Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Bilkjøp 2.0 eller utsette?

NYTT TEMA
Someone
SomeoneInnlegg: 25959
07.04.19 18:51

Jeg er virkelig i villrede om dagen hvordan bilstatus i heimen bør se ut fremover.

Status i dag er at vi har en Golf stasjonsvogn som blir 5år om snaue 2 måneder. Bilen kjøpt, nedbetalt og hele pakka, og er akkurat i dag et veldig billig bilhold, og vi er svært fornøyd med den. Derfor vi også kjøpte den ut av leasingen etter 3 år. Men så er spørsmålet om veien videre. Med to barn (minste er 4mnd) så merker vi at plassen til tider er litt snau. Et alternativ er selvsagt å pakke litt lurere, gå til innkjøp av skiboks.....samt ta en tur til mikropaint for å fikse noen riper og skraper som har dukket opp også kjøre videre.

Ellers skal en ny bil bestilles på leasing. Sånn helt ideelt hadde f.eks en V90 eller 5-serie stv vært flott, men vi ønsker ikke bruke så mye på bil akkurat nå. Passat er jo en veldig het kandidat, men ulempen er blant annet at GTE modellen ikke kommer (på nytt) før til høsten. Så er det spørsmål om det er andre biler i den klassen som er store nok, men heller ikke for dyre. Det meste av SUVer er uaktuelt, spesielt siden de som ikke er store (og gjerne dyre) ikke har bagasjerom som egner seg hvor å ta med barnevogn. Da vi trenger litt plass i lengden. Golfen går akkurat

Til høsten blir også minstemann såpass stor at vi må få plass til et av de store bakovervendte setene. 

Om 3-4 år hadde jeg f.eks håpet å klart meg men en bil i e-Golf eller i3 størrelsen, og så håper bildelingstjenester eller leie er såpass smidig (også i Asker) at jeg kan effektivt bruke det i ferier og hytteturer. Men føler ikke man er helt der ennå

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 37783
07.04.19 18:56

Ja jeg kastet håndkleet på Golf etter 2 1/2 år.......

det 'vettuge' er kanskje å lease en ny bensinbil og så se an igjen om 3/4 år hva som er greia med elbil eller ikke, og DA ha siste sjans på ny bensinbil før evt. 2025.

rosmebraad
07.04.19 18:58

Som en liten kuriositet så er det flere (muligens meg også) som har snakket om ny/nyere 5-serie eller E-klasse tidligere, og så når det er mulig å finansiere slikt så har interessen dabbet kraftig av.

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 5452
07.04.19 20:49

Et innspill fra meg:

Hvis dere liker bilen og den holder seg bra og fri for feil og tull vil det jo være fornuftig å beholde bilen videre. Med små barn blir det sikkert litt mer grisete også enkelte ganger uansett og da vil jeg tro at splitter ny bil uansett fort blir litt mer stress enn ren moro. 

Likevel er jo det også det «kjedelige» valget. Dere kunne jo vurdert å bytte over til en litt nyere brukt Passat med noe gjenværende garanti om plassbehovet er det viktigste. Da både «utsetter» man avgjørelsen litt og får samtidig litt nyere og større bil likevel.

kytec
kytecInnlegg: 46545
07.04.19 20:51
Kompressor-V8: Hvis dere liker bilen og den holder seg bra og fri for feil og tull vil det jo være fornuftig å beholde bilen videre.

.

(Innlegget ble redigert 07.04.19 20:54)

Jan
JanInnlegg: 6637
07.04.19 20:55
kytec: Men om bilen reelt er verdt max 10 000 som den står er det da lurt å bruke 20 000 kr. på å få den godkjent?

Tror du er i feil tråd nå.

Someone
07.04.19 21:16
Kompressor-V8: Likevel er jo det også det «kjedelige» valget. Dere kunne jo vurdert å bytte over til en litt nyere brukt Passat med noe gjenværende garanti om plassbehovet er det viktigste. Da både «utsetter» man avgjørelsen litt og får samtidig litt nyere og større bil likevel.

Ser den, men bruktbil vil det trolig ikke bli. Da føler jeg at jeg like gjerne kan beholde dagens. Hvis vi bytter så blir det en ny bil på leasing

Selv om garantien nå snart går ut, så er ikke det noe avgjørende

Burkar
BurkarInnlegg: 8834
07.04.19 21:20

Hva med å ta over en eksisterende leasingavtale på en Passat GTE?

Det ligger 20 stk på Finn, til litt forskjellige priser og innskuddsvarianter.

Someone
07.04.19 21:40
Burkar: Hva med å ta over en eksisterende leasingavtale på en Passat GTE?

Absolutt et alternativ, selv om hvis vi velger bytte bil nå har vi egentlig et 3-4 års perspektiv

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 5452
07.04.19 21:52

Husk at det kommer elektrisk X3 snart. iX3.

Someone
07.04.19 21:56
Kompressor-V8: Husk at det kommer elektrisk X3 snart. iX3.

Jeg er klar over det, og det kan være et alternativ om noen år. Dog er jeg usikker på om den får stort nok bagasjerom for å frakte både vogn og bagasje

Jan
07.04.19 22:34
Burkar: Hva med å ta over en eksisterende leasingavtale på en Passat GTE?
Det ligger 20 stk på Finn, til litt forskjellige priser og innskuddsvarianter.

Jeg vil ikke ubetinget anbefale Passat GTE. Min ene sønn overtok en leasingavtale på en slik. Den skal ha dyr service dobbelt så ofte som VAG-biler med vanlig drivverk. Den siste, rett før tilbakelevering kom på nesten 12.000. Elektrisk rekkevidde er ikke noe å skryte av, og når batteriet er tomt, bruker den mer bensin enn enn vanlig bensinbil.

Som jeg har gitt uttrykk for i andre tråder, mener jeg ladbare hybrider er et blindspor i utviklingen av biler. Man får noen få mil elektrisk rekkevidde. Kostnaden er mer komplisert teknologi, mye høyere serviceutgifter, og noen hundre kilo ekstra vekt.

Hvis TS trenger romsligere bil, tilbyr VAG biler som Touran, Octavia, Superb og Passat med bensin eller diesel.

Someone
08.04.19 07:07
Jan: Octavia

Octavia er i praksis like romslig som Golfen. Så den er uaktuell å bytte til. Den ble testet ut da vi kjøpte Golfen

Fordelen med Passat GTE var at den ofte var veldig gunstig å lease

(Innlegget ble redigert 08.04.19 07:08)

rosmebraad
08.04.19 08:44

Helt enig. Bensin eller el. Jeg brukte kun 2000 kr på én oljeskiftservice på Golfen på 2 1/2 år mens GTE som du sier ramler inn med mye mer i service. Og bensingolf var ned i 0,48 på mila på langkjøring uten at jeg engang tenkte på å kjøre pent.

rosmebraad
08.04.19 08:45

Jf. at Avensis er nedlagt så er vel Passat også en utdøende bilklasse.

henlie
henlieInnlegg: 448
08.04.19 09:42

Slik jeg forstår det så er det bagasjeplassen som er ankepunktet ift. plass? En Golf stasjonsvogn har jo større bagasjeplass en både V90 og 5-serie... De to sistnevnte har i tillegg skrånende bakluke som stjeler en del plass. Vår MB C-klasse hadde vært for liten med barnevogn, men Golf'en har mye større bagasjeplass, i tillegg er benplassen bak noe bedre. Den må da være stor nok, tenker jeg, er ikke mindre enn Passat som vi hadde i den fasen (2006-2010). Eller er det muligens et lite ønske om ny bil som ligger bak her? :)

For min del var det økonomi og det praktiske som bestemte bil på den tiden, sånn sett er Golf'en et fornuftig valg. Passat'en er ikke så mye større, men bakseteplassen er nok bedre ift. bakovervendt barnesete.

Plassmessig tenker jeg Skoda Superb, er ikke så mange som slår den.

Someone
08.04.19 09:47

Er jo alltid litt ønske om ny bil også ;)

Når det kommer til bagasjeplass er Golfen bra, men man kan la seg lure av antall liter i den offisielle målingen. Selv om den såvidt var større enn f.eks Passat, så er lastbar plass dårligere. Blant annet er mye av volumet i skuffer i «gulvet»

Burkar
BurkarInnlegg: 8834
08.04.19 10:43
Jan: Jeg vil ikke ubetinget anbefale Passat GTE.

Jeg har hatt min Passat GTE i 3 år nå, og er egentlig veldig fornøyd. Jeg kjører som oftest bare på strøm i løpet av ukedagene, da det er korte avstander mellom hjem, jobb, skole og barnehage. Langtidsforbruket er derfor lavt.

Servicekostnadene blir høyere enn for en vanlig Passat, det er sant. Men årlig service er ikke så uvanlig på andre merker, er det vel? Volvoen jeg hadde (V60) hadde i hvert fall dette. 

xantiasx
xantiasxInnlegg: 2490
08.04.19 10:54
rosmebraad: Jf. at Avensis er nedlagt så er vel Passat også en utdøende bilklasse.

VW har ihvertfall sagt at det er siste generasjon Passat som selges nå, pga mer enn 50% redusert volum.

Og strengt tatt er en Golf stv nå større enn Passat var for noen år siden. Og har vel like stort bagasjerom som nåværende Passat stv. Så da er det vel plassen i baksetet som er større i Passat?

(Innlegget ble redigert 08.04.19 10:57)

Forfun
ForfunInnlegg: 5863
08.04.19 11:06

Kjenner igjen ønsket om ny bil. Men det fornuftige er jo å beholde. Golf'en er jo en god bil, og økonomien i å bytte er ikke veldig stor.

henlie
08.04.19 11:11
Someone: Når det kommer til bagasjeplass er Golfen bra, men man kan la seg lure av antall liter i den offisielle målingen. Selv om den såvidt var større enn f.eks Passat, så er lastbar plass dårligere. Blant annet er mye av volumet i skuffer i «gulvet»

Ok, jeg synes det ser veldig stort ut og uten tvil veldig mye større enn i min MB C-klasse. Det er vel også slik på Passat at mange av de oppgitte literne er under gulvet.

xantiasx
xantiasxInnlegg: 2490
08.04.19 11:33

Passat har vel et breiere og høyere gulv baki, mens Golf har et mer "firkantet" lasterom. Dvs man får satt mer på gulvet i Passat (akkurat som med tidligere generasjon Volvo V70, kun 530l pga høyt bagasjerom, men det var bredt, så man fikk satt mye der).

henlie
08.04.19 12:58
xantiasx: Passat har vel et breiere og høyere gulv baki, mens Golf har et mer "firkantet" lasterom. Dvs man får satt mer på gulvet i Passat (akkurat som med tidligere generasjon Volvo V70, kun 530l pga høyt bagasjerom, men det var bredt, så man fikk satt mye der).

Det stemmer at Passat har en del lengre bagasjerom. Den nyeste har vel også fått økt literantallet noe.

Her er målene på bagasjerommet:

Golf BxLxH: 100,3 cm/105,5 cm/58,4 cm (605 liter)

Passat BxLxH: 100,5 cm/117,2 cm/52,9 cm (650 liter)

Bredde er altså tilnærmet lik, Passat har 11,7 cm lengre bag.rom, mens Golf sitt er 5,5 cm høyere (opp til bagasjeromstrekk). 

Jeg mener bagasjerommet i Golf'en må være mer enn stort nok, totalt sett er jo forskjellene marginale. Måtte i tilfelle være bakseteplassen ift. bakovervendt barnestol som var ankepunktet.

Forfun
ForfunInnlegg: 5863
08.04.19 15:12
henlie: Golf BxLxH: 100,3 cm/105,5 cm/58,4 cm (605 liter)

For 6 år siden målte jeg lengden på Golf og Passat med setet nede, og fant at de var tilnærmet like lange. Dermed ble Golf med videre i sammenligningen, ikke passat. Eneste målet som er vikig for meg.

cjparker
cjparkerInnlegg: 2209
08.04.19 15:12

For 4 år siden hadde vi det samme dilemmaet med bilen vår. Vi valgte å beholde den i ytterligere 4 år. Da byttet vi denne i en nestenny outnack, of det er utrolig deilig å ha mer plass til bena i baksetet. Jeg har også kommet over et bilsete som bygger mye mindre enn besafe izofix X3 vi hadde tidligere. Vi fikk noe overraskende nr 3 med den gamle bilen, og da ble det trangt i baksetetbaks kompaktklassebil. Besafe modular, som vi nå har kjøpt, er mye lettere når barnet sitter bakovervendt. Det tar også mye mindre plass totalt sett når det med tiden snus.

Hva med en ny superb bensin, hvis du vil ha vag? Vi ville ha bakkeklaring, aw og bensin, og da er det lite å velge mellom

Someone
08.04.19 18:32

Akkurat nå har vi jo BeSafe Izi Go for minstemann, og det tar ikke spesielt stor plass. Og eldste mann har nå en eller annen Cybex Solution som er ganske nett og lett å få ut og inn. Men har var først tre og trekvart år før vi fikk satt han forover. Før det hadde vi Cybex Sirona. Fordelen med det er at man kan vende det 90 grader så er lett å sett inn barn, men tar veldig mye plass. Men det har vi uansett ikke nå lenger og har ennå en stund på oss til minstemann vokser ut. Men er egentlig ikke så bekymret for bakseteplassen. Så lenge jeg får plass til egnet sete er jeg fornøyd. Jeg (eller kona) sitter der aldri selv der bak

(Innlegget ble redigert 08.04.19 18:32)

Someone
28.04.19 22:03

Heller nå mer og mer mot å beholde den. Så har sendt forespørsel på Mikro Lakk for hva det vil koste å fikse et par kosmetiske småskader

rosmebraad
29.04.19 11:08

Og DSG og ACT funker fint fortsatt? Jeg fikk som kjent noia og feiget ut.......

Someone
29.04.19 22:45

DSG fungerer fint og har bare gått 75.000km

ACT har jeg ikke på min

Jan
29.04.19 23:37
rosmebraad: Og DSG og ACT funker fint fortsatt?

På den tiden ble ACT bare brukt på klassisk Golf. Jeg leste et intervju med en representant for VW da det ble introdusert. Han hevdet det bare hadde noe for seg på lette biler. Derfor har verken Golf stv. eller Sportsvan dette. Noe jeg er glad for. Det enkle er oftest det beste. På linje med start/stopp, er det bare noen dråper å spare.

I dag, ser det ut som den nyere 1,5 varianten bare leveres med dette i alle modeller.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg