Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Bilbytte erfaringshjelp

NYTT TEMA
Mann_X
Mann_XInnlegg: 17
05.03.19 12:24

Da har min Volvo V70 2012 som jeg kjøpte ny blitt for stor da jeg kjører stortsett alene. Volvon har vært utmerket, uten noe tull, så det er vemodig å "gi den bort" for rundt  Kr 115.000.- 

Jeg leter da etter liten SUV med 4WD, gjerne Hybrid/Diesel.

Tenker prisleie opptil kr 415.000.- Årsmodell fra 2016 og KM stand i underkant av 100.000 km.

Av merker jeg liker er : Mercedes, BMW, Honda. Jeg er åpen for tips fra dere som har god erfaring med liten SUV som er drivstoffgjerrig og har gode egenskaper. På forhånd takk.

LOB
LOBInnlegg: 361
05.03.19 13:58

Og hvorfor skal du bytte bil? For å spare 1 dl per mil? Hvis du har god råd og ikke noe annet å bruke pengene på så ja visst men du kommer tape på det. 

Mann_X
05.03.19 14:22

Og hvorfor skal du bytte bil?

Kanskje du skulle lest hva jeg skrev før du spurte ??

Grunnen er at V70'n er blitt for stor da jeg kjører stortsett alene nå.

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 37248
05.03.19 20:28

Jeg har aldri tenkt tanken at V70 eller E-kl. er for stor når man kjører alene. Hendige biler.

(Folk kjører jo Suburban og F-150 alene.)

Jan
JanInnlegg: 6159
05.03.19 21:01
rosmebraad: Jeg har aldri tenkt tanken at V70 eller E-kl. er for stor når man kjører alene. Hendige biler.

Ikke jeg heller. Jeg synes biler i denne størrelsen er akkurat passe. Hvis jeg mot formodning, skulle få telefon fra Lotto, hadde jeg byttet inn Sportsvanen mot en 5-serie på flekken.

Ribba
RibbaInnlegg: 35527
05.03.19 21:49
Jan: Jeg synes biler i denne størrelsen er akkurat passe.

Må si meg enig med trådstarteren her. Bilene i disse klassene er store med de ulempene det medfører.

Selvsagt, jeg skjønner jo at komforten er fristende for mange, for den er jo generelt sett vesentlig høyere enn i klassene under. Men slike biler har blitt såpass store nå at de fleste eldre garasjer blir trange og bilene er også såpass store at det ofte er kjedelige biler å kjøre. Dog er jo ikke en liten SUV med diesel noe morsommere å kjøre.

Jan
JanInnlegg: 6159
05.03.19 22:06
Ribba: Selvsagt, jeg skjønner jo at komforten er fristende for mange, for den er jo generelt sett vesentlig høyere enn i klassene under.

Det er nettopp det jeg ønsker av en bil. Lavt støynivå, behagelige seter og stabile kjøreegenskaper på lange turer. Godt med alburom er også et pluss.
Klassen over, som 7-serie og S-klasse blir for diger, selv for meg. De passer bedre for folk som vil bli kjørt, i stedet for å kjøre selv.

jacs
jacsInnlegg: 92
05.03.19 22:29

Du får vel tak i X3 eller Lexus NX300h jfr. kriteriene dine. Honda, da blir det vel CR-V, sikkert ok den, men personlig ville jeg heller vurdert Tiguan eller CX-5. Outlander er hybrid, ikke min favoritt, men det finnes hauger av den på bruktmarkedet om dagen.

FredPerry
FredPerryInnlegg: 30796
06.03.19 00:27

Imponerende med syv svar hvorav ett faktisk er et forslag til bil.

Syns ærlig talt det er rart at mange vil ha det som i praksis ofte er unødvendig store biler. Selv har jeg en to-seters bil med bakdører som gjør det enkelt å komme til de tre sitteplassene som ikke brukes til annet enn å legge fra seg jakka. Likevel mener hun jeg bor med at vi minst burde ha en X5 eller XC90 for å komme oss rundt.

For å svare på problemstillingen vil jeg for øvrig foreslå Audi Q2, BMW X1 og Mercedes GLA.

(Innlegget ble redigert 06.03.19 00:27)

SUV
SUVInnlegg: 4546
06.03.19 03:18
Mann_X: Da har min Volvo V70 2012 som jeg kjøpte ny blitt for stor da jeg kjører stortsett alene. Volvon har vært utmerket, uten noe tull, så det er vemodig å "gi den bort" for rundt Kr 115.000.-
Jeg leter da etter liten SUV med 4WD, gjerne Hybrid/Diesel.
Tenker prisleie opptil kr 415.000.- Årsmodell fra 2016 og KM stand i underkant av 100.000 km.
Av merker jeg liker er : Mercedes, BMW, Honda. Jeg er åpen for tips fra dere som har god erfaring med liten SUV som er drivstoffgjerrig og har gode egenskaper. På forhånd takk.

Jeg synes i likhet med mange andre at det er rart en bil kan bli for stor for en mann. Jeg kjører likhet med de stort sett alene, men byttet likevel fra liten 4-seters Honda SUV og til en større SUV med 5 seter (samme karosseri finnes også som 7-seter). Jeg synes bare det er positivt at bilen er stor.

Eneste gangen jeg kommer på hvor liten bil kan være en fordel er når man skal parkere på steder der det er liten plass. Om man skal lukeparkere i ei luke som er 4,4 meter lang så er det lettere å få lirket inn en bil som er 4,2 meter lang enn en som er 4,8 meter lang. Akkurat den ene gangen var jeg glad jeg hadde kort bil.

Men alle gangene man skal ha med seg mye så er det fint å ha stor bil så man får plass til mye uten å finstable og demontere mye.

Synes du det er plagsomt at bilen din er stor eller synes du bare det er litt unødvendig at den er så stor og har et ønske om et billigere bilhold og en tro på at det er dyrt å ha stor bil?

Du skriver du vil ha en drivstoffgjerrig bil. Hvis du skal søke jobb hos miljøvernere så kan det sikkert være lurt (reint bortsett fra at det er bedre å finne seg noen andre å jobbe for da), men ellers så ville jeg sagt at det viktigste på det området er at bilen ikke bruker for mye penger, så kan det være det samme om det er til drivstoff eller reparasjoner. Bortsett fra at det er mer behagelig å bruke pengene på å fylle drivstoff enn å ha bilen på verksted og slite med å finne annen transport. Min forrige bil hadde jeg over 10 år og det var lite tull med den og det var et billig bilhold til tross for at forbruket var på ca 0,8 i snitt tenker jeg. Nå har jeg en bil som veier 600 kg mer og bruker under halvparten så mye bensin, men som nok er dyrere i drift totalt sett innen den blir 10 år fordi servicene er dyrere og det er mye elektronikk og sensorer og slikt.

Det er mange som bruker enorme summer på verksted, og det kan for enkelte overstige det man ellers bruker på drivstoff.

Husk også på at du vet hva du har, men ikke hva du får hvis du overtar noen andres bruktbil, som kanskje er kommet på bruktmarkedet nettopp fordi forrige eier har hatt problemer med den. Du skal altså kvitte deg med en bil som fungerer utmerket og gå over til noe annet? Hvis bilen din ikke har firehjulstrekk og du vil bytte til en bil med det så kan jeg jo forstå byttet. Men hvis det kun er for å få en mindre bil så er det jo litt rart synes jeg.

Men hvis drivstoffutgifter er viktig (og andre utgifter er mindre viktig) så kan jo Outlander PHEV være et alternativ hvis det passer å lade en del. Jeg har en slik og har hittil brukt 0,35 l/mil i snitt. Siste ca 2000 km har jeg vel brukt bare ca 0,31 l/mil til tross for vinter og piggdekk. Det er jo langturer og tilhengertrekking som drar opp forbruket og det har det ikke vært noe av den siste måneden.

Mann_X
06.03.19 07:54

Takk for mange interessante innlegg og noen tips til det jeg spurte om.

En interessant bemerkning er jo at : Husk også på at du vet hva du har, men ikke hva du får hvis du overtar noen andres bruktbil, som kanskje er kommet på bruktmarkedet nettopp fordi forrige eier har hatt problemer med den. 

Jeg vil velge en bil med Nybilgaranti, og diskusjon om V70 er for stor, er jo smak og behag, men jeg ønsker en mindre bil da. Kom gjerne med flere tips til en driftssikker liten SUV :-)

Burkar
BurkarInnlegg: 8703
06.03.19 08:44

Hva med en Countryman hybrid? Der får du nesten ny bil til den prisen.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg