Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hvem fyller "superbensin" og "superdiesel"?

NYTT TEMA
vandreren
vandrerenInnlegg: 324
05.06.19 20:53

Har lagt merke til at bla. Shell selger kvaliteter av både diesel og bensin som er rundt en krone dyrere enn standardvarene.

Hvem er det som betaler over en krone mer for drivstoff som allerede er svindyrt og hvorfor?

Ribba
RibbaInnlegg: 35685
05.06.19 21:37
vandreren: Hvem er det som betaler over en krone mer for drivstoff som allerede er svindyrt og hvorfor?

Folk som kjører på bane eller f-eks autobahnen der de holder et greit tempo, samt biler med motorer med veldig høye ytelser eller modifiserte motorer.

98 oktan takler høye temperaturer bedre enn 95 oktan, og dermed er bedre egnet ref de eksemplene jeg nevnte.

Ellers skryter vel bensinselskapene med at dette "superdrivstoffet" rengjør motoren, noe som selvsagt er positivt. Om det faktisk er tilfellet at det rengjør motoren, det skal jeg ikke uttale meg om.

(Innlegget ble redigert 05.06.19 21:39)

Jan
JanInnlegg: 6391
05.06.19 23:49

Jeg har forsøkt dyreste alternativ på ulike biler. Men jeg har ikke merket noen forskjell verken på forbruk eller ytelser.


Det er mulig det har betydning på biler som Ferrari, Porsche og Lamborghini, men på hverdagsbiler, er det penger ut av vinduet.

RandoKuruza
RandoKuruzaInnlegg: 214
06.06.19 06:36

Når jeg fyller diesel ønsker jeg ei pumpe det står «diesel» på, ikke «Royal Extra» eller «Super V Pluss». Er «livredd» for å få dyr suppe på bilen når jeg fyller på f.eks Shell. 


Ett eller annet selskap lokket også med inntil 2% lavere forbruk - mot 5% økning i pris...

xantiasx
xantiasxInnlegg: 2387
06.06.19 07:01

Alle eldre biler bør bruke 98 oktan bensin, da denne er uten etanol.

Etanol tærer hardt på gamle drivstoffslanger som ikke har rett klassifisering, og forgassere (som det ofte er på eldre biler), kan få tæringsskader ved lagring.

Bruk av 95 oktan på drivstoffsystemer som ikke er beregnet på det, har ført til utallige bilbranner pga drivstoffslanger som har gått i oppløsning, og sprayet bensin i motorrommet. Kjent sak i veteranbilmiljøet.

(Innlegget ble redigert 06.06.19 07:03)

Jan
JanInnlegg: 6391
06.06.19 09:37
xantiasx: Alle eldre biler bør bruke 98 oktan bensin, da denne er uten etanol.

Jeg hadde selvsagt noenlunde moderne biler i tankene da jeg skrev innlegget mitt.

Gamle biler kan ha helt andre krav.

henlie
henlieInnlegg: 363
06.06.19 10:20

Jeg kjører 98 blyfri på min fordi det er det som er anbefalt. Bilen er fra fabrikk tilpasset 98-oktan. Den kan kjøre på 95-oktan også, men man vil da miste noe effekt (har hørt noen antyde rundt 10%).


98-oktan har kun hensikt på biler som er tilpasset dette fra fabrikk (biler med høye ytelser) og biler som er trimmet. I tillegg bruker gjerne de med eldre biler som f.eks. ikke brukes i vinterhalvåret 98-oktan, da dette ikke er tilsatt etanol som er uheldig for slanger osv.


På en normal bil har det nok ingen hensikt. Husker jeg leste på et engelsk nettsted for mange år siden der de testet dette på flere biler. På type trimmede biler var det absolutt merkbar effekt, mens på en standard bil ikke var merkbart.


Det mer tekniske rundt det er det andre som kan bedre. Men f.eks. Porsche, Mercedes sine AMG-modeller og mange andre er tilpasset 98-oktan fra fabrikk.

aeroX
aeroXInnlegg: 835
11.06.19 21:24

Jeg fyller også 98 oktan. Om det gir meg 3 hk ekstra er det verdt det.

Herinacius
HerinaciusInnlegg: 4619
12.06.19 16:06

Hvor mye etanol er det i standard 95 nå?

Forfun
ForfunInnlegg: 5784
12.06.19 16:23
henlie: 98-oktan har kun hensikt på biler som er tilpasset dette fra fabrikk (biler med høye ytelser) og biler som er trimmet.

Bilen min har 95 oktan på tanklokket. Ser derfor ingen hensikt med 98. Med 126 hk per liter er den trimmet litt. Hadde jeg valgt S5 kan det være at 98 hadde vært mer hensiktsmessig.


Fremdeles overrasket over hvor økonomisk den er, sist 50+ mil etappe 0,57. Men ser at småveiene er forbruket skyhøyt, godt over 2 liter på mila. Snittforbruket er dermed litt over BMWn fremdeles. Tipper den på sikt blir en del lavere.

Herinacius
HerinaciusInnlegg: 4619
13.06.19 01:03

De landsens stasjonene jeg vanligvis bruker har ikke 98. Blir sur hvis jeg påprakkes drittbensin med 10+ % etanol.

hillebillys
hillebillysInnlegg: 9893
13.06.19 06:28
Herinacius: Blir sur hvis jeg påprakkes drittbensin med 10+ % etanol.

Konstant sur da ;)

henlie
henlieInnlegg: 363
13.06.19 08:56
Forfun: Fremdeles overrasket over hvor økonomisk den er, sist 50+ mil etappe 0,57. Men ser at småveiene er forbruket skyhøyt, godt over 2 liter på mila. Snittforbruket er dermed litt over BMWn fremdeles. Tipper den på sikt blir en del lavere.

Det er jo meget bra. På landevei med 80-grense kommer jeg ned på 0,64, men motorvei i 120-130 blir det fort 0,75+ Totalt snitt ligger på 1,15. Betyr ikke så veldig mye, men det er jo interessant å se hvor mye som har skjedd på f.eks. siste 10 årene. Etter hva jeg har hørt andre rapportere av forbruk virker det heller ikke som om C200 4Matic har så veldig mye lavere forbruk.

xantiasx
xantiasxInnlegg: 2387
13.06.19 09:00
Herinacius: Hvor mye etanol er det i standard 95 nå?

Det har vært 5%, politisk ønske om 10, mener jeg.

HarleyEarl
HarleyEarlInnlegg: 1561
13.06.19 14:34

Har du bankesensor har du en teoretisk mulighet for å kjøre med høyere tenningsavansering med 98 oktan. Har du ikke dette må du justere tenninga manuelt for å hente noe ut av det. Jeg kjører med 95 oktan på en V8 med 10:25 i kompresjon og har fått til en ganske høy avansering så tidlig som mulig uten tenningsbank. Kunne sikkert hatt 1-2 grader ekstra hele veien,og hentet litt på det, med 98 oktan, men det er jo neste ikke å få tak i lenger.

HarleyEarl
HarleyEarlInnlegg: 1561
13.06.19 14:35
xantiasx: Det har vært 5%, politisk ønske om 10, mener jeg.

Skal være 5% nå, men er det ikke vedtatt at det skal opp til 10%?

xantiasx
xantiasxInnlegg: 2387
13.06.19 16:35
HarleyEarl: Skal være 5% nå, men er det ikke vedtatt at det skal opp til 10%?

Leste at det er bestemt at det skal bli 10'% neste år, politikerne driter i at nesten en halv million biler ikke er lagd for så høy innblanding.

Herinacius
HerinaciusInnlegg: 4619
15.06.19 00:25

Vi hadde en diskusjon om dette på vårt forum for gamle Ford Escort Mk1/Mk2 .. ble sagt at de hadde gitt seg med så høy innblanding og at det skulle finnes alternativ for biler som ikke tåler det.


Akkurat for en 70 talls Escort skal det visst gå noenlunde, best å bytte bensinslange kanskje men forgasser skal ikke inneholde deler som direkte ødelegges. men det er sannsynlig at det medfører mer korrosjon og slitasje rundt omkring likevel over 10%

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 14189
17.06.19 21:38
henlie: Jeg kjører 98 blyfri på min fordi det er det som er anbefalt.

Jeg synes at det blir mer og mer håpløst å få kjøpt 98 oktan. Circle K har helt sluttet med det. I Tyskland har alle stasjoner langs Autobahn 98 oktan. I Italia har jag aldri sett det, men de som eier Ferrari eller Lamborghini vet kanskje hvor de får tak i det. 

nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 16876
17.06.19 21:47
Iseran2770: I Italia har jag aldri sett det, men de som eier Ferrari eller Lamborghini vet kanskje hvor de får tak i det.

Dette er det som står om Italia og bensin.

Italy
 - 95 RON is the only compulsory gasoline offered (verde), only few fuel stations (Agip, IP, IES, OMV) offer 98 RON as the premium type, many Shell and Tamoil stations close to the cities offer also V-Power Gasoline rated at 100 RON

Så din observasjon ser ut til å stemme bra.

Jan
JanInnlegg: 6391
17.06.19 22:03

Apropos bensin. Det hevdes at Donald vil innføre opptil 15% innblanding av etanol i USA. Dette for at maisbøndene skal bli kvitt avlingene sine, og stemme på ham ved neste valg.
For oktantallet sin del, har vel dette positiv effekt, men hvordan  bilene takler det, er en annen sak.

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 37447
17.06.19 23:34

Bare å høre på Scotty Kilmer derom.......  om alle ‘piles of junk’ er designet for å fyre med mais!


Så en 94 Celica idag!

henlie
henlieInnlegg: 363
19.06.19 08:32
Iseran2770: Jeg synes at det blir mer og mer håpløst å få kjøpt 98 oktan. Circle K har helt sluttet med det. I Tyskland har alle stasjoner langs Autobahn 98 oktan. I Italia har jag aldri sett det, men de som eier Ferrari eller Lamborghini vet kanskje hvor de får tak i det.

Ja, det er litt færre stasjoner i Norge nå som har 98, etter at en del Shell-stasjoner ble til YX. Men rene Shell-stasjoner og en del Esso-stasjoner har det der jeg ferdes. I Sverige har de hatt det på nesten alle stasjoner jeg har vært innom. Er mye i Kragerø på sommeren, der er det verre, men nærmeste er 3 mil unna om det kniper. Men ikke noe problem så langt, vi er gjerne på noen turer videre sørover i løpet av sommerferien og da er det flere steder med 98.

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 14189
20.06.19 22:06
henlie: I Sverige har de hatt det på nesten alle stasjoner jeg har vært innom.

Når jeg drar eller kommer fra Alpene uten å ta Color Line, blir det 17 mil på danske veier. Kun en gang har jeg fylt drivstoff der. Det hadde de faktisk 98 oktan til tross for at nesten alle dansker kjører Aygo eller Up.  

henlie
henlieInnlegg: 363
21.06.19 07:37

Pokker, jeg ser nå at Shell har økt prispåslaget for 98 fra kr 1,10 til 1,39. Esso tar fortsatt 0,99 mer for 98. Valget blir enkelt siden jeg har begge stasjoner med 98 på vei til jobb og Esso-stasjonen ofte er litt rimeligere i utgangspunktet. Man gir jo ikke bort penger :)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg