Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Porsche Taycan

NYTT TEMA
MacanT
MacanTInnlegg: 13456
18.03.20 13:12
Someone: NOK har vel aldri vært stabil. På starten av 2000 tallet var jo faktisk dollar oppe i 9,5ish på det meste. Så raste den ned til 5,5

Her er en ganske interessant artikkel om Norges banks pengepolitikk de siste 50 årene.

https://finansavisen.no/debattinnlegg/2020/03/13/7502184/70-tallet-om-igjen-i-norges-bank

(Innlegget ble redigert 18.03.20 13:13)

Fernandovonarb
FernandovonarbInnlegg: 4939
18.03.20 14:35

Må huske at mange importører valutasikrer bilene slik at prisene skal holde seg mest mulig stabile over tid. De er ikke avhengige av dag til dag kurs.


Har Taycan endret pris siden den ble lagt ut for salg i Norge?

MacanT
MacanTInnlegg: 13456
18.03.20 16:56
Fernandovonarb: Må huske at mange importører valutasikrer bilene slik at prisene skal holde seg mest mulig stabile over tid. De er ikke avhengige av dag til dag kurs.
Har Taycan endret pris siden den ble lagt ut for salg i Norge?

Ja prisene ble satt opp noen prosent tidligere i år. Men det var nok småtterier i forhold til det som kommer nå.

Jeg er inderlig glad at prisen på kontrakten står fast for med dagens valutakurs ville bilen blitt 300 000 dyrere.

(Innlegget ble redigert 18.03.20 16:56)

KingsRoad
KingsRoadInnlegg: 5818
23.03.20 13:05
MacanT: Jeg er inderlig glad at prisen på kontrakten står fast for med dagens valutakurs ville bilen blitt 300 000 dyrere.

Porsches norske importør har bekreftet at prisene straks skal markant opp, dvs. følge kronekursen.

 

Begynner å bli en stund siden vi var her;

 

''Smertegrense på 800.000

På Facebook-gruppen Porsche Taycan Norway er det over 3200 medlemmer, og Jim Roger Johansen, som driver gruppen, har en oppfatning av hvor smertegrensen for kundene går.

– Jeg tror folk syns smertegrensen går på 800.000 kroner for Carrera 4 og 1,2 millioner for Turbo og 1,5 millioner for Turbo S pluss utstyr. Men det spørs også hva Porsche tenker. Skal de virkelig selge mange, må de legge seg enda lavere, sier Johansen, som selv også har reservert en bil.

I en uhøytidelig spørreundersøkelse blant gruppens medlemmer, svarer de fleste at innstegsprisen for en Taycan med firehjulsdrift bør ligge mellom 700.000 og 800.000 kroner for at de skal bestille bilen.''

(Innlegget ble redigert 23.03.20 13:06)

MacanT
MacanTInnlegg: 13456
23.03.20 22:48
KingsRoad: Begynner å bli en stund siden vi var her

Det var den gang en del naive folk trodde de skulle få kjøpe Porsche biler til omtrent samme pris som Tesla S og X

GreySerpent
GreySerpentInnlegg: 23794
24.03.20 22:29

Kjørte bak en hvit Taycan i dag. 

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 5652
25.03.20 07:38

Begynner å se de i trafikkbildet her i Bærum.

MacanT
MacanTInnlegg: 13456
01.04.20 13:23
Kompressor-V8: Anbefaler ingen å dra på europatur med elbil. Her fra taycan.

At Frankrike, Spania og også Italia har helt elendig lade infrastruktur er jo en kjent sak.

Så lenge man holder seg til Sverige, Danmark, Tyskland, Nederland, Østerrike og Sveits tenker jeg det går utmerket fint.

(Innlegget ble redigert 01.04.20 13:24)

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 5652
01.04.20 16:23

Sant det. Men da bør man dessverre likevel holde seg til motorveier og ikke de litt morsomere småveiene på impuls. Har selv kjørt med etron til syd-Sverige, vi droppet å ta gjennom danmark tilbake på vei hjem pga skuffelse over å ikke kunne velge veier på impuls på vei hjem. 

(Innlegget ble redigert 01.04.20 16:26)

MacanT
MacanTInnlegg: 13456
01.04.20 17:47
Kompressor-V8: Men da bør man dessverre likevel holde seg til motorveier og ikke de litt morsomere småveiene på impuls. Har selv kjørt med etron til syd-Sverige, vi droppet å ta gjennom danmark tilbake på vei hjem pga skuffelse over å ikke kunne velge veier på impuls på vei hjem.

Jo det går fint det også, man må bare passe på å ikke sette sin lit til navigatoren i Taycan eller e-Tron.

I Sverige og Danmark kan man for eksempel bruke denne i tillegg, da bør det ikke være særlig store problem å finne ladestasjoner.

Det tragiske er at Kina viruset blir nok den største utfordringen dette året hva gjelder langturer utenfor Norge.

(Innlegget ble redigert 01.04.20 17:47)

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 5652
01.04.20 20:54

Vi gav opp, bensinbil er en helt annen frihet på impulsive langturer og det fungerer rett og slett bedre for frihetsfølelsen. Men i Norge går naturligvis elbil helt greit, spesielt om man stort sett lader hjemme. Og som transportmiddel funker det veldig fint også på lengre turer så lenge det er 150kw ++ hurtigladere. Men å lade hver 20-25 mil slik man opplever å ende opp med å gjøre i praksis langs en motorvei med småharry burgersteder langs motorveiene er litt kjipt når man kan kjøre 40-50 mil med «dinosaurbil» og stoppe der man vil langs sjøen.

(Innlegget ble redigert 01.04.20 20:57)

Forfun
ForfunInnlegg: 5936
01.04.20 21:32

Stor forskjell på dårlige burgersteder og gode restauranter. Er man to kan en bruke tid i bilen for å finne ett bra lunsjsted. Gir en helt annen opplevelse. Taycan frister, kanskje Audi GT enda mer. Men jeg vil ha noe som gjør at jeg kan kjøre på langtur. Veldig spent på når Europa åpner opp. 

MacanT
MacanTInnlegg: 13456
02.04.20 12:56

På tal om langturer så har en amerikaner kjørt en Taycan Turbo rundt hele Nord-Amerika.

11 000 Miles / 17 600 km

Det var veldig kult å følge han på Taycanforumet der han la ut daglige oppdateringer med interessante erfaringer og ikke minst fantastiske bilder.

Han var ute i 46 dager så det ble i gjennomsnitt 38 mil/dag. Det er rimelig imponerende med tanke på at han ofte stoppet noen dager for å besøke slekt og venner.

En av grunnene for turen var å vise at det faktisk går greit å kjøre lange turer uten å ha tilgang til Tesla nettverket.

(Innlegget ble redigert 02.04.20 12:57)

KingsRoad
KingsRoadInnlegg: 5818
02.04.20 13:04
Forfun: Audi GT

Denne ser ekstremt bra ut. Min bedre halvdel vil sikkert legge ned veto mot en Porsche (hva skal man si..?), men Audi er selvsagt langt mer kosher. Prøvde å melde meg på nyhetsbrevet, uten hell.


Er det lov å håpe på en pris 20 % under Taycan? Såpass må det være.

MacanT
MacanTInnlegg: 13456
02.04.20 13:21
KingsRoad: Denne ser ekstremt bra ut.

Ser helt OK ut. Det er i prinsipp en Taycan med litt annerledes eksteriør, Audi interiør og selvfølgelig litt lavere prestanda enn Porschen.

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 5652
02.04.20 13:36

Om jeg skulle ha elbil nå (hvilket jeg ikke skal ha) tror jeg faktisk jeg like greit hadde kjøpt en model y. Tesla sitt ladenettverk er genialt, de andre er jo langt bak. Evt er det bare å vente til de kommer seg om mam absolutt skal ha elbil.

Men Taycanen er den klart mest velkjørende elbilen og klart kuleste.

(Innlegget ble redigert 02.04.20 13:37)

KingsRoad
KingsRoadInnlegg: 5818
02.04.20 13:48
MacanT: Ser helt OK ut.

At du gidder... Kan det hende at svensken og undertegnede har litt ulik oppfatning hva gjelder det estetiske planet? :)

 

Alle forstår at dette er en Taycan i forkledning, det ser man på proporsjonene. Du kjenner kanskje til hvordan prisen blir? Bør da være minst 20 % knock off av hensyn til differensieringen.


 

(Innlegget ble redigert 02.04.20 13:49)

MacanT
MacanTInnlegg: 13456
02.04.20 15:09
KingsRoad: At du gidder... Kan det hende at svensken og undertegnede har litt ulik oppfatning hva gjelder det estetiske planet? :)   Alle forstår at dette er en Taycan i forkledning, det ser man på proporsjonene. Du kjenner kanskje til hvordan prisen blir? Bør da være minst 20 % knock off av hensyn til differensieringen.

Hva da gidder, jeg sa jo at jeg syns den ser helt OK ut.

Kjenner ikke til hvordan prisen blir, men man bør nok ikke forvente mer enn 20% billigere enn Taycan.

(Innlegget ble redigert 02.04.20 15:11)

KingsRoad
KingsRoadInnlegg: 5818
02.04.20 16:00
MacanT: Hva da gidder, jeg sa jo at jeg syns den ser helt OK ut. Kjenner ikke til hvordan prisen blir, men man bør nok ikke forvente mer enn 20% billigere enn Taycan.

Janei, misforstod sikkert bare budskapet, uansett bare smak & behag :)


Lite som tilsier over 20% forskjell på komponentnivå, hvis jeg har forstått dette riktig, men tror ikke VAG bør ha særlig mindre delta, for å ivareta premium-aspektet til Porschen ift. sin litt mer folkelige artsfrende.

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 14432
02.04.20 17:56
MacanT: Det tragiske er at Kina viruset blir nok den største utfordringen dette året hva gjelder langturer utenfor Norge.

Personlig har jeg ikke et snev av håp om å kunne ta en tur til Alpene i 2020. 

nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 17775
02.04.20 18:56
Iseran2770: Personlig har jeg ikke et snev av håp om å kunne ta en tur til Alpene i 2020.

Har du vært på biltur opp i området hvor Ribba holder til?
Selv har jeg faktisk aldri vært nord for Tromsø, og det har slått meg at det kanskje kunne være aktuelt i år....

Ribba
RibbaInnlegg: 36048
02.04.20 19:51
nometalhorse: Har du vært på biltur opp i området hvor Ribba holder til?
Selv har jeg faktisk aldri vært nord for Tromsø, og det har slått meg at det kanskje kunne være aktuelt i år....

Vel, da har jeg noen anbefalinger, både med tanke på morsomme veier og for å se ting. Jeg personlig har mest erfaring med det første (egentlig kun erfaring med det første).

På tur nordover (eller sørover), så må dere iallefall ta turen ut til Brønnøysund minst en gang. Legendariske veier. Anbefales å kjøre på litt sent på kvelden for..... eh... lyset? Ja, la oss si at lyset er flottere sent på kvelden. Det høres plausibelt ut.

Ellers er jo Kystrikseveien flott. Mye trafikk i turistsesongen, men fantastisk natur og relativt morsomme veier. Dog litt vel mange ferger, så man må kalkulere litt med tanke på tid og slikt.

Om kystriksveien ikke blir kjørt nordover i Nordland, så anbefaler jeg en tur innom Fv291 og Hattfjelldalen. Absolutt å foretrekke framfor E6.

Lofoten, Vesterålen og Senja er jo kjente turistattraksjoner, men personlig synes jeg Senja er det mest spektakulære om man ikke rekker igjennom alt. Og det er jo morsomme veier på Senja også (dog veldig mange syklister). Ellers, i Troms, så er det jo morsommere å kjøre utenfor E6, selv om det tar lang tid.

I Finnmark, så er de flotteste kjøreopplevelsene ut mot Havøysund, på Nordkinnhalvøya (på kryss og tvers), ut mot Berlevåg. Og sist og absolutt minst, Hamningberg. Veien ut mot Hamningberg har vel kanskje den mest unike naturen Norge har å by på. Det er også en flott strekning opp kløfta ved Alta (flott som at folk flest ønsker å få veien utbedret for å få has på svingene).

Nordkapp er jo turistattraksjon nr.1 i Finnmark, men er etter min mening oppskrytt, mye grunnet at det har blitt ett turistsirkus. Men i år er kanskje året man burde besøke det om han har tenkt til det.

(Innlegget ble redigert 02.04.20 19:53)

Forfun
ForfunInnlegg: 5936
02.04.20 20:09
Ribba: Om kystriksveien ikke blir kjørt nordover i Nordland, så anbefaler jeg en tur innom Fv291 og Hattfjelldalen. Absolutt å foretrekke framfor E6.

Nå måtte jeg frem med kartet. Den veien har jeg ikke kjørt. Så bra ut på google maps, men litt liten til at jeg har vurdert omveien de gangene jeg har sløvet på E6. 


Tipper det blir ferie i seilbåten i sommer, hvis ikke hadde det fristet med en luksus 71grader nord opplevelse. Råere turer, og uten ekstra vekt i sekken. Og mye bedre mat. Hattfjelldal har en del rå elvepadling, så området frister. Men ikke myggen og knotten. 


Sorry for å ødelegge Taycan tråden, men drømmen om kjøring på øde fine veier i Nord Norge er kanskje innafor? Kvalitetstid på veien er jo selve meningen med Porsche. 

Ribba
RibbaInnlegg: 36048
02.04.20 22:04
Forfun: Nå måtte jeg frem med kartet. Den veien har jeg ikke kjørt. Så bra ut på google maps, men litt liten til at jeg har vurdert omveien de gangene jeg har sløvet på E6. 
Tipper det blir ferie i seilbåten i sommer, hvis ikke hadde det fristet med en luksus 71grader nord opplevelse. Råere turer, og uten ekstra vekt i sekken. Og mye bedre mat. Hattfjelldal har en del rå elvepadling, så området frister. Men ikke myggen og knotten.

Jeg trur både myggen og knottene der nede også drikker bensin. Kan ikke forklare det på andre måter. For før jeg svingte av ved Korgen, så hadde Focusen min mer enn nok drivstoff på tanken til å nå fram til Brønnøysund. Men når vi kom til brua like vest av Orrhaugen mat og opplevelser AS, så måtte jeg varsle følget om at det ikke var sikkert jeg ville nå fram til Brønnøysund lengre.

Så vi måtte innom tettstedet Hattfjeldal og leite etter en bensinpumpe.

Jeg og et par kompiser hadde jo en lengre road trip i fjor sommer også der vi kjørte nesten hele Troms og Nordland rundt (inklusiv Hattfjelldalen, denne gang nordover). På tur sydover var vi knapt nok innom E6, litt pga av at det hadde vært snø på Kvænangsfjellet, så vi måtte kjøre igjennom Finland (det var jo tidlig i juni, så det var vel ikke uventet). Men når vi kom til Troms igjen, så var knapt nok innom E6 annet enn at vi bommet litt på timingen med fergene på Kystriksveien, og måtte ta turen innom fastlandet. Så da ble det E6 fra Mosjøen og til krysset til Brønnøysund. Vi fortsatte jo helt til Namsos før vi snudde og deretter ble det jo stort sett kun E6 på tur nordover, med unntak av Hattfalldelen. For det er utrolig mange flotte "omveier" man kan ta i Troms og Nordland.

Så totalt ble det litt over 4000 km, og vi var så vidt innom Sør-Norge. Så jeg har full forståelse for at du dropper omveier når du er i transittmodus. For det er jo lange avstander jo lengre du kommer nordover. :-) 

(Innlegget ble redigert 02.04.20 22:04)

Fernandovonarb
FernandovonarbInnlegg: 4939
02.04.20 22:39

Frister mer og mer med en Nord-Norge tur når jeg leser ribbas betraktninger. Har følt et lite savn, om jeg kan si det så sterkt, av den nydelige naturen der oppe helt siden førstegangstjenesten. Vi trålet stort sett hele indre Troms under øvelser, og noe av det jeg husker var pene veier med lite trafikk, samt naturen som nevnt. Godt mulig Lofoten er stedet å besøke i år, hvis du vil prøve å unngå altfor mye turister.

Jan
JanInnlegg: 6853
02.04.20 23:22
nometalhorse: Har du vært på biltur opp i området hvor Ribba holder til?
Selv har jeg faktisk aldri vært nord for Tromsø, og det har slått meg at det kanskje kunne være aktuelt i år....

For meg også. Sitter og planlegger Norgesferie med googlemaps. Jeg har vært i Honningsvåg og Harstad, men med fly, så jeg har ikke sett stort av fedrelandet nord for Dovre.
Det er kanskje på tide.

MacanT
MacanTInnlegg: 13456
03.04.20 10:49
Forfun: Sorry for å ødelegge Taycan tråden, men drømmen om kjøring på øde fine veier i Nord Norge er kanskje innafor? Kvalitetstid på veien er jo selve meningen med Porsche.

No problem, det dukker stadig opp flere hurtigladere i Nord-Norge. Slik det ser ut nå bør det gå greit så lenge man ikke har tenkt seg aller lengst opp i Finnmark, men også der finnes det noen hurtigladere og fler er visst planlagt.

Du har forøvrig helt rett i at kvalitetstid på veien er selve meningen med Porsche.

Akkurat nå snør det her i Stavanger så idag blir det ikke noe kvalitetstid :)

(Innlegget ble redigert 03.04.20 10:53)

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 5652
03.04.20 18:32

Satte på sommerdekk på 911 i dag, du verden for et løft i veigrep og kjøreegenskaper. Bilen er den bilen jeg har eid med klart mest veigrep og best kjøreegenskaper. Ekstremt skarp i sport + modus og bilen viser ikke den minste antydning til å spinne, hverken ved launch control, kasting inn i svinger eller full gass ut av svinger. Helt rått fra sportsbilperspektiv. Og motorlyden er svært bra.

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 14432
03.04.20 21:30
Kompressor-V8: Bilen er den bilen jeg har eid med klart mest veigrep og best kjøreegenskaper.

Det kan jeg godt forstå. Selv har jeg ikke kjørt noen nyere 911 enn 997 Carrara 4S,

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg