Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Reklamasjonsansvaret ved privatsalg

NYTT TEMA
Someone
SomeoneInnlegg: 25959
30.10.19 10:14

Hvordan fungerer egentlig dagens lovverk i praksis vedrørende det nye 2 årige reklamasjonsansvaret man nå har som privat bruktbilselger?

Sånn rent praktisk: Hvis jeg skal selge bilen min i dag, hva må og bør jeg gjøre for å ta alle nødvendige grep for å gi meg en korrekt tilstandsrapport på bilen, slik at det ikke dukket opp en gjøk på døren 1 år og 11 måneder etter salget og reklamerer på kjøpet at noe jeg i beste fall teoretisk kunne vite noe om?

Meg bekjent er jo bilen min i god stand, men er er jo rimelig langt unna en ekspert der

nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 17290
30.10.19 10:24

Du skal kunne finne mer informasjon her, og med linker videre.

(Innlegget ble redigert 30.10.19 10:24)

FredPerry
FredPerryInnlegg: 30865
30.10.19 11:13
Someone: hva må og bør jeg gjøre for å ta alle nødvendige grep for å gi meg en korrekt tilstandsrapport på bilen, slik at det ikke dukket opp en gjøk på døren 1 år og 11 måneder etter salget og reklamerer på kjøpet at noe jeg i beste fall teoretisk kunne vite noe om?

Det behøver ikke være så skummelt å selge privat. Bare du sørger for å handle i tråd med kjøpslovens kapittel 4, bør du være greit sikret mot eventuelle kranglefanter.

Det viktigste er § 17 (1), om at det skal være samsvar mellom blant annet kvalitet og andre egenskaper som følger av avtalen. Når det kommer til slike handler vil opplysninger i annonsen være en vel så viktig del av kjøpsavtalen som hva du tar med i kontrakten.

For å gjøre det så ryddig som mulig ville jeg skaffet tilstandsrapport fra Naf, eller Møller hvis de gjør sånt. Og nevnt alt som er både bra og dårlig i både annonsen og kontrakten. Ta bilder av alle små skavanker du måtte kjenne til. Gjerne av understell, innsiden av hjulbuer og andre steder hvor bilen på ett eller annet tidspunkt kommer til å begynne å ruste. 

Personlig syns jeg folk er litt slappe når de skriver at "selges som den står", fordi de tror man gjerne slipper unna alt bare ved å skrive dette. Men du burde ha med et lite punkt om at du kun kjenner bilen som en privat ikke-profesjonell selger. At du støtter deg på opplysningene i tilstandsrapporten, og at kjøper anbefales å gå gjennom de samme punktene for å få et eget inntrykk av bilens tilstand på kjøpstidspunktet.

Ellers så står det mye mer utfyllende og fornuftige tips her.

(Innlegget ble redigert 30.10.19 11:13)

xantiasx
xantiasxInnlegg: 2490
30.10.19 13:55
FredPerry: Personlig syns jeg folk er litt slappe når de skriver at "selges som den står", fordi de tror man gjerne slipper unna alt bare ved å skrive dette. Men du burde ha med et lite punkt om at du kun kjenner bilen som en privat ikke-profesjonell selger.

Ellers blir "selges som den står" tolket juridisk (har vært oppe i retten, husker jeg rett) slik at selger har opplysningsplikt. Feil som selger veit om, men ikke blir opplyst om, er fortsatt selgers ansvar med tanke på reklamasjon...

FredPerry
30.10.19 20:59
xantiasx: Feil som selger veit om, men ikke blir opplyst om, er fortsatt selgers ansvar med tanke på reklamasjon...

Ja både kjøpsloven og forbrukerkjøpsloven bruker uttrykket feil som kjøper/selger "kjente eller måtte kjenne til ved kjøpet".  Nevnte bare dette som et tilleggspunkt som Someone kunne ha med i tillegg til tilstandsrapport og detaljerte bilder. Å bare skrive at noe selges som den står og tro at man går fri fra alt funker ikke.

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 5452
30.10.19 22:09

Ta en naf-test og utbedre evt feil så er du trygg. Da kan du «lene deg» på den. Den gjør st en kjøper føler seg trygg og kanskje velger din bil fremfor en hel haug andre lignende biler også.

speedbird_1
speedbird_1Innlegg: 496
30.10.19 22:15
Someone: Hvordan fungerer egentlig dagens lovverk i praksis vedrørende det nye 2 årige reklamasjonsansvaret man nå har som privat bruktbilselger?

i reklamasjon så ligger et betydelig underforliggende...FORVENTET kvalitet..forventningens kriterier stpr i lov om håndtverkstjenester kapittel , REKLAMASON...hva var tilbudet hva forventet du deg og hva er det rimelig å kunne forvente seg iforhold til tilbudet..dette er konkret...

speedbird_1
30.10.19 22:17

Det du tilbyr skal stå til forventninger , spesielt hvis du er faglært..da er det opplæring..

speedbird_1
30.10.19 22:22

hvis ikke tilbudet og de forventnignene møtes så er det en reklamasjon... 

hvis du går til legevakten og har et problem , så forventer du å få det problemet løst...

har du en fastlege og presenterer en uvisshet om noe så forventer du en grundig undersøkelse...

hvis ikke så skal ikke du betal for de  besøkene...det ligger i loven at det skal kunne forventes kvalitetssvar...leger og legevakter har muligheter for henvisninger til spesialister

Someone
SomeoneInnlegg: 25959
31.10.19 08:49
Kompressor-V8: Ta en naf-test og utbedre evt feil så er du trygg

Det må man vel nesten uansett, og hvis man bruker det der nettbil.no greiene?

FredPerry
31.10.19 10:20
speedbird_1: FORVENTET kvalitet..forventningens kriterier stpr i lov om håndtverkstjenester kapittel , REKLAMASON...

Kan du forklare hvordan håndverkertjenesteloven får anvendelse ved en bruktbilhandel?

return_of_drakkar
return_of_drakkarInnlegg: 24455
31.10.19 11:04

Hva betyr "selges som den står" i praksis.

https://advokatveiledning.no/artikler/bil_bat_bobil_camping_gjenstander/solgt_som_den_er_eller_med_lignende_forbehold/

En privat kan ifølge denne artikkelen under (fraskrive seg det meste) med en god kontrakt, men da sannsynligvis måtte selge rimeligere enn ellers.
Se avsnittet "Må redusere prisen"

Her er det en kontrakt fra forbrukerrådet om salg og kjøp av bil.
Interessant også det siste avsnittet om: 'som den er'

https://fil.forbrukerradet.no/wp-content/uploads/2015/09/bruktbilkontrakt-bm.pdf

https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2019/02/05/195541779/hvis-bilen-selges-som-den-er-da-skal-du-vaere-pa-vakt

(Innlegget ble redigert 31.10.19 11:16)

KingsRoad
KingsRoadInnlegg: 5747
31.10.19 15:26
Someone: slik at det ikke dukket opp en gjøk på døren 1 år og 11 måneder etter salget og reklamerer på kjøpet

I og med at gjøken først dukker opp nesten 2 år etter salget, er det en feil e.l. som må ha oppstått lenge etter overdragelsen, all den tid man er forpliktet til å reklamere innen kortest mulig tid (fristen er typisk 2 mnd.).

Da skal det ekstremt mye til for at du vil sitte igjen med noe ansvar for den påståtte mangelen. 

Det er nemlig ikke slik at du står ansvarlig for DSG-kassen (eller hva det måtte være) i to år etter salget...

En NAF-test + ærlig salgskontrakt vil sikre deg mot overraskelser, og da vil alle feil som oppstår etter overlevering av bilen være kjøpers nedside (hvis du ikke blir tatt i løgn eller å bevisst tilbakeholde relevant informasjon).

(Innlegget ble redigert 31.10.19 15:26)

jonasv
jonasvInnlegg: 649
31.10.19 17:44
KingsRoad: En NAF-test

Når man skal selge en bil selv/privat så er det jo selvinnlysende at det kan være feil og mangler eieren selv ikke kjenner til siden han ikke er en profesjonell part. 

Men klart, møter man på en kjøper som er en sleip, gjerrigknark av en advokat som utnytter og misbruke loven til sin fordel så kan man få problemer. 

Naf-test er forsåvidt greit men det koster jo opp til 3000 kr og Hvorfor skal man bruke penger på dette. 

Hvis en pirkete kjøper er så opptatt av naf-test så får han ta det selv før en eventuell avgjørelse.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg