Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Reklamasjon bil

NYTT TEMA
utiskogen
utiskogenInnlegg: 12
19.05.19 09:48

Bil 2010 modell. Kjøpt privat. Gått litt over 100.000 km. Motor havarert.  (spør for annen)

Hva bør man nå gjøre for å reklamere?

nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 16861
19.05.19 10:57
utiskogen: Bil 2010 modell. Kjøpt privat. Gått litt over 100.000 km. Motor havarert. (spør for annen)

Hvor lang tid gikk det fra kjøp til havari?

Du kan lese litt her.

JackNapier
JackNapierInnlegg: 4798
19.05.19 11:37

Hvor mye koster en bil, TS?

haraldwno
haraldwnoInnlegg: 1321
19.05.19 12:15

Vennen din stiller sannsynligvis svakt.
Særlig hvis det i kjøpskontrakten står "Selges som den er", da selger i praksis fraskriver seg ansvaret for mulige feil og mangler, særlig hvis prisen var deretter.

Ett motorhavari etter 100k km er tidlig, men hvis det har vært så som så med service og oljeskift er det ikke uvanlig, det spørs jo også hvordan din venn har behandlet bilen.
For selger kan også hevde at alt var i stand når h*n solgte bilen og at havariet utelukkende skyldes ny eiers behandling av bilen.

SUV
SUVInnlegg: 4628
19.05.19 12:19
utiskogen: Bil 2010 modell. Kjøpt privat. Gått litt over 100.000 km. Motor havarert. (spør for annen)

For det første så har det jo betydning hva som var årsaken til havariet og om selger kan lastes for det og om selger evt har holdt tilbake opplysninger han har visst om eller burde visst om.

DU skriver ikke noe om hva som har gått galt og hendelsesforløpet, det er ganske viktig.

Så kan det jo også ha betydning hvor lang tid og antall km fra kjøp til havari.

Husk på at det er nok ingen bilprodusenter som fortsatt har nybilgaranti (som dekker motorhavari og slikt) på en bil som er 9 år og har passert 100.000 km. Når en bilprodusent som har utviklet motoren og kjenner til alle detaljer ikke lenger garanterer for en så gammel bil, er det da naturlig at en privatperson som ikke har vært med på å bestemme dimensjoner på oljekanaler osv skal stille som garantist for at denne motoren holder til evig tid? Jeg synes ikke det (hvis ikke selger har holdt tilbake opplysninger da).

Hva står det i annonse og i kontrakten?

Solgt som den er? i så fall har kjøper en dårlig sak.

Har selger gitt noen garati på at motoren holder en viss tid eller et visst antall km? Skjer iblant hos forhandler, men sjelden ved privatsalg hos personer da de ikke har eget verksted. Jeg har selv fått 1 års garanti på motor en gang, men det var båtmotor, kjøpt hos forhandler.

Man stiler noe sterkere ved kjøp hos forhandler, men bilene koster også litt mer der. Så får man velge om man vil betale mer for ekstra trygghet eller velge den billige varianten og ta den økonomiske smellen selv når det er for seint.

jonasv
jonasvInnlegg: 547
19.05.19 12:56
utiskogen: (spør for annen)

Tror det er smartere at vennen din selv ringer Forbrukerrådet og får råd fra folk som jobber med slikt... enn å få "ekspertuttalelser" her inne som sannsynligvis vil villede deg. hint...host..suv

(Innlegget ble redigert 19.05.19 12:57)

SUV
SUVInnlegg: 4628
19.05.19 14:40
jonasv: Tror det er smartere at vennen din selv ringer Forbrukerrådet og får råd fra folk som jobber med slikt... enn å få "ekspertuttalelser" her inne som sannsynligvis vil villede deg. hint...host..suv

Hvis du mener jeg villeder så kunne du vel heller påpekt det du mener er feil i det jeg har skrevet enn å bare slenge ut en påstand om at jeg villeder trådstarter.

Mitt innlegg her er stort sett spørsmål om hva som er skjedd, hva som er avtalt (kontrakt) osv, mener du det er å villede å be vedkommende komme med vesentlige opplysninger så forumet han spør kan gi svar på det han spør om?

Så har jeg også påpekt at det er lite sannsynlig at en privatperson som har eid en bil kan gi bedre garantier enn en bilprodusent (er du uenig i dette?). Men jeg har også tatt med at hvis opplysninger er tilbakeholdt av selger så kan det gi mer ansvar til selger (da det i så fall antakelig ikke hadde blitt  noen handel om slikt var blitt opplyst).

Pris og bilmodell kan også være av betydning. Betaler man småpenger for en bil fordi den er i dårlig stand så kan man ikke forvente å få en bil som er i tipp topp stand.

xantiasx
xantiasxInnlegg: 2383
20.05.19 08:07
utiskogen: Bil 2010 modell. Kjøpt privat. Gått litt over 100.000 km. Motor havarert.  (spør for annen)

Hvis dette f.eks er enkelte VAG-motorer eller BMW's 2.0 diesel, er havarier dessverre ganske normalt, og ikke noe selger kan noe for.

henlie
henlieInnlegg: 357
20.05.19 08:08
SUV: Hvis du mener jeg villeder så kunne du vel heller påpekt det du mener er feil i det jeg har skrevet enn å bare slenge ut en påstand om at jeg villeder trådstarter.

Du gir kjære jonasv akkurat det han er ute etter, en reaksjon. Man må bare overse disse uttalelsene han kommer med :)

Jan
JanInnlegg: 6368
20.05.19 23:57
jonasv: Tror det er smartere at vennen din selv ringer Forbrukerrådet og får råd fra folk som jobber med slikt... enn å få "ekspertuttalelser" her inne som sannsynligvis vil villede deg. hint...host..suv

Selv om det sitter langt inne, må jeg gi deg rett i denne saken.Slike spørsmål har nok fagfolkene i Forbrukerrådet bedre greie på enn oss bileksperter på VGD/bil.

Selv synes jeg tolkningen av kjøpsloven er urimelig streng i selgers disfavør. Det har vært saker i rettsvesenet om 30.000 kr biler som har havarert, og selger har blitt dømt til å betale for fiks. Derfor er nok det smarteste å enten bytte inn bruktbilen, eller selge den til en profesjonell oppkjøper.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg