Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Tesla Model Y

NYTT TEMA
fcuk
fcukInnlegg: 15665
14.03.19 06:54

Ikke lenge til lansering nå, se den live her kl 16:00 i dag.

Høybygg : Check

4WD : Check

Hengerfeste : ???

Dette blir spennende dere!

Fernandovonarb
FernandovonarbInnlegg: 3180
14.03.19 07:02

Jævlig spennende faktisk. 

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 4843
14.03.19 07:32

Siden det så vidt jeg har skjønt er bekreftet (?) at Model 3 ikke får hengerfeste, så blir det vel hengerfeste på Model Y.

Denne kommer uansett til å selge som varme skolebrød og med bare 10% høyere pris enn Model 3 er det denne bilen hele Norge med Tesla-galskap vil ha. Model 3 blir en type ventepølse-Tesla slik i3 har vært ventepølse for mange. Tipper det dermed er lurt å selge Model 3 i god tid før Model Y nærmer seg om man vil unngå en korreksjon på annenhåndsverdien.

(Innlegget ble redigert 14.03.19 07:41)

Ribba
RibbaInnlegg: 35527
14.03.19 08:33
fcuk: Ikke lenge til lansering nå, se den live her kl 16:00 i dag. Høybygg : Check 4WD : Check Hengerfeste : ??? Dette blir spennende dere!

Ser at du ikke haket av "check" under punktet "Dette blir spennende dere!".

Kan si meg enig i den vurderingen. :-)

(Innlegget ble redigert 14.03.19 08:37)

Fernandovonarb
FernandovonarbInnlegg: 3180
14.03.19 08:34

Tilbøyelig til å være enig der. Det store usikkerhetsmomentet er om avgiftsfritaket fremdeles gjelder når den kommer på markedet. Tror 2019 fort kan være siste året med elbiler som er helt fritatt for alle avgifter.

barnimagen
barnimagenInnlegg: 2222
14.03.19 09:12
fcuk: Dette blir spennende dere!

Nå er det vel sikkert 100000 nordmenn som sitter klar med kredittkortet uansett hvordan spesifikasjonene bli, så sååå spennende blir det vel ikke.

Men mine kriterier:

- Mulighet for takbøyler på rails. Eventuelt en langt mer praktisk løsning enn den tåpelige måten bøylene må monteres på Model 3
- Hengerfeste
- Skikkelige dørhåndtak. Nærmeste nabo fikk sin Model 3 for to uker siden. Han og kona hater dørhåndtakene allerede
- Ikke rammeløse vinduer. Hatet dette på min tidligere Model S. Støtt og stadig problemer på vinteren. Avhengig av å ha kjørt forvarming minst 20 minutter før avreise dersom bilen stod ute en kald dag/natt
- Lastesikring. "Verdens sikreste biler", men det er bare utenpå. Inni hopper Tesla glatt bukk over sikringsmuligheter for bagasje
- ISOFIX-braketter. Spesielt disse årene hvor vi støtt og stadig tar barneseter inn og ut av bilen er det et herk når man må lirke holderne innunder skinnet mellom sittepute og ryggpute for å treffe ISOFIX-ankerene.
- Effektiv batterivarming for å unngå grusomt treg ladehastighet på hurtigladere og superladere. Ser dessverre at Model 3 lider av å komme til superlader med for kaldt batteri og dermed saktelading
- Gode lys utvendig
- Matrix-lys

Men folket vil ha 0-100 på 3-4 sekunder, så da selger den nok som Espabollene uansett.

Torl
TorlInnlegg: 993
14.03.19 12:30

8PM PDT = 0400 CET

Visning altså 15.mars kl 04 for oss om jeg ikke tar helt feil.

MrManUtd
MrManUtdInnlegg: 29303
14.03.19 13:01

"om jeg ikke tar helt feil."

- Det gjør du ikke. 

fcuk
14.03.19 17:15

Nei, bomma på dag og natt gitt.

Amatør_1
Amatør_1Innlegg: 9375
14.03.19 17:47
Fernandovonarb: Det store usikkerhetsmomentet er om avgiftsfritaket fremdeles gjelder når den kommer på markedet.

Den eneste grunnen til at Tesla eksisterer.

SUV
SUVInnlegg: 4546
14.03.19 21:23
Fernandovonarb: Det store usikkerhetsmomentet er om avgiftsfritaket fremdeles gjelder når den kommer på markedet. Tror 2019 fort kan være siste året med elbiler som er helt fritatt for alle avgifter.

Håper at i år er siste året hvor elbilene slipper unna alt av avgifter, for denne forskjellsbehandlingen av oss som trenger rekkevidde, hengerfeste osv og de som klarer seg uten dette er jo galskap.

Og det er jo mange typer biler som ikke finnes som elbil. Hva med for eksempel en grei anleggsbil som er pickup med 4WD og god fremkommelighet og god bakkeklaring? Noe tilsvarende HiLux.

Det er jo også en del biltyper som finnes som elbil, men bare til en helt vill pris som gjør den uaktuell for vanlige folk. For eksempel om man trenger en litt stor SUV med hengerfeste så kan man jo bruke Model X til ca en million, men da er det bedre å kjøpe en bil til halvparten og bensin nok til den første millionen km for samme sum. Selv med avgiftsfritaket så vil det ikke lønne seg med elbil fremfor alternativene her. Muligens hvis man har mange bommer o parkering og slikt (som da betyr enda mer avgiftsfritak), men ikke ellers.

Jeg har ikek funnet noen elbil som passer til mitt bruk. Model X til en mill kan til nød gå an, men blir da til mitt bruk en dårligere bil som koster mye mer og da er det jo bare tull å kjøpe en slik. Også kunne jeg klart meg med en elbil som bil nr 2 som da kunne tatt den delen av kjøringa mi som stort sett går på strøm, men hva er vitsen sånn totalt sett for samfunnet da? Null og niks og det blir bare mer forurensning p skulle lage en ekstra bil som står og ruster. Og jeg vil heller ha en bil jeg kan bruke til alt enn å ha en bil nr 2 som er dårligere og kjøre rundt i denne en del.

Overgangen til eliler er galskap. Om noen gjerne vil ha elbbil så kunne de gjerne hatt det for min del, på samme betingelser som i andre har andre biler. Men å i praksis tvinge oss over på elbiler synes jeg er en uting.

InternalExile
InternalExileInnlegg: 18557
14.03.19 22:12
Torl: Visning altså 15.mars kl 04 for oss om jeg ikke tar helt feil.

Nå er det bare en halv time etter Trening 1. fra Melbourne Grand Prix Circuit, som jeg bare må se i natt. Men vet ikke om jeg gidder sitte oppe til Model Y lanseringen. Får vel sett den i morgen. Ikke så viktig å se den live.

Jan
JanInnlegg: 6159
14.03.19 22:30
InternalExile: Men vet ikke om jeg gidder sitte oppe til Model Y lanseringen. Får vel sett den i morgen. Ikke så viktig å se den live.

Jeg har aldri forstått meg på folk som ligger i sovepose utenfor kinoen, for å se den siste Star Wars filmen, eller utenfor eplebutikken for å få lov til å betale en formue for den nyeste epletelefonen.

Filmen skal sikkert vises i ukevis, og den nye iPhonen skal sikkert selges i månedsvis, eller årevis, så det er ingen grunn til panikk.

På den annen side har jeg heller aldri forstått meg på religion, overtro, eller astrologi heller.

Kompressor-V8
14.03.19 22:39

IE skrev:

«Men vet ikke om jeg gidder sitte oppe til Model Y lanseringen. Får vel sett den i morgen. Ikke så viktig å se den live.»

Helt enig. Er tross alt bare en elbil :-)

Jan
14.03.19 22:41
InternalExile: Nå er det bare en halv time etter Trening 1. fra Melbourne Grand Prix Circuit, som jeg bare må se i natt

Formel 1 på TV, er omtrent like spennende som å se maling tørke. Forbikjøringer skjer nesten aldri, og er det kniving mellom to biler fra samme team, er det stallordre som gjelder. Man får heller ikke særlig inntrykk av hvor fort det egentlig går unna.

Hvis man først skal se motorsport på asfalt på TV, er motorsykkelløp mye mer spennende. Der er det action og forbikjøringer hele tiden.

InternalExile
14.03.19 22:47
Jan: Formel 1 på TV, er omtrent like spennende som å se maling tørke. Forbikjøringer skjer nesten aldri, og er det kniving mellom to biler fra samme team, er det stallordre som gjelder. Man får heller ikke særlig inntrykk av hvor fort det egentlig går unna.

Totalt uenig. Siste sesong var meget bra med noen helt fantastiske løp.
Men det krever som all sport en vis innsikt i sporten. Selv fatter jeg ikke at noen gidder se 10 tusen på skøyter eller 50 km på ski, men så har jeg ingen spesiell interesse for skøyter eller ski.

InternalExile
14.03.19 22:48
Kompressor-V8: Helt enig. Er tross alt bare en elbil :-)

Har faktisk gjort noen ærlige forsøk på å se Formel E, men det er kjedelig og lyden er helt forferdelig. Får gnagsår i øra etter bare noen minutter,

Ribba
14.03.19 22:54
InternalExile: Har faktisk gjort noen ærlige forsøk på å se Formel E, men det er kjedelig og lyden er helt forferdelig.

Slutta å se F1 etter V8'ern forsvant. Interessen var riktignok allerede dalende fra da V10'ern forsvant.

InternalExile
14.03.19 22:55
Ribba: Slutta å se F1 etter V8'ern forsvant. Interessen var riktignok allerede dalende fra da V10'ern forsvant.

Anbefaler at du gir F1 en ny sjanse. Det har tatt seg kraftig opp etter at Liberty Media har tatt over sirkuset.

Jan
14.03.19 23:04
InternalExile: Totalt uenig. Siste sesong var meget bra med noen helt fantastiske løp.
Men det krever som all sport en vis innsikt i sporten.

Siden du sier det, skal jeg gi det en sjanse. Hvilken kanal kan man følge 2019 sesongen på ?

Monaco GP, er i hvert fall et av løpene som er svært oppskrytt, der er forbikjøringer nesten umulig. Når det gjelder lange ski og skøyteløp, må jeg innrømme at jeg nøyer meg med å de innspurten, hvis jeg har anledning.

Ribba
14.03.19 23:08
Jan: Hvilken kanal kan man følge 2019 sesongen på ?

Det er vel fortsatt Viasat som har rettighetene på F1?

Ribba
14.03.19 23:13
InternalExile: Anbefaler at du gir F1 en ny sjanse. Det har tatt seg kraftig opp etter at Liberty Media har tatt over sirkuset.

Har ikke tid til til å bruke tid både i sofaen på F1 og PL. Når interessen for PL våknet for alvor var en av årsakene til at interessen for F1 døde ut.

Men siste løpet jeg så, det var fortsatt første løpet med V6'er. Selv med surroundanlegget på, så var det mildt sagt en gledelig opplevelse å stå opp tidlig på en søndags morgen for å se første løpet.

InternalExile
14.03.19 23:17
Jan: Siden du sier det, skal jeg gi det en sjanse. Hvilken kanal kan man følge 2019 sesongen på ?

Det er Viasat Sport + og Viasat Sport 1. Begge er i grunnpakken til Telenor, gamle Canal Digital, og i RiksTV pakken.

InternalExile
14.03.19 23:19
Ribba: Har ikke tid til til å bruke tid både i sofaen på F1 og PL. Når interessen for PL våknet for alvor var en av årsakene til at interessen for F1 døde ut.

Følger også PL, men orker ikke se en hel kamp. Følger med på resultater og statistikk :-)

F1 derimot, der kan jeg se løpene i reprise også.

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 37248
14.03.19 23:36

Når det gjelder lange ski og skøyteløp, må jeg innrømme at jeg nøyer meg med å de innspurten, hvis jeg har anledning.

Samme med SUVs lange innlegg, ofte er det greit å bare lese innspurten.

Jan
15.03.19 00:02
InternalExile: Det er Viasat Sport + og Viasat Sport 1. Begge er i grunnpakken til Telenor, gamle Canal Digital, og i RiksTV pakken.

Takk for opplysningen. Jeg har Canal Digital/Telenor.

fcuk
15.03.19 06:46

Da ble det som jeg forventet, en mindre Model X med 7-seter.

Ikke et ord sagt om hengerfeste ennå.

Kompressor-V8
15.03.19 06:52

Så helt ut som forventet. Men litt bollete og høy på modten?

fcuk
15.03.19 07:16

Sideprofilen er vel den minst heldige, men denne ser i det minste mye bedre ut en Model X.

Liker bruken av sorte lister og detaljer. Kommer til å selge som hakka møkk.

Kompressor-V8
15.03.19 07:27

Enig. Ser ikke spesielt bra ut, men bedre enn Model X ja. Akkurat det skal dessverre ikke så mye til. Den kommer likevel til å selge ekstremt pga lav 0-100 tid i forhold til pris, ladenettverk og elbilfordeler (hvis de fortsatt er slik).

Skulle ønske de klarte å videreføre det lekre designet til Model S litt mer. Den er jo skikkelig snasen, rent bortsett fra at det er så mange av den at man blir litt lei.

(Innlegget ble redigert 15.03.19 07:42)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg