Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Porsche Taycan

NYTT TEMA
MacanT
MacanTInnlegg: 13928
29.07.20 13:22
Kompressor-V8: Elbil vs bensinbil på langtur er som natt og dag.

Ja det er det så absolutt, mye behageligere å kjøre elbil.

De tingene du sier du er glad du slipper har jeg forøvrig merket fint lite av.

(Innlegget ble redigert 29.07.20 13:22)

blist
blistInnlegg: 1685
29.07.20 21:46

Jaja..

Jeg var på norgestur ( Møre / Romsdal , Sogn og Fjordane ; "the full Mounty" ) når det pene været var ( 22.6. - 3.7. ) som første langtur med elbil ( e-tron 55 Exclusive ).

Etter elbilkjøpet beholdt jeg  bensinbilen ( RS5 coupé ), men ettersom Coronagreiene har utviklet seg, solgte jeg RS5-bilen for noen uker siden pga lite bruk og små utsikter til Autobahnrasing og alpeturer i oversiktlig fremtid.  

Jeg må innrømme at jeg har utsatt elbilkjøp så lenge som mulig, men likte e-tron-bilen, som egentlig er et paradoks til RS5 - imidlertid venner man seg fort vant til det uanstrengte i å forholde seg til en elbil mht ikke minst komfort inkludert lyd i bil og generell smoothness.

Men , det er vel jeg som begynner å bli en gammal kæll.

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 14648
30.07.20 09:15
blist: små utsikter til Autobahnrasing og alpeturer i oversiktlig fremtid.

Jeg har også nærmest gitt opp 2020. Jeg gidder ikke å dra til land der det er påbudt med munnbind.

Men jeg er nødt til å være optimist på 2021, ellers blir jeg bare lettere deprimert. 

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 5784
30.07.20 10:02

MacanT skrev: 

«Ja det er det så absolutt, mye behageligere å kjøre elbil.

De tingene du sier du er glad du slipper har jeg forøvrig merket fint lite av»

Da har du ikke kjørt særlig lange turer i entusiastisk tempo, f eks Oslo-Ystad-Danmark, og vurdert småveiene hele veien fremfor motorveier. I 150kw rask-ladende etron 55 ble det feil og skal vi tro rekkeviddetestene rundt omkring går taycan bare 30-32 mil i 140 vs etron 55 med ca 25 mil. Da blir man slavisk avhengig av å stoppe innom og legge å legge strøm på noen få steder.

Vi er ikke så ofte på så veldig lange turer, men friheten til å kunne gjøre det er viktig. Vi vurderer derfor Mercedes EQC, den hurtiglader tregere, men det har lite å si all den tid man ikke skal hurtiglade annet enn helt unntaksvis en gang eller to i året, ellers kun hjemmelading. Og en elbil fungerer helt fint til daglig bruk eller korte hytteturer der det er lett å planlegge lading.

Med en bensinbil trenger man aldri å planlegge noe som helst. Derfor har vi behov for å ha en av hver for å ha det helt optimalt. Elbil som eneste bil ble både for kjedelig og helt feil for meg som bilinteressert. Men har respekt for at andre kan få det til å passe i sin situasjon.

(Innlegget ble redigert 30.07.20 10:04)

Kompressor-V8
30.07.20 10:25

blist skrev:

«Jeg må innrømme at jeg har utsatt elbilkjøp så lenge som mulig, men likte e-tron-bilen, som egentlig er et paradoks til RS5 - imidlertid venner man seg fort vant til det uanstrengte i å forholde seg til en elbil mht ikke minst komfort inkludert lyd i bil og generell smoothness»

Jeg hadde det på samme måte med etron. Men jeg har jo alltid vært «grisete» opptatt av komfort. Etron er superstille, og har god komfort, ikke perfekt, men meget avslappende. Der den brister er for dårlige seter, litt irriterende med å skru av steer-assist hver gang man starter opp, litt mye trikke-lyd-uling fra elmotorene, og litt tung rett og slett. Fjærene duver litt mye og henger litt i dumper. Men bagatellmessig tross alt. Kan nevne at det finnes enda mer avslappende biler enn e-tron, med bedre seter som gjør meg enda mer happy, f eks S-klasse coupe, og tildels Taycan. De er riktignokogsålangt dyrere som nye så det skulle kanskje bare mangle. Men e-tron er en meget god SUV og i forhold til pris er den helt topp. EQC oppleves like avslappende, litt mindre og litt billigere. Ikke verst den heller.

Men skjønner at du er meget fornøyd med e-tronen. Den er nok mye bedre å kjøre enn RS5, som tross alt er en sportslig stram A5 med rå v6 motor, og ikke i nærheten like komfortabel som etron. Min «flørt» med Enda strammere og sportsligere Porsche 911 ble også kortvarig, selv om bilen var helt topp på sport, så passet den ikke meg og mine behov.

MacanT
02.08.20 16:02
Kompressor-V8: Da har du ikke kjørt særlig lange turer i entusiastisk tempo, f eks Oslo-Ystad-Danmark, og vurdert småveiene hele veien fremfor motorveier. I 150kw rask-ladende etron 55 ble det feil og skal vi tro rekkeviddetestene rundt omkring går taycan bare 30-32 mil i 140 vs etron 55 med ca 25 mil. Da blir man slavisk avhengig av å stoppe innom og legge å legge strøm på noen få steder.

Jo det har jeg gjort, og det uten å bruke særlig mer tid enn jeg ville gjort med bensinbil. Når jeg kjører langturer stopper jeg uansett hver ca. 25-30 mil for å strekke på beina, dobesøk, kaffe, mat, internet eller hva det måtte være. Da passer det utmerket fint og fylle på litt strøm samtidig. Ser ingen vits i å bruke kun småveier på langturene, foretrekker en blanding av småveier, landeveier og motorveier. Da kommer jeg som regel ut med et snittforbruk på 2,0 til 2,4 kWt/mil som tilsvarer 35-42 mil på en Taycan Turbo.

Jeg kjører så "entusiastisk" som mulig i forhold til trafikk og fartsgrenser. Prøver dog å holde meg rett under "License losing territory" selv om den intensjonen nok glipper av og til under kjøring på typiske Porsche veier :)

(Innlegget ble redigert 02.08.20 16:04)

MacanT
02.08.20 16:15
Kompressor-V8: Vi vurderer derfor Mercedes EQC

Here we go again, du er nok ikke helt ferdig med å kjøpe elbiler nei :)

SUV
SUVInnlegg: 5393
02.08.20 16:16
Kompressor-V8: men det har lite å si all den tid man ikke skal hurtiglade annet enn helt unntaksvis en gang eller to i året, ellers kun hjemmelading. Og en elbil fungerer helt fint til daglig bruk eller korte hytteturer der det er lett å planlegge lading.

Hadde man gått noen år tilbake så hadde man aldri trodd det var Kompressor som skulle uttale seg så positivt om elbiler, og faktisk eie flere av dem).

Og det var vel også du som igår skrev på et annet forum (lar være å nevne forum og brukernavn, folk bør få være anonyme hvis de vil) om drivstofføkonomi og at du ikke skjønte vitsen med å kjøre så det ble unødig høyt forbruk. Men det gjaldt jo ikke bil da, og jeg er forsåvidt enig i det du skrev på det andre forumet, dyrt nok selv om man unngår det den kjøringa som gir høyest forbruk.

Iseran2770
02.08.20 22:09
MacanT: Når jeg kjører langturer stopper jeg uansett hver ca. 25-30 mil for å strekke på beina, dobesøk, kaffe, mat, internet eller hva det måtte være.

Med masse 60-grenser er det sikkert greit med lang pause etter 25 mil. For transportetapper blir det ganske meningsløst å spise mat for hver 25.mil.

GreySerpent
GreySerpentInnlegg: 26310
02.08.20 22:18
Kompressor-V8: Vi vurderer derfor Mercedes EQC

Bakkeklaring 9.7 cm. Porsche 911 har til sammenligning 12.5 cm. Ferrari 458 har 11.3 cm.

Kompressor-V8
02.08.20 23:04

MacanT skrev: 

«Here we go again, du er nok ikke helt ferdig med å kjøpe elbiler nei»

Som kone-familiebil/hverdagsbil er det helt topp så lenge man har minst en eller to bensinbiler ved siden av. Men langtursbil, kjøre seg en tur for moroskyld-bil? Niks. Da blir hastigheten på hurtigladingen mindre viktig og rekkevidden og biltype/komfort det viktigste man velger elbilen ut fra.

(Innlegget ble redigert 02.08.20 23:05)

Kompressor-V8
02.08.20 23:08

GreySerpent skrev: «Bakkeklaring 9.7 cm» 

Hvor er det tallet hentet? Og er det ikke bakkeklaringen man har med fjæringsveien helt i bunn? Når man måler en eqc under i butikken er den høyere enn vår gamle bakhjulsdrevne 2013 modell Mercedes SL, som hadde under 10cm bakkeklaring. Selv den klarte seg fint gjennom tøffe vintre i Oslos dårlig brøytede gater.

Bakkeklaringen ulastet på Mercedes EQC er 142mm. Lavt for en SUV, men høyt for en bil.

Teslabjørn målte bakkeklaringen til ca 13 cm.

(Innlegget ble redigert 02.08.20 23:20)

SUV
03.08.20 22:05
Iseran2770: Med masse 60-grenser er det sikkert greit med lang pause etter 25 mil. For transportetapper blir det ganske meningsløst å spise mat for hver 25.mil.

Det skjer mye rart med kroppen når folk kjøper elbil.

For det første så øker trangen til å spise noe voldsomt. Dette gjør at sulten kommer snikende på strekninger som er så korte at vi andre ikke har noe behov for å spise eller stoppe i det hele tatt. Og når de først har stoppet for å spise så mener de at det ikke tar noe tid å lade siden de likevel har stoppet fordi de måtte spise.

Og mens vi vanlige folk fint takler litt eksos uten problemer så høres det ut som om elbilfolk holder på å krepere straks det er en anelse eksos i lufta. Da begynner de å hoste og holde seg for nesa. Dermed kan vi konkludere med at man kommer til å ha mye mer luftveisproblemer om elbilandelen skal opp, fordi det er alle dem som går over til elbil som får problemer, mens vi andre er vaksinert mot luftveisproblemer fra eksos og takler det helt fint.

De mister også logisk sans og økonomiforståelse. Dette ser man på at de synes det er god økonomi å kjøpe en bil som sparer dem for bensinutgiftene, selv om det koster en million for denne bilen og man aldri klarer å spare inn så mye drivstoffkostnader at dette lønner seg.

Fernandovonarb
FernandovonarbInnlegg: 5479
03.08.20 22:27
Kompressor-V8: Hvor er det tallet hentet? Og er det ikke bakkeklaringen man har med fjæringsveien helt i bunn? Når man måler en eqc under i butikken er den høyere enn vår gamle bakhjulsdrevne 2013 modell Mercedes SL, som hadde under 10cm bakkeklaring. Selv den klarte seg fint gjennom tøffe vintre i Oslos dårlig brøytede gater.
Kompressor-V8
04.08.20 07:30

Skjønner ikke hvorfor bakkeklaring har vært så stort tema på EQC all den tid det ikke er noe problem eller uvanlig med den utover at den er bittelitt lavere enn en standard GLC.

Men vedrørende elbil pp langtur vs fossilbil:

Her beksriver denne Teslabjørn-testen ganske mye hvor mye bedre en bensinbil/hybrid faktisk er enn en elbil på langtur.

Før stopp hadde han snitthastighet på ca 117km/t. Det ville betydd 1000km pp rett under 8,5 time. Det betyr at han har brukt ca55-60 min på pauser: en stor spisepause, og en fyllepause med vasking av frontrute og gå på do. 
I fossilbil holder det fint å stoppe et par ganger. På 8,5 timers kjøretur. I en elbil må man stoppe 7-10 ganger. Raskeste elbil-tesla bruker 35 minutter mer enn det og koster anslått ca 50 euro i «drivstoff«. Etron 55 bruker over en time lenger og koster 77 euro i «drivstoff». Kia hybriden kostet 82 euro i drivstoff med forbruk på ca 0,7 liter pr mil. De fleste bensinbiler bruker maks 1 liter pr mil på slike turer. Selv min v8 gjør det. Det ville kostet 120-130 euro for førsteklasses luksus og massasje på veien.

Om det var en dieselbil, f eks en S 400 Diesel, ville den kunne kjørt hele ruten uten Å fylle. Og bruke kanskje ca lignende pris på drivstoff som Kiaen. Og en Golf diesel ville gått betydelig billigere. 
Joda man kan stoppe 5 min for å gå på do og dermed strekker man jo på bena samtidig. Og man kan spise en Pølse eller en matpakke på 10 minutter. Vi har ofte med sandwich hjemmefra på langturer og da hender det at vi spiser mens vi kjører. Så det er null problem. Det er i alle fall ikke spesielt koselig å stoppe og spise på slike lade-sentre fulle av kø og elbilfolk.

Så elbil på langtur er for spesielt miljøinteresserte.

(Innlegget ble redigert 04.08.20 07:36)

KingsRoad
KingsRoadInnlegg: 5872
04.08.20 07:47
blist: Jeg solgte RS5-bilen for noen uker siden - og da er kanskje neste steg å bytte ut e-tron med en Taycan turbo ( som er prøvekjørt og , i mine øyne, verdens beste bil å kjøpe i Norge :-).
Men, dette er ikke en avgjørelse jeg kan ta uten den bedre halvdels samtykke...

Enkelte halvdeler vil nok foretrekke Audi eTron GT, som vel må være rett rundt hjørnet, fremfor Porsche Taycan. Porsche klinger naturligvis langt bedre enn Audi i enkelte kretser (dårligere i andre, mer jante-orienterte).

Hvilken bil skal erstatte RS'en? :)

Iseran2770
04.08.20 10:08
SUV: For det første så øker trangen til å spise noe voldsomt.

Elbileiere må trøstespise under de utallige ladepausene på langtur. De går usunne pølser og burgere ned på høykant.

MacanT
04.08.20 12:52
Iseran2770: Med masse 60-grenser er det sikkert greit med lang pause etter 25 mil. For transportetapper blir det ganske meningsløst å spise mat for hver 25.mil.

Spiser bare mat en gang, under de andre stoppene holder det med litt drikke, sjekke nyheter, hotellbooking osv. Kjører sjelden mer enn 80-90 mil per dag så det holder som regel fint med 2-3 forholdsvis korte ladestopp.

Nå etter jeg fikk en sluttpakke og gikk i early retirement har jeg det uansett ikke så veldig travelt. Dukker det plutselig opp en rasteplass med flott utsikt stopper jeg gjerne der også og tar litt bilder, det blir også ofte hyggelige samtaler med andre trafikanter som har lagt merke til bilen.

(Innlegget ble redigert 04.08.20 12:54)

MacanT
04.08.20 13:06
SUV: Det skjer mye rart med kroppen når folk kjøper elbil.
For det første så øker trangen til å spise noe voldsomt. Dette gjør at sulten kommer snikende på strekninger som er så korte at vi andre ikke har noe behov for å spise eller stoppe i det hele tatt. Og når de først har stoppet for å spise så mener de at det ikke tar noe tid å lade siden de likevel har stoppet fordi de måtte spise.
Og mens vi vanlige folk fint takler litt eksos uten problemer så høres det ut som om elbilfolk holder på å krepere straks det er en anelse eksos i lufta. Da begynner de å hoste og holde seg for nesa. Dermed kan vi konkludere med at man kommer til å ha mye mer luftveisproblemer om elbilandelen skal opp, fordi det er alle dem som går over til elbil som får problemer, mens vi andre er vaksinert mot luftveisproblemer fra eksos og takler det helt fint.
De mister også logisk sans og økonomiforståelse. Dette ser man på at de synes det er god økonomi å kjøpe en bil som sparer dem for bensinutgiftene, selv om det koster en million for denne bilen og man aldri klarer å spare inn så mye drivstoffkostnader at dette lønner seg.

Enda en typisk SUV avhandling bestående av sedvanlig tull og vas.

MacanT
04.08.20 13:13
Kompressor-V8: I fossilbil holder det fint å stoppe et par ganger. På 8,5 timers kjøretur. I en elbil må man stoppe 7-10 ganger.

Jo men nå er det ikke særlig mange som kjører på langtur med første generasjons Leaf, i3 eller eGolf :)

(Innlegget ble redigert 04.08.20 13:23)

MacanT
04.08.20 13:19
SUV: Hadde man gått noen år tilbake så hadde man aldri trodd det var Kompressor som skulle uttale seg så positivt om elbiler, og faktisk eie flere av dem).

Er vel få i Norge som har bidratt mer til elektrifisering av bilparken, kun de aller ivrigste elbilentusiastene har kjøpt fler enn 4-5 nye elbiler i løpet av noen få år :)

fcuk
fcukInnlegg: 15822
04.08.20 16:13
Iseran2770: Elbileiere må trøstespise under de utallige ladepausene på langtur. De går usunne pølser og burgere ned på høykant.

Nei

Hollabaloo
HollabalooInnlegg: 10857
04.08.20 19:43
Iseran2770: Elbileiere må trøstespise under de utallige ladepausene på langtur. De går usunne pølser og burgere ned på høykant.

Hvis du med langtur tenker på dine maraton-etapper nedover i europa der du ligger i 150+ km/t så blir det nok endel ladepauser ja.  

Iseran2770
04.08.20 20:30
MacanT: Jo men nå er det ikke særlig mange som kjører på langtur med første generasjons Leaf, i3 eller eGolf :)

Det er det sikkert ikke, men det forteller mye om utvalget av elbiler når det er disse som dominerer salget.

Det finnes et par/tre greie elbiler, men alle er drittunge og enkelte også dritdyre. Og for oss som misliker SUV er utvalget null.

(Innlegget ble redigert 04.08.20 20:30)

SUV
04.08.20 23:57
Iseran2770: drittunge

Det ordet kan faktisk bety to ting når jeg tenker meg om (men jeg skjønte hva du mente i den sammenhengen du skrev det).

SUV
04.08.20 23:58
Iseran2770: Det finnes et par/tre greie elbiler, men alle er drittunge og enkelte også dritdyre. Og for oss som misliker SUV er utvalget null.

Konklusjon fra det du skriver: SUV-er er greie biler.

(Innlegget ble redigert 04.08.20 23:58)

SUV
04.08.20 23:59
Kompressor-V8: Skjønner ikke hvorfor bakkeklaring har vært så stort tema på EQC all den tid det ikke er noe problem eller uvanlig med den utover at den er bittelitt lavere enn en standard GLC.

Her kan man se fra 2:01 at det kan være litt plundrete å kjøre Mercedes og at det måles bakkeklaring for å sjekke om det går greit:

https://www.youtube.com/watch?v=9d_3OTFDHBk&list=RDStuV5e3jUrM&index=3

Med min bil så kunne je bare ha satt på frontkameraet og sett etter at hindringen gir etter og ikke står bom fast (og kan ødelegge bilen), når den velter så er det bare å kjøre videre.

Og her (ved 0:41) er det en som sliter skikkelig på en fartshump:

https://www.youtube.com/watch?v=hnLZK9QxvBA&list=RDStuV5e3jUrM&index=11

(Innlegget ble redigert 05.08.20 00:28)

Kompressor-V8
05.08.20 07:38

MacanT skrev: 

«Jo men nå er det ikke særlig mange som kjører på langtur med første generasjons Leaf, i3 eller eGolf»

Håper ikke det for andre sin skyld. Men kjenner til en som dro til lofoten med første generasjon i3. Han orker ikke det om igjen. Kjenner en med Model 3 performance som nylig kjørte Oslo-Danmark-Oslo. Det ble 110 minutter lading. Det er mye selv på 140 mil. Han skal bytte tilbake til bensinbil nå for han synes elbil blir for mye styr.

Man må vente på bilen og kjøre dit bilen ønsker for å komme seg fortest mulig videre, og da er ikke bilen bra nok.

Jeg måtte lade 6 ganger tur-retur Bærum-Ystad. Da startet jeg med 100% hjemme. Tviler pp at en Taycan kunne gjort det særlig bedre, spart inn noe ladetid kanskje, men det gikk 1 time og 10-15 minutter lading hver vei selv med 150kw ladehastighet, og på Ystad spahotell var det svært begrenset med lademuligheter. Nærmeste var i praksis i Malmø 10 mil unna. Om det er endret på dette siden i fjor vet jeg ikke, men det blir uansett uinteressant da jeg neste gang kjører en V8 med 70-87 mil rekkevidde avhengig av kjørestil. Det betyr en bensinfylling på hele turen, pluss at jeg på sparket kan kjøre en helt annen rute enn den mest ideelle.

(Innlegget ble redigert 05.08.20 07:43)

Hollabaloo
HollabalooInnlegg: 10857
05.08.20 07:58
Kompressor-V8: Tviler pp at en Taycan kunne gjort det særlig bedre

Din gamle Audi e-tron er en svær koloss av en bil som er tung som en skyskraper. Den bruker like mye strøm i 90 km/t som Taycan bruker når den kjører i 120 km/t. Kjører begge i 120 km/t er det knockout-seier til Taycan mtp energiforbruk. 

(Innlegget ble redigert 05.08.20 08:04)

BlueRaptor
BlueRaptorInnlegg: 2863
05.08.20 09:08

Er Taycan behagelig å kjøre? Hvordan sammenlignes den med en 5-serie, A6 eller E-klasse sånn rent komfortmessig? Tenker da på cruising på motorvei samt landevei med 80 km/t.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg