Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Porsche Taycan

NYTT TEMA
SUV

Innlegg: 5579
SUV
04.10.20 23:58
rosmebraad: Tipper SUV går i lås ved hengeren, uansett hvilke Taycan, Panamera og 911 som måtte stå der. Evt. må de friste med hengerfester.

Jeg har sikkert kjørt minst 100 km tilsammen med 3 ulike ladehengere lenge før elbilandelen passerte 1% av bilene i Norge.

Ladehengeren som ble beskrevet der var på 2,1 Mwh, som vel blir 2100 kWh, altså nok til å lade opp en Tesla ca 20 ganger.

Ladehengerne jeg har kjørt er 20 Kw strømaggregat, som vil si at de ilpet av 105 timers drift (litt over 4 døgn) leverer samme mengden strøm som det  som el antakelig er et digert batteri plassert på henger. De hadde vel en dieseltank (F-34) på ca 60 liter om jeg ikke husker feil og det holdt å fylle to ganger daglig ved normal drift, så la oss si 100 liter i døgnet. Da trengs det ca 400 liter F-34 for å få det samme som den omtale batterihengeren.

Selve ladehengeren (strømaggregathengeren) veide 750 kg, og tar man med 400 liter drivstoff så er man oppe i 1150 kg for å erstatte en batterihenger som nok veier noe mer enn dette. Også er det bare å ta med mer dristoff så kan man få ut mye mer strøm. Jeg har jo til tider kjørt rundt med 3000 liter drivstoff (og kunen lett tatt med mye mer), så det hadde blitt nok til å drive aggregatet lenge nok til at det er statter batterihengeren 7,5 ganger.

Skulle gjerne sett litt mer til denne ladehengeren for å se hvor diger og tung henger de må ha for å klare det samme som 1150 kg jeg har hatt med meg fint kan klare.

Men et minus er det med såpass små hengere som den jeg har trukket rundt på, de er vanskelig å rygge med når man skal rett bakover og har en bred lastebil med smal og kort henger. Da ser man først hvilken siden den svinger til når den er langt ute på ene siden. Da jeg skulle rygge inn en garasjeport med en sånn fant jeg ut at det letteste var å rygge i jevn sving så jeg hele tiden så hengeren ene sidespeilet og dermed hadde kontroll på hvilken vei hengeren pekte hele tiden.

Dette var i militæret og i troppen min hadde vi tre hengere, to aggregathengere og en boggihenger på noen tonn, alt sammen til lastebil. Jeg kjørte med alle disse hengerne pluss en aggregathenger som tilhørte noen andre som troppsbefalet bad meg kjøre litt rundt omkring. Dette var de fire første hengerne jeg trakk etter lastebil.

(Innlegget ble redigert 05.10.20 00:15)

MacanT

Innlegg: 14368
MacanT
05.10.20 21:19
SUV: Hvor er det noe mer om ladehengeren i den videoen? Jeg kikket litt raskt på den og fant ikke noe.

Her er litt mer om ladehengeren.

Porsche har for øvrig 7 slike i drift per i dag.

nometalhorse

Innlegg: 18602
nometalhorse
05.11.20 20:40

Tar den her ettersom de er i nær slekt med hverandre.

EVO har fått prøve prototypen av kommende Audi RS e-tron GT. Denne har ytelse på linje med Taycan Turbo.

Når det gjelder pris så antyder de €138.000 i Tyskland. En Taycan Turbo starter på €149.000.

For en GT uten RS merket så antyder de €100.000 som er litt under Taycan 4S i Tyskland.

Someone

Innlegg: 26943
Someone
16.11.20 12:26

Ser da Taycan har passert 1000 biler for en stund siden her i landet

Kompressor-V8

Innlegg: 5839
Kompressor-V8
17.11.20 07:35

Jeg står fra «gammelt av» på liste for Cross Turismo og for litt siden ringte Porsche-forhandleren og sa jeg ganske snart kunne bestille. Den kommer sannsynligvis levert kunder omtrent i april. 
Den kommer som Taycan Cross Turismo 4, 4S, (begge kan oppgradere til det store batteriet), turbo og turbo s.

I tillegg kommer en gunstig Taycan 2 (sedan). Skal kunne bestilles fra innen januar.

(Innlegget ble redigert 17.11.20 07:36)

nometalhorse

Innlegg: 18602
nometalhorse
17.11.20 08:03
Kompressor-V8: I tillegg kommer en gunstig Taycan 2 (sedan). Skal kunne bestilles fra innen januar.

Norsk kan være morsomt noen ganger. Mener du her at den kan bestilles før januar - altså i desember, eller i løpet av januar? ;-)

Kompressor-V8

Innlegg: 5839
Kompressor-V8
18.11.20 13:45

Det er det ingen som helt kan vite ;-)

nometalhorse

Innlegg: 18602
Someone

Innlegg: 26943
Someone
20.11.20 17:48

Elegant....

nometalhorse

Innlegg: 18602
nometalhorse
20.11.20 17:54
Someone: Elegant....

Ja, ikke sant. Vedkommende kom sikkert på at noe var glemt i butikken.

Iseran2770

Innlegg: 14776
Iseran2770
20.11.20 19:16
nometalhorse: Tja, hva skal man si?

Er det mulig?

Hollabaloo

Innlegg: 10936
Hollabaloo
20.11.20 20:48

Jeg får vondt i magen av å se sånne videoer

Kompressor-V8

Innlegg: 5839
Kompressor-V8
21.11.20 09:37

Herregud så sløvt av føreren om det var hans feil (regner med det er førerfeil).

Men når ingen personer er skadet er dreier det seg jo bare litt penger/forsikring for å få fikset skadene, heldigvis. 

Nye biler har jo så mye sikkerhetsutstyr at jeg lurer på hvorfor ikke bilen bråbremset av seg selv før første treff? 
Når jeg rygger EQC inn på garasjeplassen sin så sneier jeg en stolpe, og da driver bilen å bremser seg selv hvis jeg kjører for nære (uten å treffe). Samme gjør den om noen går bak eller foran bilen og jeg vurderer å skli rolig ut. Egolfen hadde også slike systemer (som er bra mtp at folk flest kjører slike biler).

Prøvde også en gang kanskje litt vel iveig å holde flyten i bytrafikken med s-klassen og en fotgjenger kastet seg ut, vedkommende hadde et bra tempo og jeg valgte å holde litt fart for å unngå å bremse ned unødvendig mye før jeg passerte vedkommende bak han. Da hugget s-klassen ganske kraftig inn bremsen for meg og finjusterte rattet bittelitt til siden for den trodde jeg skulle kjøre på fotgjengeren. De kan være litt følsomme de systemene, og det er sikkert i bunn og grunn veldig bra med sikkerhet i fokus. Men i Taycnens tilfelle over her gikk det ikke...

(Innlegget ble redigert 21.11.20 09:40)

Ribba

Innlegg: 36308
Ribba
21.11.20 11:08
Kompressor-V8: Når jeg rygger EQC inn på garasjeplassen sin så sneier jeg en stolpe, og da driver bilen å bremser seg selv hvis jeg kjører for nære (uten å treffe).

Høres ut som bilen din lever et hardt liv. :-)

sneie
verb transitiv - så vidt være borti, streife "Han sneiet gjerdet da han hoppet over det."

 

(Innlegget ble redigert 21.11.20 11:09)

Kompressor-V8

Innlegg: 5839
Kompressor-V8
21.11.20 11:55

Kjører sånn 5 cm unna :-)

SUV

Innlegg: 5579
SUV
21.11.20 23:58
Kompressor-V8: Nye biler har jo så mye sikkerhetsutstyr at jeg lurer på hvorfor ikke bilen bråbremset av seg selv før første treff? 
Når jeg rygger EQC inn på garasjeplassen sin så sneier jeg en stolpe, og da driver bilen å bremser seg selv hvis jeg kjører for nære (uten å treffe). Samme gjør den om noen går bak eller foran bilen og jeg vurderer å skli rolig ut. Egolfen hadde også slike systemer (som er bra mtp at folk flest kjører slike biler).

Jeg har aldri opplevd at bilen min bremser, men endel ganger kommer det en varsellyd og står BRAKE på dashbordet.

Det har aldri vært noen grunn til å bremse, for det er bare falsk alarm fordi den tror jeg kommer til å krasje i noe som jeg lett unngår.

Ting som står i yttersving i venstresvinger er særlig utsatt.

Feks skilt om krapp sving, som jeg naturligvis svinger før så jeg ikke treffer dem.

Også har det neon ganger vært skilt om at autovern starter, i svak venstresving.

Og iblant betongsperre på høyresiden i venstresving.

Også har det hendt når bilen foran svinger av og er i retardasjonsfeltet at det kommer BRAK når jeg nærmer meg denne (men i et annet felt).

Dette er jo et sikkerhetssystem, men om det har noen positiv sikkerhetseffekt er vel tvilsomt. Jeg har tenkt over det at etter mange alarmer så ignorerer jeg det og det er mest en forstyrrende faktor. Men hvis jeg nå skulle ha oversett noe viktig som dette systemet oppdager og sier ifra om, da mener jeg det er bedre at jeg har øynene på veien så jeg oppdager faren straks etterpå enn at jeg skal ta øynene vekk fra veien og glane på displayet hvor det står BRAKE og deretter kikke og se om jeg bær bremse (etter mange falske alarmer så er det ikek sånn at man tramper inn bremsa når man lese BRAKE).

Altfor mye pling og pip synes jeg. Mesteparten av det  kalles sikkerhet, men er jo det stikk motsatte.

Beltepling gjør at jeg ved båtramper setter inn passasjerbeltet fordi det er 6 korte kjøreturer ved båtrampa for hver båttur. Så hvis jeg da skal såvidt utpå veien så pleide jeg før å ta på beltet, men med dette opplegget der jeg har plugget inn passasjerbeltet og må sette dette tilbake blir det mer tungvint så jeg dropper beltebruken der jeg før brukte belte.

Varsle om at jeg er ute på hvitstripa er mest forstyrrende. Om jeg møter noen på smal vei så vet jeg hvor jeg har hjula, men blir da forstyrret av varsellyden akkurat når det er på det trangeste. Etter å ha fått viite at dette ikke kan kobles ut permanent (måtte slå det av for hver kjøretur) fordi det er sikkerhetsutstyr fant jeg ut hvordan dette gjøres.

Varsel om at døra er åpen (mens teninga er på). Har jeg åpnet døra så vet jeg jo at den er åpen uten å trenge konstant piping. Når jeg feks rygger med stor henger på steder med dårlig oversikt synes jeg det er greit å stoppe opp og gå ut av bilen for å kikke bak hengeren hvor mye lenger jeg kan rygge uten å treffe feks husveggen. Da må jeg enten høre på varsellyden eller lukke døra etter meg. Men hva er egentlig vitsen med å lukke døra? Om jeg skulle ha gjort noe feil som feks å ikke sette på brekket eller sette den i park og bilen begynte å rulle så ville det jo vørt bedre om døra stod åpen så man lett kunne komme inn og stoppe bilen enn at man må fomle med døra først og bli forsinket så farten øker.

 

(Innlegget ble redigert 22.11.20 00:19)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg