Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

20 minutter igjen til jeg gjør mitt livs tabbe.

NYTT TEMA
promille_krapylet
promille_krapyletInnlegg: 27301
10.02.19 07:44

Ok.
Trengte en nyere bil. Etter å ha mottatt tusenvis av mailer fra finn på ett snevert søk: 
Volvo, nyere enn 2008 og fra 40000 dukket det opp en 2010 modell xc70 d5, 205hk til 50000.

Denne kommer selvfølgelig ikke helt uten problemer.
Diagnose fra Volvo: Dårlig sirkulasjon av kjølevann, motor koker.

Utalelse fra selger: Den kokte skikkelig da jeg kjørte den sist.

Spørsmål til guruene.

Er det så enkelt som å bytte termostat/vannpumpe/radiator/lufte kjølesystem, eller er toppen også blitt skjeiv?

Volvo nevnte ikke dette da jeg snakket med dem ang diagnosen som var tatt, så jeg antar, ut ifra dette at motor og topp er hel.

Skal uansett få kjørt den på verksted, siden den også mangler eukontroll og må innom svv for enda mer kontroll for å gå fra taxi til personbil..

Ønsk meg lykke til.
Jeg tror jeg skal dumme meg helt ut nå..

sl500
sl500Innlegg: 11608
10.02.19 10:43

Jeg ville planlagt for det værst tenklige og gitt ett bud ut i fra det.
I dette tilfelle er det at motoren har vært så varm at stempelringene har mistet spennet.

Lurer også på hvor mye en diognose som sier dårlig sirkulasjon av kjølevæske motoren koker koster?
Det måte jo være bedre å betale litt mere og fått svar på hvorfor når man først var i gang med en diagnose.

(Innlegget ble redigert 10.02.19 10:48)

promille_krapylet
10.02.19 12:45

Vet ikke hva diagnosen koster, annet enn at den er tatt på Volvo. Selger mente også at toppakningen måtte byttes, men Volvo benekter dette. 

Selger virker ikke å ha noe peiling, så basert på hva dem sier hos Volvo er det en enkel fiks som koster litt. Termostaten ligger på 7500 ferdig montert.

hillebillys
hillebillysInnlegg: 9798
10.02.19 15:31

Ikke kjøp problemer, dette er vel ikke den eneste bilen til salgs i Norge.
Kjøp noe annet

Edit: kanskje for seint nå?

(Innlegget ble redigert 10.02.19 15:32)

promille_krapylet
11.02.19 08:38
hillebillys: Ikke kjøp problemer, dette er vel ikke den eneste bilen til salgs i Norge.
Kjøp noe annet

Nå er det for sent :)

Avogtil kan man ha litt flaks også.

Fikk se en røys med kvitteringer og det selger trodde, eller snarere mente i fullt alvor var toppakning viste seg å være topplokkspakning. 

Så da er vi igjen tilbake på at den koker.
Sjekket oljen, ingen vann, sjekket kjølevannet, ingen olje der heller, ingen synlig hvit damp fra eksos eller våte flekker i bunn av motor, så jeg blir svært, svært overrasket over om det er noe annet enn termostat eller vannpumpe som er problemet.

Someone
SomeoneInnlegg: 25070
11.02.19 10:48

Tar det lang tid før den begynner å koke?

Du får melde fra hva regningen tilslutt blir :p

Allegerita
AllegeritaInnlegg: 17116
11.02.19 11:10

Jeg har litt sansen for daredevils som promille_krapylet. Det finnes jo masse gode biler der ute som bare trenger en OK overhaling, og så trenger det ikke være så nøye med showroom-finish på hverdagsbruksbiler. 

sarpingen_1
sarpingen_1Innlegg: 1430
11.02.19 14:02
promille_krapylet: Jeg tror jeg skal dumme meg helt ut nå..

Det er neppe snakk om å dumme seg helt ut på denne. Til den prisen kan du jo ikke tape stort, men potensialet er veldig bra for å gjøre et godt kjøp

Service historikken burde fortelle deg noe om når vannpumpe ble byttet sist. Om den ikke er så gammel ville jeg prøvd først med å bytte termostat og prøvekjørt en tur. Om vannpumpe er ok burde du se sirkulasjon til ekspansjonstanken med motor i drift 

Om det viser seg å være noe mere som plager motoren er det litt forskjellige muligheter framover, avhengig av om du skal skru på den selv eller ikke 

Timeprisene på verksted tilsier fort at det blir billigere å sette inn en brukt motor med garanti, en for mye prøve og feile på en motor forrige eier forteller har kokt veldig 

xantiasx
xantiasxInnlegg: 2313
13.02.19 12:34

En bil med aluminumstopp som har kokt, kan være ett sjansespill.

Husker de gamle VW-dieselmotorene som pleide å ryke vannslangen ut av toppen til varmeapparatet etter ca 100.000km, og toppene slo seg.

promille_krapylet
16.02.19 06:31
Allegerita: Jeg har litt sansen for daredevils som promille_krapylet

Takk :)

promille_krapylet
16.02.19 06:32
sarpingen_1: Service historikken burde fortelle deg noe om når vannpumpe ble byttet sist. Om den ikke er så gammel ville jeg prøvd først med å bytte termostat og prøvekjørt en tur. Om vannpumpe er ok burde du se sirkulasjon til ekspansjonstanken med motor i drift

Gått som taxi hvor ting er byttet og vedlikeholdt underveis :)

promille_krapylet
16.02.19 06:35

Ok, status så langt.
Skilt er bestilt, og bilen er på vei fra Sogn og ned på det lokale verkstedet. 
Den mangler eukontroll, så jeg får ikke omregistrert den, eller skilter før den er på plass.

Når bilen kommer er jeg litt usikker på, men har ikke hørt noe enda, så enten er den levert i går kveld, eller så kommer den iløpet av neste uke. 

Snakket med verkstedet og fikk litt rabatt på eukontrollen, som tydeligvis har steget til 1200, opp fra 875. Etter en meget hyggelig passiar med en ekskollega fra bilbergingen som tydeligvis er sjef, prutet jeg faktisk omvendt. Han tilbød seg gamleprisen på eukontroll, jeg mente at 1000 var helt ok.

Ikke ofte det foregår den veien, som forbruker?

promille_krapylet
12.03.19 18:53

Så var bilen eu godkjent og omregistrert. 

Dette tok tid fordi jeg ventet nesten 3 uker før den kom hjem, og ytterligere 1,5 uke før det ble tatt eukontroll. 

Nå er det neste stopp: Volvo. Ser ut som at det er byttet toppakning på den, og det kan se ut som den lekker kjølevæske.

Snakket med dem på Volvo og forhørte meg i forhold til garantier på reperasjoner.

Selvfølgelig var ikke de enig i eventuell garantireperasjon på toppakning, så vi får se hva som er problemet.

Noen som har ideer?

Dårlig sirkulasjon av kjølevann, koker og mister kjølevæske, lukter litt eksos av ekspansjonstanken, ingen vann i oljen.

Har ikke sett på oljepåfyllingen.

sl500
sl500Innlegg: 11608
12.03.19 19:43
promille_krapylet: Noen som har ideer?

Ja dra på BT og kjøp deg ett test kitt så får du svaret om det er eksos i kjølevæsken for en billig penge.

xantiasx
13.03.19 09:08

Bars Leak er ett bra middel å putte i kjølevæska ved lekkasjer. _Har gjort det selv ett par ganger med godt hell på eldre biler jeg har hatt. Dog burde sirkulasjonsproblemet fikses.

Hollabaloo
HollabalooInnlegg: 10320
13.03.19 21:12
xantiasx: Bars Leak er ett bra middel å putte i kjølevæska ved lekkasjer. _Har gjort det selv ett par ganger med godt hell på eldre biler jeg har hatt. Dog burde sirkulasjonsproblemet fikses.

Det ville jeg vært forsiktig med på nyere biler. Er ikke godt å si hva som skjer med varmeventiler etc. over lengre tid når man har sånt sirkulerende i systemet. 

Reparer det og reparer det skikkelig er mitt tips. 

(Innlegget ble redigert 13.03.19 21:14)

promille_krapylet
14.03.19 14:14

Er på tur i retning av Volvo nå. Krysser fingrene for at det kan være en reklamasjonsjobb.

promille_krapylet
23.03.19 17:47

Oppdatering.

Så har bilen vært på Volvo. Her sier dem at det er trykk i kjølesystemet som følge av sprekk i sylinderforinger på 1 eller 2 sylindre.

Snakket med ett motorverksted som mener at Volvo tar feil.
Siden trykket da skulle gått i bunn av motor, og ikke i toppen.

Her mente dem at det trolig kunne være en dårlig utført toppakningsjobb hvor toppen ikke ble planet.

Kunne selvfølgelig også være sprekk i toppen.

Hva gjør jeg nå? Bruker penger på å og ta en sjangs på at det er toppen, eller bestiller byttemotor fra nordic motor senter?

Hollabaloo
HollabalooInnlegg: 10320
23.03.19 18:05

Du greier å rote deg opp i de utroligste ting! Hvorfor kan du ikke bare finne deg en kurant velholdt lav-km bruktbil med ryddig historikk som de fleste andre av oss?

promille_krapylet
23.03.19 20:12
Hollabaloo: Du greier å rote deg opp i de utroligste ting! Hvorfor kan du ikke bare finne deg en kurant velholdt lav-km bruktbil med ryddig historikk som de fleste andre av oss?

Det er for kjedelig!

promille_krapylet
05.04.19 22:13

Oppdatering.

Fikk fraktet bilen til ett verksted som er rimelig og enkelt og forholde seg til.

Samme konklusjon som hos Volvo, så nå blir det service 2.0. 
Med bytte av motor. 

Utfordringen er ikke og kløyve toppen, utfordringen er og vite med 100% sikkerhet hvor problemet er før man eventuelt river toppen. 

Motor med register ligger troligvis på rundt 20-25000 for en overhalt fra Litauen, og rundt 20000 for og montere den i bil og skru over fra den gamle.

Så nå trenger jeg tips.

Innkjøring. Kjøre som om den alltid har vært der, og bytte olje første gang etter 1000 km?

Eller finnes det andre ting jeg må vite?

xantiasx
07.04.19 13:25

Innkjøring, la motoren gå lett og ledig, veksle turtall mye, ikke så bra å ligge på jevnt turtall lenge om gangen, da glasseres sylinderveggene (selvopplevd på en lett mc jeg hadde). Bruk motorbrems aktivt. Ikke gi mer enn 80% gass, ikke presse motoren på lavt turtall, eller på høyt.

Det er teorien. I dag bygges motorene i så reint miljø med så gode toleranser at det ikke er så viktig som før. Dog, hvis det er en overhalt motor fra et ukjent verksted, ville jeg kanskje tenkt litt på det.

(Innlegget ble redigert 07.04.19 13:27)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg