Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Mazda MX-30

NYTT TEMA
Someone
SomeoneInnlegg: 25959
23.10.19 09:36

Mazda har da lansert sin første elbil, av typen liten SUV.

Pris fra 250.000, men med veldig liten batteripakke for størrelsen og derfor vel klassens laveste rekkevidde i dag? Og utseende kan diskuteres, spesielt bakfra

http://bilnorge.no/artikkel.php?aid=52513

Someone
23.10.19 17:49

Mazda kommer med en dårlig unnskyldning og hevder det er for å spare jordens koboltressurser

Mens Finansavisen kaller rekkevidden komisk

piezo
piezoInnlegg: 5315
23.10.19 21:04

Jeg synes fokuset på rekkevidde begynner å bli komisk.

Det fremstilles som om den jevne elbil-bilist trenger 4-500 km rekkevidde for å få hverdagen til å gå opp overhodet. Mellom Oslo og Bergen/Trondheim er det 450-500 km å kjøre. Hvem i helsike sitter og trøkker og kjører slike distanser omtrent daglig? Og hvorfor kjøper ikke disse seg en dieselbil som må anses å være langt bedre egnet til langdistansekjøring?

På vanlige ukedager kjører jeg sjeldent mer enn 60 km om dagen, og det er på dagene hvor jeg utøver hobbyen min i tillegg til jobbtransport. I helgene kjøres det noe mer, men sjeldent mer enn en typisk hovedstadstur på 220 km tur-retur. Jeg nekter å tro at jeg er den eneste i Norge med et slikt bruksmønster - og for et slikt bruksmønster er 200 km rekkevidde strengt tatt tilstrekkelig for de aller fleste av oss.

(Innlegget ble redigert 23.10.19 21:05)

_roffe_
_roffe_Innlegg: 7457
23.10.19 21:07

200km.. Er dette under ideelle temperaturer, eller en vinterkveld i 18 minus?

nå er vel dette en "liten pendlebil" og ikke noe man tar med seg hele familien på tur?

(Innlegget ble redigert 23.10.19 21:09)

Hollabaloo
HollabalooInnlegg: 10691
23.10.19 22:16
piezo: Det fremstilles som om den jevne elbil-bilist trenger 4-500 km rekkevidde for å få hverdagen til å gå opp overhodet. Mellom Oslo og Bergen/Trondheim er det 450-500 km å kjøre. Hvem i helsike sitter og trøkker og kjører slike distanser omtrent daglig? Og hvorfor kjøper ikke disse seg en dieselbil som må anses å være langt bedre egnet til langdistansekjøring?

400-500 km rekkevidde er ikke alltid den reelle rekkevidden.

På vinterstid kan man trekke fra kanskje 20% på rekkevidden p.g.a. høyere forbruk. Avhenger selvfølgelig av temperatur og veiforhold.

I tillegg så har man høyere forbruk dersom man har positiv høydeforskjell, f.eks. når man kjører opp fjellet til hytta.

For å spare batteriet, spare tid og penger ifm hurtiglading etc. så lader man også gjerne batteriet opp til 80% og ikke 100%.

Man ønsker gjerne å ha en komfortbuffer (anti-rekkeviddeangst-buffer) når man er ute og kjører, så da kan man også trekke fra 10-15% der. 

Så for å ta et eksempel. Man skal kjøre 240km til hytta med alt av komfortutstyr på uten å måtte lade på veien. Det er vinter, -10 grader, og en høydeforskjell på 1000m i løpet av turen. Man ønsker ikke å ha mindre enn 15% rekkevidde igjen når man ankommer hytta. Fordi man har planlagt turen på forhånd har man fulladet bilen til 100%. Hvor lang WLTP rekkevidde bør bilen ha?

La oss si at høydeforskjellen utgjør ca 40km rekkevidde (basert på hva andre har skrevet på elbilforum). Vintertillegg gir en reell rekkeviddekostnad på 1,2*240km = 288km. Da er vi oppe i 328km. 

En bil med WLTP-rekkevidde på 400 km vil etter den 240km lange kjøreturen da ha en estimert rest på maks 18% ved ankomst hytta, sannsynligvis lavere fordi gom-en (bilens gjettometer) har rekalkulert seg p.g.a. det høye forbruket.

(Innlegget ble redigert 23.10.19 22:17)

Someone
24.10.19 12:35
Hollabaloo: En bil med WLTP-rekkevidde på 400 km vil etter den 240km lange kjøreturen da ha en estimert rest på maks 18% ved ankomst hytta, sannsynligvis lavere fordi gom-en (bilens gjettometer) har rekalkulert seg p.g.a. det høye forbruket

Det er nettopp slik rekkevidde jeg trenger. Ikke i det daglige, men jeg må kunne kjøre nonstop i 220-230km uten å måtte stoppe for å lade underveis. Type hytteturer og ferieturer, så kjører vi med sovende barn bak (på kveldene) og da er det greit slippe stoppe. Er jeg virkelig heldig så sovner kona også :p

fcuk
fcukInnlegg: 15768
24.10.19 13:10
Hollabaloo: For å spare batteriet, spare tid og penger ifm hurtiglading etc. så lader man også gjerne batteriet opp til 80% og ikke 100%.

Det er ingen grunn til å ikke starte en langtur med 100%.

Fernandovonarb
FernandovonarbInnlegg: 4507
24.10.19 14:33

Sorry Mazda det der ble for dårlig. Har en Mazdapatriot på jobben som er dypt skuffet. Den ekstra rekkevidden mellom 200 km og 500 km er enorm i bruksområde for en elbil. Daglig småpendling er den Ok, men som fullverdig familiebil blir det for dårlig. 

Hollabaloo
24.10.19 17:27
fcuk: Det er ingen grunn til å ikke starte en langtur med 100%.

Det er jeg helt enig i, det var også derfor jeg tok utgangspunkt i 100% i eksempelet. 

Når jeg allikevel nevner det sammen med de andre punktene, så er det fordi det kan oppstå situasjoner der man skal ut på langtur og ikke har ladet opp bilen på forhånd. Det jo være så enkelt som at man har glemt det. Eller at man etter forrige dags langtur har parkert et sted over natta der man ikke fikk ladet. Å starte turen med å hurtiglade til 80% kan være kjedelig nok, men fra 80 til 100 % går det treeeeeigt....

(Innlegget ble redigert 24.10.19 17:27)

Hollabaloo
24.10.19 17:33
Someone: Det er nettopp slik rekkevidde jeg trenger. Ikke i det daglige, men jeg må kunne kjøre nonstop i 220-230km uten å måtte stoppe for å lade underveis. Type hytteturer og ferieturer, så kjører vi med sovende barn bak (på kveldene) og da er det greit slippe stoppe. Er jeg virkelig heldig så sovner kona også :p

Ja det er den rekkevidden jeg også trenger. Så minimum 400km WLTP er en grense for meg. Ser fram til at tunnellen gjennom Bagnskleiva åpner 29. oktober.

fcuk
fcukInnlegg: 15768
24.10.19 17:43

Edit, tok feil, 94Ah lader full fart til 80%, 120Ah til 85%.

(Innlegget ble redigert 24.10.19 17:50)

Hollabaloo
24.10.19 17:54
fcuk: BMW i3 94Ah og 120Ah lader for øvrig full gass til ca. 90%.

Her er grafen til i3. Her er ladegraf for div. andre elbiler. Og her er e-tron sin.

(sorry fcuk, får ikke endret på sitatet ditt...)

(Innlegget ble redigert 24.10.19 17:54)

Someone
24.10.19 21:25
Hollabaloo: Ja det er den rekkevidden jeg også trenger. Så minimum 400km WLTP er en grense for meg. Ser fram til at tunnellen gjennom Bagnskleiva åpner 29. oktober.

Ja, men blir jo ikke så mye kortere, men ganske mye greiere, når jeg slipper beskjeden om å ta svingene litt roligere :p

xorcist
xorcistInnlegg: 2523
25.10.19 09:54

Det var litt stusselig det her ja. Jeg har en 5 år gammel Mazda og har vært veldig fornøyd med både bilen og oppfølging jeg har fått av forhandler rundt service og de (få) garantisakene jeg har fremmet (og fått godkjent uten krangling). I sum kunne jeg tenke meg å kjøpe Mazda igjen, men samtidig er det vanskelig å se for seg at jeg skal bo innenfor Ring 3 og kjøpe noe annet enn en elbil. Og jeg har bare én parkeringsplass så den bilen må kunne dekke behov for en lengre tur en gang i blant også.

Someone
26.10.19 09:23

Hadde det vært en liten bybil så hadde jo ikke rekkevidden vært et problem, men virker som denne forsøker være noe annet

Hollabaloo
27.10.19 23:52
Someone: Ja, men blir jo ikke så mye kortere, men ganske mye greiere, når jeg slipper beskjeden om å ta svingene litt roligere :p

Jeg tipper 5-10 min spart avhengig av vær- og føreforhold. Det største plusset synes jeg er økt trafikksikkerhet og bedre komfort. Og flott med forbikjøringsfelt gjennom nesten hele tunnelen fra Bagn og oppover. 

KingsRoad
KingsRoadInnlegg: 5747
29.10.19 08:16
piezo: Jeg synes fokuset på rekkevidde begynner å bli komisk. Det fremstilles som om den jevne elbil-bilist trenger 4-500 km rekkevidde for å få hverdagen til å gå opp overhodet. Mellom Oslo og Bergen/Trondheim er det 450-500 km å kjøre. Hvem i helsike sitter og trøkker og kjører slike distanser omtrent daglig? Og hvorfor kjøper ikke disse seg en dieselbil som må anses å være langt bedre egnet til langdistansekjøring? På vanlige ukedager kjører jeg sjeldent mer enn 60 km om dagen, og det er på dagene hvor jeg utøver hobbyen min i tillegg til jobbtransport. I helgene kjøres det noe mer, men sjeldent mer enn en typisk hovedstadstur på 220 km tur-retur. Jeg nekter å tro at jeg er den eneste i Norge med et slikt bruksmønster - og for et slikt bruksmønster er 200 km rekkevidde strengt tatt tilstrekkelig for de aller fleste av oss.

Har du (hatt) elbil?

Jeg har et bruksmønster som ikke er ulikt ditt, men kunne på ingen måte tenkt meg å leve med en kortere rekkevidde enn hva jeg har i dag; 530 kilometer i påstått WLTP-rekkevidde, noe som i praksis er umulig å oppnå (litt aktiv kjøring, 20 grader i kupéen ved start...). Ta i betraktning at batteriet kun unntaksvis bør lades til mer enn 80 %, og helst ikke skal ligge under 20 % (i følge fabrikanten, noe som også ble presisert under utlevering). Denne begrensningen gjelder naturligvis også for slike Twitzy-biler, selv om en selger naturligvis ikke ønsker å rette fokus mot dette. Vi kan jo legge til en ikke ubetydelig vampire-drain også… (her er det dog variasjon).

Resultatet er; Et par turer på 7/8 mil, og bilen må lades igjen. Mye lading.

Så hvis man skal ha en elbil som tilbyr mer enn en elsykkel, og slippe å til stadighet planlegge turene sine og den påtvungne ladingen, så bør man minst opp på 4-500 km WLTP.

200 km. WLTP er intet mer enn en vits, det er Twitzy-standard. Skjønner ikke hva Mazda ønsker å oppnå med dette, annet enn å indikere at teknologien fortsatt ikke er helt moden rent økonomisk (med Mazdas rammevilkår).

(Innlegget ble redigert 29.10.19 08:17)

VGstig
VGstigInnlegg: 1336
29.10.19 22:59
Fernandovonarb: Har en Mazdapatriot på jobben som er dypt skuffet.

Jeg har alltid hatt et godt øye til Mazda. Syns de har truffet veldig bra med designet de siste årene, men MX-30 ser helt forferdelig ut. I fronten kan man kanskje skimte litt av elementene fra MX-3 og 5, men resten av bilen går i retning Juke eller noe fra Øst-Europa. Kombinert med klønete løsninger på dørene og en pris som nærmer seg e-Golf kan dette umulig bli noen storselger.

piezo
31.10.19 21:03
KingsRoad: Har du (hatt) elbil?

Nei, det er foreløpig ingen elbiler i det norske markedet som håndterer min daglige bruk. Det skyldes riktignok mangelen på akseptable plassforhold til en spiselig spis.

piezo
10.11.19 20:00

Jeg antar det er denne snedige skjebnen som sørget for at jeg overtok en e-Golf med kun delvis ladet batteri før jeg skulle "langveis" (140 km tur-retur) i -10 grader og dermed fikk smake på rekkeviddangsten her om dagen.

Jeg kom ikke hjem uten lading, for å si det slik.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg