Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Lei av bilindustrien

NYTT TEMA
Brum-Ole
Brum-OleInnlegg: 2456
28.10.19 19:29

Jeg synes det er håpløst å forholde seg til bil for tiden. Alle merker reklamerer for sine modeller, men når du undersøker er denne modellen, enten ikke lagt ut for salg, eller har årevis leveringstid. Dette irriterer meg. Savner tiden da man kunne lese om en bil på reklamen, reise til forhandler, prøvekjøre og evt. Kjøpe/bestille.

Er jeg gammeldags, eller har andre det på samme måte?

Dette gjelder jo selvsagt ikke alle merker/modeller.

Someone
SomeoneInnlegg: 25959
28.10.19 19:57

Tja, det er da mange modeller man nærmest kan få på dagen?

Brum-Ole
28.10.19 19:59

Synes det er flere og flere som ikke er mulig å skaffe på lenge, kanskje det bare er jeg som oppfatter det slik.

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 37783
28.10.19 21:31

Hm, sjekk amerikanse nettaider fra bilprodusentene: Flere har en egen link med 'upcoming' eller lignende der de omtaler modeller aom ikke er i salg, men kommer.

Media bidrag også til å hausse konsepter og kommende modeller. Mye av salgsfaget dreier seg om å holde interessen for neste/kommende modell. (Lite butikk om GM anerkjente at 60-tallets biler var best, ikke de som lages nå.)

(Innlegget ble redigert 28.10.19 21:31)

Herinacius
HerinaciusInnlegg: 5366
28.10.19 21:42

Bruktbil er tingen da.

Jan
JanInnlegg: 6637
28.10.19 21:58

Det var vel først og fremst med overgangen til WLTP at en del produsenter hadde problemer  med leveransene av enkelte utgaver.

Brum-Ole
28.10.19 22:10

Tja... tilgang til batterier kom vel før det

Jan
JanInnlegg: 6637
28.10.19 22:30
Brum-Ole: Tja... tilgang til batterier kom vel før det

Det vet jeg lite om, siden batteribiler ikke er aktuelt for meg. Jeg har blitt såpass voksen at både jeg og mine barn er ferdige med radiostyrte biler. Mine barnebarn, er mer interessert i dataspill en fysisk leketøy.
3- åringen holdt på å velte TV-en min her om dagen da hun klasket til den for å få et eller annet til å skje. De har visst en diger berøringsskjerm i barnehagen, kunne mammaen fortelle

rosmebraad
29.10.19 15:19

Jeg skjønner stadig ikke hva som er rett:

A. Det snakkes om mangel på batterier som årsak til lite leveringsdyktighet på (enkelte) elbilmodeller.

B. Samtidig snakkes det om at alskens millioner av elbiler skal produseres de kommende år. 

xantiasx
xantiasxInnlegg: 2490
29.10.19 15:38

F.eks. Hyundai/Kia har visstnok en policy om å levere færrest mulig elbiler i år, for å få desto mer ut neste år. Er visst blant annet fordi de trenger en viss prosent på batteri fra 1.1. neste år pga de nye avgassgrensene pr merke/år og de tør derfor ikke mette markedet i år.

(Innlegget ble redigert 29.10.19 15:42)

Brum-Ole
29.10.19 16:13

Merkelige greier

rosmebraad
29.10.19 18:42

I statene er det visst (også) slik at forhandlere bestiller inn et antall eksemplarer av vanlige modeller i typiske versjoner, og så kjøøer folk dem 'of of the lot', gjerne med minimalt ventetid. Slik jeg har forstått det gjelder det vanlige biler: Se nettisder, tast inn Area Code og 'search inventory'. 

Brum-Ole
29.10.19 19:06

Det er iallefall en bedre løsning enn og måtte stå i kø i 2 år

rosmebraad
29.10.19 20:07

Eller så velger man å bestille på spesifikasjon en av modellene som har kort leveringstid

Someone
SomeoneInnlegg: 25959
29.10.19 21:02
Brum-Ole: Det er iallefall en bedre løsning enn og måtte stå i kø i 2 år

Tja, men står vel nødvendigvis ikke i kø, men enkelte har jo bestilt biler lenge før de er lansert

perchri
perchriInnlegg: 10192
01.11.19 08:56
Brum-Ole: Synes det er flere og flere som ikke er mulig å skaffe på lenge, kanskje det bare er jeg som oppfatter det slik.

Absolutt ikke. Selv ville jeg ikke gidde å kjøpe en bil jeg må vente på i mnd og år. Som sikkert er , finnes det maaaange merker og modeller du kan få etter få dager, du må bare holde deg unna ordet "populære " biler.  Oftest er de bilene dyrere. Alle biler er gode biler i dag. De er computer kontruert med mye fra de samme datatprogrammene.   Brosjyrene i dag og før er en trist sak. En helside i brosjyra jeg hentet forleden, var det et flott bilde med noen linjer tekst." Med denne snerte bilen kan du ta på deg finklærene, og kjøre til dine venners bildeutstilling."  Regel 2:  Hold deg unna alle biler med mye elektronikk. Det er vel ikke en flymaskin du skal kjøpe? Vitsen med bil er vel å komme fra A-Å uten kluss? Kluss er det mye av ....i elektronikken.

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 5452
01.11.19 09:45

Litt enig i dette. Jeg har droppet alle reservasjonslister nå, det viser seg å bare være tull. Mej jeg fikk i alle fall en tidlig e-tron lanseringsmodell noe billigere enn om jeg hadde spec’et den selv, så slik sett var det «lønn for strevet».

Det som er virkelig trist er at de fine bensinmotorene blir kuet og nedskalert. Da blir nok jeg en med bilinteresse som henger igjen i fortiden.

Kjører gjerne moderne elbil til hverdags, men til kos er det skikkelige v8, men også seksere og V12 som gjelder. Hvis det blir forbudt å kjøre slike biler i Norge flytter jeg ut av landet. F eks til mer liberale Sverige.

(Innlegget ble redigert 01.11.19 09:47)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg