Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Mercedes-Benz EQC prøvekjørt.

NYTT TEMA
gaskenrigi
gaskenrigiInnlegg: 5854
03.10.19 22:37

Da har jeg prøvekjørt EQC, og inntrykket er at dette er ikke en ekte elbil.Det er gjort mange rare løsninger da den er bygd på en fossilbil. 

1.Det er svært dårlig plass  til bagasje da bakre elmotor tar mye plass .

2. Det er ekkelt å stige inn uten å sette fot på fotbrett, merkelig rar løsning.

3.Prøvekjørte etter mørkets frembrudd og det virker rotete inne i kupeen med sjenerende lys.

4. Det er mindre dekkstøy i første generasjon Leaf .

5. Bilen har 400 hk, er rask i starten, men skuffende fra 100km/t og videre  opp.

6. Grusomt stygt baklys, altfor overdrevet.

7. Rar sittestilling, hadde følelsen av å sitte i en gyngestol.

Dette er noen av inntrykkene etter en kjøretur på ca 3 mil, og den imponerer ikke.

Hadde og forventet mer av  elmotorene på tilsammen 400 hk og 760 i moment.

(Innlegget ble redigert 03.10.19 22:39)

Fernandovonarb
FernandovonarbInnlegg: 4507
04.10.19 00:30

Første generasjons Leaf er bedre enn EQC der altså. Ja jeg vet du ikke skriver det, men satt med det inntrykket etter "slakten" du kom med. Tar denne med ei bøtte med salt.

gaskenrigi
04.10.19 06:02

Mercedes kan bedre, med stjerne på panseret forventer man seriøsitet, her lukter det hastverk, mulig Mercedes selv ikke har tro på elbil og at den kun er produsert i hastverk for å tilfredsstille EU nye krav på utslipp.

nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 17290
04.10.19 09:00
gaskenrigi: Da har jeg prøvekjørt EQC, og inntrykket er at dette er ikke en ekte elbil.Det er gjort mange rare løsninger da den er bygd på en fossilbil.

Ikke alle som er enige med deg....

Det gode
Markedets kanskje beste interiør
Sprek
Svært komfortabel
Godt med bakseteplass
Forholdsvis hyggelig priset
Tilstrekkelig rekkevidde
Lavt støynivå
Rikelig med ekstrautstyr tilgjengelig om du har pengene

Det dårlige
Bare 7,2 kW ombordlader
Ingen frunk
Innvendig plass spises opp av ubrukt drivakseltunnel
Noe høyt forbruk
Svært lav bakkeklaring

Det grusomme
Burde bare vært kalt GLCe, fremfor å bære bud om en helt spesiell elbilsatsing

(Innlegget ble redigert 04.10.19 09:00)

gaskenrigi
04.10.19 10:48
nometalhorse: Det gode
Markedets kanskje beste interiør
Sprek
Svært komfortabel
Godt med bakseteplass
Forholdsvis hyggelig priset
Tilstrekkelig rekkevidde
Lavt støynivå
Rikelig med ekstrautstyr tilgjengelig om du har pengene

Interiør, ikke mer enn hva man forventer fra Mercedes, gearvelgeren finner man igjen i Vito, midtkonsoll fra C-klasse og instrumentpanel fra A-klasse.

Sprek, ja den er sprek opptil 100, etter det lat til å ha 400hk'

Komfortabel, ja men det forventer man i en slik bil.

Bakseteplass ble ikke prøvd.

Ja den har fin pris sammenlignet med konkurrenter.

Tilstrekkelig rekkevidde er vel vanskelig å mene noe om, men den taper både mot Audi, Jaguar og Tesla. Det blir også spennende å se hva rekkevidden blir på kaldt vinterføre.

Det var lite støy, dekkstøy fra bakhjulene var mer enn jeg forventer av en slik bil.

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 5452
04.10.19 12:18

Jeg kjørte eqc vs etron allerede i våres. Må si eqc imponerte på komfort og støydemping og var tett opp til like god som etron. Kjenner meg ikke igjen i ditt punkt nr 4 vedrørende hjulstøy. Nesten på nivå med etron er min mening. Og etron er klart best til nå vedrørende støydemping av elbiler. Resten av dine punkter blir subjektivt. Men så kjørte du den bare 3 mil.

Mine største ankepunkter med EQC er mangel på luftfjæring og dermed mangel på heve-mulighet. En SUV/crossover må etter min mening i 2019 kunne ha økt bakkeklaring ved behov.

Mangel på plass under panser foran til ladekabler. Etron har dette og det er utrolig praktisk å slippe å ha ladekablene bak.

(Innlegget ble redigert 04.10.19 12:20)

gaskenrigi
04.10.19 12:52
Kompressor-V8: Mangel på plass under panser foran til ladekabler. Etron har dette og det er utrolig praktisk å slippe å ha ladekablene bak.

Ser ikke på det som en stor ulempe da ladekabel  henger på veggen i garasjen, har også en i bilen som aldri blir brukt, og det sier jeg etter å ha kjørt elbil i 6 år.

Someone
SomeoneInnlegg: 25959
04.10.19 13:24
gaskenrigi: Da har jeg prøvekjørt EQC, og inntrykket er at dette er ikke en ekte elbil

Mye av det du nevner er da veldig elbilsk?

Kompressor-V8
05.10.19 16:14

En av EQC sine store styrker er at den ikke gir inntrykk av å være så veldig elbilaktig.

gaskenrigi
05.10.19 18:02
Kompressor-V8: En av EQC sine store styrker er at den ikke gir inntrykk av å være så veldig elbilaktig.

He, he snakk om lite kompetanse angående bil.

Kompressor-V8
05.10.19 19:07

Haha for et utspill. Det går vel mer på smak enn kompetanse, akkurat som de øvrige punktene dine? :-)

Brum-Ole
Brum-OleInnlegg: 2456
05.10.19 21:24

For meg er det den latterlig lave bakkeklaringen som gjør at den e uaktuell. GLCen nærmer seg tre år så jeg vurderer bytte, men EQC er derfor ikke en aktuell kandidat dessverre

gaskenrigi
05.10.19 22:04
Brum-Ole: For meg er det den latterlig lave bakkeklaringen som gjør at den e uaktuell. GLCen nærmer seg tre år så jeg vurderer bytte, men EQC er derfor ikke en aktuell kandidat dessverre

Hvis du har tenkt å kjøre i terrenget må det bli ATV.

Kompressor-V8
05.10.19 23:11

Går helt fint å kjøre i terrenget med Audi e-tron. Trolig best i terrenget blant elbilene. Man kan til og med skru av alle esp-systemene og ha det moro på isbane eller lignende.

Her er det dessverre to minus for EQC. Den hadde blitt mye bedre med luftfjæring.

(Innlegget ble redigert 05.10.19 23:12)

Brum-Ole
06.10.19 12:04

Med 8,9cm er det nok med fartsdempere eller dårlig brøytede veier før det kan bli skader på bilen

Pogba6
Pogba6Innlegg: 8041
06.10.19 12:07

Moro med elbil? Det må være å sette fyr på dritten.

SUV
SUVInnlegg: 4981
06.10.19 16:37
Brum-Ole: Med 8,9cm er det nok med fartsdempere eller dårlig brøytede veier før det kan bli skader på bilen

Jeg har tatt nedi fartshumper med bil som har bedre bakkeklaring enn det.

Og min nærmeste fartshump er slik at den akkurat gikk klar av en bil med eksosanlegg som hang 8 cm over bakken midt under bilen (målt på flat asfalt, og jeg kikket under bilen mens den passerte første fartshump i sneglefart på vei ut herfra).

Man bør helt ha minst det dobbelte i bakkeklaring, da slipper man å ta nedi så veldig ofte (men iblant tar man jo nedi likevel, særlig hengerfestet mitt har tatt nedi en del ganger).

SUV
SUVInnlegg: 4981
06.10.19 16:43
gaskenrigi: He, he snakk om lite kompetanse angående bil.

Jeg synes ikke kompressor har lite kompetanse angående bil.

Problemet med elbi (foruten at den mangler drivstofftank og dermed sliter med rekkeidde og lade-hastighet) er at der andre biler har gode løsninger som finnes på alle biler så skal elbilene skille seg ut med merkelige og dyre og upraktiske løsinger som attpåtil koster mye ekstra å lage.

Se bare på hvordan bakdørene fungerer i vanlige biler, dette fungerer helt flott. Men så komer Tesla Model X (i sin tid den eneste SUV-elbilen på markedet) med sine elektriske leddede bakdører som det tar en evighet å åpne og lukke og som gjør bilen dyrere og forsinker hele lanseringen fordi de ikke har kalrt å løse tekniske problemer med bakdørene.

Og hva med dørhåndtak, det fungerer som regel utmerket på de felste biler, mens Tesla har valgt å la dem skjules og komme frem elektrisk, noe som viser seg å være en stor kilde til feil og verktedbesøk.

Og mange skal ha et helt rart utseende for å skille seg ut og si "Se på meg, jeg er annerledes og miljøvennlig", mens de fleste av oss heller foretrekker biler med et normalt utseende enn noen helt rare former.

gaskenrigi
06.10.19 20:38
Brum-Ole: Med 8,9cm er det nok med fartsdempere eller dårlig brøytede veier før det kan bli skader på bilen

Snakk om tøvprat, den vil ha null problemer over fartsdumper, vil heller ikke ha problemer på vinterføre pga trekk på alle hjulene.

gaskenrigi
06.10.19 20:41
Kompressor-V8: Går helt fint å kjøre i terrenget med Audi e-tron. Trolig best i terrenget blant elbilene. Man kan til og med skru av alle esp-systemene og ha det moro på isbane eller lignende.

Skal man i terrenget, velger man ATV eller lignende kjøretøy, blir for dumt å mene at folk kjøper E-tron for å kjøre på Hardangervidda.

gaskenrigi
06.10.19 20:45
SUV: slik at den akkurat gikk klar av en bil med eksosanlegg som hang 8 cm over bakken midt under bilen (

Selvsagt har alle elbiler eksosanlegg, det burde alle vite.

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 37783
06.10.19 22:20

SUVs elbil har også eksosanlegg.

Vær klar til resonnement på at ladeSUV er det beste alternativ.

(Jeg fantaserer om bla. Leaf til lokalturer og W213 E-klasse til langturer.)

Kompressor-V8
06.10.19 22:31

Aner ikke hva folk skal på Hardangervidda å gjøre ;-)

Men e-tron hadde fungert like bra som range rover sport der jeg kjørte i UK og yorkshire dales. Enkelte av de bakveiene der fremstår som dype hjulspor, ganske terrengaktige. Måtte sette bilen på høy så ordnet det seg fint. Riktignok tåler range rover 90cm vann vs 30 cm for etron, men så er ikke etron laget som like tøff terrengbil som range rover. Men bakkeklaringen og 4wd systemet er absolutt på nivå. Uansett mye mer komfortabelt med terrenggående bil enn en ATV.

(Innlegget ble redigert 06.10.19 22:34)

InternalExile
InternalExileInnlegg: 19760
06.10.19 23:15
Kompressor-V8: Aner ikke hva folk skal på Hardangervidda å gjøre ;-)

Aner ikke. Er jo ingen fasanjakt der å snakke om. Er det ikke derfor vi har SUV? For å komme oss ut i terrenget for å skyte noen fasaner.

Nok fleip for nå. Det er forskjell på å kutte seg i fingeren enn å skjære av seg arma. Man trenger ikke tanks for å kjøre litt gøy i terrenget. Jeg tror e-Tron fungerer utmerket, og du kan gjøre det uten noen skader på bilen.

Det er faktisk veldig gøy å hygge seg litt med bil i terrenget, trenger ikke være for å jakte fasan.

Nå har jeg dessverre aldri hatt en bil som e-Tron eller andre hvor du faktisk bare kan gjøre det for gøy. Men jeg har dog vært med å prøve ta livet an en Mazda 929HT, håndbrekket var defekt så vi ga full gass og slenkte den i førstegir for å få sladd. vi klarte ikke ta livet av den.... Den ente opp luskende til en skraphandler.

Til slutt vil jeg bare si en PM til deg, den gjerinarken eller hva han heter sier om din kompetanse på bil(si det med stemmen fra Ross i Friends) Kan du ta mer feil? Du har peiling på bil og har bevist det nord og ned her i forumet, det er nesten som jeg faktisk ville kjøpt en bruktbil fra deg(men da må du bytte smak først).

Brum-Ole
07.10.19 11:04
gaskenrigi: Snakk om tøvprat, den vil ha null problemer over fartsdumper, vil heller ikke ha problemer på vinterføre pga trekk på alle hjulene.

nei du må jo hjertens gjerne kjøpe den for min del. Men dype hjulspor og brøytekanter som gjerne fryser til i ettertid, kombinert med 8,9cm(!) bakkeklaring er en elendig kombinasjon.

trondhjem
trondhjemInnlegg: 10508
07.10.19 13:11

Bilen har 14 cm bakkeklaring. Det var noe skriveri i pressen om at bakkeklaringen er målt til bare 9.7 cm. Det oppslaget er misvisende fordi denne målingen gjelder når bilens fjærsystem er maximalt nedtrykt. Da har få biler en imponerende bakkeklarering. Jeg har kjørt en Saab 9-5 (som har 15 cm bakkeklaring) i mange år inkludert flere år med to aktive skigutter som ble kjørt land og strand rundt til skistevner. Det betyr mye dårlig vei og høyst variabel brøyting. Jeg hadde svært sjeldent problemer med at bilen var for lav. Jeg er derfor ikke det minste bekymret for at en EQC skal være "ubrukelig" på norske veier grunnet lav bakkklaring.

Det hadde selvsagt vært å foretrekke at EQC'en kunne leveres med luftfjæring på begge aksler (den har det på bakakslingen for å sørge for at bilen har 14 cm klaring uansett hvor tungt den er lastet). Mercedes sier de har valgt bort dette valget for å spare kostnad. Du får en EQC til 100 - 150 tusen mindre enn en E-tron med samme utstsyrsnivå.

Bjørn Nyland (TeslaBjørn) gjennomfører tester av elbiler som legges ut på Youtube. Disse testene omfatter støymålinger i kupeen på en bestemt veistrekning med tre forskjellige hastigheter. Han fant at målt i desibel (akkumulert lydtrykk over alle frekvenser) er E-tron et lite hakk bedre enn EQC (rundt 0.5 til 1 dB forskjell). Begge bilene hadde et støynivå ved 90 km/t som lå rundt 61-62 dB. Ingen andre biler han har målt er i nærheten av dette. Da snakker vi om 64 - 70 dB (om jeg ikke husker veldig feil), som er en stor forskjell fordi dB er en logaritmisk skala. E-tron og EQC er begge i en særklasse når det gjelder lav kupestøy.

Det er imidlertid en stor forskjell i lydbildet mellom disse to. Jeg har prøvekjørt E-tron den to ganger og begge bilenes motor uler som en trikk ved akselerasjon og regenerativ bremsing. I EQC er denne lyden skjermet (du kan så vidt høre litt motorstøy om du hører godt etter ved sterk aks). For meg ble denne elmotorlyden forstyrrende i en ellers svært stillegående bil.

Når det gjelder kjørekomfort er begge bilene premium i ordets rette forstand. Setene er tipp-topp, støyen er lav, de har alt av sikkerhetsutstyr og tillegssutstyr du måtte ønske. Og biler ligger godt på veien og er presis på styringen. Jeg personlig syntes EQC'en var hakket mer komfortabel bak rattet enn E-tron, kona mente det motsatte. Og det tror jeg sier det meste. Hvilke av disse to bilene du foretrekker bestemmes av smak og behag.

E-trons fordeler er at den er noe større, både i baksetet (full 5-seter) og i bagasjerommet, og at den har luftfjæring og mulighet for å brukes som "ekte" SUV. Hvis dette er viktig er mitt råd å gå for E-tron.

EQC'en har den fordel at den er noe smalere og dermed enklere å manøvrere i parkeringshus/bytrafikk. Har du ikke behov for stor bil er denne å foretrekke etter mitt skjlnn. Du får den dessuten for minst 100 000 kroner mindre enn tilsvarende utstyrt E-tron. EQC'en er også (ifølge TeslaBjørns tester) mer effeltiv og har lengst rekkevidde av disse to.

Kona og jeg skal ikke lengre kjøre på barn til trening og stevner, og valgte derfor EQC'en. Den hyggeligere prisen og det at den ikke er en diger SUV ble utslaget. 

(Innlegget ble redigert 07.10.19 13:12)

Brum-Ole
07.10.19 13:32

Hvis det er riktig som du sier, at det er 14cm som er riktig, kan man leve med bilen. Selv om det fortsatt er lavt for denne typen bil.

trondhjem
trondhjemInnlegg: 10508
07.10.19 13:47
Brum-Ole: Hvis det er riktig som du sier, at det er 14cm som er riktig, kan man leve med bilen. Selv om det fortsatt er lavt for denne typen bil.

Det er riktig - hvis ikke er jeg lurt av Mercedes Norge/Bertel O. Steen.

Jeg konfronterte Mercedesselgeren med avisoppslagene og fikk beskjed om at de hadde selv kontrollmålt bakkeklaringen på deres utstillingsmodell og fant at den er 14 cm. Selgeren sa videre at det er rundt 5 cm "gange" i fjæringen slik at det er mulig å ende opp med en kortvarige bakkeklaringer på rundt 10 cm om du kjører brutalt på meget humpete vei.

Bakkeklaringen er lav på EQC'en. Jeg ser at enkelte motorjournalister mener at bilen burde ikke blitt omtalt som en SUV av den grunn (noe MB heller ikke gjør).

(Innlegget ble redigert 07.10.19 13:49)

gaskenrigi
07.10.19 15:17
Kompressor-V8: Går helt fint å kjøre i terrenget med Audi e-tron. Trolig best i terrenget blant elbilene.

Ja det er sikkert gøy å sitte fast i myra med 2,5 tonn bil.

fcuk
fcukInnlegg: 15768
07.10.19 17:02

https://elbil.no/elbil/mercedes-benz-eqc-400-4matic/

Ytre sett framstår EQC som en SUV, vurdert etter karosseritype, men den registrerte bakkeklaringen rimer ikke helt. 9,7 centimeter er tallet OFV Kjøretøydata oppgir. Dette tallet gjelder riktignok laveste punkt under bilen ved tyngste tillatte last, men framstår likevel lavt. Praktiske målinger i Norge tyder på at bakkeklaringen uten last er cirka 15 centimeter.

Klikk for å gå tilbake til toppen