Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Fossilelskere skjelver i buksene - MDG Oslo-doblet

NYTT TEMA
Hollabaloo
HollabalooInnlegg: 10536
10.09.19 20:06
Kompressor-V8: Haha jeg så det. Det blir jo utrolig tullete. Som at rødt og frp skulle samarbeidet.

Nei, det er ikke som om Rødt og FrP skulle samarbeidet. Men det er nok mange velgere i Stavanger som har satt seg like dårlig inn i FNB Stavanger sitt partiprogram som deg, og trodd at de har stemt på en mer fremoverlent variant av FrP. Nå er det dagen derpå, realiteten er i ferd med å gå opp for de, og de er forbanna. Vel, de kan takke seg selv. :D   (mer info om saken i dax18 fra kl 18:41)

Fun fact 1: Leder for FNB Stavanger, Frode Myrhol, ser på seg selv som sosialliberal og har vekselsvis stemt på Arbeiderpartiet og Høyre.

Fun fact 2: I Oslo så er det 2 av de betydningsfulle partiene som er imot bompenger: Rødt og Frp.

(Innlegget ble redigert 10.09.19 20:15)

Ribba
RibbaInnlegg: 35683
10.09.19 20:34
Mister_Bister: Fosilbileierne er tross alt over tid blitt vant til at ting bare blir er dyrere og vanskeligere enn tidligere.

Selv om jeg ikke er for avgifter for å begrense ting, så er jeg fortsatt for en kraftig avgift for å bruke begrepet "fossilbil"? Gjerne 100 kr pr gang det brukes, og at denne avgiften brukes til å redusere fordummingen av Norge.

For det er et tåpelig begrep som har sneket seg inn i vokabularet ene og alene pga av klimaskam, og det er et negativt ladet begrep som skapt utelukkende er der for å kritiser biler med ICE-motor og forgude elbiler.

Men en elbil som kjører på elektrisitet fra kraftverk som utelukkende går på kull, olje etc, de bruker jo en større prosentandel "fossilt drivstoff", relativt til sitt forbruk, enn f-eks en bil med ICE-motor som har går på biodrivstoff. Ja, teoretisk sett, så kan du ha en bil med ICE-motor som går utelukket på biodrivstoff, mens som sagt, en elbil kan gå utelukkende på "fossilt drivstoff".

Hvilken bil da er egentlig "fossilbilen"?

(Innlegget ble redigert 10.09.19 20:34)

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 37447
10.09.19 20:41

Ikke forstyrr hypen med varianter av logikkøvelser da!

(Innlegget ble redigert 10.09.19 20:41)

Jan
JanInnlegg: 6386
10.09.19 21:30
Ribba: så er jeg fortsatt for en kraftig avgift for å bruke begrepet "fossilbil"?

Det er et begrep som har sneket seg inn hos enkelte fanatikere. Det gjenspeiler at bensin- og dieselbiler hovedsaklig går på fossilt drivstoff, og at de mener at det er gammeldags teknologi. Akkurat som ungdommen kaller oss voksne for fossiler.

Det minner meg om da det for noen år siden skulle bygges en ny kraftlinje fra Eidfjord i indre Hardanger til Bergen. Motstanderne mente den utgjorde en visuell forsøpling, og kalte mastene for "monstermaster", selv om de ikke var større enn vanlige master for slikt. De klarte å få med seg Bergens tidende til å konsekvent bruke samme begrepet hver gang de omtalte kraftlinjen.
Noe som forundrer meg med visse miljøfanatikere er at de ikke vil ha ytterligere utbygging av vannkraft, vindmøller er fy, og atomkraft ikke til å tenke på engang. Da gjenstår bare kull og gass som kilde til å dekke økt energibehov når bilparken skal bli elektrisk.

Hollabaloo
10.09.19 23:14
Jan: Det er et begrep som har sneket seg inn hos enkelte fanatikere.

Man kan like eller mislike begrepet fossilbil, men det er nå i normal bruk i de fleste aviser idag. 

Fernandovonarb
FernandovonarbInnlegg: 3695
11.09.19 00:04
Jan: Noe som forundrer meg med visse miljøfanatikere er at de ikke vil ha ytterligere utbygging av vannkraft, vindmøller er fy, og atomkraft ikke til å tenke på engang. Da gjenstår bare kull og gass som kilde til å dekke økt energibehov når bilparken skal bli elektrisk.

Trenger vi det da Jan? For å raffinere 1 liter bensin/diesel så brukes det(jeg har forskjellige tall så jeg bruker det i midten) 2kW strøm. Det er ca det samme som en elbil bruker på å kjøre ca 1 mil. En fossilbil bruker bensin i tillegg til strømmen som kunne vært fylt rett på "tanken" på en elbil. Du flytter bare kraften rett på bilen.

Finnes en drøss med regnestykker på dette, og alle "dreper" fossilbilen når det gjelder miljøpåvirkning. 

ericc
ericcInnlegg: 25
11.09.19 01:05

Lan Marie Berg er tøff som står i mye dritt, men noen god politiker er hen hvertfall ikke. Har sett flere intervjuer hvor hun ikke har klart å svar på spørsmålet, og den idiotiske politikken er jo helt hull i hodet.

passat06
passat06Innlegg: 1374
11.09.19 08:30
Mister_Bister: Nå er vel MGD et parti som tilsynelatende ser på bil som bil uavhengig av drivstoff - og vil plassbruken den krever til livs. El-blistene går nok derfor også trangere tider i møte om partiet får bestemme som de vil.

Riktig. MDG bil privatbilismen til livs. Dette gjelder elbiler i tilnærmet samme grad som konvensjonelle biler.

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 5041
11.09.19 08:46

Hollabaloo skrev:

«Man kan like eller mislike begrepet fossilbil, men det er nå i normal bruk i de fleste aviser idag.»

Dette er faktisk et problem. Aviser begrepsfester hva som er «fasit». Å kalle biler som går på diesel eller bensin for fossile biler er også en slags snik-klimamarkedsføring for at de er «eldgamle fossile biler».

Mange sosialister osv mener man skal føle en stor skam hvis man kjører bensinbil, spiser kjøtt, og kjøper seg nye ting... det er gått for langt, og jeg reagerer ved å protestere ved å spise masse kjøtt, kjøre mer v8 og å gjøre mer som jeg vil bare for å vise at jeg ikke lar meg påvirke.

Jeg føler overhodet ingen skam ved å opprettholde det gode liv. Det har svært lite å si for klimaet. Derimot sørger jeg for i litt større grad ved slik levemåte at andre har arbeidsplass og inntekt. Det er faktisk langt viktigere enn klimasaken. At mennesket har en jobb å gå til, et verdig liv uten fattigdom, god skole og at man har helsetjenester, eldreomsorgstjenester og et tak over hodet. Avvikler man Norges største inntektskilde og arbeidsplasser så går Norge over i fattigdom.

fcuk
fcukInnlegg: 15726
11.09.19 14:13
Ribba: Selv om jeg ikke er for avgifter for å begrense ting, så er jeg fortsatt for en kraftig avgift for å bruke begrepet "fossilbil"? Gjerne 100 kr pr gang det brukes, og at denne avgiften brukes til å redusere fordummingen av Norge.
Ribba
11.09.19 14:33
Kompressor-V8: Jeg føler overhodet ingen skam ved å opprettholde det gode liv. Det har svært lite å si for klimaet. Derimot sørger jeg for i litt større grad ved slik levemåte at andre har arbeidsplass og inntekt. Det er faktisk langt viktigere enn klimasaken. At mennesket har en jobb å gå til, et verdig liv uten fattigdom, god skole og at man har helsetjenester, eldreomsorgstjenester og et tak over hodet. Avvikler man Norges største inntektskilde og arbeidsplasser så går Norge over i fattigdom.

Klimaproblematikken er nok reell, og det er vel bevist med nokså grei sannsynlighet at menneskeskapte utslipp og andre påvirkninger av naturen gjør utslag på klimaet våres.

Og et løpsk klima vil utfordre de prioriteringene du har, fattigdom, skole, helsetjernseter, eldreomsorg og tak over hodet, så klimaet er en ekstremt viktig sak. Problemet er bare at ingen tørr å si hva det egentlige problemet er.

For det er ikke at du og jeg forurenser for mye. Det er fordi du og jeg og snart 8 milliarder forurenser.

Vi i Norge har ikke økt utslippene per person i forhold til 1990. USA og EU har faktisk redusert utslippene sine per person. Utviklingslandene er derimot økt sine utslipp.

Men siden 1990, så har folketallet økt med ca 2,5 milliarder. Hver dag øker befolkningen ca 220000 mennesker, og Erna mente at det var ikke nok. Vi må få opp produksjonen.

Så nei, vi vil nok aldri greie å redde planeten når vi ikke tør utfordre det reelle problemet og kilden til forurensningen. At jorden enkelt og greit har en menneskepopulasjon som ikke er bærekraftig.

Folkeveksten er riktignok nå i nedgang. Toppen var vel i 2013, men vi vil nok ikke få en balansert populasjon før vi når 13-14 milliarder. Altså 5-6 milliarder flere enn vi snart er.

Mitt håp er nå bare at gaffateip vil holde planeten sammen til vi får fusjonskraftverk tilgjengelig. Da vil nok energiproblematikken endelig ha en løsning. 

(Innlegget ble redigert 11.09.19 14:33)

Kompressor-V8
11.09.19 15:26

Enig i det du skriver her, Ribba. Klima er viktig.

Men det er ikke noe poeng at vi i lille Norge gjør enda mer før resten av verden faktisk gjør sine endringer. Det blir bare dust å overdrive.

Og hva er mest klimavennlig? Kjøpe en allerede produsert nyere brukt panamera 4S? Eller bestille ny elbil som ikke er produsert enda?

_roffe_
_roffe_Innlegg: 7220
11.09.19 15:42
Kompressor-V8: Og hva er mest klimavennlig? Kjøpe en allerede produsert nyere brukt panamera 4S? Eller bestille ny elbil som ikke er produsert enda?

Man kan kjøre ganske mange mil med en slik bil i forhold til en chartertur med fly til Thailand, Phillipinene eller USA med tanke på forurensing (CO2)..

At jordas befolkning bare øker og øker, så tipper jeg CO2 blir det minste problemet..

Alle disse ekstra milliardene med mennesker forbruker plast og andre ting..

Søppel i elver, hav og ute i naturen blir nok et MYE større problem enn CO2 i atmosfæren..

Disse menneskene skal også måtte slukke tørsten sin daglig... Tilgang på rent drikkevann har vel kun den siviliserte verden i springen sin hjemme.. i U-landene kjøpes drikkevannet fra Nestle..

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 37447
11.09.19 17:59

Skal man snakke ressursbruk og privatøkonomi så er det jo gøy at Toyota skal starte ny fabrikk i statene for å produsere bensinSUV som i stor grad blir kjøpt på kreditt.

Både klima-aktivister og forbrukerøkonomer brummer i skjegget mens forbrukeren gleder seg?

(Innlegget ble redigert 11.09.19 18:00)

Ribba
11.09.19 23:19
Kompressor-V8: Og hva er mest klimavennlig? Kjøpe en allerede produsert nyere brukt panamera 4S? Eller bestille ny elbil som ikke er produsert enda?

Den der blir veldig vanskelig å komme med noe god konklusjon.

For den brukte Panamera'en blir neppe skrotet om du ikke kjøper den. Ergo, den vil være på veien likevel, bare kjøpt av noen andre. Så om du skaffer deg en ny elbil, så er det kanskje en annen person som kjøper seg en 4S framfor en ny elbil.

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 14188
12.09.19 20:37
Hollabaloo: Som Lan Marie Berg gjentok i seierstalen "Vi elsker bomringen!"

Lan Marie Berg betaler vel omtrent null kroner i bompenger, da blir det ganske ufint å hyle ut at hun elsker bomringen.

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 14188
12.09.19 20:42
Kompressor-V8: Bare følelsen av å ikke bli politisk undertrykt/underkuet alene er verdt merkostnaden.

Jeg drar på en del bilturer, bruker sjelden fly og spiser sjelden rødt kjøtt (går i fisk og kylling).

Nå skal jeg dra på enda flere bilturer, kjøre mye oftere med fly og spise rødt kjøtt minst 2 ganger i uken. Det er slik sure gamle gubber reagerer når miljøhysteriet tar helt overhånd. Norge står for 0,02% av utslippet i verden. 

Kompressor-V8
12.09.19 21:10

Jeg reagerer likt som deg, Iseran. Spist kjøtt i kveld og kjørt båt med bensinmotor i kveld jeg :-)

Og bestilte akkurat fly til Skottland for å kjøre dieselbil gjennom UK. De prøver å få oss til å føle skam... tvert i mot.

(Innlegget ble redigert 12.09.19 21:12)

Herinacius
HerinaciusInnlegg: 4605
13.09.19 09:46

Fins ikke noe klimaproblem. Når ble 15% nok til å bestemme 'alt' - ?

KingsRoad
KingsRoadInnlegg: 5690
13.09.19 14:59
Hollabaloo: Man kan like eller mislike begrepet fossilbil, men det er nå i normal bruk i de fleste aviser idag.

Stemmer, det er tabloid og useriøst. Samtidig et glitrende begrep om man skyr en god meningsutveksling, og heller ønsker å dumme ned debatten og angripe hverandre fra skyttergravene. 

perchri
perchriInnlegg: 9544
13.09.19 23:10
ericc: Lan Marie Berg er tøff som står i mye dritt, men noen god politiker er hen hvertfall ikke. Har sett flere intervjuer hvor hun ikke har klart å svar på spørsmålet, og den idiotiske politikken er jo helt hull i hodet.

Fortsetter det, er det en eller flere i MDG som bør skaffe seg kamuflasje drakt....for framtidig bruk..

Hollabaloo
15.09.19 11:22
KingsRoad: Stemmer, det er tabloid og useriøst. Samtidig et glitrende begrep om man skyr en god meningsutveksling, og heller ønsker å dumme ned debatten og angripe hverandre fra skyttergravene.

Det er vel et begrep av sin tid, det viser at det er de som tror og mener fossilbilene er på vei ut som har definisjonsmakten når det gjelder disse begrepene i media. 

Hollabaloo
15.09.19 11:23
perchri: Fortsetter det, er det en eller flere i MDG som bør skaffe seg kamuflasje drakt....for framtidig bruk..

Dette forumet er ikke mannegruppa Ottar.

KingsRoad
KingsRoadInnlegg: 5690
15.09.19 12:04
Hollabaloo: Det er vel et begrep av sin tid, det viser at det er de som tror og mener fossilbilene er på vei ut som har definisjonsmakten når det gjelder disse begrepene i media.

Morsomt at du må ty til populistiske blekker for å legitimere egen bruk av et slikt dilettantisk begrep på et bilforum. Noterer meg at du er en av disse som kaster inn ''røde sild'', uvisst av hvilket formål. Kjører selv elbil, men ville aldri funnet på å bruke et slikt uttrykk, sannsynligvis fordi jeg har et snev av ingeniørmessig innsikt, og er utmerket klar over at ICE klarer seg uten et fnugg av hydrokarboner med et biotisk stamtre.

Fernandovonarb
FernandovonarbInnlegg: 3695
15.09.19 12:52

Fossilbil synes jeg er et greitt begrep. Favner både diesel og bensin, samt man slipper forklare enkle sjeler hva ICE er. At mange tar seg nær av det synes jeg er morsomt. Har diesel selv, og EL, men har ikke noe problemer med begrepet. Ordet "fossil" som mange forbinder med noe veldig gammelt, og det samme ordet knyttes opp mot sin egen bil blir nok for sterkt. Ingen liker følelsen av å være utdatert. 

Kompressor-V8
15.09.19 13:20

Selv om begrepet er helt feil så har jeg som bensinbilmann ikke noe i mot å kalle diesel- og bensinbiler for fossilbil, men da er jo elbiler like greit batteribiler eller radiobiler :-)

Det viktigste er at vi skjønner hva man snakker om. bensinbiler og dieselbiler er f eks ganske forskjellige. Og elbiler er jo kraftig overvurdert og opphypet selv om de er stilige som konsept.

InternalExile
InternalExileInnlegg: 18786
15.09.19 14:36
Kompressor-V8: Selv om begrepet er helt feil så har jeg som bensinbilmann ikke noe i mot å kalle diesel- og bensinbiler for fossilbil, men da er jo elbiler like greit batteribiler eller radiobiler :-)

Ikke noe problem med fossil jeg heller, det indikerer jo tross alt at det er noe som blir resirkulert, dog om noe er veldig gammelt.

Mer skeptisk til at ny energi tilføres jorden via solenergi, kjernekraft og annen "grønn"-energi. Det er energi som aldri før har vandret på jorden og en ny tilførsel til vårt økosystem.

Når det gjelder MDG, så tror jeg alle som liker bil bør frykte de. Tror ikke visjonen til MDG bryr seg om hvilken energi bilene bruker på å forflytte seg, de vil utrydde de uansett om de blir dyttet med menneskekraft.

Hollabaloo
15.09.19 18:08
KingsRoad: Morsomt at du må ty til populistiske blekker for å legitimere egen bruk av et slikt dilettantisk begrep på et bilforum. Noterer meg at du er en av disse som kaster inn ''røde sild'', uvisst av hvilket formål. Kjører selv elbil, men ville aldri funnet på å bruke et slikt uttrykk, sannsynligvis fordi jeg har et snev av ingeniørmessig innsikt, og er utmerket klar over at ICE klarer seg uten et fnugg av hydrokarboner med et biotisk stamtre.

Sorry det var ikke ment for å provosere deg, ref. "røde sild". Fossilbil-begrepet, med de svakheter og styrker det har, er tatt inn i mitt standard-vokabulær her på forumet. Jeg ser virkelig ikke noe problem med å bruke det, og tenker at de som hopper ned i skyttergrava når de ser det i en tekst må slappe av litt. Det er forøvrig også tatt i bruk av blant annet Aftenposten, og jeg, og mange med meg, ser ikke på Aftenposten som en populistisk blekke.

(Innlegget ble redigert 15.09.19 18:08)

Hollabaloo
15.09.19 18:13
Kompressor-V8: men da er jo elbiler like greit batteribiler eller radiobiler :-)

Ja hvorfor ikke? Jeg bruker ihvertfall både elbil og batteribil om hverandre. 

Hollabaloo
15.09.19 18:53
Kompressor-V8: Men det er ikke noe poeng at vi i lille Norge gjør enda mer før resten av verden faktisk gjør sine endringer. Det blir bare dust å overdrive.

Alle (kanskje bortsett fra stokk blinde klima-fanatikere) kan se den store elefanten i rommet, nemlig at hva vi i bittelille Norge gjør med våre utslipp har fint lite å si for det globale miljøet.

Det er et uttalt mål fra Høyre/FrP/V/KrF-regjeringen, og sannsynligvis alle kommende regjeringer også, at Norge skal være en pådriver i det internasjonale klimasamarbeidet. Det tar seg svært dårlig ut å skulle jobbe internasjonalt med å påvirke andre for å få ned utslipp, mens Norge - et av verdens rikeste og mest ressurssterke land - selv ikke klarer eller ønsker å få ned sine egne utslipp.

Prinsippet internasjonalt er vel at alle i verden må gjøre så mye de kan, hvor små eller store de nå er. Norge har nedfelt i klimaloven at målet for 2030 skal være at utslipp av klimagasser reduseres med minst 40 prosent fra referanseåret 1990. Det står mer om det her.

(Innlegget ble redigert 15.09.19 18:53)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg