Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Honda e

NYTT TEMA
Someone
SomeoneInnlegg: 26274
08.07.19 10:16

Kan ikke denne har vært nevnt her, men Honda viste tidligere i år frem til elektriske småbil. Ser de håper selge 3000 av dem i Norge, hvilket vil i det minste gjøre så de synes på registreringsstatistikken, hvor de nå er langt nede på listene.

Lite om pris, ytelse etc, men skal kunne leveres fra mars 2020 og rekkevidden skal være over 200km. Men skal den selge blir den jo da som en bybil, og må da prises lavt

https://www.side3.no/motor/bil/honda-e-rekkevidde-batteri-interior-pris-levering-6775372

Someone
04.09.19 19:49

Litt mer data nå: to motoralternativer, og med dens den 35,5kWt batteri skal oppgitt rekkevidde være 220km. Dette er jo uansett en bybil

http://bilnorge.no/artikkel.php?aid=52249

Lansering i Frankfurt til uken

KingsRoad
KingsRoadInnlegg: 5818
06.09.19 09:24
Someone: oppgitt rekkevidde være 220km. Dette er jo uansett en bybil

Morsom liten bil, men dette blir omtrent sykkelavstand.

''Bybil'' er et begrep og et fenomen man kjemper mot i fx Oslo.

Burkar
BurkarInnlegg: 8926
11.09.19 15:45

Nå er e avduket i endelig produksjonsform, og den er ikke like kul som det første konseptet, men fortsatt en bil med artig utseende.

Honda har også nå lagt frem en visjon om at alle biler de selger i Europa skal være elektriske i 2025.

https://hondanews.eu/eu/en/cars/media/pressreleases/187341/honda-announce-next-steps-towards-electrification-of-european-business

(Innlegget ble redigert 11.09.19 15:46)

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 37933
11.09.19 17:52

Fins der seriøse synspunkter på korrleasjonen mellom 'elbilambisjonen'og 'batterimangelen'?

Konkret: Hvorfor er der venteliste på KIA elbiler dersom der ikke er batterimangel?

(Innlegget ble redigert 11.09.19 17:52)

Someone
12.09.19 07:19

Det er egentlig ingen batterimangel, men man har i dag ikke bygget nok produksjonskapasitet sammenlignet med behovet

i tillegg har jo f.eks prisen på litium falt kraftig det siste året

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 14428
12.09.19 21:04

Jeg så en artikkel (husker ikke hvor) der de lurte på hvilken planet Honda befant seg på. Prisen på lekebilen var så høy at de umulig kan klare å selge mange selv i Norge.

nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 17762
12.09.19 21:14
Someone: Det er egentlig ingen batterimangel, men man har i dag ikke bygget nok produksjonskapasitet sammenlignet med behovet

Tja, hvor stort er egentlig behovet? Slikt som dette tyder ikke akkurat på et stor behov hvis alle må gjøre som Norge....

European industry tells governments they must help sell EVs

SirOwen
SirOwenInnlegg: 52526
18.10.19 01:15

Smaken er som baken, men mitt standpunkt til Honda e er som følger: 

Hvorfor i h...... lages det fortsatt stygge elbiler i 2019?

shagalott
shagalottInnlegg: 4589
18.10.19 08:13

Er alle fossilbiler fine?

Fernandovonarb
FernandovonarbInnlegg: 4908
18.10.19 08:18

Bilen er snerten den, men prisen altfor drøy til å få noe særlig volum. Selv i Norge. De har rett de journalistene som sier at den burde vært 50.000 rimeligere. Synd, for Honda hadde virkelig trengt et oppsving her hos oss.

Someone
18.10.19 09:35
Fernandovonarb: De har rett de journalistene som sier at den burde vært 50.000 rimeligere

Det kan være markedsforholdene vil tvinge den ned i pris? Er jo ganske mange elbiler som har falt kraftig i pris i det siste

Fernandovonarb
18.10.19 09:41

Jeg vil tippe det tvinger seg frem ja.

AlvaroC
AlvaroCInnlegg: 627
18.10.19 10:35

Er vel ikke en modell som er bygd for å konkurrere på pris, mer på retrosjarm og en viss eksklusivitet. En bil man vil ha, og ikke en modell man sammenligner krone for krone mot konkurrentene. Litt som Mini og Fiat 500, men er vel høyst usikkert hvordan det slår an.

VGstig
VGstigInnlegg: 1375
18.10.19 12:13

Ser ut som noe fra 90-tallet, og jeg tror ikke det hjelper med retrosjarm. Skummet fort over et par linker og la merke til et par urovekkende detaljer. Dette er en bil som er mindre enn VW Polo og veier det samme som e-Golf. Med batteri på 35 kWt burde den gå mye lenger enn 220 km.

Ser også at ladeluken som ligger oppå panseret er en snakkis på elbilforum. Ikke den beste løsningen hvis man ikke har garasje. I ene artikkelen skriver journalisten at den kan lades i "vanlig støpsel", men det er ikke noe man skal gjøre på permanent basis (ifølge proffene).

(Innlegget ble redigert 18.10.19 12:43)

InternalExile
InternalExileInnlegg: 20584
18.10.19 16:32
VGstig: Ser ut som noe fra 90-tallet, og jeg tror ikke det hjelper med retrosjarm.

Man skal aldri si aldri. Fiat 500e har jo salgstall som virker helt usannsynlige med tanke på spesifikasjoner. Sjarm selger, men blir nok ingen storselger.

Når Fiat er nevnt, så har jeg troen på Fiat 120, eller så nydelig den heter på Italiensk: Fiat Centoventi. Leter fortsatt etter argumenter for å kjøpe en :-) 

AlvaroC
AlvaroCInnlegg: 627
18.10.19 18:03
VGstig: Ser ut som noe fra 90-tallet, og jeg tror ikke det hjelper med retrosjarm

Inspirasjonen er vist hentet fra den første Civicen fra 70-tallet. Interiørt har jeg tenkt mest firkantet italiensk 80-tall, men ser jo nå at det er tydelig linjer fra 70-talls Civic også her. 

Dette er jo en bybil der lengde under 4 m, og ikke minst snuradius på 4.3 m!, er viktigere enn rekkevidde. Og man solgte jo bøtter og spann med e-Golf med kortere rekkevidde for noen år siden, så går ut i fra rekkevidde kan tilfredsstille behovet for en del også i dag.  

Tanken er vel en påkostet liten elbil, mer som et nisjeprodukt enn noe som skal konkurrere i pris mot ICE-modeller man har puttet batteri i. Med kamera-sidespeil, dashbord dekket av skjermer, rammeløse vinduer og automatiske dørhandtak, så sier det seg selv at denne ikke er bygd med tanke lavest mulig pris. 

Generelt vil også en bybil treffe markedet bedre i et land med byer, enn et land tilnærmet uten noe som kan kalles by.  

Personlig er jeg ikke veldig sjarmert av den, liker langt bedre noe som ser fremover, som Fiat 120, enn bakover nå man skal lage elbil. Ellers har vel ikke Honda heller den rette klangen blant norske kjøpere. Nå tenker man vel først og fremst litt uformelige SUV-er når man hører Honda, og det er lenge siden man tenkte japansk BMW. Tror Audi eller BMW kunne solgt adskillig mer om man kom med en påkostet el-småbil. 

Litt morsom overskrift hos DinSide da prisen ble klar, til kontrast fra hva andre mener. Og er egentlig litt enig om man ser på hva det er og ikke bare bruker formelen; Pris=rekkevidde x banankasser.

https://www.dinside.no/motor/vesentlig-billigere-enn-vi-trodde/71584061

(Innlegget ble redigert 18.10.19 18:03)

SirOwen
19.10.19 01:40
shagalott: Er alle fossilbiler fine?

Ja. 

Bortsett fra Ford Ka.

VGstig
VGstigInnlegg: 1375
19.10.19 02:13
SirOwen: Ford Ka

Første generasjon Ka som kom på 90-tallet var helt grusom. Tror kanskje den ser litt bedre ut nå. De siste årene har jeg slitt veldig med Nissan Juke. Jeg er heller ikke begeistret for Toyota C-HR. Generelt er ferdigbulkede biler turnoff for min del.

SirOwen
19.10.19 02:38
VGstig: Første generasjon Ka som kom på 90-tallet var helt grusom. Tror kanskje den ser litt bedre ut nå. De siste årene har jeg slitt veldig med Nissan Juke. Jeg er heller ikke begeistret for Toyota C-HR. Generelt er ferdigbulkede biler turnoff for min del.

Ja, det er første generasjon jeg tenker på, grusom er bare fornavnet.

Nå har det blitt bedre, men det skulle bare mangle.

Enig vedr Nissan Juke, en bil åpenbart designet av Blindeforbundet.

Mindre vellykket kan vel også en eldre Ssangyong kalles.

Toyota C-HR er nok lagd i fylla, en lapskaus av uttrykksformer hvor de blander kurver og rette linjer uten et snev av estetisk sans og diskret eleganse.

Her er et eksempel på det motsatte.

Fernandovonarb
19.10.19 08:10

Lenge siden jeg har vært så enig med noen angående stygge biler. Rart at noen ikke stoppet opp i prosessen og tenkte, hey dette ser ikke bra ut. 

Den mest merkelige er Toyota C-HR som selger i bøtter og spann. Eller gjorde det? Må være utrolig god å kjøre, for den ser virkelig ikke ut. Ferdigbulka var ei god beskrivelse.

Someone
19.10.19 09:53
Fernandovonarb: Må være utrolig god å kjøre

Usikker på det også. Var det ikke Toyota som hadde flest kjøpere som aldri testet bilene?

piezo
piezoInnlegg: 5333
19.10.19 11:08
Fernandovonarb: Den mest merkelige er Toyota C-HR som selger i bøtter og spann. Eller gjorde det? Må være utrolig god å kjøre, for den ser virkelig ikke ut. Ferdigbulka var ei god beskrivelse.

Du skal ikke undervurdere Toyotas gode rykte i kombinasjon med en bil pensjonistene kunne sette seg rett inn i. Da tipper jeg det kom endel Yaris og Auris i innbytte fra den faste kundegruppen.

Jeg synes den var uvanlig kul til å være en Toyota når den kom, men den tapte seg fort.

Fernandovonarb
19.10.19 11:44

Toyota har nok den eldste kundegruppen blant merkene i dag ja. Noe de helt sikkert profiterer på i kvalitetsundersøkelser når antall feil blir registrert. De litt eldre er som kjent mer opptatt av å ta vare på bilen enn hva en familiefar med 3 unger er. Dette vises også på veien siden fremst i en kø ligger det alltid en Toyota:-)

Someone
25.03.20 08:10

Ser ut som første nå er på norske skilter, og antar det er denne demobilen

https://www.tu.no/artikler/elbilen-for-deg-som-vil-skille-deg-ut/488309

SUV
SUVInnlegg: 5133
25.03.20 21:42
Fernandovonarb: Lenge siden jeg har vært så enig med noen angående stygge biler. Rart at noen ikke stoppet opp i prosessen og tenkte, hey dette ser ikke bra ut. Den mest merkelige er Toyota C-HR som selger i bøtter og spann. Eller gjorde det? Må være utrolig god å kjøre, for den ser virkelig ikke ut. Ferdigbulka var ei god beskrivelse.

Det er viktig at biler stroppes godt fast på skipene som frakter dem over havet. Ser ut som om stroppefestene på gulvet rundt Toyota CH-R var et midt foran bilen og et ved siden av hver fordør. Så har de dratt en solid stropp fra siden, på skrå over panseret og ned foran og så bakover panseret til festet i gulvet ved andre fordøra. Sånn ble det noen digre søkk i panseret på CH-R :-).

Og angående design så ser det jo ut som om de har et søkk bakerst på panseret som samler en liten dam med vann der. Da samler man skitt der og det må vel også bety at når man starter opp etter regnvær så bil det blåse regnvann mot frontruta i tilfeller der det på andre biler har rent ned og blitt borte.

De er forbausende vanlige, en kollega hadde en slik ei stund, og nå har en ny ansatt begynt og han har en slik bil. Første gang jeg så en slik i virkeligheten var i påsken 2017.

Her er forresten en som mener CH-R har et veldig fint utseende:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=173403077

"Denne CH-R er virkelig noe nydelig å hvile øynene på."

"Denne bilen er knalltøff med sin utseende,"

Men jeg må nok si at her er jeg mer enig med deg enn med denne personen som skal selge bilen sin og skryter litt vel mye av dens utseende.

Jan
JanInnlegg: 6850
25.03.20 23:22
SUV: Her er forresten en som mener CH-R har et veldig fint utseende:
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=173403077
"Denne CH-R er virkelig noe nydelig å hvile øynene på."
"Denne bilen er knalltøff med sin utseende,"

CH-R må være noe av det verste som noen gang er laget. Til og med verre en siste generasjon Avensis.
Toyotas designere har i de senere år sluppet mange skrekkelige biler ut av studioet sitt. 
Noen unntak finnes det, som nye Corolla og Camry.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg