Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

God søndag!

NYTT TEMA
FredPerry

FredPerry
16.05.21 23:52
Someone: men mange trege folk å irritere med over som kjørte enten alt for sakte eller med tilhenger.

Var ute for nok et tilfelle av at det jeg oppfatter som kjøring i godt driv "ødelegges" av at noen tror en rask Passat er sivilpoliti.

Kjørte bak tre karer/gutter med relativt bråkete sportssykler i pluss minus 140 på E6 nord for Oslo tidligere i dag. Etter et par minutter bremser alle tre ned, og den bakerste av motorsyklistene snur seg bakover.

De lusket videre i 100 i noen sekunder til jeg kjørte forbi, men da konturene av et tomt barnesete antageligvis kunne skimtes gjennom sideruta passerte de meg igjen like etterpå i langt høyere hastighet enn hva vi hadde opprinnelig. Den ene av de attpåtil på bakhjulet. 

SUV

SUV
16.05.21 23:58

Dagens gode gjerning på søndag ble å taue en V8 som hadde litt trøbbel med drivstofftilførselen. Den startet og gikk noen få sekunder med masse røyk og så stoppet den. Sånn var det flere ganger så da stoppet jeg og spurte om jeg skulle taue.

Someone

Someone
17.05.21 07:17
FredPerry: Var ute for nok et tilfelle av at det jeg oppfatter som kjøring i godt driv "ødelegges" av at noen tror en rask Passat er sivilpoliti.

Nei, ikke akkurat denne gangen, selv om jeg har opplevd det. Min er jo også svart

SUV

SUV
17.05.21 23:58
Someone: Veldig det samme i dag, men mange trege folk å irritere med over som kjørte enten alt for sakte eller med tilhenger.

Vi som kjører med henger er normalt sett ikke sinker, men noen har bestemt at vi må kjøre sakte og da blir det dessverre slik.

SUV

SUV
17.05.21 23:59
passat06: Fikk kjørt 48 mil til Østlandet i et nødvendig ærende i dag. Grei trafikk. En del elbiler (Leaf utmerket seg) i 10-20 km/t under fartsgrensen. Det tar også tid når disse skal over i venstrefeltet og passere vogntog med hastighetsdifferanse 2 km/t…

Havnet bak en sånn Leaf ei god stund idag etter at den presset seg inn foran meg mens jeg kjørte forbi en annen bil. Den kjørte deretter i ca 10 km/t under fartsgrensa, og det var i venstrefeltet. Når den så med liten hastighetsforskjell hadde passert bilene som kjørte litt saktere i høyrefeltet så bare fortsatte den i venstrefeltet selv om den var først i køen og kjørte endel saktere enn fartsgrensa og det var ledig til høyre.

Var noen Teslaer som drev på på omtrent samme måten for noen dager siden og bygget kø. Etterhvert ble et til at jeg etter å ha passert noen biler som holdt seg høyrefeltet la meg i høyrefeltet og holdt fartsgrensa der og på den måten kom meg forbi den Teslaen som da var kø-holder. Ellers har det ofte vært sånn at man da kommer et stkke frem, men ikke helt forbi før man innhenter annen trafikk i høyrefeltet og må slakke ned og legge seg bak venstrefelt-holderen igjen.

(Innlegget ble redigert 18.05.21 00:22)

JODDEMM

JODDEMM
17.05.21 23:59

Glem det :-)

(Innlegget ble redigert 18.05.21 00:04)

Someone

Someone
23.05.21 22:45

Den første av helgens to «søndager» tok meg i bilen både til Jokeren på nabostasjonen og senere ut for å skaffe noe take away. Ikke overraskende ble alt gjort elektrisk

Forfun

Forfun
23.05.21 23:04

Sykt mye biler på fjellet i dag, så var bare å lunte av gårde. Fant en fin steinrøys å sykle ned. Trengte avveksling etter noen dager på ski. Ser veldig mange bra bilder fra vestlandet denne helgen. Sol, ski på fjellet, tørt i lavlandet. Norge på sitt beste. Mye gromme biler som luftes. Litt spesielt å sitte på en fjelltopp og høre trimma motorer som ble brukt. De tømte noen gir. Ikke mye støydemping. Vår er bra.

rosmebraad

rosmebraad
23.05.21 23:22

Her ble det KAFFE og litt nødvendig røkting av fjernsynet.

Bra å få hørt litt RPM.

(Innlegget ble redigert 23.05.21 23:22)

Forfun

Forfun
24.05.21 21:35

I dag dro de #$%»&/#E/ østlendingene hjem, så i dag var det kvalitetstid på veiene. Noen lokale motorsykler kjørte forbi meg, og jeg la meg på hjul. Gikk relativt friskt oppover, men jeg mistet de da de de klarte å kjøre forbi en sinke. På vei ned ble jeg sinket av 2 stk BMW z4. De hadde en god dag med taket nede. Mindre gromme biler i dag, men mye motorsykler. 

Iseran2770

Iseran2770
25.05.21 19:45
Forfun: I dag dro de #$%»&/#E/ østlendingene hjem,

Denne østlendingen beveger seg vestover neste uke. Men jeg har ikke tenkt meg ut i snøen. Den holder å fotografere snødekte topper fra barmark.

Forfun

Forfun
25.05.21 20:15

Håper da du kommer opp til snøen, mye snø på de fleste fjelloverganger. Holder å kjøre til ytterkant av asfalten og stikke ut hånda så treffer du snø. Mange som tar bilde av høye brøytekanter. Er vel sognefjellsveien som har høyest brøytekanter nå. Asfalten er tørr, så fjelloverganger er favoritt nå. 

Veldig riktig tidspunkt nå. Du skulle satt deg i bilen i dag. Veldig gode værmeldinger fremover. Varmest lengst inn i fjordene.

Lite håpløse turister (etter at pinsen er ferdig). Så en kan faktisk kjøre bil, ikke bare vente bak bobiler. Blir mye verre etter 20 juni. 

rosmebraad

rosmebraad
25.05.21 20:20

Ja blir det med R5? Får se om du får deg en vestlandskaffe.

Iseran2770

Iseran2770
26.05.21 09:35
Forfun: Håper da du kommer opp til snøen, mye snø på de fleste fjelloverganger. Holder å kjøre til ytterkant av asfalten og stikke ut hånda så treffer du snø. Mange som tar bilde av høye brøytekanter. Er vel sognefjellsveien som har høyest brøytekanter nå. Asfalten er tørr, så fjelloverganger er favoritt nå.

Jeg har mange bilder av høye brøytekanter fra Alpene og er de høye brøytekantene dominerende ser man jo ingen ting av landskapet. 

Jeg starter med Oslo - Ålesund over Dombås, ikke akkurat en fjellovergang. Deretter tråkler jeg meg sydover hele veien til Kristiansand. 

Men om været blir veldig dårlig på vei sydover kan det bli Sognefjellet eller r7 over Hardangervidda tilbake til Østlandet.

(Innlegget ble redigert 26.05.21 09:45)

Forfun

Forfun
26.05.21 22:46
Iseran2770: Jeg starter med Oslo - Ålesund over Dombås,

Ta en bitteliten omvei, kjør Trollstigen og over til Valldal. Definitivt en fin vei hvis en unngår helg. Så fra Valldal forbi storsalen til Ålesund. Veien er helt ok. Fra ålesund ville jeg kjørt så langt vest som mulig. Litt mer knot med ferger (sjekk avgangstider). Mye mer fotogent enn langs E39. Helt ute er det stort sett tomt for snø, så lett å løpe opp på en fjelltopp. 

Tilsvarende lenger syd, unngå hovedveier. Helst helt ut eller helt inn mot fjellene. Litt telehiv, men mange fine svinger. 

Hvis jeg skal ta noen favoritter er det Trollstigen, Gurskøy, Sognefjellsveien til Sogndal. Videre ut Sognefjorden, over til Vikafjellet. Alternativt bytt sognefjellsveien med Gaularfjellet. Fra Odda forbi Prekestolen, alt så langt øst som mulig. Gå ikke glipp av Flekkefjord og Farsund. Kjør ytterste vei frem til Lindesnes. Hvis du da ikke er lei småveier, fra Kristiansand, ta veien om Fyresdal. Noen veldig øde og fine veier her. Men sjekk litt ut, en risikerer noen 60 soner. 

passat06

passat06
26.05.21 23:15
Forfun: Hvis jeg skal ta noen favoritter er det Trollstigen, Gurskøy, Sognefjellsveien til Sogndal.

Legg gjerne turen om vestsiden av Gurskøya i så fall. Flott der når været er fint i alle fall :-)

Iseran2770

Iseran2770
27.05.21 09:22
Forfun: Ta en bitteliten omvei, kjør Trollstigen og over til Valldal. Definitivt en fin vei hvis en unngår helg. Så fra Valldal forbi storsalen til Ålesund. Veien er helt ok. Fra ålesund ville jeg kjørt så langt vest som mulig.

Trollstigen har jeg kjørt 2 ganger så det blir ikke den akkurat på denne turen. Fra Ålesund skal jeg ligge langt vest et stykke, det blir veldig lite E39 i det hele tatt.

Jeg har vært på 15 kortere eller lengre turer til Vestlandet siden 2011.  Så både Vikafjellet og Gaularfjellet har jeg også kjørt 2 ganger, men det er ikke usannsynlig at en eller begge kan ende opp på denne turen også. 

(Innlegget ble redigert 27.05.21 09:36)

InternalExile

InternalExile
30.05.21 09:32

God søndag alle bilelskere.

Og for en nydelig dag det ser ut til å bli! Himmelen en knall blå og ikke en sky å se.

Det bare må bli en kjøretur i dag. Bensinen bruker å være litt billigere på søndager her, og Best stasjonen kjører tilbud på bilvask. Så da passer det fint men en kjøretur og en bilvask i kveld.

Men ikke noe hast, så først blir det litt kaffe og nyte solen på verandaen.

(Innlegget ble redigert 30.05.21 09:40)

Someone

Someone
30.05.21 11:13

Siden søndagens nytes i solen på Tjøme, lunter det nok en gang Fv308 og E18 tilbake til Asker i ettermiddag/kveld. Blir neppe alene på veien og ikke spesielt inspirerende kjøring er det heller

rosmebraad

rosmebraad
30.05.21 11:19

Setter på kaffen her. Solen skinner. Skulle hatt inn et "billig" bensinfyll jeg også.

Fir og fred og ro er det ihvertfall,

god søndag! 

Forfun

Forfun
30.05.21 12:13

Drikker kaffe og vurderer om jeg skal kjøre øst, vest, nord eller syd. Skal gi sykkelen en luftetur. Må finne ett sydvent fjell, slik at det ikke er snø på toppen. En drøy time kjøring til første startpunkt. Blir uansett en kvalitetsdag. 

utenforallfarvei

utenforallfarvei
30.05.21 12:20
rosmebraad: fred og ro

er det ogsaa her midt i Kina -  bare + 24 naa kl. 18.20 og hele mai
har vaert endel kjoeligere enn normalt -
max 29 hittil er rene Justern,  "mot normalt ".

rosmebraad

rosmebraad
30.05.21 14:57

Hva er bensinprisen (og oktantall?) i Kina? Jeg husker det var 'bomstasjoner' på hovedvei ved Beijing der de fylte?

Hvordan er der med KAFFE i Kina? 

utenforallfarvei

utenforallfarvei
01.06.21 09:46
rosmebraad: Hva er bensinprisen (og oktantall?) i Kina? Jeg husker det var 'bomstasjoner' på hovedvei ved Beijing der de fylte? Hvordan er der med KAFFE i Kina?

Hei!    jeg sykler bare og bruker derfor bare Super 100 oktan-

men prisen ellers er i dag: 

95 oktan  7,33 cny=  9.69 nok

92     "     6.86  "   =  9.05   "

Diesel      6.46   "   =  8.52  ”

KAFFE  finnes men kineserne drikker minimalt.
 baade kona og jeg drikker en liten kopp daglig,
Nescafe i smaapk. som gir akkurat en slik kopp..
ca. 1 yan/1.32 for en slik liten pk.
Ingen av vaere venner og kjente drikker  kaffe.

Men inne i City kan turistene leske seg med alle mulige
typer kaffe paa noen konditorier/restauranter inkl. verdens beste
som er Kona coffee fra Hawaii - ingen ved siden osv...
Jeg drakk en kopp sammen med en gjeng venner for noen
aar siden den kostet flesk, haha... mens kona noe senere
spanderte en caffe lat eller latte e.l. for 12cny / 15.80, det
ble for dyrt for meg og siste gangen - men vi gaar heller
aldri paa restaurant e.l. saa jeg vet ikke priser der.

Men bon provecho naar du skal smake..

Men jeg glemte prisnivaaet ellers jfr. inntekt.

Junior har nesten 5 aars Univer.utdannning fra Kina og Japan-
han tjener  ca. 7000 cny/ 9.240 kr./mnd. m. 6 dagers full dag.

En midt paa treet nordmann tjener vel minst 3 x saa mye, saa derfor
maa bensinpriser m.m. sees i den sammenhengen.

(Innlegget ble redigert 01.06.21 09:51)

rosmebraad

rosmebraad
06.06.21 21:50

God søndag og god sommer!

Startet formiddagen med Evergood filterkaffe.

Jan

Jan
06.06.21 21:53
rosmebraad: Startet formiddagen med Evergood filterkaffe.

Trodde det var Friele frokostkaffe som var førstevalget ditt. For meg er begge like gode.

rosmebraad

rosmebraad
06.06.21 22:10

Der er en rotasjon på Friele-Evergood-Kjeldsberg på de store norske merkene. 

Det ble dog et par Figgjokopper med Friele som noen andre hadde brygget sånn utpå eftermiddagen.

Someone

Someone
06.06.21 22:20

Her ble den en kjøretur Asker-Oslo på E18, inn i formiddag og tilbake i ettermiddag. Så da ble det et lite bidrag til Oslopakke 3

Forfun

Forfun
06.06.21 22:30

En time i bilen, kajakk på taket og sykkel på sykkelstativ bak. Egentlig ikke en spennende bildag. Plan var å vaske bilen i dag, men den er fremdeles full av pollen. 

SUV

SUV
07.06.21 00:54
Forfun: En time i bilen, kajakk på taket og sykkel på sykkelstativ bak. Egentlig ikke en spennende bildag. Plan var å vaske bilen i dag, men den er fremdeles full av pollen.

Når du sykler kommer du til et vann du gjerne ville vært utpå og når du padler ser du en fin vei eller sti du vil sykle.

Hva med noe sånt for å kombinere de to?

https://twitter.com/ivarsafer/status/1096382618952704001

Oppblåsbar sak som kan puttes i ryggsekk når du sykler og sykkelen blir jo en del av denne sykkelbåten. Så da kan du veksle så mange ganger du vil underveis.

Selv har jeg brukt litt tyngre utstyr når jeg har tilbakelagt strekning på vei - vann - vei. Da har det blitt sykkel på veien, så tar jeg sykkelen ombord i båten og kjører avgårde før jeg drar båten opp på hengeren og kjører videre med bil, henger, båt og sykkel som til sammen veide litt over 2 tonn.

Klikk for å gå tilbake til toppen