Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Bilsalg oktober 2019

NYTT TEMA
Someone
SomeoneInnlegg: 25966
15.10.19 17:40

Halvveis ute i måneden tyder det på at det er Leaf, eTron og eGolf det går i. Og etter en god september, har Model 3 en "pause"

nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 17295
15.10.19 17:58
Someone: Halvveis ute i måneden tyder det på at det er Leaf, eTron og eGolf det går i. Og etter en god september, har Model 3 en "pause"

Det er vel det vanlige i forbindelse med kvartalene for Tesla.
Her de med flere enn 100 registreringen så langt.

Nissan Leaf    303
Audi E-tron    244
VW e-Golf      238
Bmw I3         122

Til å være ganske dyr så selger e-tron bra.

Someone
SomeoneInnlegg: 25966
28.10.19 09:38

Med noen dager igjen av måneden er det faktisk en mulighet for at eTron klarer ta førsteplassen fra Golf.


Uansett, ligger an til dobbeltseier for Møller og VAG

Forfun
ForfunInnlegg: 5868
28.10.19 10:45

Utrolig sært hvis etron blir mest solgte. En ganske dyr bil i Europa. Hadde jeg fullførtbestillingem hadde jeg vel fått min i oktober også. 

Someone
SomeoneInnlegg: 25966
30.10.19 09:26

E-Tron drar i fra, men spørsmålet er hvor mange ikke-elbiler Golf har klart?

nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 17295
30.10.19 20:05
Someone: E-Tron drar i fra,

Ja, bare å ta av deg "hatten" - 793 e-tron nå.

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 5466
30.10.19 22:13

Ikke bare helt bra at det selges så mye e-tron synes jeg. Da må man bytte bil fortere. Snart kjører jo alle rundt i e-tron...

Men om man skal berømme salgstall har den gått forbi I-pace totalt sett og er 20 biler unna å gå forbi i3 så langt i 2019. Det er imponerende for en dyr stor tysk elbil. Og Model s og Model X er nå totalt knust på salgstall, selv om de har solgt bra tidligere.

(Innlegget ble redigert 30.10.19 22:16)

Someone
SomeoneInnlegg: 25966
31.10.19 08:47
Kompressor-V8: Ikke bare helt bra at det selges så mye e-tron synes jeg. Da må man bytte bil fortere. Snart kjører jo alle rundt i e-tron...

I Asker og Bærum er jo det egentlig forventet ;)

shagalott
shagalottInnlegg: 4589
31.10.19 09:09
Someone: men spørsmålet er hvor mange ikke-elbiler Golf har klart?

e-golf bruker vel å ligge på rundt 10% bruktimport, som ikke komme med i OFV statistikken. Antallet fossil-Golf bruker vel å ligge på +/- 100 biler i måneden? 


Hittil er det registrert 683 e-golf. Trekker i fra 10% bruktimport som er 68, og legger til 100 fossil Golf, så ender man opp med 715 Golf hittil i måneden. Jeg tror e-Tron vinner rimelig greit. 

Someone
SomeoneInnlegg: 25966
01.11.19 13:39

må vi vente til mandag for svaret?

shagalott
shagalottInnlegg: 4589
01.11.19 16:30

Statistikken er kommet..

nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 17295
01.11.19 16:38
shagalott: Statistikken er kommet..
Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 5466
01.11.19 17:07

873 e-tron og tydelig foran både Golf og Leaf.

Riktignok er totalsalget ned 10,6% og elbilandelen bare drøyt 35 %. 

(Innlegget ble redigert 01.11.19 17:09)

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 5466
01.11.19 17:23

I tillegg er det ganske spennende å se hvem som vinner flest solgte biler i 2019 i Norge og det står mellom VW og Tesla. Begge har gode muligheter til å lykkes. Tesla kommer til å bli tatt igjen av Vw i november, mens tesla pleier å gi på i desember.

I tillegg er det trolig siste året Tesla kan slå VW på ett år da VW kommer med id neste år.

(Innlegget ble redigert 01.11.19 17:24)

nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 17295
01.11.19 17:26

Det er ganske kortsynt å rope opp bare pga bilsalget i en måned.

Kollaps i elbilsalget: - Dette er urovekkende 

Det er selvsagt elbilforeningen som allerede nå krever nye tiltak!

Nesten så man må le.

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 5466
01.11.19 17:38

Hehe ja. Men likevel er det ganske utrolig hvor lavt elbilsalget er til tross for at elbiler er ekstremt belønnet på alle måter. Dette sier jo noe om at de fleste fsktisk ikke vil kjøpe seg elbil.

Og forskjellen fra september til oktober er egentlig kun differansen i teslaer.

(Innlegget ble redigert 01.11.19 17:39)

nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 17295
01.11.19 17:56
nometalhorse: Det er selvsagt elbilforeningen som allerede nå krever nye tiltak! Nesten så man må le.

De bør kanskje lese artikkelen i Aftenposten. Ettersom den er låst så blir det bare overskriften, men den sier alt.

Et halvt år med Tesla Model 3. El-bil har ført til at jeg kjører dobbelt så mye.

Og det er kanskje ikke meningen, men vi har hørt det før. Da tok man buss og tog, men nå kjører man el-bil.

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 14347
01.11.19 22:16
nometalhorse: Det er selvsagt elbilforeningen som allerede nå krever nye tiltak!
Nesten så man må le.

Man vet nesten ikke om man skal le eller gråte. Alle vet jo at Tesla kun sender biler til Norge i måneden mars, juni, september og desember.

Men elbilforeningen later som om de ikke vet det. Hva blir det neste? Alle som kjøper elbil får gratis strøm til huset de bor i. 

InternalExile
InternalExileInnlegg: 19760
02.11.19 03:17
Iseran2770: Hva blir det neste? Alle som kjøper elbil får gratis strøm til huset de bor i.

Jeg  har et forslag, men er nesten redd for å komme med det, for kanskje MDG vil forslå det.

Statens lånekasse for elbileiere. Avdragsfritt lån med negativ rente. Da vil nok mange tro de tjener penger på kjøpe en elbil og tenker ikke på verditapet. Når bilen må selges eller vrakes sitter de igjen med stor gjeld.

Negativ rente kan forsvares med den miljøbesparelse  en elbil gir.

(Innlegget ble redigert 02.11.19 03:18)

InternalExile
InternalExileInnlegg: 19760
02.11.19 06:24
Iseran2770: Tesla

Salget synker faktisk kvartal for kvartal.


https://www.dinside.no/motor/ny-rekord-for-tesla/71768530


Uff. Mitt første og siste innlegg skrevet på mobilen. 

Someone
SomeoneInnlegg: 25966
02.11.19 07:31
InternalExile: Salget synker faktisk kvartal for kvartal.

Naturlig, når konkurrentene blir bedre og bedre

InternalExile
InternalExileInnlegg: 19760
02.11.19 07:52
Someone: Naturlig, når konkurrentene blir bedre og bedre

Vel, skal man tro Tesla eierne her på forumet, så er det ingen over og ingen ved siden av. ;-)

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 5466
02.11.19 09:10

Det blir veldig spennende å følge tesla i 2020 vs de andre konkurrentene sine kommende elbilmodeller. Er jo 2020 og 2021 der konkurrenter begynner å levere biler for alvor. Mange produsenter har nok helt naturligvis utsatt lanseringer av sine elbiler pga de nye eu-reglene der man får bøter hvis man ikke selger en viss andel elektriske biler.

Vi ser det samme på e-tron 50, som plutselig blir typegodkjent i uke 52 fremfor opprinnelig varslede uke 44. Dette er sannsynligvis ene og alene for å få registrert bilene i 2020 slik at de kan selge flere bensin og dieselbiler. Ganske forståelig og lett å skjønne fra et business-perspektiv.

Likevel selger e-tron som varme boller, spesielt her i Norge, og det er ekstremt høye salgstall med tanke på prisklassen den befinner seg i. Dessverre selger I-Pace ganske dårlig nå. Håper Jaguar vil klare seg. Av 185 solgte Jaguarer i oktober var hele 175 av disse en sterkt svekket I-pace.

(Innlegget ble redigert 02.11.19 09:13)

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 37796
02.11.19 13:11

Tror bransjen må på Twitterkurs skal de måle seg!

Someone
SomeoneInnlegg: 25966
02.11.19 16:34
Kompressor-V8: Av 185 solgte Jaguarer i oktober var hele 175 av disse en sterkt svekket I-pace

Samtidig er jo det ekstremt bar tall for å være Jaguar ;)

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 5466
02.11.19 20:17

På sett og vis ja.

nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 17295
03.11.19 21:51

Det er ikke ofte jeg leser noe fra en SP politiker som jeg kan nikke godkjennende til, men dette innlegget fra et bystyremedlem i Bergen er et unntak.

Satsingen på elbil er usosial 

Subsidiene bidrar til omfordeling fra dem som har minst til de som har mest.

I august fikk vi en analyse fra Statistisk sentralbyrå. Den viser at det er 27 ganger mer vanlig for de rikeste å kjøpe elbil enn for dem som har minst; og som i hovedsak kjøper brukt fossil bil.

Hele 74 prosent av de rikeste husholdningene, som har elbil som de bruker til bykjøring, har også en fossil bil som de bruker utenfor byen. Motsatt er det bare 21 prosent av dem med elbil i husholdninger med dårligst råd, som også har fossil bil. Det gjør at de rikeste også kjører langt mer bil enn de andre.

Siden fordelene ved kjøp av elbil subsidieres av alle som betaler skatt, ender denne politikken opp med at de med dårligst råd er med på å subsidiere de med best råd. For hva taper Staten? Det er beregnet at Staten hvert år taper vel 7,2 milliarder på å subsidiere elbil. Det innebærer at elbilsatsingen er kostbar og sterkt omfordelende fra de med dårligst økonomi til de med best.

Hva er så klima og miljøregnskapet for elbil? Det viser seg at de som har tilgang på elbil, velger bykjøring med elbil fremfor kollektivtransport. Elbil-satsingen fører altså til å øke bykjøring fremfor å redusere den.

Dersom man bare ser på kjøring med elbil, er reduksjon av klimautslipp i personbiltrafikken beregnet av NTNU-forskere til rundt fire prosent. Men tar man med klimagassutslipp ved produksjon av elbil som bil nummer to hos 64 prosent av dem som har elbil, blir nok klimaregnskapet betydelig mindre enn fire prosent.

(Innlegget ble redigert 03.11.19 21:51)

Hollabaloo
HollabalooInnlegg: 10692
03.11.19 22:09
nometalhorse: Hva er så klima og miljøregnskapet for elbil? Det viser seg at de som har tilgang på elbil, velger bykjøring med elbil fremfor kollektivtransport. Elbil-satsingen fører altså til å øke bykjøring fremfor å redusere den.

Jobbpendling med elbil framfor kollektivtransport er antageligvis en forbigående greie i Oslo for ganske mange. Når bystyret får somlet seg til å fjerne de groteske og utdaterte parkeringsprivilegiene som elbilister har i byen, samtidig som antallet p-plasser fortsetter å gå ned, så vil flere og flere sette igjen elbilen hjemme.

Xavi7
Xavi7Innlegg: 7216
04.11.19 11:58

Gode nyheter i dag. El-bilslaget stuper. Kan vi håpe at hypen ser sin ende tro. 

Someone
SomeoneInnlegg: 25966
04.11.19 14:31

Å se på salgstall for enkelt måneder gir ingen eller lite verdi i det litt større bildet. 


Elbilforeningen ønsker jo bare skape et dommedagsscenario, selv om elbilsalget her i landet er kjempe sterk og vil fortsette med det så lenge det gir økonomisk mening

Klikk for å gå tilbake til toppen