Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Porsche Taycan

NYTT TEMA
Jan
JanInnlegg: 6386
07.09.19 00:21
MacanT: He he, det vil føre til at folk tror du kjører rundt i en Porsche med det motorsvakeste alternativet. Resulterer i at en masse diesel-sjåfører, rånere og Tesla folk skal prøve seg hele tiden. Morsomt i begynnelsen men slitsomt i lengden :)

Minner meg om da jeg var yngre. Drømte om å vinne i Lotto og kjøpe en M5 som taxi, og sette på et 520d merke bakpå. 
Nå er jeg snart 67, og bryr meg ikke om slikt. 
En av fordelene med å bli voksen, er at selvbildet og tilliten til seg selv, kommer av viktigere saker enn 0-100. Nå handler det om å holde ut lengst mulig, ikke å komme fortest mulig i mål.

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 5037
08.09.19 08:50

Første Taycan registrert på norske skilter.


Du verden for en egenvekt. 2470kg med fører... det er 105kg mer enn en range rover diesel. Og hele 475kg mer enn min relativt fleskete Panamera GTS og ikke minst 365kg mer enn den store BMW 750xi jeg hadde...


Likevel kan de trøste seg med at den på papiret veier 95kg mindre enn Audi e-tron 55 quattro. Tipper oppgitt vekt dessuten er standard bil før ekstrautstyr, da mine (velutstyrte) biler ofte veier mye mer i virkeligheten enn på papiret. Vi snakker om en svært tung bil her. Sportsbil? Hmmm..

MacanT
MacanTInnlegg: 12309
08.09.19 11:25
Kompressor-V8: Du verden for en egenvekt. 2470kg med fører..

Det var merkelige greier.

Ifølge Porsche har den en egenvekt på 2295 kg (2370 kg med fører)

Altså omtrent samme som Panamera Turbo S E-hybrid.

(Innlegget ble redigert 08.09.19 11:26)

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 5037
08.09.19 11:56

Liker ikke vekten på panamera hybrid eller turbo s hybrid heller. Den blir for tung og man merker det dessverre godt. Standard Panamera turbo med ren bensinmotor er allerede oppgitt til 2070kg med fører. Det er 35kg mindre enn min gamle tunge 750xi. Den er mer enn tung nok og egentlig for tung allerede. Man merker at Panamera med hybrid veier for mye bak og de blir for lite agile. Min GTS var langt mer sporty og mye mer karakteristisk enn en ny Panamera turbo, med hybrid blir det dessverre bare trist. Fortsatt en meget god og komfortabel tung superkvikk bil. Men sitter litt med følelsen av at det bare image som står igjen som 10 av 10. Resten er litt 7 av 10. 

Uten sammenligning forøvrig: 911 996 C2 manuell veier 1395kg inkl fører. Ganske stor forskjell på agiliteten i slike biler. Er nesten halve vekten.

(Innlegget ble redigert 08.09.19 11:59)

MacanT
MacanTInnlegg: 12309
Fernandovonarb
FernandovonarbInnlegg: 3695
12.09.19 14:31

Musk vil sette Porsche på plass rundt ringen. Hvis en Model S klarer dette vil det være en kjempefjær i hatten for Tesla. Samtidig som det sitter tyskere og biter negler, så lager han seg en stor fallhøyde med dette stuntet. Må innrømme jeg har liten tro på at Tesla vil lykkes.

GreySerpent
GreySerpentInnlegg: 20300
12.09.19 14:34

Elon Musk må ha flere diagnoser. 

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 5037
12.09.19 17:54

Hehe artig at Tesla er bryske og prøver seg da.


Må innrømme at Taycan er en lekker bil. Bare synd den er en elbil og ikke en bensinbil... ;-)

Amatør_1
Amatør_1Innlegg: 9989
12.09.19 18:30
Fernandovonarb: Musk vil sette Porsche på plass rundt ringen. Hvis en Model S klarer dette vil det være en kjempefjær i hatten for Tesla. Samtidig som det sitter tyskere og biter negler, så lager han seg en stor fallhøyde med dette stuntet. Må innrømme jeg har liten tro på at Tesla vil lykkes.
Fernandovonarb
FernandovonarbInnlegg: 3695
12.09.19 19:22

Har tråla litt rundt dette, og ser ut som Tesla har en bil med tre motorer på gang. Vil komme om ca 1 år, men ikke på model 3 og Y. Det er vel noe sånt de har sendt avgårde. Egentlig feil tråd, men tar det her siden dette kom opp i konkurransen om ringen.


" It also has badges that say P100D+,"

nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 16866
12.09.19 19:42

Video som viser produksjonen av Taycan. Porsche Taycan PRODUCTION LINE

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 5037
12.09.19 21:13

Blir spennende å se om Tesla klarer dette. Hadde faktisk vært skikkelig kult om de greide å slå Porsche :-)

MacanT
MacanTInnlegg: 12309
12.09.19 21:23
nometalhorse: Video som viser produksjonen av Taycan. Porsche Taycan PRODUCTION LINE

Imponerende, sedvanlig Porsche presisjon, nøyaktighet og QA/QC

Shelby
ShelbyInnlegg: 541
13.09.19 21:40
MacanT: Imponerende, sedvanlig Porsche presisjon, nøyaktighet og QA/QC

Javel, og hva er så imponerende med denne fabrikken? Kunne vært fra hvilken som helst fabrikk i 2019.

De som imponerer er de som bygger, og programerer robotene.

(Innlegget ble redigert 13.09.19 21:41)

MacanT
MacanTInnlegg: 12309
13.09.19 21:45

Jada :) 

nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 16866
13.09.19 22:32
Shelby: Kunne vært fra hvilken som helst fabrikk i 2019.
Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 5037
19.09.19 08:07

En ting er Tesla. Men mer realistisk er det jo ingen som vurderer tesla opp mot taycan på en seriøs måte før kjøp. Det blir bare «tissekonkurranse».

Derimot vil jeg si at Porsche taycan sitt forbruk, rekkevidde og vekt, samt ikke minst pris, setter konsernsøsteren Audi E-tron i et meget godt lys. Den har jo ikke spesielt mye dårligere ladehastighet viser det seg i praksis, og rekkevidden er jo nesten på nivå, bare at den allerede har komfort og støydemping i særklasse blant elbiler, og ikke minst plass som er bedre enn kommende Taycan cross turismo, som jeg først så på som interessant.

Dersom man ikke trenger mer akselerasjon blir dermed E-tron 55 et elbil-kupp. 

(Innlegget ble redigert 19.09.19 08:08)

Larsabal
LarsabalInnlegg: 11047
19.09.19 15:59
Kompressor-V8: Dersom man ikke trenger mer akselerasjon blir dermed E-tron 55 et elbil-kupp.

Jeg tror heller ikke det er så mange som sitter og vurderer om de skal ha en Taycan eller en e-tron.


Jeg tror valget for de fleste handler om man skal ha Porsche med elektrisk eller tradisjonell drivlinje.

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 5037
19.09.19 16:16

Helt enig. Jeg hadde selv helt klart valgt bensin i den prisklassen. Ser ikke behovet for å spare 3-4-5000kr i mnd i bensin når man kjøper bil til 2 mill.

MacanT
MacanTInnlegg: 12309
19.09.19 23:49
Kompressor-V8: Ser ikke behovet for å spare 3-4-5000kr i mnd i bensin når man kjøper bil til 2 mill.

Du må krysse av for omtrent alt hvis du skal komme opp i 2 mill :)

Man får en veldig godt utstyrt Taycan Turbo inkludert Burmester anlegg og det hele for ca. 1.5 mill

 

 

(Innlegget ble redigert 19.09.19 23:49)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg