Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Ny TM3 eller gammel TMS 85?

NYTT TEMA
The_Kid
The_KidInnlegg: 7
10.02.19 22:11

Ok, opprinnelig stod det mellom Kia e-Niro eller gammel Tesla S 85. Nå har jeg bestemt meg for Tesla, da jeg jo er en techie og Apple-fan – og egentlig ikke burde fornekte meg selv :-P

Spørsmålet blir dermed: Ny Model 3 (LR med autopilot) eller gammel S til samme pris (ca 530.000)?

TMS er sikkert det mest fornuftige mtp bagasjerom, men TM3 frister mer pga lenger garanti og nyere tech. Tror kanskje også at det er lettere å selge 3’ern om et par år når idealbilen for oss, Tesla Y/Byton, kommer. Fram til da kommer det også en del biler med rundt 450 km i rekkevidde, så da er kanskje 100 km ekstra med firehjulstrekk mer tiltalende for flere? På toppen av det hele lukter det vel også en stor oppgradering av S’en om ikke så lenge slik at en 2015-modell kanskje blir vanskelig å selge? Spesielt når den er utenfor garanti (tenkte å kjøpe utvidet garanti hvis jeg kjøper en gammel S nå), går mot slutten av batteri- og DU-garanti og i tillegg kan være vel utdatert.

Hva mener dere?

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 4612
The_Kid
11.02.19 09:46

Takker. Den videoen har hjulpet meg et stykke på vei :-)

Larsabal
LarsabalInnlegg: 11027
11.02.19 10:35

jeg vet ikke hvor i landet du bor og hvilke parkeringsfasiliteter du har, men i lys av føret de siste par mnd i Oslo-området ville jeg aldri i verden valgt en S uten 4x4. Jeg har sett nok av slike som står fast "på flatmark" den siste tiden.

The_Kid
11.02.19 14:02
Larsabal: jeg vet ikke hvor i landet du bor og hvilke parkeringsfasiliteter du har, men i lys av føret de siste par mnd i Oslo-området ville jeg aldri i verden valgt en S uten 4x4. Jeg har sett nok av slike som står fast "på flatmark" den siste tiden.

Bor i Oslo sentrum og har sett det du nevner i nabolaget her. Merket også på vei opp til Rauland og Sjusjøen nylig at AWD er nok kjekt å ha. Dermed også en av grunnene jeg heller mot TM3 da 75D fort koster litt mer... 

fcuk
fcukInnlegg: 15602
11.02.19 21:13

Vi går fra brukt S85, som vi kjøpte fra Tesla som CPO mot slutten av 2017, til Model 3 Performance.

All logikk sier at det er det smarte valget, men likevel er det noe som murrer i bakhodet, plassen er mye bedre, og det er jo ingen tvil om at Model S også ser bedre ut.

Bedre teknikk i motor og batteripakke trekker opp. Likeså muligheten til å faktisk kunne kjøre bilen på bane om lysten skulle være der.

Alt i alt så gleder vi oss.

Ribba
RibbaInnlegg: 35286
11.02.19 21:55
fcuk: Likeså muligheten til å faktisk kunne kjøre bilen på bane om lysten skulle være der.

Har du ikke fortsatt en Elise til dekke sånne lyster?

fcuk
11.02.19 21:58

Må prøve noe nytt også.

M-T
M-TInnlegg: 5171
12.02.19 20:34

Model 3. Ny teknologi og lang garanti er verdt mye.

Jan
JanInnlegg: 5855
12.02.19 21:08
fcuk: Vi går fra brukt S85, som vi kjøpte fra Tesla som CPO mot slutten av 2017

Hva er det med Teslaeiere og amerikanske forkortelser ? Jeg fant ut at det betyr Certified Pre Owned. Det er vel ikke noe spesielt ved det. Alle nyere bruktbiler i Norge er godt dekket av garantier og sikkert sjekket av verkstedet før utlevering.

Tesla er ikke alene om å selge utvalgte nyere bruktbiler. BMW har Premium selection og Mercedes Junge Sterne. Det er i det minste begripelige begrep, i motsetning til CPO som i tillegg til Teslas mening i følge Free dictionary har ca 60 andre mulige tolkninger.

Certified Pool Operator og Crude Palm Oil er et par eksempler.

fcuk
13.02.19 08:54
Jan: Hva er det med Teslaeiere og amerikanske forkortelser ? Jeg fant ut at det betyr Certified Pre Owned. Det er vel ikke noe spesielt ved det. Alle nyere bruktbiler i Norge er godt dekket av garantier og sikkert sjekket av verkstedet før utlevering.

Jo, det er en vesensforskjell. CPO-programmet inkluderte i vårt tilfelle utvidet full nybilsgaranti, 4år, 80000km. Det på en bil som da var 4 år gammel, og hadde gått 45000km.

fcuk
13.02.19 08:55

I bilsammenheng er begrepet CPO velkjent.

Forfun
ForfunInnlegg: 5577
13.02.19 09:05
fcuk: I bilsammenheng er begrepet CPO velkjent.

Det er ett utrykk jeg ikke kjenner fra andre steder enn Tesla. Har ikke jobbet i bransjen, men oppfatter meg selv som nerdete i forhold til bil (uten å være i nærheten av andre her inne på kunnskapsnivå). Velkjent vil jeg da også protestere mot.

Er det forresten andre en Tesla som tilbyr 4 år nybilgaranti på bruktbil? Det jeg har sett på i det siste (VW/Audi/Mercedes/BMW) har ikke noe i nærheten. Audi har for eksempel Audi approved pluss, som er intill to år garanti.

piezo
piezoInnlegg: 5282
13.02.19 09:42
Forfun: Er det forresten andre en Tesla som tilbyr 4 år nybilgaranti på bruktbil?

Volvos Selekt-program tilbyr inntil 7 års (eller 150 000 km) nybilgaranti hva nå enn det skal bety. Det var en nyhetssak for kort tid siden om at de hadde innført det, og det fremgår nå av nettsidene deres. 

KingsRoad
KingsRoadInnlegg: 5604
13.02.19 09:56

Das WeltAuto. Osv. osv.

Synes CPO er en grei samlebetegnelse, all den tid dette tilbyr garantier som sidestilles med nybilgaranti fra fabrikk, og som på ingen måte må forveksles med lureriet som enkelte forsikringsagenter driver med (ingen nevnt, ingen glemt).

CPO gjør at autoriserte verksted tar inn bilen uten å mukke, da de bare kan sende fakturaen til Tyskland, eller hvor det måtte være.

Hollabaloo
HollabalooInnlegg: 10271
13.02.19 10:04
Jan: Hva er det med Teslaeiere og amerikanske forkortelser ? Jeg fant ut at det betyr Certified Pre Owned. Det er vel ikke noe spesielt ved det. Alle nyere bruktbiler i Norge er godt dekket av garantier og sikkert sjekket av verkstedet før utlevering. Tesla er ikke alene om å selge utvalgte nyere bruktbiler. BMW har Premium selection og Mercedes Junge Sterne. Det er i det minste begripelige begrep, i motsetning til CPO som i tillegg til Teslas mening i følge Free dictionary har ca 60 andre mulige tolkninger. Certified Pool Operator og Crude Palm Oil er et par eksempler.

Dette her er gammel-manns-klaging (no offense). 

(Innlegget ble redigert 13.02.19 10:05)

The_Kid
13.02.19 14:41
fcuk: Jo, det er en vesensforskjell. CPO-programmet inkluderte i vårt tilfelle utvidet full nybilsgaranti, 4år, 80000km. Det på en bil som da var 4 år gammel, og hadde gått 45000km.

Tror at de bare tilbyr 2 år/40.000 km eller 3 år/60.000 km nå.  4 år hadde vært enklere når jeg skal selge bilen...

Jan
13.02.19 14:48
Hollabaloo: Dette her er gammel-manns-klaging (no offense).

Du har helt sikkert rett. Som en gretten gammel gubbe irriterer jeg meg over slikt stammespråk. 

Hvis jeg tar meg en tur innom Tesladelen på elbilforum, florerer det med slike to-og trebokstavers forkortelser som stort sett krever googling for at en skal forstå hva det snakkes om.

Forfun
ForfunInnlegg: 5577
13.02.19 15:28
Hollabaloo: Dette her er gammel-manns-klaging (no offense).

Jeg bruker en del stammespråk selv. Men i skriftlig materiale med flere lesere unngår jeg det så mye jeg kan, eventuelt forklarer forkortelsen første gang jeg bruker den. Jeg er også rimelig konsekent på at jeg spør når det i presentasjoner er forkortelser jeg ikke forstår. Noen ganger er jeg dum, men ofte takker andre meg for at jeg spurte. Mitt motto er at hvis jeg ikke forstår en forkortelse er det flere andre som heller ikke gjør det. Er ca halveis i yrkeslivet, så mange oppfatter meg vel som en gretten gammel gubbe.

sl500
sl500Innlegg: 11506
14.02.19 00:04
Kompressor-V8: Relevant video for deg.

0,48 i video så renner alt vannet i fra bakruta og inn i bagasjerommet når Bjørn lukker opp koffertlokket.
Genial konstruksjon

Jan
14.02.19 00:09
sl500: 0,48 i video så renner alt vannet i fra bakruta og inn i bagasjerommet når Bjørn lukker opp koffertlokket.
Genial konstruksjon

Passer bra her i regnbyen.

Kompressor-V8
14.02.19 06:50

Sl500 skrev:

«0,48 i video så renner alt vannet i fra bakruta og inn i bagasjerommet når Bjørn lukker opp koffertlokket. Genial konstruksjon»

Men Elon har nok tenkt på dette. Vann og elektronikk. Model 3 gjør garantert regnvannet om til batterivann.....

:-):-)

InternalExile
InternalExileInnlegg: 18410
14.02.19 07:18
Kompressor-V8: «0,48 i video så renner alt vannet i fra bakruta og inn i bagasjerommet når Bjørn lukker opp koffertlokket. Genial konstruksjon»

Hvor mange Tesla-ingeniører trenges det for å rette feilen?

Ingen, Elon Musk definerer det som en funksjon(Feature).

Fleip til side, jeg tror nok dette blir rettet på i en FL, eller v2 om du vil, av bilen.

Tror også HUD vil komme i en ny versjonen av bilen, den bør ha nok informasjon til at skjermen kan slås helt av. Trenger ikke navigasjon og alt mulig av informasjon om man kjører f.eks. Trondheim - Oslo om natten. Eventuelt den kommer med OLED/QLED-skjerm hvor større deler av skjermen kan slås av.

Dette er grunn nok til meg for å vente til Model 3 blir et "ferdig produkt". Blir spennende å se hvilke løsninger Model Y kommer med.

(Innlegget ble redigert 14.02.19 07:20)

fcuk
14.02.19 08:27
sl500: 0,48 i video så renner alt vannet i fra bakruta og inn i bagasjerommet når Bjørn lukker opp koffertlokket.
Genial konstruksjon

Bare vent til dere får se Porsche Taycan.

Kompressor-V8
14.02.19 09:35

Taycan er nok klart mest attraktiv som stv, sport turismo.

sl500
sl500Innlegg: 11506
14.02.19 18:55
InternalExile: Tror også HUD vil komme i en ny versjonen av bilen, den bør ha nok informasjon til at skjermen kan slås helt av. Trenger ikke navigasjon og alt mulig av informasjon om man kjører f.eks. Trondheim - Oslo om natten. Eventuelt den kommer med OLED/QLED-skjerm hvor større deler av skjermen kan slås av.

Slå av lyset på hele eller deler av skjermen kunne sikkert vært fint men syntes bilen lider av å ikke ha head up display i tilegg.
Det hadde ikke vært rare kostnaden pr bil

InternalExile
InternalExileInnlegg: 18410
14.02.19 19:08
sl500: Slå av lyset på hele eller deler av skjermen kunne sikkert vært fint men syntes bilen lider av å ikke ha head up display i tilegg.
Det hadde ikke vært rare kostnaden pr bil

Helt enig, det jeg siktet til var at i tillegg til HUD så kunne man slå av hele skjermen eller eventuelt store deler av den.

Det finnes jo mange 3. parts HUD løsninger, men synes det blir litt tragisk å ha bil til 400-500 tusen og en HUD løsning fra Kina(dx.com eller Aliexpress) til noen hundrelapper. Det blir aldri pent.

Samt de HUD-løsningene er basert på info via ODBII kontakten, mens en løsning fra Tesla kunne nok tilby mye mye mer.

(Innlegget ble redigert 14.02.19 19:11)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg