Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hvilken el-bil til 300 000 kr?

NYTT TEMA
dobnit
dobnitInnlegg: 30
09.03.19 17:02

Har planer om å bytte ut dieselbilen vår med en elbil i mai. Vi venter barn i august.

Hvilken elbil til 300 000 kr får man best plass og lengst rekkevide på?

M-T
M-TInnlegg: 5186
09.03.19 19:49

Billigutgaven av Tesla Model 3 ventes til Norge tidlig i høst, men om du vil ha bil i mai er både Hyundai Ioniq og Nissan Leaf gode valg.

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 4843
09.03.19 21:10

Tror jeg hadde gått for en E-golf eller en i3, hvilket jeg også har gjort :-)

 

Gode og enkle, driftsikre. Trygge kjente merker med kvalitet og garanti og gode forhandlerapparat. Og er lette å gjøre gode kjøp på helt nye biler akkurat nå. Man får 2019 modell helt ny e-golf til 299-309.000 på finn.no. Husk å prutte. Rekkevidde er 20-24 mil på sommerstid eller 15 mil vinterstid på motorvei i 110-120km/t. Meget velkjørende, komfortabel og stillegående, dog noe traust og vanlig utseende og ikke verdens raskeste elbil. I3 er raskere og morsommere og man får 120ah ned i 300-320.000 med mye utstyr. Den går enda litt lenger enn egolf og lader bittelitt raskere på hurtiglader, men er mer nervøs på motorvei og har ikke like god komfort.

(Innlegget ble redigert 09.03.19 21:14)

fcuk
fcukInnlegg: 15665
09.03.19 23:41

Jeg hadde også kikket på brukt Opel Ampera-E, prisene er på vei nedover mot 300-merket. God plass, og rekkevidde.

SUV
SUVInnlegg: 4546
11.03.19 03:42
dobnit: Har planer om å bytte ut dieselbilen vår med en elbil i mai. Vi venter barn i august.
Hvilken elbil til 300 000 kr får man best plass og lengst rekkevide på?

Du burde fortelle om du skal ha ny bil eller om brukt elbil også er aktuelt. Dessuten så etterlyser du bilen med best plass og lengst rekkevidde, mens det ikke er sikkert det er samme bil, men kanskje en har best rekkevidde og en annen best plass og at du må inngå et kompromiss der.


Lengst rekkevidde for 300.000 kr får du antakelig med en Tesla med stort batteri som er så velbrukt og slitt at den kommer ned i 300.000 kr. Om det er noen god økonomi i å kjøpe en bil med lite eler ingen gjenværende garanti fra et bilmerke som hele tiden er på konkursens rand er imidlertid en annen sak.


Best plass får du antakelig enten i Tesla eller i en Nissan NV-200, som er en kassebil som også finnes med bakseter. Men kanskje må den også være brukt for å komme inni budsjettet ditt. Den har mange komponenter fra Leaf og det bety kortere rekkevidde enn Tesla, og også kortere enn Leaf siden den er tyngre.


En annen vesentlig forskjell på elbiler er hvor fort de kan lade og hvor greit det er å finne ladere rundt omkring og hva det koster. Tesla har jo sitt eget nettverk, hvertfall så lenge firmaet holde nesa over vannet og ikke Musk finner på endringer.


De fleste kan også lades i stikkontakt, men Renault Zoe kunne ikke det ettersom jeg har forstått, der må du på dyre hurtigladere eller til hurtigladeren du får innstallert hjemme. Det nytter altså ikke å bare plugge inn i stikkontakten og lade det nesten flate batteriet mens du er på besøk i mange timer et sted før den lang hjemturen som tar nesten et helt batteri.


Så bør du også tenke over om du virkelig vil bytte til elbil. Man har for tiden mange kunstig høye fordeler for elbiler, men disse vil forhåpentligvis reduseres snart og da er det mindre fordeler og de samme ulempene ved å ha elbil. En elbil vil også tape seg en del i verdi når dette skjer eller blir vedtatt og kjent.


Det er godt mulig det er billigere å kjøre dieselbilen din enn å bytte til elbil. Selv kjører jeg ladehybrid som bruker strøm og 0,35 l/mil med bensin med min kjøring.


Bor du slik at du drar nytte av bomfrihet, kollektivfelt, gratis parkering osv? Eller er du bare en av dem som er villig til å betalt store summer for å spare småpenger til drivstoff? Elbiler har jo nesten gratis drivstoff, men Teslaer er jo ikek akkurat billige i drift om man ikek lenger har garanti på dem til å ta seg av slikt. Når som det er blitt laget biler i over 100 år har man funnet ut hvilke løsninger som fungerer bra og hvilke som ikke gjør det. Men Tesla ser ut til å skulle finne opp alt på nytt og lage til mye rart som ikke fungerer i praksis i norsk snø og is. De fleste bilmerker har dørhåndtak som fungerer utmerket hele året, mens på Telsa-er er det veldig vanlig  måtte bytte dem ut fordi de har laget dem så avanserte og så litte driftsikre. Det samme gjelder drivverket, å få lager til å fungere har de fleste gjort i mange år, men Tesla har bommet kraftig og har derfor vært nødt til å bytte mange drivverk (Drive Unit, som regel bare forkortet DU siden det e så vanlig å bytte disse at alle skjønner hva det er for noe).


Tesla Model 3 var jo lenge en god kandidat til kurant elbil med lang rekkevidde til 300.000 kr. Men så har de altså etter hvert økt prisen så da er den ikke billig likevel.

Dantello
DantelloInnlegg: 5
16.03.19 20:58

Hyundai Ioniq anbefales sterkt. Sprek, god rekkevidde og god å kjøre.

VGstig
VGstigInnlegg: 1207
16.03.19 23:43
Dantello: Sprek

0-100 km/t på 9,9 sekund er egentlig ganske slapt, men sannsynligvis nok for folk flest. Rekkevidden er i praksis cirka den samme som e-Golf; 250 km.

jonasv
jonasvInnlegg: 433
17.03.19 02:39
SUV: u burde fortelle om du skal ha ny bil eller om brukt elbil også er aktuelt. Dessuten så etterlyser du bilen med best plass og lengst rekkevidde, mens det ikke er sikkert det er samme bil, men kanskje en har best rekkevidde og en annen best plass og at du må inngå et kompromiss der.
Lengst rekkevidde for 300.000 kr får du antakelig med en Tesla med stort batteri som er så velbrukt og slitt at den kommer ned i 300.000 kr. Om det er noen god økonomi i å kjøpe en bil med lite eler ingen gjenværende garanti fra et bilmerke som hele tiden er på konkursens rand er imidlertid en annen sak.
Best plass får du antakelig enten i Tesla eller i en Nissan NV-200, som er en kassebil som også finnes med bakseter. Men kanskje må den også være brukt for å komme inni budsjettet ditt. Den har mange komponenter fra Leaf og det bety kortere rekkevidde enn Tesla, og også kortere enn Leaf siden den er tyngre.
En annen vesentlig forskjell på elbiler er hvor fort de kan lade og hvor greit det er å finne ladere rundt omkring og hva det koster. Tesla har jo sitt eget nettverk, hvertfall så lenge firmaet holde nesa over vannet og ikke Musk finner på endringer.
De fleste kan også lades i stikkontakt, men Renault Zoe kunne ikke det ettersom jeg har forstått, der må du på dyre hurtigladere eller til hurtigladeren du får innstallert hjemme. Det nytter altså ikke å bare plugge inn i stikkontakten og lade det nesten flate batteriet mens du er på besøk i mange timer et sted før den lang hjemturen som tar nesten et helt batteri.
Så bør du også tenke over om du virkelig vil bytte til elbil. Man har for tiden mange kunstig høye fordeler for elbiler, men disse vil forhåpentligvis reduseres snart og da er det mindre fordeler og de samme ulempene ved å ha elbil. En elbil vil også tape seg en del i verdi når dette skjer eller blir vedtatt og kjent.
Det er godt mulig det er billigere å kjøre dieselbilen din enn å bytte til elbil. Selv kjører jeg ladehybrid som bruker strøm og 0,35 l/mil med bensin med min kjøring.
Bor du slik at du drar nytte av bomfrihet, kollektivfelt, gratis parkering osv? Eller er du bare en av dem som er villig til å betalt store summer for å spare småpenger til drivstoff? Elbiler har jo nesten gratis drivstoff, men Teslaer er jo ikek akkurat billige i drift om man ikek lenger har garanti på dem til å ta seg av slikt. Når som det er blitt laget biler i over 100 år har man funnet ut hvilke løsninger som fungerer bra og hvilke som ikke gjør det. Men Tesla ser ut til å skulle finne opp alt på nytt og lage til mye rart som ikke fungerer i praksis i norsk snø og is. De fleste bilmerker har dørhåndtak som fungerer utmerket hele året, mens på Telsa-er er det veldig vanlig  måtte bytte dem ut fordi de har laget dem så avanserte og så litte driftsikre. Det samme gjelder drivverket, å få lager til å fungere har de fleste gjort i mange år, men Tesla har bommet kraftig og har derfor vært nødt til å bytte mange drivverk (Drive Unit, som regel bare forkortet DU siden det e så vanlig å bytte disse at alle skjønner hva det er for noe).
Tesla Model 3 var jo lenge en god kandidat til kurant elbil med lang rekkevidde til 300.000 kr. Men så har de altså etter hvert økt prisen så da er den ikke billig likevel.

Hvor henter du tiden til novellene dine fra?

(Innlegget ble redigert 17.03.19 02:41)

jonasv
jonasvInnlegg: 433
17.03.19 02:40
Dantello: Hyundai Ioniq anbefales sterkt. Sprek, god rekkevidde og god å kjøre.

LOL


 


Antar du har en Ioniq du prøver å skaffe kjøper til

henlie
henlieInnlegg: 284
18.03.19 09:40
Kompressor-V8: Tror jeg hadde gått for en E-golf eller en i3, hvilket jeg også har gjort :-)

Blir ikke det litt smått med barn og barnevogn? i3 er vel litt upraktisk med småbarn i bakovervendt barnesete? Golf blir vel litt liten bagasjeplass til barnevogn?

henlie
henlieInnlegg: 284
18.03.19 09:44

Hvis det er litt nyere bruktbil som er målet så er det vel kun Mercedes B-klasse Electric som har god plass til barnevogn etc. "Grei" rekkevidde, men er vel ikke hurtiglading på disse. Det er jo et minus om den skal brukes som eneste bil og på langturer.

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 37248
19.03.19 19:44

Du SUV,

har du noen kommentar til at Scotty Kilmer sier (på YouTube) at Mitsubishi bruker dårligere/mindre holdbare stempelringer enn hva Toyota og Honda gjør?

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg