Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Elbileiere vil sjokk-ødelegge jorden!

NYTT TEMA
Bill_Babba
Bill_BabbaInnlegg: 5557
20.05.19 11:05

Nei men FY da.

Må en plutselig betale for strømmen en bruker. Galskap.

Hva! Får jeg ikke lov til å parkere ved en ladestasjon, uten å lade og nekte andre å lade?? Galskap.

Neste blir vel å miste tilgang til gratis soneparkering over hele landet, uten behov for å registrere meg også da.... DA ER NOK NOK.

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 37341
20.05.19 23:03

Det «verste» er ar jorden/planeten kommer til å klare seg fint uansett enkeltes nykker rundt elbil/fossilbil.

Jan
JanInnlegg: 6200
20.05.19 23:21
Bill_Babba: Må en plutselig betale for strømmen en bruker. Galskap.
Hva! Får jeg ikke lov til å parkere ved en ladestasjon, uten å lade og nekte andre å lade?? Galskap.
Neste blir vel å miste tilgang til gratis soneparkering over hele landet, uten behov for å registrere meg også da.... DA ER NOK NOK.

Utrolig hva de finner på å sutre over.
Vi andre kan ikke parkere ved pumpen og gå å handle på butikken over gaten. Vi må også betale for drivstoffet.

At de kan parkere gratis i boligsoner, gjør at de som bor og betaler i sonen, ikke finner ledig plass. Her i Bergen, er dette en ordning som snart blir avviklet, dessverre. Jeg har noen venner med elbil i en slik sone. De har parkering på egen tomt. Når jeg kommer på besøk, kjører de elbilen ut på gaten, og jeg parkerer på plassen deres, helt gratis for alle parter. Da må jeg laste ned en app på mobilen og betale kr 10/time for å besøke dem. Siden de er hyggelige folk, kommer jeg nok til å ta den kostnaden.

Uansett, i mitt enfold, har jeg levd i den villfarelse at elektriske biler først og fremst ble innkjøpt fordi de er overlegne andre biler på alle områder. Ikke fordi de har særordninger.

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 4898
21.05.19 06:48

Dersom gratis parkering forsvinner, bompenger utjevnes, kollektivfelt blir tilbakeført og verditap på bensinbiler blir normalt beregnelig igjen bytter jeg gjerne hverdagsbilen tilbake til bensinbil.

Jeg kjører egentlig elbil bare fordi det er latterlig for meg å ikke gjøre det slik systemet er nå. Vi sparer samlet drøyt 11000kr netto pr mnd på at vi begge kjører elbiler i stedet for bensinbiler til hverdags. Verditap er en joker og gjelder uansett alle biler og har dermed ikke tatt det med i regnestykket. Den største besparelsen er drivstoff. Ca 8000kr/mnd (ca 6000 er mine og 2000 kr hennes). Resten er bom, offentlig parkering rundt omkring og trafikkforsikringsavgift.

11.000kr netto besparelse pr mnd altså, det er typisk det samme som en utleiedel i en enebolig. Strømregningen har i samme periode økt med mellom 3-400kr pr mnd med 2 stk elbiler ladende hjemme. Følte meg til slutt nesten økonomisk dum som ikke byttet til elbil hverdagsbiler i vår situasjon, der vi kjører gjennom bom og i rush osv. Mye enklere med elbiler per i dag. Bare å sette fra seg i gatene overalt uten å snu på en app. Bare å kjøre i kollektivfeltet og likevel rekke møtet. Tid er penger. Osv... Men snur fordelene er jo poenget borte. Besparelsen i drivstoff er der riktignok uansett og Audi e-tron er såpass god å kjøre at jeg gjerne kjører en slik videre likevel. Men den mangler jo gromlyd i motoren ;-)

(Innlegget ble redigert 21.05.19 06:53)

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 37341
21.05.19 10:59

Vanvittige tall! Jeg fyller vanligvis for under 1000 kr/mnd. og har veldig få bompasseringer. Blåste dog en tusenlapp i bompenger på en Oslotur nylig.

hillebillys
hillebillysInnlegg: 9840
21.05.19 20:41
rosmebraad: Blåste dog en tusenlapp i bompenger på en Oslotur nylig.

En ting er for "dere" som tar en slik tur i dann og vann...

Men det er dem som må ta den turen ofte...  

Støres løsning er kanskje ikke helt borte, betale for det en kjører. enten det er inn og ut av by. Eller frem og tilbake i gokkidalen...

HarleyEarl
HarleyEarlInnlegg: 1542
21.05.19 21:54

Og vipps, miljøet var ikke så viktig for EL-bileriene likevel? Nå har jeg lest side opp og side ned om hvor totalt overlegne disse bilene er, men det kan de da umulig være om mange nå vil selge de, bare fordi noen vanvittige fordeler forsvinner?

HarleyEarl
HarleyEarlInnlegg: 1542
21.05.19 21:55
hillebillys: Støres løsning er kanskje ikke helt borte, betale for det en kjører. enten det er inn og ut av by. Eller frem og tilbake i gokkidalen...

Løsningen til Støre er livsfarlig. Som vanlig er med avgiftsforslag fra venstresiden, på sikt kan jo hvilket som helst lite tettsted innføre sin "veiprising" med et pennestrøk.  Plutselig ble det enda enklere å melke bilisten, en trenger jo ikke engang sette opp en bomstasjon.

perchri
perchriInnlegg: 9143
22.05.19 20:45
hillebillys: Men det er dem som må ta den turen ofte...

De får organisere seg og streike ala de France. Men det var det å organisere seg da, Vi er jo ikke først i køen når det gjelder sammhold, er vi? tenker ting ville ndre seg rimlig fort dersom, sykepleiere ,elektrikere, VVS ,butikkpersonel osv ikke kommer på jobb. Men det er vel fantasidrømmer det hele, kanskje vi vil, men får det bare ikke til?

hillebillys
22.05.19 20:57
HarleyEarl: Løsningen til Støre er livsfarlig. Som vanlig er med avgiftsforslag fra venstresiden, på sikt kan jo hvilket som helst lite tettsted innføre sin "veiprising" med et pennestrøk.  Plutselig ble det enda enklere å melke bilisten, en trenger jo ikke engang sette opp en bomstasjon.

Er jo FRP / Høyre som starta med bomstasjoner... Så "dere" liker sikkert den løsningen..

Problemet er jo att mange av "dere" kjører mye, mye mer en andre. Men samtidig steder uten bom, og dermed betaler mye mindre avgifter mange som kjører mye mindre...

Sier seg selv att "dere" ikke ønsker en løsning som gjør att "alle" må betale tilsvarende etter kjøringen sin..

hillebillys
22.05.19 21:01
perchri: De får organisere seg og streike ala de France. Men det var det å organisere seg da, Vi er jo ikke først i køen når det gjelder sammhold, er vi? tenker ting ville ndre seg rimlig fort dersom, sykepleiere ,elektrikere, VVS ,butikkpersonel osv ikke kommer på jobb. Men det er vel fantasidrømmer det hele, kanskje vi vil, men får det bare ikke til?

Leser en kommentarfelter og FB.. Så ser en hvilket nivå "nordmenn flest" egentlig er på...

Så da skjer det lite annet en "stor i kjeften"  Endel bråk en stund. så glemt, så bråk. Så skylde på en eller annen politiker som har lagt opp for 40-50 år siden... 

Bråke litt til, bare i kjeften.. vel på tastaturet altså..   så stille...

For så starte på nytt og repetere...

Kapteinhivoghoi
KapteinhivoghoiInnlegg: 1686
23.05.19 06:23
Kompressor-V8: Jeg kjører egentlig elbil bare fordi det er latterlig for meg å ikke gjøre det slik systemet er nå.

Og slik tror jeg nok det er for det store flertallet som har valgt elbil til denne tid. Og det er nok denne finansielle biten som bidrar mest til at Norge er i utakt med mesteparten av omverden hva utbredelse av elbiler angår. Skal bli spennende å se fortsettelsen når ymse fordeler justeres nedover om ikke lenge.

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 14094
24.05.19 11:00
hillebillys: Støres løsning er kanskje ikke helt borte, betale for det en kjører. enten det er inn og ut av by. Eller frem og tilbake i gokkidalen...

Det er jo ikke helt slik det skal fungere. Det skal koste dritmye å kjøre en bensin- eller dieselbil ut og inn av byene. Prisene skal variere med hvor du kjører, når du kjører og hva du kjører.

Og når skal gps komme inn i alle biler og hva skal det koste? Dessuten vil da myndighetene ha full kontroll på hvor du har vært og hvor fort du har kjørt. Altså et system som er enda verre enn dagens.    

(Innlegget ble redigert 24.05.19 11:00)

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 14094
24.05.19 11:03
hillebillys: Er jo FRP / Høyre som starta med bomstasjoner... Så "dere" liker sikkert den løsningen..

Tull. Det var mengder med bomstasjoner i Norge før H og FrP overtok i 2013.

nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 16695
24.05.19 12:47
Iseran2770: Det var mengder med bomstasjoner i Norge før H og FrP overtok i 2013.

Det er riktig, men det har økt noe voldsomt de senere årene.

– For syv år siden var det 600.000 passeringer per dag. I fjor var det hele 1,8 millioner passeringer per dag, sier Næss til TV 2. Det er en tredobling av antall passeringer på seks år.

– Med økningen nå i år, er vi snart oppe i to millioner daglige passeringer, sier Næss.

I 2013 betalte vi ca 8 milliarder, og i 2019 ligger vi an til 13 milliarder. Det er ikke bare prisstigning....

(Innlegget ble redigert 24.05.19 12:47)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg