Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Volkswagen har satt ned prisen på Egolf med 45000.

NYTT TEMA
Chloe
ChloeInnlegg: 7
12.06.19 13:30

Jeg bestilte bilen før denne kampanjen men har ikke fått den ennå. Nå ser jeg at bilen er satt ned med 45 000! Surt!

Er det noe jeg kan gjøre? 

Fernandovonarb
FernandovonarbInnlegg: 3548
12.06.19 14:20

Klage, eller kansellere. Så kan du bestille på nytt. Denne fortsettelsen er jeg spent på, med ryktet møller har. 

KingsRoad
KingsRoadInnlegg: 5681
01.08.19 16:10
Fernandovonarb: Klage, eller kansellere. Så kan du bestille på nytt. Denne fortsettelsen er jeg spent på, med ryktet møller har.

Deler spenningen til Fernando her.

Hva ble så utfallet? Fikk du reduksjonen i sin helhet, eller kanskje noe redusert?

Såvidt meg bekjent kan man normalt ikke kansellere vederlagsfritt hos Møller.

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 4978
01.08.19 16:15

Hehe, slik er livet. Man kan ikke sutre. Vi kjøpte brukt ny i mars 2018 egolf til madammen med 12000km for 345.000kr i oktober 2018. Det var et bra kjøp akkurat da, men så har de rast i pris. Slik er gamet - verditap er verditap. Get over it. Nyt bilen i stedet. Man merker det ikke og det teller ikke før man skal selge den ua sett. Egolf er jo en meget bra bil. Bedre enn Model 3 på nesten alt unntatt rekkevidde og akselerasjon/4wd. Bare en god kjedelig bil som bare leverer uten å gjøre noe hverken skam eller jåleri ut av seg.

jonasv
jonasvInnlegg: 539
01.08.19 21:19
KingsRoad: Såvidt meg bekjent kan man normalt ikke kansellere vederlagsfritt hos Møller.

Nei ingen forhandlere tilbyr gratis kansellering helt uten grunn bare fordi han har funnet en annen eller bedre pris - 

Kanskje du er i samme båt?

Det er såvidt meg bekjent dårlig forretningsskikk å bryte avtaler. Men det er vel ikke du og trådstarter så veldig opptatt av. Etikk.

(Innlegget ble redigert 01.08.19 21:20)

jonasv
01.08.19 21:30
Fernandovonarb: Klage, eller kansellere. Så kan du bestille på nytt. Denne fortsettelsen er jeg spent på, med ryktet møller har.

Jeg kjøpte toalettpapir fra Europris.. I dag fant jeg ut av den har samme pakken er på tilbud. Bør jeg kansellere og så kjøpe samme pakke på nytt? 

Jeg sparer jo tross alt 19 kroner? 

Kanskje jeg skal gå til Europris og klage... Så kan jeg jo presse Europris med at jeg kommer til å klage på dette på vgd...  Og det kan jo gå utover ryktet.

Om ikke du har opsjon på at prisen på tilbudet du fikk for en gitt tidspunkt, kan reduseres hvis markedsprisen går ned så har du en dårlig sak. 

Og det er ingen som selger en vare med "opsjon" på lavere pris hvis markedsprisen går ned.  Rimelig teit hele tråden. 

(Innlegget ble redigert 01.08.19 21:31)

Jan
JanInnlegg: 6324
01.08.19 21:45
jonasv: Nei ingen forhandlere tilbyr gratis kansellering helt uten grunn bare fordi han har funnet en annen eller bedre pris -

Kanskje ikke i bilbransjen, men i elektrobransjen har Elkjøp og Power prisgaranti som varer noen uker etter kjøp. At det funker, fikk jeg erfare da jeg kjøpte nytt kjøkken hos Elkjøp for 3 år siden.
Jeg fikk et pristilbud som jeg aksepterte. Da jeg skulle signere og betale, gjorde selgeren meg oppmerksom på at de hadde en kampanje gående, og at jeg derfor skulle få alt til den nye og lavere prisen. Det utgjorde ikke noen formue (ca 10.000), men vitner om redelighet fra selgerens side.
I trådstarters  tilfelle handler det ikke om å ha funnet en annen eller bedre pris et annet sted, men at samme selger har satt ned prisen på samme vare i tiden mellom bestilling og levering. Da er det ikke så merkelig at kjøper reagerer. 45.000 er tross alt en del penger for de fleste. I motsetning til et kjøkken med hvitevarer, er bil gjerne noe man skal selge igjen om noen år, og da er det surt å vite at 45.000 er tapt før man har fått skilter på bilen.

Jan
01.08.19 22:03
jonasv: Jeg kjøpte toalettpapir fra Europris.. I dag fant jeg ut av den har samme pakken er på tilbud. Bør jeg kansellere og så kjøpe samme pakke på nytt?

Latterlig sammenligning. Dasspapir kjøper man når man trenger det og bruker opp.
En bil kjøper man og selger igjen når man vil ha ny bil.
At prisene på dagligvarer går opp og ned, er noe helt annet enn at Møller setter ned prisen på bilen med 45.000 i tiden fra bestilling til levering.

De fleste kjøpekontrakter i bilbransjen har klausuler om prisendring motsatt vei fra kontraktsinngåelse til levering som følge av valuta- eller avgiftsendringer, også mot endring av pris fra fabrikk. Det siste har jeg selv opplevd en gang for mange år siden. Da jeg skulle hente bilen ble jeg avkrevd ca 10.000 mer enn prisen i kontrakten. Selgeren viste til et punkt med liten skrift, der det stod at det var forbehold om endring av pris fra fabrikk. Jeg betalte uten å mukke.

(Innlegget ble redigert 01.08.19 22:05)

jonasv
01.08.19 23:09
Jan: At det funker, fikk jeg erfare

Taxi Jan i ferde igjen med snylte tips..

For å sette det i perspektiv i din verden.. 

Hvis en passasjer får en tur av deg, og i etterkant når turen er ferdig googler opp, for å finne ut at en konkurrerende taxi-selskap kunne tatt den turen for 200 kroner mindre ville du ha gått med på det? 

Jeg tenker når en individ har hoppet inn i taxien din så har han akseptert prisene du har i din taxi. Eller om han oppdager at Uber har bedre pris og insisterer på prisgaranti fra deg...

(Innlegget ble redigert 01.08.19 23:11)

jonasv
01.08.19 23:13
Jan: prisendring motsatt vei fra kontraktsinngåelse

Jeg har aldri opplevd at prisen har økt etter kontraktsinngåelse. At prisen på den aktuelle modellen ved levering har sunket som følge av markedsendringer har skjedd flere ganger uten at jeg har sittet og klaget som trådstarter driver med. 

jonasv
01.08.19 23:23
Jan: Kanskje ikke i bilbransjen, men i elektrobransjen har Elkjøp og Power prisgaranti som varer noen uker etter kjøp.

Og selvsagt er det helt hinsides latterlig og tåplig å sammeligne produkter fra Elkjøp med biler til mange hundre tusen kroner. 

Tror du forhandlere sitter med enorme varelageret av plass og kapital for å tilfredsstille slike grådige individer- 

Nøyaktig dette skjer igjen og igjen, du absolutt null forståelse for økonomi og hvordan forretningsverden fungerer. Du sitter å kjører rundt i drosjen din i Bergen sentrum og tror alt handler om få ting gratis, refusjoner og prisgarantier. Det er dessverre ikke sånn verden fungerer.  

Du burde få deg jobb i service avdelingen i Møller eller annen stor konsern så kan du lære hvordan systemet fungerer i praksis fra innsiden og at alt ikke er gratis. Blir en fin avveksling fra drosje hverdagen.

Fernandovonarb
02.08.19 00:12
jonasv: Jeg kjøpte toalettpapir fra Europris.. I dag fant jeg ut av den har samme pakken er på tilbud. Bør jeg kansellere og så kjøpe samme pakke på nytt?  Jeg sparer jo tross alt 19 kroner?  Kanskje jeg skal gå til Europris og klage... Så kan jeg jo presse Europris med at jeg kommer til å klage på dette på vgd...  Og det kan jo gå utover ryktet.

Jøss, stått opp på feil bein i dag?

For å si det sånn så hadde jeg aldri godtatt prisnedgangen uten å fått noe igjen på kontrakten, siden jeg ikke hadde mottatt bilen. Hadde jeg mottatt bilen så blir det hele noe helt annet, selv om det ville gremmet meg kolossalt hvis det hadde vært snakk om dager, uker ihende.

45.000kr er mye penger, og her tipper jeg VW og Møller har barbert noe av fortjenesten begge to for å komme ned i den summen. Fremdeles så har de marginer, så noe goodwill er de i stand til å yte. Jeg har både bilselger og fruen som jobber som salgsleder i familien, så litt kunnskap om dette har jeg. 

Nå vet vi ikke hvordan dette gikk, siden TS forsvant, men jeg antar at det ble en eller annen løsning på ham. Skulle bare mangle.

Fernandovonarb
02.08.19 00:54
Kompressor-V8: Egolf er jo en meget bra bil. Bedre enn Model 3 på nesten alt unntatt rekkevidde og akselerasjon/4wd.

Nå ga du meg en god latter.

Tipper du ikke har lest alle kommentarene på tråden om Model 3 på facebook. Desperate E-Golf eiere forteller om sin fortvilelse over ikke å få solgt bilen fordi de så gjerne vil ha Model 3. Denne tråden er et godt eksempel på det siden de nettopp har fått barbert 45.000 av verdien på bilen, og må gå enda lenger ned i pris for å få solgt. 

Du er ikke desperat for å selge en bil som er "mye bedre enn..". Beklager det blir rett og slett for dumt. Skal du ha bil til ca 500.000 i dag, så kommer du ikke unna Model 3. Sånn er det bare. Så får vi se hva de andre klarer å hoste opp i fremtiden.

MacanT
MacanTInnlegg: 12267
02.08.19 10:43
jonasv: Jeg kjøpte toalettpapir fra Europris.. I dag fant jeg ut av den har samme pakken er på tilbud. Bør jeg kansellere og så kjøpe samme pakke på nytt?  Jeg sparer jo tross alt 19 kroner?

Kun idioter vil komme med en så tullete sammenligning.

MacanT
MacanTInnlegg: 12267
02.08.19 10:48
jonasv: Og selvsagt er det helt hinsides latterlig og tåplig å sammeligne produkter fra Elkjøp med biler til mange hundre tusen kroner.

Men det er visst helt i orden å sammenligne kjøp av dasspapir med kjøp av biler til mange hundretusener kroner :)

Amatør_1
Amatør_1Innlegg: 9767
02.08.19 17:04
Chloe: Jeg bestilte bilen før denne kampanjen men har ikke fått den ennå. Nå ser jeg at bilen er satt ned med 45 000! Surt! Er det noe jeg kan gjøre?

Kansellere og bidra til enda lavere etterspørsel?

Jeg ville krevet den nye prisen dersom batteribilen ikke var levert.

Jan
02.08.19 22:35

Hvis det å benytte seg av en prisgaranti, er å snylte, så gjerne for meg.I mitt tilfelle med Elkjøp, var jeg ikke klar over det engang, det var kjøkkenselgeren som gjorde meg oppmerksom på det. De andre gangene jeg har kjøpt elektro- og hvitevarer, har jeg kjøpt det jeg ville ha, og ikke bekymret meg for hva det måtte koste om 2 uker. Kjøpt er kjøpt.

Når det gjelder taxien, kan alle i følge regelverket få oppgitt en maksimalpris for turen på forhånd.. Hvis turen blir billigere fordi alt går glatt og smidig i trafikken, betaler de taxameterpris. Hvis ikke betaler de bare den oppgitte maksimalprisen selv om det er trafikkproblemer.

Jan
02.08.19 22:38
jonasv: Og selvsagt er det helt hinsides latterlig og tåplig å sammeligne produkter fra Elkjøp med biler til mange hundre tusen kroner.

Ikke i det hele tatt. Det samlede kjøpet av kjøkken og hvitevarer var faktisk på oppunder 200.000.
En litt pussig påstand fra en som sammenligner det å kjøpe dasspapir og en taxitur til noen hundrelapper med bilkjøp.

jonasv
02.08.19 23:46
MacanT: sammenligne kjøp av dasspapir med kjøp av biler

Det var selvsagt ironisk og humoristisk ment... 

kytec
kytecInnlegg: 42593
02.08.19 23:48

Er det ikkje angrefrist ved bilkjøp? 

kytec
kytecInnlegg: 42593
02.08.19 23:50

Ev. så kan du gjøre som han i reklamen, be om 20 kr i rabatt, det får du garantert. 

jonasv
03.08.19 00:32
kytec: Er det ikkje angrefrist ved bilkjøp?

Nei, det finnes ikke. 

Det er noen som tilbyr bytterett men da er det kilometer begrensning på 500 km og bilen må byttes med en annen i butikken. 

Antar de går gjennom bilen ganske grundig ved "retur" for å forsikre at bilen ikke har fått skader i mellomtiden.

Nå er vel sommerferien snart slutt for din del. Snart er det skole igjen og tilbake til klasserommet.

jonasv
03.08.19 00:38
Jan: Når det gjelder taxien, kan alle i følge regelverket få oppgitt en maksimalpris for turen på forhånd..

Og hvor ofte opplyser du passasjerene dine om dette?

Antar du er mer opptatt av at kundene skal spare penger enn at du skal tjene mer penger? NOT

Lenge leve dobbeltmoral.

Amatør_1
Amatør_1Innlegg: 9767
03.08.19 11:13
jonasv: Og det er det ikke men kun normalisert her inne av fåtall sleipe, gjerrige og til dels skamløse individer.

Projeksjon.

Kompressor-V8
03.08.19 14:07

Fernandovonarb skrev:

«Tipper du ikke har lest alle kommentarene på tråden om Model 3 på facebook. Desperate E-Golf eiere forteller om sin fortvilelse over ikke å få solgt bilen fordi de så gjerne vil ha Model 3. Denne tråden er et godt eksempel på det siden de nettopp har fått barbert 45.000 av verdien på bilen, og må gå enda lenger ned i pris for å få solgt.»

Jeg er klar over at saueflokken og folk som følger strømmen tenker slik. Jeg har selv prøvd begge. Og det er en imponerende akselerasjon og kjørefølelse i Model 3, men synes totalt sett at egolf gir mer bil nr 2 for pengene. Jeg får mye bedre kjøreopplevelse enn Model 3 i bensinbilene vi har og mye bedre elbilopplevelse i etron. Vi ser dermed ikke poenget med å bytte til en Model 3 som ikke gir oss mer enn økt rekkevidde og mer akselerasjon. Elbil er kjedelg uansett. Og egolf har masse garanti igjen og kjører meget bra. Stillegående, fine sportseter med skinninteriør, konvensjonelt design som ikke skriker «jeg kjører elbil» og god komfort. Rask nok. I tillegg er den sikkert vanskelig å selge, så hvorfor selge da og bytte til noe som vi selv mener ikke er spesielt mye bedre for oss, selv om «strømmen» mener dette? Egolf kan i tillegg slå ned setene, kaste ting og tang inni den og la den stå i 4 uker på båtplassen og støve ned og kan startes kjølt ned med app, eller settes igjen på fest og hentes flere dager etterpå uten å være redd for den osv.. kjekt med en slik bil og som samtidig er så bra og superbillig i bruk. Og det er ikke noe tull med den. Og den går til og med an å lade opp og kjøres komfortabelt i 120-130km/t helt til svigers i Larvik. Det er ytterst sjeldent at den bilen brukes utenfor bykjøring. Den har meget gode LED-lys som er adaprive og lager lys-show (!). Rett og slett en meget god bil.

Skal vi først ha (kone)bil til 5-6-700.000 igjen blir det nok å gå opp litt til i pris å kjøpe en Mercedes E-klasse cabriolet (med bensinmotor selvsagt). Vi har hatt E-klasse cabriolet og SL som konebil og egolf er egentlig bare en midøertidig bil. Men den er så bra som «bare en bil» og kjører så komfortabelt og billig at kona ikke vil selge den. Hun digger den. Av SL og E-klasse cabriolet er SL den soleklart beste bilen, men e-klasse cabriolet var perfekt størrelsesmessig. Så tipper det blir E-klasse cabriolet i nyeste utgave med 4wd og luftfjæring (kjører som en SL).

Model 3? Nei, altfor kjedelig. Sedan. Mainstream som en golf. Litt «elbilnerdete» (feil image). Og dermed ikke noe for oss. Men hyggelig at andre er fornøyd med sine Model 3. Utvilsomt mye bil for pengene. Men egolf er enda mer for pengene. Uslåelig blant nye biler til 250-300.000, spør du meg.

(Innlegget ble redigert 03.08.19 14:11)

VGstig
VGstigInnlegg: 1243
03.08.19 21:52
Kompressor-V8: LED-lys som er adaprive og lager lys-show (!). Rett og slett en meget god bil

Må si meg enig med Kompressor (og kona) her. VW e-Golf er rett og slett en meget god bil (elbil). Bor man mindre enn 10 mil fra jobben er dette den ultimate pendlerbilen. De adaptive LED-lysene er nesten verdt prisen alene. Jeg kjører mye på landevei uten lys og er meget imponert over lysshowet som e-Golfen holder for å gi meg optimale forhold på mørke høstveier.

Det er mange små (og store) ting som gjør at e-Golfen er lett å like. Jeg hadde for eksempel 184 km rekkevidde da jeg dro på ferie. Når jeg kom hjem tre uker senere hadde jeg fremdeles 184 km rekkevidde på tanken. Jeg kjenner mange som har stått med flatt batteri etter ferien både på Kia, Hyundai og Tesla.

Nå er e-Golfen snart 1 år gammel og den har gått 18 000 km. Fremdeles oppdager jeg ting som er bedre på den enn på andre biler. Jeg har kjørt et par tusen mil med Fiat Tipo i ferien og nå har jeg en Toyota Auris i noen uker. Begge er sjanseløse mot e-Golfen.

Da vi byttet til elbil i fjor var jeg veldig opptatt av å bytte begge bilene. Etter hvert gikk det opp for meg at det ikke var så enkelt som jeg trodde. Først ble e-tron litt for stor og dyr, deretter lyste det rødt for Model 3 på elbilforum. Nå er ID.3 i bestilling, men jeg håper Q4 lever opp til forventningene.

Jan
03.08.19 23:37
VGstig: Jeg har kjørt et par tusen mil med Fiat Tipo i ferien

Du mener vel km :-). Ellers hadde de vel blitt temmelig sure hvis du hadde leiebil med fri km.

Kompressor-V8
03.08.19 23:40

Tipper at både id.3 og Q4 etron blir meget fine elbiler. Men siden vi ikke trenger mer rekkevidde på konebilen enn det egolf leverer og madammen liker den så godt kjøremessig er det ikke sikkert den byttes ut selv om de nye får bedre rekkevidde til gode priser. Poengst må i så fall være å ha såpass ny bil at det fortsatt er garanti på den. Så den byttes derfor garantert uansett innen 3 år.

(Innlegget ble redigert 03.08.19 23:41)

VGstig
VGstigInnlegg: 1243
04.08.19 02:14
Jan: Du mener vel km

Kilometer høres mye mer sannsynlig ut, ja! :-)

Veldig greit med leiebil på ferie; da finner man ut hva som er bra (eller dårlig) på bilene man har hjemme. Det grusomste med Auris er girkassen. Det høres ut som du kjører en stor amerikaner når du trykker ned gasspedalen, men det skjer ingen ting. Det er helt krise. Flere som har sittet på har spurt hva som er galt med motoren, om jeg ikke skal gire, etc.

I tillegg er det "tusen" irriterende småting som klirring i dørene, vindsus fra vinduene, begrenset bagasjeromsåpning, bilen hopper ut av gir, ryggekamera slår seg av, musikken toner ikke ned når man rygger, skiltgjenkjenning er dårlig, cruisekontrollen er gammeldags, stereoanlegget er altfor lavt, bluetooth er uendelig treg, ikke mulig å styre vinduene med fjernkontrollen, etc. etc.

Pseudonymet
PseudonymetInnlegg: 6
05.08.19 12:44
jonasv: Nei ingen forhandlere tilbyr gratis kansellering helt uten grunn bare fordi han har funnet en annen eller bedre pris -  Kanskje du er i samme båt?   Det er såvidt meg bekjent dårlig forretningsskikk å bryte avtaler. Men det er vel ikke du og trådstarter så veldig opptatt av. Etikk.

Ingen forhandlere som tilbyr gratis kansellering?

Det er en sannhet med modifikasjoner.

Tesla tilbyr en gunstig ordning, og alle forhandlere som selger biler over nett er forpliktet til å tilby angrerett (= gratis kansellering) iht. angrerettloven. 

CPO'er som Premium Selection, Volvo Selekt etc. tilbyr også en form for angrefrist, selv ved fysisk salg, i den forstand at man kan bytte til en annen bil innen samme merke (typisk innen 30 dager / 1.000 km.). Og det er jo nettopp dette TS ønsker; Samme bil - bare til en redusert pris.

Men kjøp av nybil hos fysisk forhandler, ved fysisk oppmøte, vil typisk ikke generere noen angrefrist, så da er man prisgitt goodwill fra forhandler.

Etikken avhenger av hvorvidt forhandler var klar over at en kampanje var nært forestående, og dette er nok noe TS er opptatt av. Jussen er samtidig klar nok (ingen angrerett).

(Innlegget ble redigert 05.08.19 12:46)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg