Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Nye Rav 4

NYTT TEMA
RandoKuruza
RandoKuruzaInnlegg: 244
28.09.19 19:14

Ingen av de jeg vet om som har elbil lader primært på hurtigladere til 10 kr mila. Strøm har du i kontakten hjemme (full tank hver morgen) eller gratis/billig fra din am-carleverandør. Hurtigladere brukes på langtur. 

Hvis du ikke har innlagt strøm hjemme (eller rettere sagt utlagt) og har langkjøring som yrke eller hobby er kanskje ikke elbil et gunstig alternativ for deg.. Men mange vil komme gunstig ut med elbil, og noen av disse er nok i stand til å forutse/beregne dette på forhånd baser på informasjon som tilgang på strøm hjemme, strømpris, kjøremønster osv.

Fernandovonarb
FernandovonarbInnlegg: 4527
28.09.19 19:20

@bilbabba Mye dyrere enn diesel? På min dieselbil av normal familiestørrelse ble kostnaden nøyaktig 10 kr pr mil ved siste tankfyll. Da var prisen pr liter drøyt 15 kroner hvis jeg ikke husker feil.

Det er klart at baserer du lading av elbil kun ved hurtigladere som eks fortum så bli gevinsten liten i rene drivstoffkostnader. Et hederlig unntak er Tesla som tar 1,70 kr pr kWh. De fleste med elbil baserer seg på å lade hjemme og da blir kostnaden pr mil latterlig lav. Ca 2 kr pr mil.

(Innlegget ble redigert 28.09.19 19:21)

SUV
SUVInnlegg: 4996
29.09.19 15:36
Jan: Den løsningen er sikkert brukbar på høye biler, bortsett fra plasseringen gjør ekstralyset utsatt for skitt og vann.For oss som foretrekker bakkekontakt når vi kjører bil, er det ikke noen god løsning.
Moderne personbiler egner seg dårlig for montering av ekstralys både fremme og bak.

At montering av ekstra ryggelys er mer kurant på høy enn lav bil er enda en grunn til å velge høy bil. Jeg har visst glemt det argumentet når jeg tidligere har listet opp fordeler med høy bil.

Jeg synes ikke lyset er så utsatt for skitt og vann egentlig. Lykta peker tross alt bakover, og vann vil jo spyle av skitten også etter hvert så det blir ikke så mye der og det lyser greit gjennom og jeg får et godt lys selv om det er lenge siden bilen er vasket.

Jeg har også bakkekontakt i min bil, jeg er bare litt lenger opp fra den harde asfalten.

Enig i at nye biler dessverre egner seg dårlig for montering av ekstra lys i alle retninger.

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 37796
29.09.19 15:45

En liten fraksjon av bilførere liker fortsatt sedan, tenk Derrick med flere.

På motorvei er lyxige sedaner noe mere egnet enn 'høyhusene' som Iseran kaller dem.

SUV
29.09.19 15:57
Jan: Siden dette er en Toyotatråd. I dag oppdaget jeg at Priusen ikke har varsel for lavt nivå på spylervæske.

Mens min bil har varsel for lavt spylervæskenivå, med en påminnelse i form av pling og varsel i displayet hvert annet minutt inntil man blir så lei av den trafikkfarlige plingingen at man bråbremser og hiver seg inn på ei busslomme og gjennomsøker bagasjerommet etter vann eller Cola eller noe annet i væskeform som kan fylle opp tanken nok til at varsleren tier stille.

Varsel er for så vidt greit å ha, men om jeg kunne velge mellom ingen varsel eller sånn varsling jeg har så ville jeg heller droppet varslinga. Bedre å gå tom en gang iblant enn å ha denne trafikkfarlige plingingen til stadighet.

Når det gjelder spylervæskeløsninger så vil jeg si at min aller første bil var den beste. Der var det en 8 liters tank godt synlig i motorrommet. Straks jeg åpnet panseret så jeg hvor mye spylervæske det var på tanken. Etter hvert satte jeg på en svart teipbit på tanken sånn at når nivået nådde dene så var det plass til ei 4-liters kanne (og fortsatt 4 liter igjen på tanken, så det ikke gikk tomt på ei stund). At tanken er like ved motoren betyr også at den får varme derfra så spylervæska blir litt varmet. Et minus ved den bilen var at når jeg hadde på lysa (for at langlysa skulle kunne brukes) så spylte den også lyktene, noe som dro store mengder spylervæske til liten nytte. Pleide derfor å vente med å spyle til steder der jeg ikke trengte langlys og så slå av lysbryteren (som da betyr at jeg fortsatt har nærlys pga norsk kobling) og så spyle og deretter sette på lysa igjen så jeg kan bruke langlys. Spylervæske til bakruta var i egen tank bak, der måtte jeg åpne et deksel (lett og raskt) for å sjekke nivået.

Den neste bilen min hadde en litt dårligere løsning, der var tanken gjemt og jeg måtte peile nivået. Og tanken var mindre. Men pluss for at den ikke hadde lyktespylere så jeg slapp å bruke masse spylervæske på å få rein 2x2 cm, mens resten uansett må vaskes manuelt. Ingen varsler om lavt nivå så langt.

Tredje bilen min (nåværende) har også liten tank, og en plagsom varsling. De som laget bilen har funnet opp enda en måte å plage sjåføren på. Der kommer det på spyling av frontlyktene iblant (ca hver 7. gang man spyler frontruta). Det betyr at til og med på ferie i Finnmark med midattsol (ikke så stort behov for reine lykter) og en del mygg (som tilsier stadig rengjøring av frontruta) så går det med mye spylervæske til lyktene, helt unødig, og også med den følge at den plagsomme alarmen kommer på 2 timer før jeg kommer hjem. Det som også er litt dumt er at denne lyktespylingen foregår i to etapper med litt mellomrom, og i sakte fart vil lyktespyling nummer to komme etter at viskerne har visket rein frontruta, så da må man enten ta et visk til eller vente en del sekunder (mens man kjører med tåkelagt frontrute) på at bilen skal ta en "afterwipe" selv. En annen ting som er plagsomt er at det går med mye spylervæske til å bløyte opp den inntørkede guffa på bakruta. Dette er jo en guffe som i utgangspunktet er blaut, men dessverre så er det ofte behov for varme i speila for å unngå ising der, og da kommer også varmen i bakruta på (samme bryter dessverre). Bakrutevarmen gjør da bare ugang, bruker strøm på å tørke noe jeg ikke ønsker å tørke og som jeg må bruke spylervæske på å løse opp igjen. Speilvarmen (og bakrutevarmen) slår seg også av automatisk etter ca 20 minnutter, så jeg må da slå den på to ganger iløpet av kjøreturen til jobb hvis jeg vil ha isfrie speil i den tiden da det iser mye (Ajax vindusvask hjelper bedre enn spylervæske til å vaske bilspeil har jeg etter hvert funnet ut). Kjedelig skulle rygge inn på parkeringa på jobben og så finne ut at speilene er nediset fordi varmen slo seg av for et  kvarter siden.

De som lager biler finner stadig på nye måter å plage bileierne. Sjefen for pling-og-pip-avdelingen hos Mitsubishi burde fått sparken.

SUV
29.09.19 16:16
rosmebraad: En liten fraksjon av bilførere liker fortsatt sedan, tenk Derrick med flere.På motorvei er lyxige sedaner noe mere egnet enn 'høyhusene' som Iseran kaller dem.

I krimserier så er selvfølgelig sedaner populære, mye enklere å gjemme bort et lik i bagasjerommet på en sedan enn på en stasjonsvogn hvor en arm eller et bein stikker opp og alle kan kikke inn og se hva som ligger i bagasjerommet. Og mye mer praktisk når man har kidnappet noen og skal hindre at de kommer seg løs på egenhånd.

Tenk hvordan krimserier ville blitt med stasjonsvogner. Kidnapperen åpner bagasjelokket og tvinger inn den kidnappede og smeller igjen bagasjelokket. Den kidnappede krabber fort frem til førerplassen og stikker av med bilen mens kidnapperen står igjen på en øde vei. Så kommer Derrick med blålys og sier til kidnapperen: "Sie sind arrestiert".

Jeg kom til å tenke på noe. I byer er det vel større andel sedaner enn på landet, og i byer er det mer kriminalitet og folk som forsvinner sporløst enn på landet. En sammenheng? Selv bor jeg i et landlig og fredelig nabolag, med svært få sedaner rundt meg.

Selv synes jeg "høyhuset" mitt er godt egnet også på motorvei. Har aldri savnet å sitte lavere på motorveien. Nå er det riktignok ikke så ofte jeg er på motorvei, tror faktisk ikke jeg har vært på motorvei siden den dagen for en del uker siden da jeg kjørte forbi en Ferrari mens jeg kjørte "høyhus" med båthenger på slep.

Men hvorfor Iseran og en del andre kaller bilen min for høyhus lurer jeg på. Den er jo godt under 2 meter høy og det er jo under halvparten av høyda til mange andre ting jeg har kjørt på norske veier. Jeg har vel mange gnager sittet med gulv som er omtrent på høyde med taket i bilen min ute å synes jeg sitter for høyt. Det er bare når man skal mye inn og ut av bilen at det er plagsomt hvis det blir veldig høyt (de bilene der man må krabbe opp for å kunne se oppå seteputa). Men i trafikken er det jo bare greit å sitte høyt og få bedre oversikt. Iseran & Co har kanskje alltid befunnet seg der nede på bakkenivå og ikke erfart hvor mye bedre oversikt man får litt oppe i høyden. Kanskje de har høydeskrekk?

SUV
29.09.19 16:21
rosmebraad: Jan: Det var nok mer lyxigt før i tiden på mange måter. Biler som Toyota Carina II hadde varsellampe for lite spylervæske.

Allerede andre bilen jeg kjørte var en Toyota Carina II, 89-modell tror jeg det var, og sedan, med hengerfeste. Etter noen tusen km med øvelseskjøring så tok jeg mine første kjøretimer i en slik. Varsellampen for lite spylervæske slapp jeg imidlertid å se noe til.

xantiasx
xantiasxInnlegg: 2495
01.10.19 09:09

Kjørte Carina ll som kjøreskolebil da jeg tok billappen i 1983, kjøreskolelærerne fortalte at den var vanskeligere å håndtere på glattkjøringsbanen i unnamanøver enn Audi 80, som de også brukte. Bremsene slapp rett og slett seinere når man slapp bremsepedalen. Treghet i systemet, var også lettere å låse bakhjulene på Carina'en, tydeligvis noe med bremsefordelinga. Med bakhjulsslipp som resultat på glatta.

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 14347
02.10.19 13:07
rosmebraad: En liten fraksjon av bilførere liker fortsatt sedan, tenk Derrick med flere.

Sedaner er mer populære enn på veldig mange tiår i Norge. Se bare på salget av Model 3, en liten og ganske trang sedan.

rosmebraad
02.10.19 14:16

Får nok se når Tesla kommer med liten SUV.

(Jeg har sansen for sedan og ryddig pakking uten verken takboks etter tilhengerfeste.)

RandoKuruza
12.10.19 12:25

Nye RAV er bestselgende ikke-elbil i Norge, og salget stiger nok ytterligere når den om litt kommer i ladbar utførelse. 

Bestselgende ikke-pick-up i statene. 

Sikker høyt oppe på drosjestatestikken i Norge også.. 

Jan: har dere eget forum det dere diskuterer biler, passasjerer og veimeldinger? 

Jan
JanInnlegg: 6653
12.10.19 12:45
RandoKuruza: Jan: har dere eget forum det dere diskuterer biler, passasjerer og veimeldinger?

Vi har noen lukkete grupper på Facebook. Siden vi har taushetsplikt angående det vi måtte få vite om passasjerene, er det lite av denslags.
Det blir litt bil og trafikk.

Bill_Babba
Bill_BabbaInnlegg: 5726
12.10.19 17:05
Fernandovonarb: @bilbabba Mye dyrere enn diesel? På min dieselbil av normal familiestørrelse ble kostnaden nøyaktig 10 kr pr mil ved siste tankfyll. Da var prisen pr liter drøyt 15 kroner hvis jeg ikke husker feil.

Kommer ikke opp i slike priser på min dieselbil.

Og lade hjemme?? Har ikke råd til å betale det som trengs for å få nok strøm til meg, og sette opp stikk dedikert til elbil lading.

BKK skal ha heftig mye for ny nettsentral, og graving av nye kabler helt fram. 

Heftig dyrt er også ny inntak og fordelings sentral, så vel som strekk til parkeringsplassen, og nye sikringsskap.

Selv med 10,- i "gevinst" pr mil, så tar det lenger tid  komme til 0, en hva jeg har igjen å leve.

Bill_Babba
Bill_BabbaInnlegg: 5726
12.10.19 17:09
RandoKuruza: Hvis du ikke har innlagt strøm hjemme (eller rettere sagt utlagt) og har langkjøring som yrke eller hobby er kanskje ikke elbil et gunstig alternativ for deg.. Men mange vil komme gunstig ut med elbil, og noen av disse er nok i stand til å forutse/beregne dette på forhånd baser på informasjon som tilgang på strøm hjemme, strømpris, kjøremønster osv.

I 3 etg leilighet, er det leit å bruke ute stikken. ikke er det lovlig heller. Og heller ikke lov å strekke en skjøtekabel 350 m til parkeringen heller.

Og som jeg sa til en annen, BKK leverer ikke nok strøm. så nye sentraler og fordelinger, nye kabelstrekk ++ må opp.

Kan kjøre diesel bil i mange år,før jeg kommer i nærheten av disse summene. 

Økes dieselprisen til 250,- pr liter, så rekker jeg denne summen når jeg blir 80 år.

RandoKuruza
12.10.19 17:21

Da er du en av de som greier å regne ut på forhånd om elbil er noe for deg eller ikke. Bra! (Selv om jeg er litt usikker på om det er matematiske ferdigheter eller fordommer som fører til din slutning.)

Someone
SomeoneInnlegg: 25971
24.01.20 08:38

Basert på litt tynn statistikk: det vil si egne observasjoner jeg gjør når jeg passerer taxiholdeplassen på Lysaker stasjon med jevne mellomrom: det virker som nye Rav4 er en hit blant taximarkedet i Oslo og Bærum

rosmebraad
24.01.20 12:28

Tror man må lete opp litt Seinfeldepisoder for å se bilder gater der det kryr av Capricer til taxi- og politibruk.

(Husker stadig da jeg var i Oslo i viktige ærender og bare måtte slippe alt da jeg så en Caprice taxi, måtte selvsagt kjøres i den!)

(Innlegget ble redigert 24.01.20 12:29)

RandoKuruza
24.01.20 19:05

RAV er populær som drosje, men fortsatt Prius som er mest populær. Med en Toyota-andel på 42% må nok Jan bare bli fortrolig med å kjøre drill. Kanskje gjensyn med Camry blir hyggelig? Mye bil for pengene, men stor sedan uten ledning blir for nisjebil og regne, men treffer bra som drosje. 

Jan
JanInnlegg: 6653
24.01.20 21:58
RandoKuruza: Med en Toyota-andel på 42% må nok Jan bare bli fortrolig med å kjøre drill.

Heldigvis er jeg på overtid når det gjelder pensjonsalder, så jeg kan gi meg når jeg selv vil.
Jeg fortsetter å jobbe så lenge jeg synes det er trivelig. En Camry skulle jeg nok holdt ut med.

Someone
SomeoneInnlegg: 25971
25.01.20 22:32

Mulig Toyota er populær, men i Oslo og Asker/Bærum er det allikevel relativt lite klassisk Prius. Men endel av 7 seteren

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg