Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Stasjonsvogn/SUV med plass til hundebur (Schäfer)

NYTT TEMA
kjetilerik
kjetilerikInnlegg: 7
04.02.19 14:31

Skal ha ny bil. Ønsket er i utgangspunktet en noe høyere bil/SUV, men da vi har en relativt stor hund trenger vi litt størrelse på bagasjerom. Vi skal ha firehjulstrekk og aller helst automat.
Noen som har tips til SUV som er stor nok, F.eks Skoda Kodiaq ? Alternativt kan være stor stasjonsvogn. 
Tips mottas med takk !

SUV
SUVInnlegg: 4717
04.02.19 18:48
kjetilerik: Skal ha ny bil. Ønsket er i utgangspunktet en noe høyere bil/SUV, men da vi har en relativt stor hund trenger vi litt størrelse på bagasjerom. Vi skal ha firehjulstrekk og aller helst automat.Noen som har tips til SUV som er stor nok

Kanskje Outlander har stort nok bagasjerom? Jeg har aldri prøvd å putte en hund inni en slik, men en gang jeg la en komfyr i bagasjerommet på en slik bil så var det allerede en hund i bur i bagasjerommet, og det var god plass rundt.

Nå var riktignok komfyren en hybelkomfyr, og hunden var så liten at den (hvis man hadde tatt den ut  av buret) muligens kunne fått plass inni hybelkomfyren, men uten at dette var noe jeg sjekket.

Du burde kanskje skrive hvor stor hunden er eller helst hvor stort bur den trenger.

piezo
piezoInnlegg: 5304
05.02.19 10:46

Kodiaq har et bagasjerom på nesten 1,2 meter i dybde, så der bør man fint kunne få inn et bur på langs med bagasje ved siden av. Med stor hund er det bortimot et must, fordi et bur på tvers vil frarøve deg all bagasjeplass. 

Ellers tror jeg faktisk man må opp på Q7, X5 og lignende før man får et skikkelig brukbart bagasjerom. Sånn sett synes jeg stasjonsvogn virker mer attraktivt, fordi man får mye mer fleksibelt bagasjerom for pengene kontra mange av SUVene. VW Passat, Skoda Suberb, Audi A6, BMW 5-serie er jo for eksempel biler som har anstendige bagasjerom og mulighet for firehjulsdrift.

henlie
henlieInnlegg: 382
05.02.19 12:30

Vanligvis er vel ikke en SUV det som har best utnyttbar plass i bagasjerommet, da ville jeg heller gått for en stor stasjonsvogn. Men Kodiaq er jo stor, nærmeste alternativ er Skoda Superb. Men Passat er nok også bra her, mindre volum enn Superb, men også mindre skrånende bakluke. A6 og 5-serie er noe trangere og har også skrå bakluker som stjeler plass. 

Passat får du også i Alltrack, som er litt høyere. Kanskje et godt kompromiss? Normalt får du noe bedre komfort og kjøreegenskaper i en stasjonsvogn.

CapoConsigliere
CapoConsigliereInnlegg: 15935
05.02.19 13:07

Det avhenger selvfølgelig hvor mye du ønsker å legge i potten.

Kvalitet koster, men man får hva man betaler for.
Eventuelt kjøpe brukt.

henlie
05.02.19 14:45
CapoConsigliere: Kvalitet koster, men man får hva man betaler for.

Men disse har så skrånende bakrute at jeg er redd de vil være uegnet for et middels stort hundebur?

kjetilerik
06.02.19 08:02

Takk for innspill. Budsjettet er nok ikke helt i Lexus-klassen, men opp mot 750.000,- kan vi nok fort komme. 
Hunden er forøvrig en Schäfer.
Blir nok å sjekke ut Kodiaq, har sett litt på V90 også, men her skråner bakenden ganske mye, som den også gjør i Suberb feks.
Nyere brukt kan også være aktuelt forøvrig.

piezo
06.02.19 09:11

Volvo sine modeller har fordelen av at Volvo leverer en ferdig løsning med skillevegg og dør slik at hunden får en halvpart av bagasjerommet å bo på. Da får man forsåvidt utnyttet plassen optimalt. 

Nye V60 har en langt mer praktisk bakende og fåes med samme burløsning. Da har man veldig god plass til både bagasje og hund.

kjetilerik
06.02.19 10:16

Var ikke klar over den løsningen hos Volvo. Det var en fin løsning, avtale er nå gjort med en forhandler på fredag for å se nærmere på dette !

Mulig at nye V60 er stor nok også !

Jan
JanInnlegg: 6449
06.02.19 12:31
kjetilerik: Takk for innspill. Budsjettet er nok ikke helt i Lexus-klassen, men opp mot 750.000,- kan vi nok fort komme.

Med såpass romslig budsjett, er jo en Mercedes E-klasse også innenfor rekkevidde. Den har det største bagasjerommet på markedet. Hvis du går for brukt av forrige generasjon, er bagasjerommet enda større.

kjetilerik
06.02.19 15:59

Nja, aldri vært fan av Mercedes egentlig. Forbinder det for mye med Taxi. Men sikkert fantastisk bil !

Jan
06.02.19 16:08
kjetilerik: Nja, aldri vært fan av Mercedes egentlig.

Ikke jeg heller, selv om jeg er taxisjåfør. Ville mye heller valgt BMW eler Audi i den klassen. Uansett rangerer jeg Mercedes langt foran Volvo.

Grunnen til at jeg foreslo den, var først og fremst plassen. Bilen er bra den objektivt sett, men valg av bil handler mye om følelser.

M-T
M-TInnlegg: 5198
06.02.19 21:55
kjetilerik: Skal ha ny bil. Ønsket er i utgangspunktet en noe høyere bil/SUV, men da vi har en relativt stor hund trenger vi litt størrelse på bagasjerom. Vi skal ha firehjulstrekk og aller helst automat.
Noen som har tips til SUV som er stor nok, F.eks Skoda Kodiaq ? Alternativt kan være stor stasjonsvogn. 
Tips mottas med takk !

Vi har Tesla Model S, og vår 40 kilos hund trives godt i bagasjerommet der. Vi har kjøpt bur som tar omtrent halve bagasjeplassen, slik at det fortsatt er masse plass til annen bagasje når hunden er med. 

henlie
07.02.19 14:18
kjetilerik: Mulig at nye V60 er stor nok også !

Skal ikke se bort fra det. V90 er ikke å voldsomt stor der bak og har mye mer skrånende bakluke enn V60.

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 14208
07.02.19 16:22
Jan: Ikke jeg heller, selv om jeg er taxisjåfør.

Jeg synes at Mercedes forbedrer seg hele tiden. For en del år tilbake var det mest litt kjedelige, men komfortable biler, bortsett fra enkelte dyre modeller. Nå er de mer lik BMW og Audi.   

Jan
07.02.19 20:21
Iseran2770: Jeg synes at Mercedes forbedrer seg hele tiden.

For all del, de har mange spennende modeller, spesielt enkelte av AMGene.

Det jeg sliter med å få høy puls av eller lyst til å ha, er vanlige modeller for folk flest, som A,B,C og E klasse. Særlig hekken på sedanutgaven åv nyeste C og E synes jeg er lite vellykket.

piezo
08.02.19 16:51
kjetilerik: Var ikke klar over den løsningen hos Volvo. Det var en fin løsning, avtale er nå gjort med en forhandler på fredag for å se nærmere på dette !

Volvo er generelt en praktisk hundebil - mye på grunn av den integrerte burløsningen, samt at drivstoffvarmer med fjernbetjening fra mobil praktisk talt er standard. Da vet man at bikkja ikke fryser på vinterstid, samtidig som den sitter trygt ved eventuell kollisjon.

Forfun
ForfunInnlegg: 5797
08.02.19 17:06
kjetilerik: Nja, aldri vært fan av Mercedes egentlig. Forbinder det for mye med Taxi. Men sikkert fantastisk bil !

Kjørt en langtur med noen år gammel e-klasse. Etter 16 timer kjøring var jeg omtrent like sliten som etter 4 timer i en Mazda 6. Veldig stort bagasjerom, hvis bur og bagasjeplass er viktig kommer du ikke utenom. Fin, men litt kjedelig bil.

SUV
SUVInnlegg: 4717
10.02.19 15:40
henlie: Vanligvis er vel ikke en SUV det som har best utnyttbar plass i bagasjerommet, da ville jeg heller gått for en stor stasjonsvogn. Men Kodiaq er jo stor, nærmeste alternativ er Skoda Superb. Men Passat er nok også bra her, mindre volum enn Superb, men også mindre skrånende bakluke. A6 og 5-serie er noe trangere og har også skrå bakluker som stjeler plass.
Passat får du også i Alltrack, som er litt høyere. Kanskje et godt kompromiss? Normalt får du noe bedre komfort og kjøreegenskaper i en stasjonsvogn.

Det er bare hvis du sammenligner lite SUV mot stor stasjonsvogn at SUV-en har minst bagasjeplass. Sammenligner man like store biler så er de like store.

Mange SUV-er leveres med et litt kort bagasjerom, og det er det folk som aldri bruker SUV legger merke til. De er ofte ikke at bagasjerommet i SUV-en har mer innvendig høyde, en bakrute som ikke skråner så mye og opptar mye plass (og øker faren for at lasta knuser bakruta). Og de ser nok heller ikke at når man slipper å trøkke hjula langt inn i bagasjerommet så gir det mer plass der men slipper digre skjermbuer. Og det samme gjelder med støtdemperne som ofte stikker langt inn i bagasjerommet på stasjonsvogner, men stort sett ligger under bagasjerommet på SUV-er.

Men siden du nå mener at SUV-er har så lite bagasjeplass så kan du vel svare på dette. Hvor mange ganger har du stått der med en SUV og bagasje du gjerne skulle tatt med, men ikke fikk plass til?

Jeg har hatt en stasjonsvogn og en liten og en stor SUV, så jeg har en del kjennskap til dette med bagasjeplass i de ulike bilene.

Særlig med den minste SUV-en så har jeg mange ganger opplevd at andre undervurderer bagasjeplassen i den. For eksempel en gang vi var flere som skulle på tur så diskuterte vi hvilken bil vi skulle bruke. Konklusjonen til de med stasjonsvogn var at vi får aldri plass til alt vi skal ha med oss i SUV-en, noe jeg mente burde gå fint (hvertfall så lenge det er plass i stasjonsvogna). Mye snø og en bratt hyttevei gjorde at vi valgte å stable tingene inn i min bil for å se om det var plass, og det var det. Så kom vi til hyttekneika og krabbet greit oppover i dypsnøen og hadde null problemer der andre hadde blitt stående og sette på kjettinger og da kom det "Det var godt vi tok din bil".

Og det er bare noen få uker siden sist gang SUV-en min ble fylt litt over halvfull av bagasje når vi skal frakte ganske store mengder bagasje på en strekning. Vi kunne jo puttet inn mye mer, men får vel ta det på neste tur i stedet.

Men ser du kun på antall liter bagasjeplass og sammenligner tabellverdier så vinner nok ofte stasjonsvognene. For der regner man bare til bunn av vinduet, så at bakruta skrår mye har ingen betydning for dette tallet. Og SUV-er har jo ofte mye bedre utsikt til sidene med sine høye vinduer, mens stasjonsvognene ofte har noen bittesmå vinduer øverst og bunnen ganske høyt oppe så de får regnet med mer av bagasjerommet sitt i disse tabellene.

Når det gjelder komfort så synes jeg SUV-ene pleier å vinne den konkurransen ganske godt. Det som er mindre komfortabelt er humper, og dem er det jo mange av på norske veier har jeg funnet ut når jeg har lånt biler som ikke er SUV. Og i humper så er det mye bedre med en myk fjæring og lang fjæringsvei enn å ha kort og hard fjæring slik lave biler er nødt til pga begrenset fjæringsvei.

Jeg har noen ganger bommet litt på farta inn mot fartshumper når jeg har kjørt for eksempel Nissan Primera stasjonsvogn i samme fart som jeg pleide å kjøre SUV-en. Man må ta det mye roligere med stasjonsvogner enn med SUV.

Jeg har forresten lest om en fartshump som var så krapp at det var umulig å kjøre over den i fartsgrensa uten å ødelegge bilen ifølge folk som har kjørt der. Dette leste jeg etter å ha kjørt over denne fartshumpa mange ganger i fartsgrensa uten å ha ødelagt noe som helst på min SUV.

(Innlegget ble redigert 10.02.19 15:42)

Skalleman
SkallemanInnlegg: 6674
10.02.19 18:55

Hiver inn noen jokere her: Ford Galaxy og S-Max. God plass. Og faktisk ordentlige seter for 3 i baksetet.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg