å være med å betale.

 

Dermed de 20 lade-plassene vi har, som selvsagt allerede er leid ut, og har 20 år ventetid.... Tja glemme sak.

Lade 20 min ær 2 - 3 dag er glemme sak. jeg ergre meg over 5 min fylle tid pr 14 dag med dieselbilen.

 

Artikkelen er riktig den. Elbil målet er glemme sak.

Så langt da elbil mafian motarbeider muligheter for dem som kommer i slike situasjoner som hos oss. 

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 13969
04.02.19 21:44
Bill_Babba: Jeg trur ikke langturen er problemet.

Dersom langturen går sydover til land der det nesten ikke finnes ladestasjoner er problemet veldig relevant. Det finnes noen for Tesla som er et av bilmerkene jeg aldri kommer til å bruke penger på. For andre elbiler er det nesten helt mørkt.

Bill_Babba
Bill_BabbaInnlegg: 5457
05.02.19 13:46
Iseran2770: Dersom langturen går sydover til land der det nesten ikke finnes ladestasjoner er problemet veldig relevant. Det finnes noen for Tesla som er et av bilmerkene jeg aldri kommer til å bruke penger på. For andre elbiler er det nesten helt mørkt.

Skal en på død og liv kjøre til land som ikke har strøm, så kan en selvsagt bruke en hest til det formålet. Eller leie den der nede.

Men de land som jeg anser som kjøre avstand fra der jeg bor, så er ikke ferie kjøring og lading noe problem.

Jeg ser et mye større problem i det daglige stresset, hvor en må lade vær andre - tredje dag. og da bruke 3 min eller lenger, i steden for 5 min pr 14 dag.

nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 16411
08.02.19 22:15

I samme gate - Icy Temperatures Cut Electric Vehicle Range Nearly in Half. Det er link i artikkelen til selve undersøkelsen.

Uten bruk av HVAC(heating, ventilation and air conditioning)

On average, an outside temperature of 20°F(-6,6Cels), resulted in a 12 percent decrease in driving range while an  outside temperature of 95°F, resulted in a 4 percent decrease.

Ved bruk av HAVAC.

On average, an outside temperature of 20°F, resulted in a 41 percent decrease in driving range while an  outside temperature of 95°F, resulted in a 17 percent decrease.

AAA tested five cars: the a 2018 Nissan Leaf, a 2018 BMW i3s, a 2018 Chevy Bolt, a 2017 Tesla Model S 75D, and a 2017 Volkswagen e-Golf. The average loss of range on all the cars was 41 percent in very cold conditions, primarily due to the heating system using up so much power.

De kaller altså snaue -7 grader for "very cold conditions"
Kanskje ikke så rart at batteribiler i stor grad er et fenomen her i Norge hvor de støttes så til de grader.

Amatør_1
Amatør_1Innlegg: 8863
10.02.19 15:08
nometalhorse: De kaller altså snaue -7 grader for "very cold conditions"
Kanskje ikke så rart at batteribiler i stor grad er et fenomen her i Norge hvor de støttes så til de grader.

Interessant innlegg.

Den siste setningen skjønte jeg ikke helt. Mener du å si at våre kalde temperaturer fører til at batteribiler må støttes ekstra mye? I såfall er det et eksempel på at ideologier trumfer realiteter.

 

hillebillys
hillebillysInnlegg: 9734
10.02.19 15:25
Jan: Jeg har lademulighet i borettslaget mitt, til tross for dette, frister det ikke med elbil foreløbig.

For meg kokte det inn til att med elbil "så må jeg hjem" 
Og med de vinterproblemene jeg har opp til huset er det interessant. Men kjettinger funker jo på elbil også.

Jeg konkluderte med att langturer var minste problemet, det var daglig kjøring til og fra jobb, samt butikker og andre ting i tillegg til jobb hver dag. Ikke umulig, men det sammen med bakken hjemme, og maks 20 amp lade mulighet hjemme (Og ikke økonomi til million bil)

Så endte jeg opp med ny fossil bil.   Kanskje noen andre en billbabba kan prøve og gjette ?   Ikke mange som kjenner meg nok her til det kanskje. Gått totalt vekk fra hva som er "normalt" for meg..  Men fortsatt bensin

(Innlegget ble redigert 10.02.19 15:29)

trondhjem
trondhjemInnlegg: 9175
18.02.19 16:11
hillebillys: Men att en bør ha lade mulighet hjemme, eller umiddelbar nærhet i brl trenger en vel ikke hjelp til å forstå?

Lademuligheten til de som bor i leiligheter og blokker uten mulighet for egen ladestasjon er helt klart et hinder for at alle skal kunne kjøre elbil. Jeg ville betenket meg på å kjøpe elbil dersom jeg ikke har mulighet til å lade hjemme.  

Dette må løses på et eller annet vis dersom stortingets politiske målsetning om forbud mot nybilsalg av annet enn nullutslippsbiler fra 2025 skal realiseres.

Jeg har sett flere forslag til hvordan dette kan løses, som spenner fra induksjonssoner i veibanen slik at bilene kan trekke strøm til fremdrift og lading når de kjører, til at når bilene blir selvkjørende tar seg en tur på natta til en lader og fyller seg opp for å stå klar hos bileieren neste morgen, til mer ordinære løsninger som å bruke Enova til å få fart i utbygging av ladestasjoner i borettslag, bygårder etc.

Jeg er trygg på at dette problemet vil finne en anvedelig løsning. Det spørs bare hvor fort det går.

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 13969
18.02.19 16:33
trondhjem: Dette må løses på et eller annet vis dersom stortingets politiske målsetning om forbud mot nybilsalg av annet enn nullutslippsbiler fra 2025 skal realiseres.

Å forby salg av alt annet enn nullutslippsbiler er uansett helt forferdelig. Dersom norske politikere virkelig gjør dette er vi på vei inn i maktarroganse av verste sort. Jeg trodde at det bare var en kommunist på Stortinget (Moxnes). Kommunister liker å herse med folk og frata dem det meste av friheter. 

I hele resten av Europa vil bensin- og dieselbiler utgjøre over 50% av nybilsalget i 2015.  

(Innlegget ble redigert 18.02.19 16:33)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg