Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

MG ZS EV - kinesisk el-SUV

NYTT TEMA
Someone
SomeoneInnlegg: 25959
15.10.19 21:50

Kinesiske SAIC, som eier rettighetene til gamle MG-navnet, lanserer nå en liten SUV (Kia Niro Klassen) som kommer til landet. Bilen er vel først og fremst veldig billig

Men har er usedvanlig dårlig navn....

https://www.tek.no/artikler/lanserer-rabillig-kinesisk-el-suv-i-norge/476529

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 37783
15.10.19 22:21

'Ikke hengerfeste' betyr ihvertfall at der er ett navn som ikke kommer på listen av interesserte........

Jan
JanInnlegg: 6637
15.10.19 22:41
rosmebraad: 'Ikke hengerfeste'

Hva i all verden skal man med hengerfeste på en vanlig bil. Hvis man har tunge transportbehov, finnes det firmaer som tar seg av slikt.
Siden jeg kjøpte Golfen min som demobil, er det en slik innretning på den. Det koster i følge prislisten ca 10.000. Det har vært i bruk 2 ganger i forbindelse med et større oppussingsprosjekt hjemme hos meg. Begge gangene var det min yngste sønn som har kurs og kompetanse for slikt, som kjørte. Jeg har også en BE i førerkortet mitt, men det er fordi jeg er gammel nok, ikke fordi jeg har nødvendig kompetanse.
Ved andre anledninger har jeg enten betalt noen, eller leid et egnet kjøretøy for å gjøre slike jobber. Totalt sett, over tiden jeg har hatt bilene, er det billigere enn å betale 10.000 for et hengerfeste.

Someone
15.10.19 22:44

Dessuten, uten hengerfeste så unngår man at noen ønsker å få låne bilen din, når de trenger dra en henger ;)

rosmebraad
16.10.19 13:21
Jan: Hva i all verden skal man med hengerfeste på en vanlig bil.

Samme sier jeg. 
Jeg har vært vitne til "vanvittig" arbeisfordeling der traktor, lastebiler og varebiler har tatt seg av varetransport mens små personbiler har holdt seg til lett persontransport og på det meste medført avisen og noen handleposer. 
Vanvittig.  

"Heavy hauling" overlates til dertil egnede kjøretøy. 

Forfun
ForfunInnlegg: 5863
16.10.19 16:35
Jan: Hva i all verden skal man med hengerfeste på en vanlig bil. Hvis man har tunge transportbehov, finnes det firmaer som tar seg av slikt.

Hvordan klarer man ett aktivt liv uten hengerfeste? Har en tung sykkel jeg har med meg noen ganger i uken, kjedelig å sykle på de samme fjellene hver gang, så kjører til foten av ulike fjell med sykkelen på hengerfeste.

Kjøre 15 mil for å dykke er mye enklere med båt på tilhenger enn å kjøre båt tur retur, spesielt over utsatte havstrekniger. 

Med hus er det alltid litt oppussning. Frakte litt materialer er enklere med tilhenger enn å bestille varene ferdig transportert.

Ved er også enklere å hente med bilhenger, selv om jeg har tilgang til traktor.

Er man litt aktiv må en ha henger. Kjøper man alt av tjenester og har få utstyrskrevende hobbyer klarer man seg fint uten.

Så for meg er det uaktuelt å kjøpe elbil fra Kina så lenge den ikke leveres med hengerfeste. Mer aktuelt er Taycan, men slipper å vurdere den så lenge de ikke vil levere med hengerfeste.

rosmebraad
16.10.19 17:30

Bra Forfun!

Regner med at SUV kommer med et monsterinnlegg som agiterer for hengerfeste på selv den minste personbil.

Jan
JanInnlegg: 6637
16.10.19 18:21
Forfun: Hvordan klarer man ett aktivt liv uten hengerfeste? Har en tung sykkel jeg har med meg noen ganger i uken, kjedelig å sykle på de samme fjellene hver gang, så kjører til foten av ulike fjell med sykkelen på hengerfeste.

Du er nok både yngre og sprekere enn meg. 
Jeg tar meg en sykkeltur av og til, men da holder jeg meg på veien og starter hjemmefra. 
Hvis føret er bra, lemper jeg skiene inni bilen og drar til fjells. Bruker bare bortoverski.

Bor i leilighet som bare har elektrisk varme og skifter bil oftere enn jeg pusser opp. I 2016/17 gjennomførte jeg et stort prosjekt der kjøkken og bad ble renovert av fagfolk, mens jeg skiftet alle dører og gulv i resten av leiligheten selv. Akkurat da var hengerfestet nyttig.
Hvis jeg beholder bilen min et par år til, kommer det neppe til å bli brukt flere ganger.

SUV
SUVInnlegg: 4981
16.10.19 23:56
rosmebraad: 'Ikke hengerfeste' betyr ihvertfall at der er ett navn som ikke kommer på listen av interesserte........

Om jeg kjøper elbil så er det nok faktisk større sjanse for at det blir uten hengerfeste enn med hengerfeste.

For en elbil vil aldri kunne erstatte en ordentlig bil, så jeg må ha en ordentlig bil i tillegg. jeg kunne riktignok klart meg med for eksempel en Tesla til en million, men det ville vært å betale mye mer (i innkjøp +bom + driftsutgifter) for en bil som er dårligere til mitt buk enn den bilen jeg har.

Eneste grunn til å kjøpe elbil for meg er bompengefritaket. Men hvis for eksempel hengerfeste koster 10.000 kr (som er ganske rimelig for hengerfeste) så betyr det at jeg må ha bompasseringer på til sammen 10.000 kr med henger etter elbilen for at det hengerfestet skal lønne seg. Og det tror jeg nok ikke det blir. Hvertfall ikke når man ikke skal telle med de bompasseringene som er på langturer der elbilen likevel ville fått rekkeviddeproblemer eller andre former for problemer (for eksempel fremkommelighet).

En elbil ville i all hovedsak kunne overtatt de turene som allerede i dag stort sett går elektrisk, så hva er vitsen sånn miljømessig? Bare tull miljømessig å produsere og kjøpe en ekstra bil som kan stå og ruste når det da blir to biler istedenfor en som stadig pepres med steinsprut og dynkes i saltlake.

Hengerfeste må man ha på en bil, men har man en ordentlig bil så vil jeg heller kjøre den (og betale bompenger) enn å betale ekstra (hengerfestekostnaden som deles på få turer) for å kjøre med elbilen. Og det finnes jo ikke en eneste vesentlig ting elbilen er bedre på enn min bil med unntak av å passere bommer.

SUV
17.10.19 00:08
Jan: Hva i all verden skal man med hengerfeste på en vanlig bil. Hvis man har tunge transportbehov, finnes det firmaer som tar seg av slikt.Siden jeg kjøpte Golfen min som demobil, er det en slik innretning på den. Det koster i følge prislisten ca 10.000. Det har vært i bruk 2 ganger i forbindelse med et større oppussingsprosjekt hjemme hos meg. Begge gangene var det min yngste sønn som har kurs og kompetanse for slikt, som kjørte. Jeg har også en BE i førerkortet mitt, men det er fordi jeg er gammel nok, ikke fordi jeg har nødvendig kompetanse.Ved andre anledninger har jeg enten betalt noen, eller leid et egnet kjøretøy for å gjøre slike jobber. Totalt sett, over tiden jeg har hatt bilene, er det billigere enn å betale 10.000 for et hengerfeste.

Forfun har en god oppsummering av hva man skal med hengerfeste (tommel gitt til Forfun).

Foruten det han har nevnt så er hengerfestet også praktisk som et lett tilgjengelig slepfeste når man skal hekte på et slepetau for å slepe noe.

Det kan også brukes til å stå på om man trenger å komme litt mer opp i høyden.

Det kan også gi god beskyttelse om noen kjører på bilen, for eksempel når den er parkert. Og det kan gjøre at skadene på en bil som treffes blir mindre (min bil ble truffet av en bil med hengerfeste, og skadene hadde nok blitt styggere om den ikke hadde hatt hengerfeste).

Men det har jo vært noen saker med bergensere som har funnet ut at hengerfestet er praktisk når de skal ta med seg bossdunken ned til hovedveien. De bare hekter dunken bakpå bilen og kjører rolig ned til hovedveien. Dette går som regel helt fint. Men iblant så glemmer de at de har bossdunken på slep og kjører deretter ut på større veier med større fart uten å legge merke ti lat de har en dunk med små hjul dårlig festet bakpå bilen. Sånt kan være litt farlig om den plutselig løsner. Da kan de angre på at de ikke hadde en ordentlig henger de kunne lempe dunken oppi og kjøre avgårde med.

Det viser seg forresten at jeg har kjørt mer med henger enn deg i sånn bil som du har. Jeg har nemlig kjørt ca 50 km med skaphenger etter en bil som er makan til din. Dårlig veigrep og upresis gasspedal (hvertfall med henger på slep, har liksom ikke merket så mye til dette uten henger) gjør at det lbir en del hjulspinn på våt asfalt når man skal akselerere med skaphenger på slep. Mye bedre med firehjulstrekk da.

Skulle jeg leid inn hjelp istednfor å kjøre med henger hver gang så ville det blitt kjempedyrt og veldig tungvint. Jeg skal jo som regel samme strekning som det som skal fraktes så da er det lettere å ta det med enn å styre med å få transportør til å komme til riktig tidspunkt og vente på denne.

SUV
17.10.19 00:15

Jeg kom på en ting til hvor hengerfete er kjekt å ha. Det er ved berging i dypt vann, for da er det mye greiere å hekte på ei løkke på et hengerfeste enn å lete under bilen etter et passende sted å feste en stropp eller kjetting (kjetting er nok greiest, for den flyter ikke opp).

I dag var det en som ble dratt opp av vannet av bergingsbil et sted jeg pleier å kjøre på vei til jobb. Han hadde hengerfeste, så da antar jeg det ble brukt.

Og hvis det begynner å brenne i en bil og den må taues bort fra andre ting som kan ta fyr så er det jo mye enklere å hive en kjetting eller stropp over et hengerfeste enn å måtte befinne seg lenge nær noe som brenner for å finne rett sted under å hekte fast noe til å taue med.

trew
trewInnlegg: 737
17.10.19 00:34

Tja, ser vel ingen ulemper bortifra 10-20kg ekstra vekt. I dag (iallefall på Tyske biler) er hengerfeste fullstendig skjult når det ikke er i bruk. Greit å ha hvis en skal hjelpe venner/familie med bortkjøring av rusk&rask (på bygda er det alltid en henger tilgjengelig...) eller har en sykkel å transportere.

Er en paranoid for parkeringsbulker er det også greit å felle ut hengerfeste når er står parkert i by'n :-)

J-Turbo
J-TurboInnlegg: 54
07.11.19 10:57

Da ble det ikke elektrisk MG til Norge likevel:

"Det har vist seg umulig for Nic. Christiansen å inngå avtaler med servicepunkter og "test-spots" i Norge som gir tilstrekkelige marginer til importøren. De inngår derfor ingen avtale med MG. Kinabil-usikkerheten fortsetter."

http://www.bilnytt.no/subscriber/showArticle.aspx?articleID=7610

(Innlegget ble redigert 07.11.19 10:57)

Someone
07.11.19 19:38

Er vel litt risiko for å gå på en smell med reklamasjoner etc også?

InternalExile
InternalExileInnlegg: 19760
07.11.19 21:58
J-Turbo: Da ble det ikke elektrisk MG til Norge likevel:

Det var trist. Her i Bangkok lyser MG opp en relativt kjedelig bilpark dominert av Toyota,.

MacanT
MacanTInnlegg: 12981
09.11.19 12:32
J-Turbo: Da ble det ikke elektrisk MG til Norge likevel

Det var bra, vi støtter allerede kinesisk industri mer enn nok.

Someone
01.12.19 21:25

Plutselig dukket det opp en reklamefilm for denne i Facebook-feeden min

Bill_Babba
Bill_BabbaInnlegg: 5726
01.12.19 21:52
Jan: Hva i all verden skal man med hengerfeste på en vanlig bil. Hvis man har tunge transportbehov, finnes det firmaer som tar seg av slikt.

Det er da en god del som har behov for å kjøre med henger. og ikke ønsker 2 biler.

Jeg kjører da relativt mye med henger etter min Octavia. Holder meg riktig nok til små last. rundt 1 400 - 1 600 Kg.

Jeg kan ikke ha en bil som ikke kan trekke dette.

Someone
12.12.19 17:09
J-Turbo: Da ble det ikke elektrisk MG til Norge likevel:

Joda, for da var en importør funnet. Gill gruppen som vel også styrer med Subaru og SsangYong også

http://bilnorge.no/artikkel.php?aid=52747

Ser ut som prisen starter på 229.000 for den kjipeste varianten

Someone
23.01.20 07:56

Nå er de ikke registrert, og hvem vet om de er solgt, men de første 200 bilene har uansett ankommet kaia i Drammen

http://bilnorge.no/artikkel.php?aid=52873

InternalExile
23.01.20 16:27
Someone: Nå er de ikke registrert

Ser ut som en er registrert i dag.

InternalExile
23.01.20 18:15
Someone: og hvem vet om de er solg

De har tydeligvis undervurdert trafikken på sine hjemmesider, får ofte:

504 Gateway Time-out

Vurderer faktisk kjøpe en. Billig måte å bli litt bedre kjent med elbiler og tror kona får gratis lading på jobben, så trenger vi bare hjemmelading på feriehuset. Men det blir nok med tanken......

UPDATE: Ba nå om et tilbud, så får ve se....

Takk skal du ha!

Takk for din henvendelse. Alle forespørsler vil bli håndtert så snart som mulig.

(Innlegget ble redigert 23.01.20 18:25)

Someone
23.01.20 21:35

Så du «tar en for laget»? ;-)

Someone
24.01.20 10:13
InternalExile: Ser ut som en er registrert i dag.

Demobil kanskje?

InternalExile
24.01.20 11:28
Someone: Demobil kanskje?

Sikkert, en til så langt i dag også.

En er på forhandleren Birger N. Haug, den andre er på et leasingselskap som har Subaru Norge AS som morselskap.

InternalExile
28.01.20 19:37
InternalExile: Sikkert, en til så langt i dag også.

Må korrigere meg selv, de to jeg så på var registrert i 2019, henholdsvis 18. og 20. desember.

Den litt tvilsomme nettsiden elbilstatistikk.no har de oppført som 2020 tror jeg, og nok en bil i dag.

Someone
28.01.20 20:56

Hmm, var det noen av disse som faktisk syntes på den offisielle 2019  statistikken? Men bare mulig jeg ikke har sett hele merkelisten?

VGstig
VGstigInnlegg: 1336
01.02.20 20:24
Someone: 2019  statistikken

I Kina havnet MG ZS på en respektabel 49. plass i fjor. Også der borte er det Volkswagen som topper både merkestatistikken og modellstatistikken. Artig å se at de tre premiumprodusentene Audi, MB og BMW ligger tett samlet på 10., 12. og 13. plass. Det er nesten som en naturlov at de tre ligger jevnt.

InternalExile
09.02.20 18:53
VGstig: I Kina havnet MG ZS på en respektabel 49. plass i fjor.

Merket MG var i 2019 faktisk nr. 9 i Thailand. 1 er Toyota, og nr. 2 er Isuzu. Vi har en Isuzu M-UX der som jeg kanskje kan overtale fruen til å bytte til en MG ZS, finnes der som 1,5l bensin og batteridrift.

Synes MU-X'en er alt for stor, så MG ZS kan være et kompromiss.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg