Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Bilen dunker når jeg gir gass

NYTT TEMA
cetor
cetorInnlegg: 2691
20.06.19 08:03

Hei! Forstår at dette kanskje ikke er den beste plassen å få teknisk hjelp på, men forsøker meg likevel da det er vgd jeg bruker. 

Jeg har et utrolig irriterende problem med min Volvo v70 2003 2.0t automat. Hver gang jeg gir gass ved krypkjøring (f. Eks kø kjøring, ut og inn av rundkjøring og gassing i nedover bakke) kommer det et lite dunk som kjennes gjennom hele bilen. Jeg får til å fremprovosere det ved å slippe gassen, for å så gi gass brått igjen. Det kjennes ut som motoren og girkassen fordeler ut kreftene, men så tar det 0.3 sekunder før hjulene oppfatter det.

Først tok jeg bilen til RATS, da jeg trodde det var automatgir et. Dette var 5 måneder siden. De var med en gang sikre på at dette ikke var girkasse relatert. Etter mye om og men fant de ut at boltene til drivakselen på begge sider var løse. Byttet og strammet disse, og bilen ble mye mye bedre. Men gradvis har dunkikgen kommet tilbake. Har igjen sjekket boltene, men de sitter fint. Fant ut at det var slakk i venstre drivaksel og byttet denne, men ingen bedring. Har også byttet moment feste, øvre motorfeste, skiftet olje på automatkassen som var og er rød og fin. Noen idé om hva som forersaker dette? 

fcuk
fcukInnlegg: 15733
20.06.19 08:53

Klarer du å fremprovosere denne lyden med å dytte på bilen frem og tilbake. I gir, og i fri?

cetor
20.06.19 09:04

Nei, det trengs krefter til. Det er et dunk som kjennes i hele bilen.

Torl
TorlInnlegg: 1003
20.06.19 09:16

For en god del år tilbake hadde jeg en bil som dunket kraftig når jeg rørte og slapp gassen, da måtte jeg bytte alle motorfestene som løste saken.

Ser du byttet øvre motorfeste, men antar de sjekket alle festene?

cetor
20.06.19 09:18

Har ikke sjekket de festene som ligger under motor, kun tatt det som ligger på oversiden og moment feste under. Men blir svært overrasket om det er noe sånt noe, da dunket kommer såppas brått på. Men skal undersøke de andre festene 

cetor
20.06.19 22:58

Har vært på verksted med den nå, og de er ganske sikker på at det er "tennene" i girboksen hvor drivakselen går inn i som er slitt. Løsning? Ny girkasse..... 

perchri
perchriInnlegg: 9646
23.06.19 10:50
cetor: Hei! Forstår at dette kanskje ikke er den beste plassen å få teknisk hjelp på, men forsøker meg likevel da det er vgd jeg bruker.  Jeg har et utrolig irriterende problem med min Volvo v70 2003 2.0t automat. Hver gang jeg gir gass ved krypkjøring (f. Eks kø kjøring, ut og inn av rundkjøring og gassing i nedover bakke) kommer det et lite dunk som kjennes gjennom hele bilen. Jeg får til å fremprovosere det ved å slippe gassen, for å så gi gass brått igjen. Det kjennes ut som motoren og girkassen fordeler ut kreftene, men så tar det 0.3 sekunder før hjulene oppfatter det. Først tok jeg bilen til RATS, da jeg trodde det var automatgir et. Dette var 5 måneder siden. De var med en gang sikre på at dette ikke var girkasse relatert. Etter mye om og men fant de ut at boltene til drivakselen på begge sider var løse. Byttet og strammet disse, og bilen ble mye mye bedre. Men gradvis har dunkikgen kommet tilbake. Har igjen sjekket boltene, men de sitter fint. Fant ut at det var slakk i venstre drivaksel og byttet denne, men ingen bedring. Har også byttet moment feste, øvre motorfeste, skiftet olje på automatkassen som var og er rød og fin. Noen idé om hva som forersaker dette?

Sjekk drivaksel kryssene. Du har firehjulstrekk og da må det være en drivaksel mellom girkasse og kardangen bak. Her er det nål lagere, og dersom de er røket, får du slike dunker som beskrevet. Dersom noen nåler som er knust,(er egentlig tynne rullelager) brytes de fort i stykker og lager stort slark i kryssene.

perchri
perchriInnlegg: 9646
23.06.19 10:58
cetor: Har ikke sjekket de festene som ligger under motor, kun tatt det som ligger på oversiden og moment feste under. Men blir svært overrasket om det er noe sånt noe, da dunket kommer såppas brått på. Men skal undersøke de andre festene

Glemte en ting, utrykket dunker.....klakker?  Som nevnt gir deffekte kryss i drivaksler ofte mer lyd av kraftig klakk grunnet slartk. Dunkelyder kan som noen nevnte være at motor/girkasse slår mot karroseriet et eller annet sted. Med andre ord som nevnt,fester mot ramme.

HarleyEarl
HarleyEarlInnlegg: 1561
23.06.19 14:07
cetor: Har vært på verksted med den nå, og de er ganske sikker på at det er "tennene" i girboksen hvor drivakselen går inn i som er slitt. Løsning? Ny girkasse.....

Er vel en differensial i mellom girkassa og drivakslene? Høres ut som at backlashen, altså avstanden mellom tannhjulene på pinionen og kronhjulet er litt i øvre skikt av toleransene. Da kan dette skje, men foreløpig vil jeg ikke si det er noen fare dersom du ikke har en uling/hvining foran der konstant? Det KAN repareres, men de fleste mekanikere i dag aner nok ikke hvordan man shimser en differensial korrekt etter spesifikasjoner.

Her ville jeg nok bare kjørt til det eventuelt kom en "gear noise", og den høres i alle hastigheter og belastninger, i motsetning til lagerlyd som regel.

cetor
25.06.19 12:59

Det er forhjulstrekk på denne. Man merker at det er noe mekanisk som er galt, da det tar noen hundredeler til kreftene kommer til hjulene. Når det skjer, rykker bilen ubehagelig til. Det er ingen ulyd ved normal kjøring, kun et dunk idet jeg trår gassen hardt inn på vei inn i en rundkjøring f.eks

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg