Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Pengesluket, Volvo fra helvete

NYTT TEMA
promille_krapylet
promille_krapyletInnlegg: 27355
20.10.19 01:00

Ok. Jeg trodde seriøst Volvo var solide saker, men åpenbart er 2013 modellen min ett problem fra frontfanger til bakfanger.

Har jo som kjent slitt med partikkelfilteret. Det ble permanent fikset idag, med litt programmering og påfølgende trimming.
190 hester, opp fra 163, og 460nm, opp fra 400nm.

Når partikkelfilteret ble åpnet og sveist idag viser det seg at girkassen, som ble byttet for 4 ukers tid siden, dryppet litt olje. Ingen enorme mengder, men nok til at det syntes i bunn på kassen.

Drar ifra tuningverkstedet, sender melding til verksmesteren på verkstedet hvor kassen ble byttet, og vi ble enig om at vi skulle se på det. Dvs, prøve og få bilen ned til ham.

13 mil hjemmefra. Første feilmelding på girkasse. Krever service.
10 mil hjemmefra. Samme feilmeldinger som på forrige kasse som raste.

Jeg håper nå at det lokale verkstedet finner ut at dette er en garantisak, som dem kan fikse.

Med min flaks er dette sikkert ett havari jeg må dekke selv.

God helg alleihopa

Someone
SomeoneInnlegg: 25959
20.10.19 21:22

Var ikke dette en bil med tvilsom historie allerede før du kjøpte den?

nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 17290
20.10.19 21:31
Someone: Var ikke dette en bil med tvilsom historie allerede før du kjøpte den?

Og å trimme motor rett etter at automatkassen er byttet er vel heller ikke det første jeg hadde tenkt på.

Jan
JanInnlegg: 6637
20.10.19 22:08
Someone: Var ikke dette en bil med tvilsom historie allerede før du kjøpte den?

Så vidt jeg husker, dreier det som en bil med nærmere 400.000 km på telleren. Da har de fleste biler gjort jobben og er modne for gjenvinning.
Selvsagt er det mulig å holde dem rullende, hvis man har ubegrenset med penger å legge inn i prosjektet. Det er det som skjer i flybransjen, der flyene blir solgt til land med lave arbeidskostnader etter hvert som de eldes. Når SAS og co finner ut at det er nok, havner de i Afrika eller sydamerika. En venn av meg reiste for noen år siden med et mer enn 30 år gammelt tidligere Braathens fly lokalt i Peru. Det hadde fortsatt treskjæringene på veggen foran, og skilt på norsk.

promille_krapylet
20.10.19 22:36

Med ny girkasse har ikke den rullet 400000. Overhalt motor koster 25000.

Og v70 er fremdeles enkle biler og forholde seg til.

Ft80sc kassene er ikke helt feilfrie, og det ble påpekt endel rare observasjoner under demontering av dpf.

Så jeg håper jeg slipper mye strul med garanti på dette, men at det løser seg enkelt, med ett kassebytte til rett fra leverandør.

Hva som ble antydet som sannsynlig ras er at lamellene er brent.

Trolig som følge av at den ikke har sluppet mellom girene, men lagt og sluret.

promille_krapylet
20.10.19 22:41

Var ikke dette en bil med tvilsom historie allerede før du kjøpte den?

Ikke så tvilsom.

Kjøpt som ett repobjekt til 30000.

Feil ved kjøp og diagnose fra Volvo: partikkelfilter.

Byttet egr, egrkjøler og regenerte filter, byttet nivågiver til xenonlykter og bilen var helt uten feilmeldinger.

Filteret tettet seg, og kom tilbake med feil på lambdasonder, kjølevannstemperatursensor, og lav effekt på filteret som følge av lambdasonder.

Med påfølgende nødmodus som kom og gikk.

Visste at for 30000 gikk det an og koste på det litt, og få en bil som virker.

Someone
21.10.19 10:16
promille_krapylet: Kjøpt som ett repobjekt til 30000.

Og så er du overrasket at det går til helvete?

Someone
21.10.19 10:17
Jan: Det er det som skjer i flybransjen, der flyene blir solgt til land med lave arbeidskostnader etter hvert som de eldes.

I langt mindre grad nå enn tidligere. 

Man ser til og med det motsatte, flere amerikanske og europeiske store selskap som nylig har kjøpt (eller leaset) brukte fly som tidligere har fløyet for selskaper i land som India og Kina

xantiasx
xantiasxInnlegg: 2490
21.10.19 12:55
Jan: Det er det som skjer i flybransjen, der flyene blir solgt til land med lave arbeidskostnader etter hvert som de eldes.

De siste ca 10-15 åra, har det skjedd en revolusjon i drivstofforbruk på nye fly, hørte for noen år siden av en gammel venn som fløy 747, at 5-6 år gamle 747 ble satt i ørkenen etter endt leasingperiode, fordi de brukte for mye fuel. De nye brukte 30-40% mindre, og det var for dyrt/ikke mulig å bygge om de eldre flyene til ny motortype.

Ellers har søstra mi en XC70 fra ca 2012, der begynte bakakselen å hyle, visstnok ikke noe ukjent problem. Første prisoverslag hos merkeforhandler for bytte av akselen, var kr 47.000. Etter litt pruting og forhørt seg litt, blei det 10.000 rimeligere. Heldigvis fant svogeren min ett verksted i Sverige som overhalte de, og kunne selge byttebakaksel for 17.000 ferdig montert. Så han dro til Charlottenberg tidlig på morgenen, tok "hjemmekontor" på en kafe der, og fikk igjen bilen litt ut på dagen. 

(Innlegget ble redigert 21.10.19 13:02)

Someone
21.10.19 13:53
xantiasx: at 5-6 år gamle 747 ble satt i ørkenen etter endt leasingperiode, fordi de brukte for mye fuel

Enten så blander han da med alderen på flyene, ellers så har han funnet frem noen unntak. Men ja det har hendt, men skyldes ofte litt spesielle hendelser.

Leasingperioder for nye fly er typisk mellom 6 og 12 år (men finnes masse unntak), dog er 8-10 mest vanlig

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 37783
21.10.19 17:41

Litt OT: Hva mener man blir neste flytype for Widerøe etter Dash 8?

passat06
passat06Innlegg: 1395
21.10.19 21:00

Om du har kjøpt en 2013-mod V70 for 30000 så bør dette knapt være noen overraskelse og neppe bevis for at V70 generelt er skrale saker. 

Det sagt, så håper jeg at du får den i orden. 

Jan
21.10.19 21:04
rosmebraad: Litt OT: Hva mener man blir neste flytype for Widerøe etter Dash 8?

Etter hva jeg har klart å finne ut, er det ingen eksisterende flytyper som kan erstatte den. Derfor satser Widerøe på å holde dem i luften i minst 10 år til.

Springer1
Springer1Innlegg: 306
21.10.19 21:09

Skjønner ikke økonomien i dette prosjentet.  Koster ikke ei brukt byttekasse 70000 og ei ny over 100 000kr ??

InternalExile
InternalExileInnlegg: 19760
21.10.19 21:11
Jan: Etter hva jeg har klart å finne ut, er det ingen eksisterende flytyper som kan erstatte den. Derfor satser Widerøe på å holde dem i luften i minst 10 år til.

Fant ut det samme.

Alternativet var vel ATR-42.

jonasv
jonasvInnlegg: 649
21.10.19 21:31
promille_krapylet: Jeg håper nå at det lokale verkstedet finner ut at dette er en garantisak, som dem kan fiks

LOL.. 

Nådeløs frekkhet og skamløshet det skal du ha for. 

Du kjøper en reparasjonsobjekt til en skam pris... Så klager du og skal ha dekket reparasjoner på garanti?

jonasv
21.10.19 21:34
promille_krapylet: Kjøpt som ett repobjekt til 30000.

Når man kjøper en reparasjons objekt så må man regne med en del reparasjoner. 

Selv om man ikke forventer der. Og vil ikke bruker penge. Det vil jo ingen...Her inne.

(Innlegget ble redigert 21.10.19 21:34)

jonasv
21.10.19 21:39
Jan: dreier det som en bil med nærmere 400.000 km på telleren. Da har de fleste biler gjort jobben og er modne for gjenvinning.

Enig.

Selv om det skulle være en Volvo V70. Her er det masse motordeler som er klare for utskiftning. Det er påregnelig og forenlig med kjørelengden. 

Jan
21.10.19 22:17
jonasv: LOL.. 
Nådeløs frekkhet og skamløshet det skal du ha for.

Han har vist nettopp byttet girkasse i bilen, da er det ikke merkelig at han henvender seg til verkstedet som byttet denne med problemet. I hvert fall hvis det dreier seg om en ny, eller overhalt girkasse.
Jeg har i mange innlegg her på forumet advart mot å gå i fella med å bruke mye penger på gamle biler, eller biler som har kjørt langt. Biler er konstruert slik at de skal holde i 10-12 år eller 2-300.000 km. Etter dette er de et høyrisikoprosjekt. Det er lett å havne i en situasjon hvor man har brukt noen titusen på å fikse en feil, for så tro at nå må bilen holde noen år til. Problemet er at det gjerne dukker opp en annen og like dyr feil kort tid etter. Til slutt har man brukt så mye penger på den gamle haugen at man verken har råd til å selge den eller beholde den.
Derfor har jeg bestemt meg for at jeg aldri resten av livet skal ha en bil uten garanti.

Hollabaloo
HollabalooInnlegg: 10691
21.10.19 23:09
promille_krapylet: Ok. Jeg trodde seriøst Volvo var solide saker, men åpenbart er 2013 modellen min ett problem fra frontfanger til bakfanger.

Du er i ferd med å få kjenne på lommeboka det gamle visdomsordet om at det er bedre å legge mer penger på bordet for å kjøpe et velholdt eksemplar i god stand, enn å kjøpe den billigste du kan finne.

Tyler Hoover har laget seg en YouTube-kanal (Hoovies Garage) med en respektabel følgerskare på konseptet om å kjøpe "USAs billigste" for så å fikse den opp. Han går ikke så ofte i pluss for å si det sånn. Kan anbefale deg å se på noen episoder, spesielt de med den grønne E63 AMGen er relevant for deg.

(Innlegget ble redigert 21.10.19 23:10)

promille_krapylet
21.10.19 23:53
Jan: Han har vist nettopp byttet girkasse i bilen, da er det ikke merkelig at han henvender seg til verkstedet som byttet denne med problemet. I hvert fall hvis det dreier seg om en ny, eller overhalt girkasse.

Feil; Lukter brent av kassen.
Diagnose: Løst termostathus på girkasse med påfølgende lekkasje som tømmer kassen for ca 50% av oljevolumet før den kommer med feilkoder.

Resultat: Ny kasse på garanti.

promille_krapylet
21.10.19 23:54
Hollabaloo: Han går ikke så ofte i pluss for å si det sånn. Kan anbefale deg å se på noen episoder, spesielt de med den grønne E63 AMGen er relevant for deg.

Jeg kjøpte den for og beholde den. Ikke for og tjene penger på den..

promille_krapylet
21.10.19 23:57
jonasv: Nådeløs frekkhet og skamløshet det skal du ha for. Du kjøper en reparasjonsobjekt til en skam pris... Så klager du og skal ha dekket reparasjoner på garanti?

Kassen ble byttet for 4-5-6 uker siden med medfølgende garanti på kasse og jobb.
Dersom du mener det er en nådeløs frekkhet og skamløshet, skulle du sett verkstedsregningen..

lusekoftan
lusekoftanInnlegg: 46716
22.10.19 05:54
jonasv: Når man kjøper en reparasjons objekt så må man regne med en del reparasjoner.

:)

Someone
22.10.19 09:53
promille_krapylet: Jeg kjøpte den for og beholde den. Ikke for og tjene penger på den..

Akkurat det siste der var du vel neste garantert å ikke gjøre ;)

viggowonka
viggowonkaInnlegg: 422
22.10.19 11:25

Så så...han hatt jo byttet motor,gir og eskos  til deler med garanti på så er det vel ikke frekt å benytte seg av den?

Fra tidligere vet vi at Jonasen synes det er frekt å prute,benytte seg av garanti og kjøpslov, kreve at avtaler overholdes og å be om kvittering når man handler.

LOB
LOBInnlegg: 381
22.10.19 12:24

Jan: Alle bilprodusenter verdt navnet lager biler som skal holde betraktelig lenger enn 10-12 år.  Med kun utskiftning av slitedeler overlever en eldre Volvo og Mercedes (foruten de MB som rustet opp 2000-2005) vanligvis 20-30 år. 

Jeg har i løpet av 7 år nå kjørt 100 000 km med min Volvo som nå er 23 år gammel og 175 000 km på telleren. Kun skifte av slitedeler. 10-20 000 kr i verditap i løpet av 7 år. Selv om jeg ikke hadde reparert bilen selv så hadde det blitt billige mil.  Når jeg dessuten gjør alt selv så blir det nesten gratis.

Selvfølgelig er det kjipt å få en verkstedsregning på 10 000  kr for reparasjon på en 12 år gammel bil men sammenlignet med det årlige verditapet på en bil som er så ny at den har garantitid igjen er det småpenger. Slik som jeg ser det er det utelukkende krasjsikkerhet som utgjør et argument for en nyere bil. Dog, de samme folka som forsvarer kjøp av ny bil og bilutgifter tilsvarende 20% av årslønna med argument om sikkerhet er ofte det samme folka som kjører med piggfrie vinterdekk og velger å snu sin 3 åring til fremoverlent barnesete (dvs 2 år for tidlig).   

(Innlegget ble redigert 22.10.19 12:25)

Jan
22.10.19 12:42
LOB: Jeg har i løpet av 7 år nå kjørt 100 000 km med min Volvo som nå er 23 år gammel

Det betyr at den ble laget midt på 90-tallet.

Biler som blir laget i dag er så proppfulle av elektronikk og renseutstyr  at det blir for dyrt å holde dem i live.Det er en grunn til at man hever øyebrynene hvis man ser en bil fra før årtusenskiftet.

LOB
LOBInnlegg: 381
22.10.19 13:17

TS: Du har vært uheldig. En Volvo V70 fra 2013 er en bil lagd for mange mil og mange år. Dessverre har Volvo hevdet at girkasseoljen i automatene ikke trengs å skiftes ut. Det rådet har kostet mange volvoeiere dyrt.

Jan: Foruten det du nevner så dreper norske verkstedspriser eldre biler. Fine biler som kun er 10 år gamle kondemneres i dag i Norge pga småfeil som koster 10 tusentalls kroner å fikse av et verksted som tar 1800 kr / time. Ikke veldig miljøvennlig.

Mulighetene til feilsøking som hobbymekanikere er nesten større nå enn de var for 30 år siden gitt at man får tak i riktig programvare/ OBD2-leser. Men du har et poeng. Mange ganger er bilene lagde slik at kun autoriserte verksteder med riktig utstyr kan slette en feilmelding på dashbordet etc.

Someone
22.10.19 13:45
LOB: En Volvo V70 fra 2013 er en bil lagd for mange mil

Bilen til trådstarter har gått rundt 400.000 km ;)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg