Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Automatgirtrøbbel - Mazda 3

NYTT TEMA
sindreberg
sindrebergInnlegg: 17
02.11.19 14:47

Skulle kjøre hjem fra jobb i min Mazda 3 i går kveld. Rullet på en flat strekke i 80 med cruisekontrollen aktivert. Plutselig deaktiveres cruisekontrollen, og flere gule varsellamper dukker opp. - Feil i motorsystem, feil ved DSC(stabilitetskontroll), feil ved TPMS(dekktrykk), SCBS(brake-support). Manuell giring var ikke lenger mulig (er automat), og den gikk nå på et mye høyere turtall (4.). Giringen ble «rykkete».

Har skjedd lignende en gang før i vinter. Da skrudde jeg av motoren, og når jeg startet den igjen 30 sek senere, var det tilbake til normal. (Den var på full service og sjekk i ettertid.)  

Et døgn senere, i dag, og feilmeldingene er der fortsatt. Jeg er langt i fra noen mekaniker, eneste jeg vet er at bilen snart kunne trengt et oljeskift på motor igjen. Vet at rykking og vanskeligheter med å skifte gir kan være symptomer på giroljeskift, men vil da alle de andre feilmeldingene dukke opp? Om noen har en anelse om hva feilen kan være, mottas det med et stort takk.

2.2 D 2015, hatt den i litt over 2 år og kun gått 45000. 

(Innlegget ble redigert 02.11.19 14:48)

Bill_Babba
Bill_BabbaInnlegg: 5726
02.11.19 18:03

Tviler på att det er på grunn av mangel av oljeskift.

Alle feilmeldingene, kommer nok slik siden den går på nød-program.

Det er nok vanskelig å komme med svar på hvorfor, eller hva det kan være.

Du MÅ ha diagnose for dette uansett.

Jeg har dessverre ingen annen råd å gi, enn: Du må på verksted, for å få en diagnose.

M-T
M-TInnlegg: 5213
02.11.19 20:39
sindreberg: 2.2 D 2015, hatt den i litt over 2 år og kun gått 45000.

Da har du fortsatt garanti/reklamasjonsrett. Bare å komme seg til forhandleren så fort som mulig for å lese feilkode. 

perchri