Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Vedlikeholdskostnad Langmilet vs kortmilet bil

NYTT TEMA
promille_krapylet
promille_krapyletInnlegg: 27355
29.10.19 21:42

La oss sammenligne identiske biler og se hva som egentlig lønner seg.
Det beste er og ha med så mange som mulig, for ett mer riktig bilde, siden vi alle kjører ulike antall mil, og for min del med lang pendlevei, vil jeg "tape" på normale slitedeler, men kanskje "vinne" andre områder.
Noen få, enkle regler burde vi ha, som planlagte reperasjoner før vi drar igang dette, karroseriskader, med mindre vi betaler det selv?

Andre forslag?
Jeg synes poenget bør være at tråden gir ett ærlig bilde av hva ting faktisk koster.

Det har ingen hensikt og dra inn kostnader som ikke relevante, som og bytte felger fordi man ikke liker navkoppen, det er en frivillig utgift, mens det og bytte felger fordi de gamle er utslitt er en reell utgift man ikke velger.

Men, virker dette som en god ide?




xantiasx
xantiasxInnlegg: 2493
30.10.19 14:41

Kan jo starte, så får andre si hva de mener.

Min forrige bil er nok ikke helt representativ, Citroen C5 1.6HDi -05.

Kjøpt brukt for 68.000 på km 162.000, solgt for 5.000 etter 4 år og kjørt 163.000km til. Det gir verditap på 39 øre pr km. Total påkost var ca 35.000kr (dekk, olje, deler og andre servicedeler, var ett turbohavari pga tett NOX-katalysator som dro opp) da jeg skrur det meste selv. Med diesel, bomavgifter, årsavgift og forsikring kom det på ca ei krone til per km, så ca 1,40/km i totale utgifter. Ganske pent. 

Valgte komfortabel og rimelig bil da jeg kjørte nesten 20 mil hver dag t/r jobb da jeg hadde den.

(Innlegget ble redigert 30.10.19 14:44)

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 37796
30.10.19 16:02

Ultracommuting!

Forfun
ForfunInnlegg: 5868
30.10.19 18:32

Min forrige bil kjøpte jeg ny (BMW 320ix GT), beholdt den i 5,5 år og 70 000 km. Alle kostnader inkludert kostet den meg 85000 per år, altså 6,7 kr per kilometer. Det morsomme er at når jeg ser på firmabilkostnadene firmaet mitt har koster en tilsvarende bil ca dobbelt så mye ved leasing i 4 år. Kjøp 550, salg 285, altså 50k år i verditap (eller 3,8 kr per km).

promille_krapylet
promille_krapyletInnlegg: 27355
08.11.19 23:51

Ok. Da er det påtide med nye utlegg.
Temperatursensor, klimaanlegg, oljeskift og en hjulstilling.
Usikker på kostnad, rundt 1000-1200 for olje og hjulstilling, trolig ett par tusen for sensoren.

promille_krapylet
promille_krapyletInnlegg: 27355
23.12.19 13:32

Litt mer utlegg i 2019:
Varmeregister kr 1200, pluss frostvæske. Bytter dette selv.
Har også lager på acpumpen, heldigvis mulig og kjøpe løst og bytte selv med pumpen på bil. rundt 1000.

HarleyEarl
HarleyEarlInnlegg: 1660
23.12.19 13:44

Min(e) bruksbiler er en 1993 Jeep Grand Cherokee og en 1980 Cadillac Eldorado.

 

Førstnevnte har hovedsakelig blitt brukt fordi man har renovert et hus over et par år (uten å bo der..).

 

Den ble kjøpt i februar 2014 for den vanvittige sum av 30.000 kr, og nærmer seg da 6 år i mitt eie. Den har gått 363.000 km nå. Påkost har vært en brukt bakaksel til 2000 kr, og oljer og filter osv, samt et par pluggskift på rekkesekseren. Total påkost på 6 snart år er 14.000 kr. Så kan nok regne 2 l/mil vinterstid med den. Cadillacen står i garasjen sammen med noen andre gamlinger, så det er ikke plass til Jeepen, ironisk nok, det hadde jo gjort ting litt lettere vinterstid.

 

Hovedkostnaden med begge bilene er egentlig bensinen. Jeepen forsyner seg grovt i matfatet om den står og går 5-10 min hver morgen for å tine rutene.

 

2 l/mil med en bensinpris på 16 kr gir 32 kr pr mil, altså 3,2 kr pr km. Verditap er jo ikke-eksisterende, har kjørt over 60.000 km med den. Kostnader ellers er jo 14.000 kr delt på 60.000 km = 0.23 kr. Så ca 3.5 kr pr. km koster den gamle haugen meg, inklusive forsikring og vegavgift. Da er ikke mine egne arbeidstimer medregnet.

 

 

(Innlegget ble redigert 23.12.19 13:45)

SUV
SUVInnlegg: 4988
23.12.19 21:52
HarleyEarl: Min(e) bruksbiler er en 1993 Jeep Grand Cherokee og en 1980 Cadillac Eldorado.

Førstnevnte har hovedsakelig blitt brukt fordi man har renovert et hus over et par år (uten å bo der..).

Den ble kjøpt i februar 2014 for den vanvittige sum av 30.000 kr, og nærmer seg da 6 år i mitt eie. Den har gått 363.000 km nå. Påkost har vært en brukt bakaksel til 2000 kr, og oljer og filter osv, samt et par pluggskift på rekkesekseren. Total påkost på 6 snart år er 14.000 kr. Så kan nok regne 2 l/mil vinterstid med den. Cadillacen står i garasjen sammen med noen andre gamlinger, så det er ikke plass til Jeepen, ironisk nok, det hadde jo gjort ting litt lettere vinterstid.

Hovedkostnaden med begge bilene er egentlig bensinen. Jeepen forsyner seg grovt i matfatet om den står og går 5-10 min hver morgen for å tine rutene.

2 l/mil med en bensinpris på 16 kr gir 32 kr pr mil, altså 3,2 kr pr km. Verditap er jo ikke-eksisterende, har kjørt over 60.000 km med den. Kostnader ellers er jo 14.000 kr delt på 60.000 km = 0.23 kr. Så ca 3.5 kr pr. km koster den gamle haugen meg, inklusive forsikring og vegavgift. Da er ikke mine egne arbeidstimer medregnet.

Kan du røpe hemmeligheten bak hvordan du får 6 årsavgifter og 6 års forsikring (60.000km) for til sammen bare ca 4200 kr? (etter å ha summert andre utgifter så har du 7 øre/km til rådighet til utgifter du ikke har nevnt, og med 60.000 km så blir det 4200 kr)


Vi andre som ikke kjenner til denne hemmeligheten må jo betale ca 6x3000=18000 kr bare i årsavgift og de fleste av oss betaler jo mer enn dette i forsikring også.


Hadde Cherokee-en vært veteranbil så kunne man jo forstått at det ble billigere forsikring, men 94-mod har jo enda noen år igjen til veteranbil.


Og at en bruksbil som går hele året inkludert i slatsørpa om vinteren ikke har verditap virker ikke helt realistisk, selv om du ikke har relalisert verditapet enda. Eneste unntaket er hvis du legger mange arbeidstimer i denne og på den måten betaler for bilholdet gjennom stor arbeidsinnsats utover vanlig vedlikehold (men da må jo det kunne regnes som en kostnad akkurat som om man bruker penger på å få utført arbeidet).


Det er lett å få billig bilhold hvis man bare glemmer å ta med mange av utgiftene. Det blir jo litt som med elbilene i Think og Kewet-tiden. Man skrøt av at man slapp unna bensinutgiftene, men hadde batteriutgifter som overgikk det biler i samme størrelsen brukte på bensin.

Jan
JanInnlegg: 6652
23.12.19 23:09

Jeg burde vel bidratt i denne tråden for lenge siden, da jeg sannsynligvis er den på forumet som har kjørt flest biler, lenge og langt.


Grunnen til at jeg ikke har bidratt, er at jeg ikke har noe fasitsvar på spørsmålet. På 90-og begynnelsen av 2000-tallet var jeg med på å kjøre noen Honda- og Nissanbiler 4-600.000 km uten særlige utgifter på rep og vedlikehold. Senere kjørte jeg Opel Vectra og tre SAABer 2-400.000 km. Det var ikke billig.
De siste 7 årene har jeg kjørt to forskjellige VW Touran fra 250.000 til 600.000 km. Det har vært jævlig dyrt for eieren av bilene. Det har inkludert motorbytte i begge, og girkassebytte i den ene, pluss en haug med andre reparasjoner.


Hvis jeg skal gi noe råd til de som kjører langt, må det være å kjøpe en bil med lang kjørelengde inkludert i garantien.
BMW gir 5år/200.000km, og på biler fra Møller kan men kjøpe tilleggsgaranti til 150.000km for en billig penge

HarleyEarl
HarleyEarlInnlegg: 1660
26.12.19 10:17
SUV: Kan du røpe hemmeligheten bak hvordan du får 6 årsavgifter og 6 års forsikring (60.000km) for til sammen bare ca 4200 kr? (etter å ha summert andre utgifter så har du 7 øre/km til rådighet til utgifter du ikke har nevnt, og med 60.000 km så blir det 4200 kr)

Forsikringen er under 1500 kr året. Men noe av det ligger i de 14000 kronene. Altså de første 3 årene. Resterende ligger i kmkostnaden. Men årsavgiften har jeg ikke lagt til.


Hvis vi snitter på 3000 kr x 5 der da, så er det 15000 kr delt på 60.000 km, 0.25 kr pr km. Snittforbruker er under 2 l/mil, som jeg har regnet, men vi kan si 4 kr pr. km, så er du langt innenfor. Selger jeg bilen så vil jeg få igjen ca. 20-25.000 kr. Så et verditap på 15000 kr over snart 6 år er ikke mye, 2500 kr årlig. Men kan legge til 0.25 kr pr km der og. Vraker jeg den (lite trolig), så har du er verditap på 27.000 kr over 6 år. Det er også svært lite.


Så 4 kr pr km er nok ok. Og det er fremdeles veldig billig.

HarleyEarl
HarleyEarlInnlegg: 1660
26.12.19 10:20
Jan: Hvis jeg skal gi noe råd til de som kjører langt, må det være å kjøpe en bil med lang kjørelengde inkludert i garantien.
BMW gir 5år/200.000km, og på biler fra Møller kan men kjøpe tilleggsgaranti til 150.000km for en billig penge

Skal du ha noe som varer lenge uten store problemer, da snakker jeg ikke 10 år og 250.000 km, men 30 år og 1 million km. så finnes det fremdeles muligheter, men de er ikke så mange lenger og det er vel ingen her i Europa. Du må finne noe som er bygget er god gammeldags amerikansk oppskrift. Helst separat ramme, V8 bensin, automat, og bakhjulsdrift.


Alternativene er få:


Toyota Landcruiser, Chevrolet Tahoe/Suburban, Ford Expedition, + US pickups. Av vanlige biler er det ingen lenger, Lincoln Town Car/Mercury Grand Marquis og Ford Crown Victoria var de siste, 2012 var siste året for disse "dinosaurene".

InternalExile
InternalExileInnlegg: 19760
26.12.19 10:29
HarleyEarl: Skal du ha noe som varer lenge uten store problemer, da snakker jeg ikke 10 år og 250.000 km, men 30 år og 1 million km.

Men hvorfor?

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 37796
26.12.19 12:59

Kan vel bare konkludere med at 'driftssikkerhet og forutsigbar økonomi' er grunnen til at Toyota hybrid er populært til taxibruk.

hillebillys
hillebillysInnlegg: 9951
26.12.19 18:20
InternalExile: Men hvorfor?

Ikke alle liker å handle nytt så ofte.
Syns det er noe folk bør kunne bestemme selv.


 


Hvorfor er selvsagt att dem ikke liker å måtte kaste ting.

Selv om jeg (og sikkert du) anser en 30 år gammel bil som lite hensiktsmessig å kjøre med i dag.

Jan
JanInnlegg: 6652
26.12.19 19:17
hillebillys: Selv om jeg (og sikkert du) anser en 30 år gammel bil som lite hensiktsmessig å kjøre med i dag.

Det er heller ikke lett å finne en 30 år gammel bil som egner seg som hverdagsbil.

hillebillys
hillebillysInnlegg: 9951
26.12.19 20:06
Jan: Det er heller ikke lett å finne en 30 år gammel bil som egner seg som hverdagsbil.

Var da endel greie biler i 1990...
Men ikke helt det en kanskje anser som holdbare. Og fleste noe sparsomme i forhold til hva som er std på fleste biler i dag.

Men ser ikke behovet for  reaksjonen "men hvorfor?"
For det er mange som liker å ha ting lenge. Og mange som ikke liker nyere designer.. 

Ikke att 90 tallet var noen perledesign tid heller...
Men S2 coupe og RS2 er vel biler jeg ikke hadde takket nei til... Om dem ikke var totalt ihjelkjørt..

Jan
JanInnlegg: 6652
26.12.19 21:10
hillebillys: Var da endel greie biler i 1990...

Det var det, men også det motsatte. Jeg kjøpte en Citroen BX som taxi i 1990. Den var et mareritt. Derfor byttet jeg den inn i en Honda Accord i -91. Den kjørte jeg i 5 år og 500.000 km som taxi, deretter beholdt jeg den i 100.000 km og til 2005 som privatbil. Etter hvert ble rust et problem, hadde jeg bodd i Arizona i stedet for i Bergen, kunne jeg hatt den fortsatt.


På den annen side er sikkerheten vesentlig forbedret siden 1990, så jeg tviler på at jeg fortsatt hadde følt meg trygg i Hondaen.

Herinacius
HerinaciusInnlegg: 5368
27.12.19 11:55
Jan: Det er heller ikke lett å finne en 30 år gammel bil som egner seg som hverdagsbil.

Min er snart 43 og egner seg helt fint til hverdagsbil. Escort 77 stv. Høyt støynivå - kan noen ganger være greit med musikk eller annet på øret. Man må slippe folk med mer moderne og sterkere motorer forbi.. ikke mye fart når man skal opp et vestlandsk fjell.
Savner IKKE fjaset de har funnet på med nyere biler for å gjøre dem umulig å reparere selv - idioti av typen dekktrykksensor f.eks. Eller dustete infotainmentskjermer.

nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 17295
27.12.19 12:10
Herinacius: Min er snart 43 og egner seg helt fint til hverdagsbil.

Lykke til den dagen du havner i en ulykke....

SUV
SUVInnlegg: 4988
27.12.19 23:57
HarleyEarl: Forsikringen er under 1500 kr året. Men noe av det ligger i de 14000 kronene. Altså de første 3 årene. Resterende ligger i kmkostnaden. Men årsavgiften har jeg ikke lagt til.Hvis vi snitter på 3000 kr x 5 der da, så er det 15000 kr delt på 60.000 km, 0.25 kr pr km. Snittforbruker er under 2 l/mil, som jeg har regnet, men vi kan si 4 kr pr. km, så er du langt innenfor. Selger jeg bilen så vil jeg få igjen ca. 20-25.000 kr. Så et verditap på 15000 kr over snart 6 år er ikke mye, 2500 kr årlig. Men kan legge til 0.25 kr pr km der og. Vraker jeg den (lite trolig), så har du er verditap på 27.000 kr over 6 år. Det er også svært lite.Så 4 kr pr km er nok ok. Og det er fremdeles veldig billig.

Det er ikke vanskelig å få en lav kilometerkostnad hvis man bare dropper å ta med utgiftene. Men hvor troverdig det er er en annen sak, og her ble du tatt på fersken i å droppe mange av de store utgiftene.


Det er også rart hvordan du trikser med tallene også etter å ha blitt avslørt. Du hevder at  6 års bilhold betyr at man må betale 5x årsavgiften, men i et virkelig bilhold så må denne betales hvert år.


Og du tar bare med utgiftene etter at de er påpekt, så det er sikkert mye annet også du har utelatt. Tok du EU-kontrollen selv også? Eller må du som oss andre betale en ganske stor sum (er vel blitt nær tusenlappen nå) annethvert år for å ta denne kontrollen?

SUV
SUVInnlegg: 4988
27.12.19 23:59
HarleyEarl: Skal du ha noe som varer lenge uten store problemer, da snakker jeg ikke 10 år og 250.000 km, men 30 år og 1 million km. så finnes det fremdeles muligheter, men de er ikke så mange lenger og det er vel ingen her i Europa. Du må finne noe som er bygget er god gammeldags amerikansk oppskrift. Helst separat ramme, V8 bensin, automat, og bakhjulsdrift.Alternativene er få:Toyota Landcruiser, Chevrolet Tahoe/Suburban, Ford Expedition, + US pickups. Av vanlige biler er det ingen lenger, Lincoln Town Car/Mercury Grand Marquis og Ford Crown Victoria var de siste, 2012 var siste året for disse "dinosaurene".

Å få ned kilometerkostnadene handler ikke om å få flest km ut av en bil, men om å få lave kostnader i forhold til antall km. Skal man få til lave kilometerkostnader så må man kjøre mange km med en bil, men etter hvert kommer man til et punkt der altfor mye er nedslitt og må byttes så kostandene stiger. Husk på at det er dyrere å kjøpe en bil bit for bit (og særlig om man tar med kostnadene ved å bytte delene en etter en) enn å kjøpe hele bilen komplett og ny.

Du nevner i forbindelse med lave kmkostnader så bør man gå for for eksempel amerikanske pickup eller andre store tunge og eldre biler. Men tungt og gammelt betyr høyt driivstofforbruk, og særlig hvis de i tillegg skkal gå veldig mange km så motoren blir temmelig slitt også. Skal man kjøe en million km så må det da være mye bedre å betale en mill for bensin i en moderne bil enn 2-3 millioner for drivstoff til en gammel tung amerikansk bil. Jeg har liten tro på at disse eldre amerikanske bilene er så veldig rimelige å holde i gang sammenlignet med andre, og hvis man tar utgangspunkt i at de tunge amerikanerne må spare inn en million eller 2 så ligger de dårlig an. Godt mulig man ikke klarer 1 mill km på alle biler, men da kan man jo bytte underveis, det er bedre enn å kjøre langt i en utslitt bil som er dyr i drift.

(Innlegget ble redigert 28.12.19 00:26)

Herinacius
HerinaciusInnlegg: 5368
28.12.19 11:56
nometalhorse: Lykke til den dagen du havner i en ulykke....

Dette er jeg selvsagt veldig klar over, og prøver å kjøre deretter. Men hvis ulykken først er ute vet man aldri, man leser jo at over en viss hastighet er du død også i en sikrere bil -et penere lik.
Har sett noen russiske krasjvideoer der folk har krabbet mer eller mindre uskadd ut av temmelig flate Ladaer.

SUV
SUVInnlegg: 4988
28.12.19 23:59
Herinacius: Dette er jeg selvsagt veldig klar over, og prøver å kjøre deretter. Men hvis ulykken først er ute vet man aldri, man leser jo at over en viss hastighet er du død også i en sikrere bil -et penere lik.Har sett noen russiske krasjvideoer der folk har krabbet mer eller mindre uskadd ut av temmelig flate Ladaer.

Det finnes to måter å unngå alvorlige skader etter en kraftig kollisjon:

- Gode sikkerhetssystemer som airbag, beltestrammere, stiv kupe uten skarpe kanter osv.

- Flaks

Selv velger jeg å ha en moderne bil med gode sikkerhetssystemer sånn at jeg får gode odds hvis jeg skulle være uheldig å havne i en ulykke og så kommer flaks/uflaks på toppen av dette.

Du satser tydeligvis på at punktet flaks skal redde deg om det smeller, det synes jeg virker dristig.

Alle gangene jeg har byttet bil så har de fungert fint og reint økonomisk så ville det vært mye billigere å bare fortsette å kjøre gamlebilen. Men sikkerhetsmessig har det skjedd store ting siden forrige bil ble bygget og i tillegg så er jo mye av sikkerhetsutstyret blitt gammelt så det er en større fare for at det ikke fungerer hvis jeg plutselig trenger det. Derfor har jeg byttet ut bilene mine etter hvert.

Jeg har vokst opp med samme bil som du har (bare litt et år nyere) og sikkerhetsmessig så kunne jeg ikke tenke meg å kjøre rundt i en slik nå som det finnes så mye sikkerhetsutstyr som ingen tenkte på den gang. Foreldrene mine har byttet bil 3 ganger siden vi hadde denne og hver gang (særlig de første bilbyttene) har det vært et stort fremskritt innen kollisjonssikkerhet.

Også Escorten var et stort fremskritt innen kollisjonssikkerhet da foreldrene mine kjøpte den, motoren foran til å ta smellen og ingen bensintank rett foran seg var jo et stort fremskritt innen kollisjonssikerhet i forhold til Bobla.

(Innlegget ble redigert 29.12.19 00:25)

Herinacius
HerinaciusInnlegg: 5368
29.12.19 19:39

Alt dette er greit nok men jeg liker simpelthen den bilen og tenker ikke på det som å leke med livet å kjøre rundt i den. Dette er stasjonsvognen, altså en meget praktisk bil samt at den da nesten er en Mk1, stv. kom jo som Mk1 i 1968 og nesten ingenting ble forandret i Mk2-utgaven. Mk1 dører og utseende som en 60tallsbil, Mk2 grill.

HarleyEarl
HarleyEarlInnlegg: 1660
30.12.19 16:25
SUV: Å få ned kilometerkostnadene handler ikke om å få flest km ut av en bil, men om å få lave kostnader i forhold til antall km. Skal man få til lave kilometerkostnader så må man kjøre mange km med en bil, men etter hvert kommer man til et punkt der altfor mye er nedslitt og må byttes så kostandene stiger. Husk på at det er dyrere å kjøpe en bil bit for bit (og særlig om man tar med kostnadene ved å bytte delene en etter en) enn å kjøpe hele bilen komplett og ny. Du nevner i forbindelse med lave kmkostnader så bør man gå for for eksempel amerikanske pickup eller andre store tunge og eldre biler. Men tungt og gammelt betyr høyt driivstofforbruk, og særlig hvis de i tillegg skkal gå veldig mange km så motoren blir temmelig slitt også. Skal man kjøe en million km så må det da være mye bedre å betale en mill for bensin i en moderne bil enn 2-3 millioner for drivstoff til en gammel tung amerikansk bil. Jeg har liten tro på at disse eldre amerikanske bilene er så veldig rimelige å holde i gang sammenlignet med andre, og hvis man tar utgangspunkt i at de tunge amerikanerne må spare inn en million eller 2 så ligger de dårlig an. Godt mulig man ikke klarer 1 mill km på alle biler, men da kan man jo bytte underveis, det er bedre enn å kjøre langt i en utslitt bil som er dyr i drift.

Her blir det fryktelig mye synsing fra din side.


1. Hva gjelder min Jeep så skriver jeg ned alt i en bok. Alt i fra bensinfyllinger til reparasjoner. Så dette har jeg faktisk kontroll på. EU-kontrollene ligger under reparasjoner, og de første årene jeg eide den var ikke dette mer enn 500 kr. Årsavgifter, ja det er betalt 5 årsavgifter av meg, han jeg kjøpte bilen av betalte årsavgiften første året.


 


2. Du kan synse så mye du vil om det amerikanske bilmarkedet, men svært mange US-trucks tjenestegjør i næring i over 500.000 miles uten større problemer. At bilene da er noen år gamle før de skiftes ut er selvsagt. Men med sylindredeaktivering bruker en Chevrolet Tahoe like lite om ikke mindre drivstoff enn din egen Outlander ved langkjøring. Sylinderdeaktiveringen fungerer helt fint, og kan faktisk kjøres på bare to sylindre, men til forskjell fra GMs system fra 1981, kan en variere hvilke sylindre en kjører på, tenningsrekkefølgen varierer.


Eldre amerikanske biler gikk som regel 100.000 harde miles som politibil før de endte opp som taxi de neste 500.000 milesene. Men du mener kanskje at det hadde lønt seg å skifte ut bilene hvert fjerde år?

HarleyEarl
HarleyEarlInnlegg: 1660
30.12.19 16:29
SUV: Det finnes to måter å unngå alvorlige skader etter en kraftig kollisjon: - Gode sikkerhetssystemer som airbag, beltestrammere, stiv kupe uten skarpe kanter osv. - Flaks

Ja, men de som sitter i den tyngste bilen vil som regel komme best ut i fra det. Ref denne tragiske ulykken.

xantiasx
xantiasxInnlegg: 2493
02.01.20 08:55
HarleyEarl: Du kan synse så mye du vil om det amerikanske bilmarkedet, men svært mange US-trucks tjenestegjør i næring i over 500.000 miles uten større problemer.

Chevrolet Silverado fra 90-tallet er nok ikke av de, ihvertfall ikke på norske veier. Kjenner ei som kjøpte en 4-5 år gammel Silverado, gått drøyt 100.000km, det kom også på flere reparasjonsutgifter på spesielt forstillinga. Og alle reparasjoner kom på minst 5.000 hos merkeforhandler. Solgt med godt tap etter ett drøyt år.

HarleyEarl
HarleyEarlInnlegg: 1660
02.01.20 11:10
xantiasx: Chevrolet Silverado fra 90-tallet er nok ikke av de, ihvertfall ikke på norske veier. Kjenner ei som kjøpte en 4-5 år gammel Silverado, gått drøyt 100.000km, det kom også på flere reparasjonsutgifter på spesielt forstillinga. Og alle reparasjoner kom på minst 5.000 hos merkeforhandler. Solgt med godt tap etter ett drøyt år.

Tror nok statistikk fra millioner av biler i USA er mer til å stole på en enkelthendelser fra Norge.


Dog, sjansen for at smørenipplene i den forstillinga ikke er rør er ganske stor, dette var første truck med IFS og den var usedvanlig grovt bygget med torsjonsstaver. Smører man opphengskulene og styreleddene holder dette evig. Gjør man det ikke må en sikkert bytte det ved hver EU-kontroll.

promille_krapylet
promille_krapyletInnlegg: 27355
03.01.20 14:47
SUV: Å få ned kilometerkostnadene handler ikke om å få flest km ut av en bil, men om å få lave kostnader i forhold til antall km.

Spørsmålet i TS er jo formulert slik. Hva koster det og holde en langmilet bil i drift vs en kortmilet bil.

Da får man jo kilometerkosten og kan sammenligne.

Forøvrig blir det service 3.0 på V70.
Må ha ny motor. Skal begynne med alternativer og søk på mandag i samarbeid med verkstedet. Så får vi se hva vi ender opp med.

Problemet er, slik jeg ser det, at Volvo sine motorer, eller leverandøren(e) ikke leverer kvalitet slik den gamle d5 var.

Har en 2010 xc70 og en 2013 v70. Begge to hadde problemer med trykk i kjølesystemet og begge to gikk på nye motorer.
Og det på under 400000.

2004 modellen jeg hadde, ruslet og gikk 480000 uten at jeg trengte og bytte noe i drivverket. Riktignok måtte jeg dele motor og gir for simering mellom motor og gir, men har faktisk mer problemer med drivverk og motor på nyere Volvo enn gammel Volvo..

Derfor er det ikke fristende med brukt motor som er gått tett innpå 200000. Da risikerer jeg å bytte motor igjen innom 1,5 års tid..

xantiasx
xantiasxInnlegg: 2493
05.01.20 20:11
promille_krapylet: Problemet er, slik jeg ser det, at Volvo sine motorer, eller leverandøren(e) ikke leverer kvalitet slik den gamle d5 var.

De gamle/første D5 var ikke helt ukjent med å havarere, de heller. Så du har nok bare vært litt heldigere med din enn enkelte andre har vært. En i familien hadde en 2003 D5, han røyk turboslanger 4 ganger på 160.000km. Ikke helt ukjent problem. Skal sies at han har en tung gassfot.

Fra Honest John:

Serious reliability problems reported by ADAC (the German breakdown organisation) in its 2001 report. Poor for problems and faults in 2003 Which survey.

D5 timing belts, tensioners, pulleys and waterpumps all best changed at 60,000 miles or 4 years whichever comes first. Tensioners prone to failure and may not last the scheduled 96,000 miles or 8 years. Pulleys also likely to fail and throw the belt off rather than belts themselves are to fail. 2.4D and D5 Inlet manifold swirl flaps prone to breaking off at any time from 3 years old.

(Innlegget ble redigert 05.01.20 20:12)

Klikk for å gå tilbake til toppen