Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

BMW 530xi vs 540xi

NYTT TEMA
Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 5037
09.02.19 09:31

Fin sammenligningstest av BMW 530xi med en meget kjapp bensinturbofirer og en 540xi med en betydelig kjappere bensinturbosekser. Begge har meget god 0-100 tall. Her merker man godt forskjellen mellom de to.

Viktigst av alt om dere skrur opp lyden litt er hvor utrolig stor forskjell det er i motorlydbildet, også da han kjører rolig bort til autobahn. Sekser er bare så utrolig flott og eksklusivt og etter min mening skikkelig viktig i en «ordentlig BMW». Åtter og V12 er også flott, men betydelig dyrere.

Kommentarer?

Jeg har et par:

Deilig med flotte bensinbiler og fin motordur uansett om man bare skal til butikken eller man skal kjøre seg en lang tur. Jeg mener det er stor forskjell på 530xi og 540xi og soleklart verdt prisforskjellen, selv i Norge.

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 5037
09.02.19 09:43

Her er M550xi til sammenligning. Litt elektronisk åtterlyd dessverre. Men grom bil det også.

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 14188
09.02.19 10:30
Kompressor-V8: Viktigst av alt om dere skrur opp lyden litt er hvor utrolig stor forskjell det er i motorlydbildet, også da han kjører rolig bort til autobahn. Sekser er bare så utrolig flott og eksklusivt

Helt enig, jeg ville faktisk være villig til å ofre en del tideler på akselerasjonstiden for å få mye finere motorlyd. Men nå er det stort sett bare prisen og vekten som øker med flere sylindre.

Jeg har et litt ambivalent forhold til lyden i min egen R5 så neste gang blir det nok V6 eller R6. V8 er kjempegromt, men det har blitt for dyrt.   

 

m-sport
m-sportInnlegg: 1826
09.02.19 17:22
Iseran2770: Jeg har et litt ambivalent forhold til lyden i min egen R5 så neste gang blir det nok V6 eller R6. V8 er kjempegromt, men det har blitt for dyrt.

Angrer du bittelitt på kjøpet? 

henlie
henlieInnlegg: 360
11.02.19 10:15

Jeg har kun kjørt 540ix. Problemet er at man ikke hører den flotte motoren... Selv i Sport+ og vinduet åpent var det svært lite lyd. Får se om jeg får prøvd M550i til våren/sommeren. 

Someone
SomeoneInnlegg: 25378
11.02.19 10:49

Men det er de færreste som er villig til å betale tusenvis av kroner ekstra for litt bedre lyd :p

henlie
henlieInnlegg: 360
11.02.19 11:27
Someone: Men det er de færreste som er villig til å betale tusenvis av kroner ekstra for litt bedre lyd :p

Tja, det spørs nok hva slags bil man kjøper. Kjøper man f.eks. en RS3, C43/C63 AMG e.l. betaler nok de fleste villig for mer lyd ;)

Forfun
ForfunInnlegg: 5782
11.02.19 11:31

Jeg hadde en ganske grundig vurdering av 5 serie for ett lite år siden. Det sto da mellom 530ix og 540ix. Fikk ikke prøvekjørt noen av de. Men lyd står ikke veldig høyt på min liste, kan klare meg med lite lyd. Det som til slutt drepte tanken var at 530e var veldig kjedelig å kjøre. Nye 3 seie kommer i siste kvartal i år (som 330ix touring). Den i orange ser morsom ut.

Ribba
RibbaInnlegg: 35683
11.02.19 12:01
Iseran2770: Jeg har et litt ambivalent forhold til lyden i min egen R5 så neste gang blir det nok V6 eller R6.

Eventuelt å gjennomføre samme behandlingen som denne RS3'en fikk (dog en eldre generasjon).

Ser for meg at det passer imaget ditt veldig bra :-)

 

henlie
henlieInnlegg: 360
11.02.19 13:16
Forfun: Jeg hadde en ganske grundig vurdering av 5 serie for ett lite år siden. Det sto da mellom 530ix og 540ix. Fikk ikke prøvekjørt noen av de. Men lyd står ikke veldig høyt på min liste, kan klare meg med lite lyd

Da jeg fant ut hvor lite sportslig 5-serien var, så klarer muligens de fleste seg uten særlig motorlyd, ettersom det helt klart er en komfortmaskin. Derimot synes jeg det er fint å kunne velge, f.eks. litt sportsligere lyd i Sport+. På min kan jeg velge om jeg vil ha lyd eller ei, men det er også en litt annen bil. 

henlie
henlieInnlegg: 360
11.02.19 13:18
Iseran2770: Jeg har et litt ambivalent forhold til lyden i min egen R5 så neste gang blir det nok V6 eller R6.

Hva skjer? Tror vi må møtes for å finne ut av hvordan bilen din egentlig låter. Kan ikke forstå at dette ikke skal låte bra nok :) Men en fin V8-lyd blir aldri feil, her er det riktignok også store forskjeller.

CapoConsigliere
CapoConsigliereInnlegg: 15821
11.02.19 13:26

Legg EGO til side.

Kjøp og kjør elektrisk - ditt lille bidrag til planeten som kjemper for sitt liv. 

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 14188
11.02.19 19:39
henlie: Tror vi må møtes for å finne ut av hvordan bilen din egentlig låter. Kan ikke forstå at dette ikke skal låte bra nok :)

I jevn hastighet med turtall rett under og rundt 2000 er lyden inne i bilen mer slitsom enn fin :-) Løsningen er selvsagt å gire ned, men det blir litt rart på langturer.   

aeroX
aeroXInnlegg: 835
11.02.19 20:10

Jeg er villig til å betale mer for lyd! Da jeg gikk fra 328i til 435i ble det som en helt annen bil, og da tenker jeg ikke på den økte effekten. I tillegg har BMWs 4ere dessverre en ganske kjip motorlyd

Jan
JanInnlegg: 6386
11.02.19 20:40

Da jeg så videoen, var noe av det jeg la merke til, hvor lite lyd det var selv i 200+ i begge bilene.

Jeg har hatt 5 serie leiebil i Europa ved et par anledninger, og nettopp fraværet av støy, er noe jeg har satt pris på.

Hvis jeg skal kjøre langt er støy en stressfaktor. Heftig motorlyd er sikkert ok i en sportsbil, men i store sedaner, som 5 serie, er minst mulig støy helt sikkert et mål i utviklingen. Det er antagelig målgruppen for disse bilene enige i.

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 14188
11.02.19 21:24
Jan: Hvis jeg skal kjøre langt er støy en stressfaktor. Heftig motorlyd er sikkert ok i en sportsbil, men i store sedaner, som 5 serie, er minst mulig støy helt sikkert et mål i utviklingen.

Men det er mulig å lage fine kompromisser. Min S5 V8 hadde lite motorlyd/eksoslyd i konstant hastighet mellom 100 og 170. Men ved gasspådrag selv i såpass høye hastigheter fikk man gleden av en veldig fin V8-lyd. 

(Men S5 hadde nok en del mer dekk- og vindstøy enn en 5-serie i 170 km/t.)  

(Innlegget ble redigert 11.02.19 21:24)

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 14188
11.02.19 21:28
henlie: Tror vi må møtes for å finne ut av hvordan bilen din egentlig låter.

Vi kan jo gjøre det til våren. Og sammenligne Audi R5 med Mercedes AMG V6. 

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 5037
11.02.19 22:00

Da får vel jeg stille med en Kompressor-V8 :-)

Ribba
RibbaInnlegg: 35683
11.02.19 22:16
Kompressor-V8: Da får vel jeg stille med en Kompressor-V8 :-)

Dere må få med fcuk som kan stille med kamera. Så får vi andre også sett (og hørt) det også.

Jan
JanInnlegg: 6386
11.02.19 23:16
Iseran2770: Men det er mulig å lage fine kompromisser. Min S5 V8 hadde lite motorlyd/eksoslyd i konstant hastighet mellom 100 og 170. Men ved gasspådrag selv i såpass høye hastigheter fikk man gleden av en veldig fin V8-lyd.

Greit nok det, men siden denne tråden handler om 5 serie, er min mening at de som er i målgruppen for store (nesten 5 meter og ca 1,7 tonn) og en blanding av komfortable og velkjørende  sedaner, ikke er ute etter sportslig lyd eller ettertenning i eksosen.

Disse bilene, som 5 serie, A6 og E klasse ligger i dag på samme nivå som deres storebrødre 7 serie, A8 og S klasse gjorde for få år siden.

henlie
henlieInnlegg: 360
12.02.19 07:38
Jan: Greit nok det, men siden denne tråden handler om 5 serie, er min mening at de som er i målgruppen for store (nesten 5 meter og ca 1,7 tonn) og en blanding av komfortable og velkjørende  sedaner, ikke er ute etter sportslig lyd eller ettertenning i eksosen. Disse bilene, som 5 serie, A6 og E klasse ligger i dag på samme nivå som deres storebrødre 7 serie, A8 og S klasse gjorde for få år siden.

For all del, men innlegget handlet også om motorlyd og forskjellen i denne mellom 530 og 540. Jeg er helt enig i at den ikke skal ha noen bølleeksos som f.eks. i min, men jeg skulle gjerne hørt litt mer av den fine motorlyden likevel. Det er nettopp dét som er med på å gjøre 6 sylindre mer premium ift. 4 for min del, selve lyden. Har prøvd mange 5-serier og hørt mer motorlyd enn i G30. I det minste kunne det vært noe mer lyd når man først velger det sportsligste kjøreprogrammet.

henlie
henlieInnlegg: 360
12.02.19 07:41
Iseran2770: Vi kan jo gjøre det til våren. Og sammenligne Audi R5 med Mercedes AMG V6.

Det hadde vært barnslig moro for en bilnerd som meg :)

Enkelte har jo ment at disse er litt like på lyd, men usikker på hvor like de er i virkeligheten.

henlie
henlieInnlegg: 360
12.02.19 07:43
Kompressor-V8: Da får vel jeg stille med en Kompressor-V8 :-)

Nå må ikke du komme og ødelegge :D 

Alle er velkommen, kanskje vi kan lage en symfoni..

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg